AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #1 Skrevet 25. mars 2011 Jeg er en jente på 27 år, som febrilsk prøver å få av meg 10 kg, som jeg tror har kommet som en årsak av hormonprevensjon. jeg er vektoperert for 4 år siden, og ganske så frustrert over oppgangen. Jeg synes selv jeg har ett bra kosthold, men vekten står så og si stille. går opp og ned 2-3 kg i mnd, men kommer ikke lenger nedover:( Slik ser kostholdet mitt ut: Frokost: 40 g kornblanding, 1,5 dl lettmelk mellom: 1 yoghurt lunch 3 rugsprø m/hjertegod leverpostei og agurk mellom: 1 frukt middag: ca 150 g kjøtt/fugl, 100 g potet/ris/pasta grønnsaker kvelds: frukt, eller 2 rugsprø m/peanutsmør. Jeg går 30 min til/fra jobb hver dag. Går myye i trapper på jobben. Går opp i 10 etg. med matvarer etter jobb. og går 15-20 min på stepmaskin på kvelden. Drikker stort sett bare vann eller sukkerfri iste. Nå har jeg vært "nasi" med dette kostholdet siden jul, og ikke gått ned noe som helst!! Blir veldig glad for råd! For jeg er kjempe fortvilet!!!
Muffin Skrevet 25. mars 2011 #3 Skrevet 25. mars 2011 For min del kan det se ut som du spiser aaaalt for lite! Uten at jeg kjenner din BMR (basal metabolsk rate), vil jeg tippe at du med ditt aktivitetsnivå har behov for litt over 2000 kalorier om dagen. Det er det definitivt ikke i det du spiser der! Du vet sikkert at kroppen gjerne vil holde på de fettdepotene den har, som et "kriselager". Når du spiser så lite som du gjør, og er så aktiv i forhold til inntaket, vil forbrenningen nedsettes og vekten vil stå bom stille. Øk inntaket ditt litt! Spesielt til frokosten ville jeg heller fått i meg en skive ordentlig grovt brød med egg eller kjøttpålegg, og til lunch noe av det samme - ordentlig mat, som holder deg god og mett lenge. Da vil du antakeligvis ikke ha behov for kveldsmaten heller Til middag, prøv og kutt ned på ris, poteter og pasta, og fyll den tomme delen av tallerkenen med MASSE grønnsaker -friske, kokte, ovnsbakte - bare fantasien setter grensen. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #4 Skrevet 25. mars 2011 Takk for svar! Peanuttsmørret er mest for å døyve søtsuget. Jeg ligger ikke på mer enn 1400 kal ikl. det, så tror ikke det er så ille... Har spist mer før, men legger bare på meg, med dette står jeg i det minste stille... Og jeg er anbefalt og spise lite og ofte. Jeg har fått regnet ut at jeg har en forbrenning på 2100, så burde jo gått ned når jeg ligger på 1400-1500 kal. Lurer på om det vil hjelpe å kutte ut prevansjonen??
Muffin Skrevet 25. mars 2011 #5 Skrevet 25. mars 2011 Takk for svar! Peanuttsmørret er mest for å døyve søtsuget. Jeg ligger ikke på mer enn 1400 kal ikl. det, så tror ikke det er så ille... Har spist mer før, men legger bare på meg, med dette står jeg i det minste stille... Og jeg er anbefalt og spise lite og ofte. Jeg har fått regnet ut at jeg har en forbrenning på 2100, så burde jo gått ned når jeg ligger på 1400-1500 kal. Lurer på om det vil hjelpe å kutte ut prevansjonen?? Da stiller det seg selvsagt annerledes. Men, jeg maser litt igjen - er du sikker på at det er 1500 kalorier i det du spiser der? For når jeg levde på lav-fettkosthold (lever nå på lavkarbo), spiste jeg MASSE! Myye mer enn det du spiser der, og lå på ca. 1600 kalorier om dagen. Hormonprevensjon i seg selv gjør ikke at du legger på deg, men det binder et par kilo vann i kroppen (derav de svingningene du opplever i løpet av måneden), og kan hos noen øke apetitten slik at man ubevisst spiser mer. Jeg gikk selv opp nesten 10 kilo som ved et trylleslag rett etter jeg begynte med hormonprevensjon, og vet godt hvor kjipt det er! Løsningen for meg ble å kutte ned på karbohydrater da de førte til ytterligere hormonubalanse i kroppen (også noe av grunnen til den store vektøkningen når jeg begynte på P-piller - kanskje noe å tenke på for deg?), og heller fylle på med kjøtt, fisk, fugl, egg, grønnsaker, nøtter og bær til hvert måltid. For min del raste kiloene av, blodprøvene har aldri sett bedre ut, og jeg har en kropp jeg er stolt av - samtidig som jeg spiser masse god mat
SmallTalk Skrevet 26. mars 2011 #6 Skrevet 26. mars 2011 Har du sjekket stoffskiftet ditt? Når du spiser så lite og beveger deg så mye så må det være en annen årsak til at du ikke går ned i vekt. Vektøkning som følge av hormonprevensjon kommer vanligvis pga vann, og ikke som følge av at hormonene får kroppen din til å produsere fett.
Rødtoppen86 Skrevet 26. mars 2011 #7 Skrevet 26. mars 2011 Hva gjør du med mat på lørdager og søndager? Det som er vanskelig med å regne kalorier, er at det ofte er mye mer enn man tror i feks pålegg, melk og andre småting man ikke tenker over. Litt her og litt der kan fort gjøre at du går i null eller overskudd slik at vekten ikke rører seg. Du burde muligens trene mer, få gjerne inn styrketrening, og kondisjonstrening som varer lenger enn 15-20 minutter. Det er ikke alltid man skal se på vekten, men heller om kroppen forandrer seg i fasong Jeg tenker at man kan spise ganske godt og bra så lenge man trener skikkelig i tillegg.
bukett Skrevet 26. mars 2011 #8 Skrevet 26. mars 2011 Jeg tror man kan legge på seg av melk, for etter at jeg begynte å drikke et par kaffe latte med lett-melk hver dag har jeg gått opp 3 kg!
SmallTalk Skrevet 26. mars 2011 #9 Skrevet 26. mars 2011 Jeg tror man kan legge på seg av melk, for etter at jeg begynte å drikke et par kaffe latte med lett-melk hver dag har jeg gått opp 3 kg! Det er ikke melken alene man legger på seg av, men det totale kaloriinntaket daglig. 2 latter daglig fører til noen kalorier elstra daglig. Ligger man allerede ganske høyt i kaloriinntak, så kan dette være det som fører til at man legger på seg. Forøvrig så inneholder vel en latte ofte litt sukker osv, og da blir det enda flere kalorier.
bukett Skrevet 26. mars 2011 #10 Skrevet 26. mars 2011 Det er ikke melken alene man legger på seg av, men det totale kaloriinntaket daglig. 2 latter daglig fører til noen kalorier elstra daglig. Ligger man allerede ganske høyt i kaloriinntak, så kan dette være det som fører til at man legger på seg. Forøvrig så inneholder vel en latte ofte litt sukker osv, og da blir det enda flere kalorier. Kaffe latte er kun med lett-melk, og ikke noe sukker eller annet tilsatt. (I Moccahia og annet får du mye mer kalorier, fordi det er sukker, sjokoladesaus og annet i). Det kan jo være at jeg trener mindre, og derfor har lagt på meg 3 kg...
Gjest made4u Skrevet 26. mars 2011 #11 Skrevet 26. mars 2011 Mennesker bruker gjerne lang tid på å legge på seg, for mange kan dette oppleves i en periode på alt fra 1/2 år til en periode over flere år. Å legge på seg fra f.eks. 80 til 90 kilo eller 60 til 78 kilo for den saks skyld, er ikke gjort over natten for å si det slik. De ekstra kiloene kommer derfor snikende over tid. Appetitreguleringen er et ganske finstemt system, et inntak på bare 50 kcal mer enn hva man forbruker hver dag, vil på sikt bringe den som har dette både 20 og 30 kilo tyngre. Så man kan fort ha endet med at badevekten viser +140 kilo og i snitt hatt et relativt beskjedent kalorioverskudd hver enkelt dag. Du beskriver et avvik på 6-700 kcal hver dag mellom utregnet inntak og forbruk. Det er tilsvarende en forskjell til og fra på badevekten som utgjør nesten 34 kilo forskjell i løpet av et år, dersom man har tilsvarende stort overskudd. Dog sier du at du på papiret har dette som underskudd, i så fall ville du raskt blitt underernært. Et slikt avvik kan ikke selv de alvorligste stoffskiftesykdommene forklare, da selv for dem (og her snakker vi om syke mennesker som har behov for medisinering) utgjør forskjellen bare noen få prosent, på ingen måte et kaloriavvik tilsvarende avviket du presenterer. Ergo så kan ikke regnestykket ditt være korrekt. Selv kan jeg ganske så mye om kaloritelling og forbruk/forbrenning, men så har jeg blitt undervist i dette, mange andre kan også mye om dette. Dog er det ingen enkel sak å regne på dette selv for de som kan dette, i alle fall finner jeg det ganske krevende og selv om man legger mye ressurser i det så klarer man bare å gjøre et anslag som stemmer noenlunde. Det enkleste er i så måte å regne på inntaket, der treffer man mest korrekt, forbruket derimot er ganske vanskelig å treffe riktig med. For si at jeg går til og fra butikken for å handle to dager på rad, så kan jeg den ene dagen ha brukt en del mer energi enn den andre selv om handlingen er den samme. Dette fordi jeg f.eks. kan gå raskere den ene dagen enn den andre, distansen kan jo være noe forskjellig også med tanke på antall skritt og meter gått etc., for ikke å snakke om hva jeg handler med meg hjem (bæreposene kan variere i vekt). Sågar er det med alt jeg gjør, små variasjoner fra eller til som kompliserer det hele. Når du presenterer et avvik i en størrelsesorden flere ganger større enn det selv dem med alvorlige stoffskifteproblemer har, så kan man konkludere med at dette ikke stemmer. Tenker da på utregningene dine. I så fall må du leve på luft, bokstavlig talt, og det går jo ikke - så om man vil det eller ei så MÅ man nødvendigvis ha et kalorioverskudd dersom man legger på seg fettvev, og man MÅ nødvendigvis forbrenne av fettvevet man har (slanke seg) dersom man går i underskudd. Stillstand betyr rett og slett bare energibalanse. Dog kan vekten variere uten at man mister eller samler fettvev, altså man kan oppleve vektsvingninger uten at man legger på seg eller tar av, dette er helt normalt og skyldes flere faktorer som at kroppen binder til seg mer eller mindre vann (dette kan komme av flere grunner) eller at man noen ganger har mer eller mindre masse i mage og tarmsystem. Da dette ikke har noe med hvor mye fett man har samlet på kroppen fra eller til, så er dette intet å bekymre seg for. I praksis kan man ha mindre fettvev en gang man ser 66 kilo på vekten, enn en dag man ser to kilo mer, altså 68 kilo. 66 kilos versjonen er således slankere enn 68 kilos versjonen. Derfor må du ikke se blindt på vekten. Vektsvingningen din, med svingninger på 2-3 kilo fra eller til er godt innenfor rammene av hva som er normale svingninger uten at det betyr at man blir fetere eller slankere. Faktisk er dette veldig vanlig for dem som har holdt en fast vekt over flere år, og som man i sum kan sees å være i energibalanse om enn ser gjennomsnittslig på det, og slik må man jo se det. Jeg unnlater å kommentere ditt kosthold forøvrig, da utdrag for en bestemt dag på ingen måte forteller meg noe om deg og din kosthold samt livsstil. Er bare en del av en mye større helhet det, livsstilen handler dog om helheten og da over lengre tid. Synes heller ingen andre kan konkludere med noe som helst ut fra det du har beskrevet. Men dog kan jeg si som sant er, at avviket du beskriver mellom inntak og forbruk ikke kan være reelt over lenger tid - da ville det definitivt gjort utslag på vekten. Energibalanse kan forøvrig se slik ut også sett over 3 dager. Skal ta utgangspunkt i en forbrenning på 2100 kcal her som du har regnet er aktuelt for deg. Dag 1; 2100 kcal inntatt 2100 kcal forbrent Dag 2; 3000 kcal inntatt (ovesudd) 2100 kcal forbrent Dag 3; 1200 kcal inntatt (underskudd) 2100 kcal forbrent Som du skjønner kan inntaket fra eller til variere fra en dag til en annen, en dag kan vi ha 900 kcal overskudd, mens en annen dag kan vi ha tilsvarende underskudd og det går opp i opp (altså balanse). Slik svinger jo også forbruket, noen dager er vi spesielt aktive mens andre dager er vi late. Hvilken type dag du beskriver vet jeg ikke? Men det vet jeg, at du ikke er en maskin og sikkert har store svingninger du som alle andre med tanke på hva og hvordan du spiser samt hva du gjør. Derfor blir det meningsløst å ta utgangspunkt i en enkeltdag da den ikke sier noe om helheten av din livsstil. Kanskje går du ut av og til, tar deg en fest sammen med venner, slikt påvirker jo også helheten av din livsstil og en enkeltdag sier f,eks, ikke noe om dette. Men vekten din lyver ikke altså, den er et resultat av din livsstil. Kan hende har du dårlig stoffskifte slik noen sier, det kan ikke jeg svare for, dog kan prøver tatt hos lege indikere dette. Så oppsøk din fastlege om du vil ha svar på dette, for dem dette gjelder er jo dette et problem og en ekstra utfordring, men i så fall vil du få profesjonell og kyndig veiledning fra noen som kan dette bedre enn din allmennlege og er ekspert på emnet. Dog må du kanskje ta en runde med legen din og be om dette, da det ikke ligger noen automatikk i at en lege henviser deg så du kan få den beste oppfølging om stoffskifteproblemer blir påvist. I mange tilfeller ser man at mange får for dårlig hjelp, så du må i så fall kjempe litt selv for hjelp og veiledning. Så oppsøk legen din du, er det beste rådet jeg kan gi deg her.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #12 Skrevet 26. mars 2011 Ts Tuusen takk for utfyllende og kjempe bra svar! Det er i grunne ikke en dag jeg beskrev over, men alle ukedager. Også blir det nok litt mer i helgen ja... Når det gjelder om utregningen er riktig, så veier jeg maten og legger det inn i kalkulatoren på vektklubben.no og siden jul ligger samlet kaloriintak på mellom 1200-16000 hver dag! Må også understreke nok en gang, at jeg er vektoperert og kroppen min tar ikke opp alle kaloriene jeg spiser. Derfor fatter jeg disse 10 kg, som har sneket seg på det siste året, selv om jeg spiste mer kaloririkt før jul! Har sjekket stoffsjiftet ja, og det er bra! Så dette er ett mysterium for meg!! Skulle så gjerne kommet tilbake til vekta jeg hadde etter fødselen for 10 mnd siden!
Gjest made4u Skrevet 26. mars 2011 #13 Skrevet 26. mars 2011 Etter fødsler, og spesielt andre fødsel, så kan noen ha problemer med å komme tilbake i en vekt dem hadde før graviditet og fødsel. Hvorfor det er slik at noen klarer dette etter første fødsel, og hvorfor andre fødsel generelt ansees som et større problem, det vet jeg ikke om man har svar på. Dog ser man det i praksis og det er vanlig å si så. Dog er det ikke nødvendigvis slik at kroppen trenger å ha samme vekt etter en fødsel, om kroppen finner en balanse på en noe høyere vekt etterpå så er ikke det nødvendigvis noe som representerer en helserisiko. Dog samles ikke fettvev av luft, ergo må man tenke på hva man spiser og ikke minst hvor mye man forbrenner. Som sagt kan fagpersonell kartlegge dette, og der kan legen din hjelpe deg med å henvise til noen som kan dette bedre enn han/henne. Så jeg foreslår at du tar turen til legen din jeg, for dersom du kan trenge det så vil vedkommende hjelpe deg. Er forresten vanlig at flere av dem som har gjennomført vektoperasjon som din også etter en tid legger på seg litt igjen. Dem har en sterk vektnedgang like i ettertid av inngrepet, etter en tid kommer dog noen kilo igjen for en gruppe av disse. Dog ikke i samme grad som utgangspunktet dem hadde, så dette vil uansett stabilisere seg uten at noen kan svare på hvor. Dog kan du som alle andre påvirke ved din livsstil, og det er bra at du er aktiv i så måte for om ikke hadde vekten økt enda mer, dessuten blir ekstra kilo i form av fettvev farligere dersom man ikke tar vare på seg selv. Så fortsett den gode vanen du har med å være aktiv, dette er meget bra - og så kan du være kostholdsbevisst i tillegg. Men bruke legen din og søk hjelp fra fagpersonell som kan se nærmere på din situasjon og som kan hjelpe deg. Tar gjerne noen timer med samtaler og siden oppfølging m.m. et slikt program hos en ernæringsfysiolog eller annen fagpersonell.
MilliVanilli Skrevet 26. mars 2011 #14 Skrevet 26. mars 2011 Ts Tuusen takk for utfyllende og kjempe bra svar! Det er i grunne ikke en dag jeg beskrev over, men alle ukedager. Også blir det nok litt mer i helgen ja... Når det gjelder om utregningen er riktig, så veier jeg maten og legger det inn i kalkulatoren på vektklubben.no og siden jul ligger samlet kaloriintak på mellom 1200-16000 hver dag! Må også understreke nok en gang, at jeg er vektoperert og kroppen min tar ikke opp alle kaloriene jeg spiser. Derfor fatter jeg disse 10 kg, som har sneket seg på det siste året, selv om jeg spiste mer kaloririkt før jul! Har sjekket stoffsjiftet ja, og det er bra! Så dette er ett mysterium for meg!! Skulle så gjerne kommet tilbake til vekta jeg hadde etter fødselen for 10 mnd siden! Hæ? 16000 kcal per dag..??
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #15 Skrevet 27. mars 2011 Ts Ups, ble vist en 0 for mye i mitt siste inlegg, mente selvfølgelig 1600! Jeg jobber faktsik sammen med flerer ernæringsfysiologer, og de skjønner heller ikke bæret av denne situasjonen! Jeg har vært oppe i 2000 kal 2 ganger siden jul, på fest og har da regnet inn kaloriene i alkoholen jeg drakk. Så det enkle regnestykket med kal inn og kal ut, er ikke like enkelt lenger når man mt ta men en ukjent. Jeg prøvde meg faktsik også på en pulverkur for noen uker siden, og selv ikke da gikk jeg ned! Klarte ikke mer enn 2 uker da jeg blir så innmari kvalm av de kurene, og når jeg ikke fikk noe resultat heller ga jeg opp... 1
kvinnerkvinner Skrevet 27. mars 2011 #16 Skrevet 27. mars 2011 Ts Ups, ble vist en 0 for mye i mitt siste inlegg, mente selvfølgelig 1600! Jeg jobber faktsik sammen med flerer ernæringsfysiologer, og de skjønner heller ikke bæret av denne situasjonen! Jeg har vært oppe i 2000 kal 2 ganger siden jul, på fest og har da regnet inn kaloriene i alkoholen jeg drakk. Så det enkle regnestykket med kal inn og kal ut, er ikke like enkelt lenger når man mt ta men en ukjent. Jeg prøvde meg faktsik også på en pulverkur for noen uker siden, og selv ikke da gikk jeg ned! Klarte ikke mer enn 2 uker da jeg blir så innmari kvalm av de kurene, og når jeg ikke fikk noe resultat heller ga jeg opp... Ta deg en tur på lavkarbo.no. Der vil du møte andre som også blir beskyldt for å lyve når de forteller en historie lik din. Alle er forskjellige og en slankemetode passer ikke for alle. Man må finne det som passer for seg selv og det kan være annet enn statens anbefalinger. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #17 Skrevet 27. mars 2011 Ja, la oss fylle opp blodårene våre med fett og vente på å dø av slag om 10-20 år pga at det var så viktig å bli dvask-tynn fort! Lavkarbofantaser, gleder meg til dagen dere angrer. Nei TS, du virker som ei smart dame. Fortsett i samme tralten som du gjør, bare litt mer fokus på hva du putter i deg. Dette kommer til å gå bra! 2
kvinnerkvinner Skrevet 27. mars 2011 #18 Skrevet 27. mars 2011 (endret) Ja, la oss fylle opp blodårene våre med fett og vente på å dø av slag om 10-20 år pga at det var så viktig å bli dvask-tynn fort! Lavkarbofantaser, gleder meg til dagen dere angrer. Nei TS, du virker som ei smart dame. Fortsett i samme tralten som du gjør, bare litt mer fokus på hva du putter i deg. Dette kommer til å gå bra! Både kolesterolteorien til A. Keys og at mettet fett er farlig for blodårene er tilbakevist. Lavkarbo er en eldre måte å spise på enn den staten anbefaler og den igjen baserer seg på blant annet Keys kolesterolteori som da er fake. Og lavkarbo er ikke ensbetydende å pøse på med fett. Endret 27. mars 2011 av kvinnerkvinner 3
Gjest Trolltausa Skrevet 27. mars 2011 #19 Skrevet 27. mars 2011 Både kolesterolteorien til A. Keys og at mettet fett er farlig for blodårene er tilbakevist. Lavkarbo er en eldre måte å spise på enn den staten anbefaler og den igjen baserer seg på blant annet Keys kolesterolteori som da er fake. Og lavkarbo er ikke ensbetydende å pøse på med fett. Å? Har du ombestemt deg? Poenget er å ikke øke proteinen. Lavkarbo er IKKE en høyproteindiett og du skal ha 1 - 1,5 gram protein per kroppsvekt som er det samme som staten anbefaler. Når du reduserer inntaket fra en energigruppe ( i dette tilfellet karbohydrater), må du øke inntaket av en annen, altså fett eller protein. Proteininntaket skal ikke økes (jfr sitert tidligere innlegg), og da må fettinntaket økes. Hvis en person behøver 1800 kcal om dagen. 15 % av denne energien kommer fra proteiner, 20 % av energien kommer fra karbohydrater (jeg beregnet da ca 100 g karbohydrater), må resterende 65 % av energien komme fra fett. Dette blir da et inntak på 130 g fett pr dag (tilsvarende 1170 kcal).
wahaj Skrevet 27. mars 2011 #20 Skrevet 27. mars 2011 Å? Har du ombestemt deg? Når du reduserer inntaket fra en energigruppe ( i dette tilfellet karbohydrater), må du øke inntaket av en annen, altså fett eller protein. Proteininntaket skal ikke økes (jfr sitert tidligere innlegg), og da må fettinntaket økes. Hvis en person behøver 1800 kcal om dagen. 15 % av denne energien kommer fra proteiner, 20 % av energien kommer fra karbohydrater (jeg beregnet da ca 100 g karbohydrater), må resterende 65 % av energien komme fra fett. Dette blir da et inntak på 130 g fett pr dag (tilsvarende 1170 kcal). Det er ikke alle grenene ved lavkarbo der man skal spise mye fett, noen skal man spise mer fett, enn andre. Og det er bare tull det med at fett gir høyt kolesterol, og åreforkalkning osv. Det er transfett som er farlig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå