Romla Skrevet 25. mars 2011 #1 Skrevet 25. mars 2011 Jeg har for ikke så lenge siden fått laktoseintoleranse og sliter med å holde meg unna melk. Noen av grunnene til dette er fordi jeg ikke er helt inni hvilke produkter som inneholder melkesukker. Så i det siste så har jeg hatt mye problemer med magen og lurer på om det er noen som har noen gode tips til meg? I tillegg så trenger jeg noen gode oppskrifter på middager, for har kommet inn i en fase hvor jeg spiser veldig lite variert.
Dyreelskern Skrevet 25. mars 2011 #2 Skrevet 25. mars 2011 Kjøp lactrase på apoteket og dryss på mat/drikke med laktose Det fins laktoseredusert melk, fløte osv. Det er laktose i alle melkeprodukter, men det er mindre i f.eks. yogurt enn i melk, så det kan hende du tåler det. Jeg tåler ost, yogurt, skyr, cottage cheese osv mye bedre enn melk og fløte. Vær forsiktig med fløtebaserte sauser, kaffe latte... De logiske matvarene egentlig. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #3 Skrevet 25. mars 2011 Åh, stakkars, jeg føler med deg. Her er hvordan jeg opplever laktoseintoleransen min. Jeg kan spise ting som pizza, fløtegratinerte poteter, og andre retter som er stekt på en svært høy varme. Opplever da ingen ubehag med noen av delene, men feks lasagne som er laget på MYE melk, det går IKKE. Jeg kan heller ikke tåle flytende smør, feks steke noe mat i smør, det går ikke. Jeg kan derimot ta litt på skiven. Jeg kan spise en bitteliten kule med iskrem, og bare oppleve noe ubehag med luft, og stikk, men det går greit. Kan ikke spise en normal porsjon is, da er det lange tider på do med smerter og hele helvete... Jeg kan drikke Biola, men ikke spise vanlig youghurt. Laktoseredusert melk duger ikke for meg, MÅ være laktosefri. Jeg kan spise noen biter Freia melkesjokolade, men IKKE Bergene melk med "ren melk", for det blir for hardt for meg. Ellers kan jeg fint spise prim, brunost, men absolutt ikke en eneste bit hvitost. Dette kan være individuelt hele greien, men her er altså noe av mitt mønster. Kan være vanskelig å tilrette legge måltider i blant om jeg ikke spiser alene, men det var verst de første par årene, for å komme helt inn i det. Samtidig tålte jeg ting verre eller bedre underveis, det må du nesten se an selv. Håper svaret mitt hjalp deg!
Romla Skrevet 25. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 25. mars 2011 Jeg føler det er ganske vansklig for det er så individuellt hva man tåler og ikke tåler. Jeg har merket at jeg ikke tåler ost noe særlig, fløte og brunost er mine verste fiender og syrnet melk er et h***ete (da har jeg en opera i magen min). Sjokolade er ikke noe bra for meg heller, tror det er slik at jeg tåler ganske lite for det skal så lite til for at jeg får skikkelig mye luft i magen. Derimot så skal brunost eller fløte til for at jeg skal få smerter.. Huff, mister helt motet. Kanskje jeg skal bli vegetarianer og leve på frukt og salat!
Romla Skrevet 25. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 25. mars 2011 Kjøp lactrase på apoteket og dryss på mat/drikke med laktose Det fins laktoseredusert melk, fløte osv. Det er laktose i alle melkeprodukter, men det er mindre i f.eks. yogurt enn i melk, så det kan hende du tåler det. Jeg tåler ost, yogurt, skyr, cottage cheese osv mye bedre enn melk og fløte. Vær forsiktig med fløtebaserte sauser, kaffe latte... De logiske matvarene egentlig. Hvordan er det lactrase fungerer på kroppen? Er det ikke slik at etter at man har brukt de en stund så vil man bli ganske oppblåst? Har óg hørt noen si at man må ta en ny tablett for hvert måltid
Mixelite Skrevet 25. mars 2011 #6 Skrevet 25. mars 2011 Huff, mister helt motet. Kanskje jeg skal bli vegetarianer og leve på frukt og salat! Fatt mot. Det går seg sikkert til etter hvert. Ellers får du gjøre som oss; droppe melk i alle former(vi tåler ikke proteinet). Det går helt fint å leve melkefritt når man er ferdig med innkjøringen. Det finnes litt mer enn frukt og salat å velge mellom, selv om man ikke skal ha melkesukker ;-)
Romla Skrevet 25. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 25. mars 2011 Fatt mot. Det går seg sikkert til etter hvert. Ellers får du gjøre som oss; droppe melk i alle former(vi tåler ikke proteinet). Det går helt fint å leve melkefritt når man er ferdig med innkjøringen. Det finnes litt mer enn frukt og salat å velge mellom, selv om man ikke skal ha melkesukker ;-) Jeg får nok ta å skjerpe meg ja. Finnes det en side der man kan finne gode oppskrifter uten melk? Jeg tenker på middager og kanskje noen oppskrifter på mat til lørdagskos...
Gjest *Maja* Skrevet 25. mars 2011 #8 Skrevet 25. mars 2011 Jeg tåler ikke NOE laktose...så holder meg unna all ost, smør, sjokolade, is, yoghurt...ja you name it...må alltid lese innholdsfortegnelsen da mange varer en ikke tenke på har laktose i seg...klart nå tåler jeg ikke noe form for stivelse, gjær eller grønnsaker heller...morro Vil jeg lage noe som skal ha melk eller fløte erstatter jeg det bare med kokosmelk...nammenam! Bruker det i lasagna, vafler, pannekaker etc...
Romla Skrevet 25. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 25. mars 2011 Jeg tåler ikke NOE laktose...så holder meg unna all ost, smør, sjokolade, is, yoghurt...ja you name it...må alltid lese innholdsfortegnelsen da mange varer en ikke tenke på har laktose i seg...klart nå tåler jeg ikke noe form for stivelse, gjær eller grønnsaker heller...morro Vil jeg lage noe som skal ha melk eller fløte erstatter jeg det bare med kokosmelk...nammenam! Bruker det i lasagna, vafler, pannekaker etc... Hemmm.. Har ikke prøvd det i den type mat, men prøvde det i kakao engang og det ble litt for mye for meg. Så det funker i lasagne? Hva bruker du i steden for ost?
Gjest *Maja* Skrevet 25. mars 2011 #10 Skrevet 25. mars 2011 Kokosmelken finnes i forskjellige varianter...tar du kokoskrem melken så kan jeg tenke meg at den blir for fløtete til kakao, da er det den vanlig kokosmelken eller light versjonen. Du kan også prøve rismelk eller soyamelk... Jeg legger et lag med den hvite sausen på toppen av lasagnen og legger på folie over...da blir den ikke uttørket i steketiden og den er saftig og god på toppen som en ost... Lager all mat inkludert baking på solsikkeolje eller peanøttolje...en må tenke litt nytt i starten ang mat, men det er forbløffende hvor fort du venner deg til det
Romla Skrevet 25. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 25. mars 2011 Kokosmelken finnes i forskjellige varianter...tar du kokoskrem melken så kan jeg tenke meg at den blir for fløtete til kakao, da er det den vanlig kokosmelken eller light versjonen. Du kan også prøve rismelk eller soyamelk... Jeg legger et lag med den hvite sausen på toppen av lasagnen og legger på folie over...da blir den ikke uttørket i steketiden og den er saftig og god på toppen som en ost... Lager all mat inkludert baking på solsikkeolje eller peanøttolje...en må tenke litt nytt i starten ang mat, men det er forbløffende hvor fort du venner deg til det Tusen takk for tipsene! Det er bare å komme med flere. Trenger den hjelpen jeg kan få, er INGEN mester på kjøkkenet!
Gjest *Maja* Skrevet 25. mars 2011 #12 Skrevet 25. mars 2011 Hehe...bare tenk deg alt du pleier å lage...er det så mye du MÅ ha ost på? Resten av oppskriftene bytter du bare ut melken og smøret
Mixelite Skrevet 26. mars 2011 #13 Skrevet 26. mars 2011 http://utenmelk.no/index.php har noen oppskrifter under fanen kokebok, men du finner mange flere ved å google. Det finnes en del bra sider for oss uten melk og gluten, men jeg vet ikke hvordan det er å konvertere oppskriftene til hvetemel... Kokosmelk av den fete typen er knallgod å lage iskrem av! Sjokoladeis med kokosmelk 2 bokser kokosmelk 2-3 ss kakao 2-4 ss melis (2 ts vaniljesukker) Visp kokosmelk til en jevn blanding og tilsett kakao og sukker etter smak. Frys i iskremmaskin eller fryseboks. En blogg som heter gluten og melkefri inspirasjon har mange gode oppskrifter, også for den som kun skal fjerne melk. Denne f.eks: http://glutenogmelkefri.blogspot.com/2010/12/himmelsk-suksessterte.html
Dyreelskern Skrevet 26. mars 2011 #14 Skrevet 26. mars 2011 (endret) Hvordan er det lactrase fungerer på kroppen? Er det ikke slik at etter at man har brukt de en stund så vil man bli ganske oppblåst? Har óg hørt noen si at man må ta en ny tablett for hvert måltid Jeg vet ikke, jeg bruker det bare i "nødstilfeller" (den ene gangen jeg mååå ha iskrem eller mammas gode saus), og da fungerer det bra. Det jeg gjør er å åpne en tablett eller to, strør det i vann og drikker ved siden av, fordi jeg ikke liker den smaken så godt så jeg vil ikke ha det på maten. Jeg merker ikke at jeg blir oppblåst, så lenge jeg husker på tabletten før/under måltidet. Oj, når jeg leser det dere andre skriver så ser jeg at jeg er ganske heldig her! Jeg tåler melkeprodukter bedre når det har blitt behandla mye - varma opp, gjort til ost osv. Jeg tåler en del yogurt, ganske mye som er stekt eller varma sterkt opp, og må bare passe meg for fløte, kaffedrikker, mat som er lagd med vanlig melk og ikke laktoseredusert/laktosefri melk... Så lenge jeg lager maten min selv og bruker laktoseredusert melk, og ikke spiser mer enn en liten yogurt i løpet av en dag går det som oftest bra. Heldigvis er jeg ikke så opptatt av sjokolade Endret 26. mars 2011 av Dyreelskern
SmallTalk Skrevet 26. mars 2011 #15 Skrevet 26. mars 2011 Jeg får nok ta å skjerpe meg ja. Finnes det en side der man kan finne gode oppskrifter uten melk? Jeg tenker på middager og kanskje noen oppskrifter på mat til lørdagskos... Du får kjøpt laktosefri melk på butikken, og da er det igrunnen bare å lage mat som normalt. Du må innfinne deg med at du må lese på alt av matvarer du kjøper som ikke er helt rene (type rent kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker), og at du sannsynligvis må belage deg på å lage mesteparten av maten din fra bunn av. Du får kjøpt rømme som er melkefri og soyayoghurt. På helsekost får du også kjøpt melkefri ost. Dersom du kan spise f.eks bøffelmozzarella eller geiteost, så er det enklere å få tak i ost. I hylla med alternativ mat på butikken (den med glutenfritt osv), så har de også melkefri sjokolade. Smaker mer eller mindre som vanlig kokesjokolade. I helsekosten har de enda bedre utvalg av melkefri sjokolade. Slutt å tenke på alt du ikke kan spise, og begynn å fokusere på det du kan spise. Du kan faktisk spise mer eller mindre som normalt, bare du bruker laktosefri melk istedenfor vanlig melk. 1
Romla Skrevet 26. mars 2011 Forfatter #16 Skrevet 26. mars 2011 Du får kjøpt laktosefri melk på butikken, og da er det igrunnen bare å lage mat som normalt. Du må innfinne deg med at du må lese på alt av matvarer du kjøper som ikke er helt rene (type rent kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker), og at du sannsynligvis må belage deg på å lage mesteparten av maten din fra bunn av. Du får kjøpt rømme som er melkefri og soyayoghurt. På helsekost får du også kjøpt melkefri ost. Dersom du kan spise f.eks bøffelmozzarella eller geiteost, så er det enklere å få tak i ost. I hylla med alternativ mat på butikken (den med glutenfritt osv), så har de også melkefri sjokolade. Smaker mer eller mindre som vanlig kokesjokolade. I helsekosten har de enda bedre utvalg av melkefri sjokolade. Slutt å tenke på alt du ikke kan spise, og begynn å fokusere på det du kan spise. Du kan faktisk spise mer eller mindre som normalt, bare du bruker laktosefri melk istedenfor vanlig melk. Takk for tipsene! Var veldig bra sagt at jeg skal fokusere på det jeg kan spise.
Romla Skrevet 26. mars 2011 Forfatter #17 Skrevet 26. mars 2011 http://utenmelk.no/index.php har noen oppskrifter under fanen kokebok, men du finner mange flere ved å google. Det finnes en del bra sider for oss uten melk og gluten, men jeg vet ikke hvordan det er å konvertere oppskriftene til hvetemel... Kokosmelk av den fete typen er knallgod å lage iskrem av! Sjokoladeis med kokosmelk 2 bokser kokosmelk 2-3 ss kakao 2-4 ss melis (2 ts vaniljesukker) Visp kokosmelk til en jevn blanding og tilsett kakao og sukker etter smak. Frys i iskremmaskin eller fryseboks. En blogg som heter gluten og melkefri inspirasjon har mange gode oppskrifter, også for den som kun skal fjerne melk. Denne f.eks: http://glutenogmelkefri.blogspot.com/2010/12/himmelsk-suksessterte.html HURRA! Nå skal jeg lage meg is. Tusen takk for sidene, de virker utrolig hjelpsomme. Gleder meg til å teste iskremen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå