Gå til innhold

Fremmedlegeme under huden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I høst oppdaget jeg plutselig en kul på kroppen som ikke hadde vært der før. Den var ikke vond og så nærmest ut som en liten kvise. Oppsøkte etter hvert helsepersonell, men har stått på ventelisten siden den gang (!!) for å at noen skal kunne kikke på den og få den fjernet.

I det siste har den vært litt vond og den har så og si oppført seg som en kvise. Det er kommet gult verk ut av den og lignende.

Men i kveld kom jeg borti noe og igjen falt sårhinnen av. Men denne gangen så jeg noe svart stikke ut av såret.

...Og ut klarte jeg å pirke ut noe som ser ut som en torne fra en stikkebusk eller lignende (!!!!!)

Jeg renset såret og har satt på plaster. Bør jeg gjøre noe mer? Det er ikke vondt nå.

Usj, noe så ekkelt! Denne tornen eller hva det er har altså vært under huden min i mange måneder - og uten at det har gjort noe spesielt vondt. Jeg har gått rundt og tenkt at det har vært en ufarlig hudoppsamling eller noe slikt.

Veldig rart..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pass på så det ikke setter seg infeksjon eller noe i såret.

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert mange som mener at jeg overreagerer nå, men hadde jeg vært deg ville jeg ringt til legevakten og forklart saken. Si at du har hatt en kul noen måneder som du har trodd utfra oppførselen med puss var en kvise, og at du står på venteliste for at en lege skal se på den. Si at ikveld kom noe sort ut derfra når sårskorpen datt av (kommer det nye sårskorper kontinuerlig, forresten?), og at du derfor er bekymret, og ønsker råd. Kanskje de har noen produkter de vil anbefale at du bruker for å rense det, for å unngå en infeksjon. Du trenger jo nødvendigvis ikke en time, men det er jo greit å få en profesjonell sitt syn på hva du bør gjøre, eventuelt ikke gjøre.

Dette med ventetid er litt merkelig. Fastlegen min mener jeg har en ulyd på hjertet, men sykehuset som jeg er henvist til mener ikke at det er viktig å sjekke det, sto det i brevet jeg fikk.

Så, ja... ville kontaktet legevakten. Klarer du forresten huske om det skjedde noe spesielt rundt den tiden da kulen dukket opp? Kan du ha blitt stukket av noe, også er det det som har ligget der og irritert?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Grunnen til at jeg har stått på venteliste såpass lenge er at jeg tilfeldigvis er på venteliste på kirurgisk avdeling på et sykehus. Var på sykehuset av en annen grunn og fikk den legen jeg var hos til å se på den. Han var snill og satte meg opp på den ventelista. Hadde sikkert aldri blitt henvist dit om jeg hadde gått til fastlegen.

Også har en lege jeg kjenner privat sett på den.

Ingen av disse legene har trodd det har vært noe alvorlig, men ingen av dem har tenkt på at det kunne være et fremmedlegeme inni huden heller.

Det merkelige er at jeg ikke kan huske å ha vært borti noe busk eller lignende. Husker at kulen "plutselig" var der. På størrelse med en ert. Det er kun nå i det siste den har blitt mer sår-aktig.

Nå har jeg jo renset såret godt og tatt vare på den ekle tornen, så jeg tror jeg bare skal se det litt an. Det kan umulig være noe mer inni der, så jeg får se om den lille hevelsen forsvinner og at såret gror fint.

Veldig rart..

Skrevet

Den tornen kan du ha fått i kroppen for lenge siden. Onkelen min trakk ei nål ut av hånden for en stund siden. Han fikk også en puss-kul der den prøvde å svelle ut. Han kunne ikke forstå hvor den var kommet fra, men etterhvert skjønte han at han hadde tråkket den inn i foten da han var barn/ungdom. Så den hadde da vandret i kroppen i 15-20 år! Godt den bestemte seg for å svelle ut, istedet for å ødelegge noen indre organer. Tror nok det verste er over for din del. Bare rens såret som vanlig, men du kan gjerne snakke med en lege, omså bare for å berolige deg selv. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ganske opplagt at det er inngrodd hår bare. Da kan man oppleve det du gjorde nå :) Helt vanlig!

Skrevet

Jeg hadde det samme for noen år siden, hadde en kul på låret, det var der et halvt år før jeg kunne pirke ut noe som ligna på en innkapslet brodd. Ekle greier, men deilig å få den ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...