AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #1 Skrevet 25. mars 2011 Hvorfor skal jenter neie og gutter bukke? Hvorfor kan ikke gutter neie? Virker ikke som noen reagerer om ei jente bukker. Er ikke mange år siden jeg gikk ut av ungdomsskolen og senes i tiende så nle jentene lært opp til og irettesatt til at de skulle neie.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #2 Skrevet 25. mars 2011 Hva er galt med at det er forskjell på kjønnene da?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #3 Skrevet 25. mars 2011 Jeg er jente og neier automatisk uten at jeg har blitt lært opp til å gjøre det. Ser aldri menn bukker i grunn, de gir bare et nikk med hodet. Instinkt?
Gjest Applecore Skrevet 25. mars 2011 #4 Skrevet 25. mars 2011 Mistenker at skikken med å neie oppstod på den tiden da kvinner var såpass stramt korsettert at de ikke klarte å bukke 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #5 Skrevet 25. mars 2011 Skjønner ikke at dette er noe å reagere på i det hele tatt. Hvorfor må alt på død og liv være likt hele tiden?
Gjest Cipheria Skrevet 25. mars 2011 #6 Skrevet 25. mars 2011 (endret) Det er da heller en nysgjerrighet på hvorfor ting er som de er. Det spørsmålet er for øvrig en logisk fallgruve. Endret 25. mars 2011 av Cipheria 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #7 Skrevet 25. mars 2011 Jeg har hørt at det å neie stammer fra en tid da man knelte. Og at neiing videre var forbeholdt jenter fordi de var underdanige. Nå er det imidlertid like greit for jenter å bukke, som for gutter. Så det har jo forandret seg. Veldig kulturelt betinget dette da. Ser man på Japan f.eks., så skal man bukke, uansett kjønn. Men hvor dypt man bukker varierer med hvor man står "statusmessig" i forhold til den man bukker til.
Gjest Applecore Skrevet 25. mars 2011 #8 Skrevet 25. mars 2011 I Korea bukker folk hele tiden, en del av normal folkeskikk. Da vi tok toget bukket konduktøren for hver vogn han kom inn i. Ganske koselig, egentlig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå