Gå til innhold

bryllupsmiddag og røyking

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å røyke inne så lenge det er et lukket selskap. Jeg også røyka ved bordet da jeg giftet meg. Tror ikke det er så veldig uvanlig.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Agreed!

Røyking er noe forbanna drit, og det ser så stygt ut. Ser ned på mennesker som er så svake at de må røyke. Fysj og fy!

Nei og nei for en trivelig og tolerant gjest du må være. Du har med andre ord ingen laster selv, ingen svakheter, ikke avhengig av noe, liker ikke noen ting litt for mye, spiser alltid sunt, trener alltid så mye som du bør, baksnakker aldri andre, skulker aldri jobb osv.?

Et bryllup er ment å skulle feire kjærligheten mellom to mennesker. Synes det er sjokkerende at noen er så fordømmende i forhold til noe som i det store og hele er underordnet. Greit nok at enkelte har en harry røykestil og bruden liksom skal være ren, pur, uskyldig og jomfruelig i sin hvite kjole, men å ikke unne en av hovedpersonene en sigg på den store dagen er rett og slett smålig.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er allergisk mot sigaretter og dro faktisk hjem rett etter middag i det siste bryllupet jeg var i pga. røyking innendørs. Syns det er både tacky og ekkelt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer ikke til å røyke inne i mitt bryllup. Røyk må jeg ha om ikke jeg har klart å slutte innen den tid, men den blir tatt på utsiden. Minusgrader eller ikke så går jeg ALLTID ut å røyker hjemme. Hos andre som røyker inne selv kan jeg ta meg en inne, men jeg syns nå¨røyken smaker best i frisk luft. Litt av et paradoks.

Om det er elegant med en brud som står ute og røyker eller ikke bryr jeg meg ikke så mye om. Bare jeg ikke brenner hull i kjolen :sjenert:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk at brudeparet skal ta hensyn til alle gjestene sine. Det betyr enten at røyking finnes sted i eget rom eller at man må ut for å røyke. Synes det var lurt med en pause under middagen så alle får strekt beina litt. Jeg røyker selv, men jeg ville ha blitt lei meg om noen av gjestene ble syk av røyken fordi jeg som brud insisterte på å røyke under middagen. Om folk røyker i fintøy eller naken spiller ingen rolle for meg.

• Liker 1
Skrevet

For meg virker det litt vulgært og helt feil, men så røyker jeg ikke selv. Her blir nok gjestene pent nødt til å gå ut hvis de ønsker å røyke.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Oj! Hadde dette skjedd meg hadde jeg vært nødt til å forlate bryllupet, eller spise et annet sted i lokalet. Jeg er ekstremt allergisk mot røyk. Får hodepine, øynene begynner å svi, nesa begynner å renne, får ekstreme hosteanfall som nærmest høres kolsaktig ut, blir kvalm og svimmel...

Man kan jo ikke forvente at alle skal ta hensyn til sånt, men da måtte jeg forberedt meg på forhånd, så jeg kunne spist i en annen del av lokalet eller kanskje droppa å komme. Når jeg skal på fest/vorspiel må jeg høre på forhånd om det røykes inne, og gjør det det kan jeg ikke dra.

Syns man heller kunne hatt et røykerom hvis det var kaldt ute eller dårlig vær. Det blir jo veldig mye røyk i lokalet hvis folk sitter der i timevis og damper...

AnonymBruker
Skrevet

Pussig hvor raskt folk er blitt vant med, og tar som en selvfølge, at røyking innendørs er en helt håååååå

åååååårreisende tanke :haar:

Er det pussig? Det er akkurat det som er tingen, folk er blitt vant med at det er sånn. Det som er pussig er vel at det tok så lang tid som helt til 2005 for at vi tok til vettet.

Er tross alt ikke mange år siden det var helt motsatt, så den sjokka-tonen blir derfor en smule komisk ;)

Vel, helt motsatt var det nå ikke. Jeg husker hvor mye man klaget på dette, ihvertfall på 90-tallet. Og Det er ganske lenge siden det var helt motsatt.

Også pussig hvordan så mange plutselig er hyperallergiske og blir nærmest døden nær bare de ser at noen finner frem røykpakka to meter unna dem. Dere ble vel født i 2005 da kanskje?

For å understreke så har jeg ingenting imot røykfrie lokaler, det er faktisk å foretrekke for min del også. Men det er underholdende hver gang man hører folk som snakker sånn, som om røyking var noe nytt og idiotisk som noen først fant på å gjøre nå nylig :ler:

Tja, du var vel neppe en av de som klaget før 2005 da skjønner jeg. Bare fordi du ikke fikk med deg hva som skjedde rundt deg, betyr ikke at alle andre syntes det var helt greit før 2005 heller.

Man trenger ikke å være hyperallergisk, eller allergisk for å misslike røyk. Jeg synes det er utrolig komisk å lese slike innlegg som tror at klagingen på røykere startet 1. januar 2005 ;)

Skrevet

Pussig hvor raskt folk er blitt vant med, og tar som en selvfølge, at røyking innendørs er en helt håååååååååååårreisende tanke :haar:

Er tross alt ikke mange år siden det var helt motsatt, så den sjokka-tonen blir derfor en smule komisk ;)

Også pussig hvordan så mange plutselig er hyperallergiske og blir nærmest døden nær bare de ser at noen finner frem røykpakka to meter unna dem. Dere ble vel født i 2005 da kanskje?

For å understreke så har jeg ingenting imot røykfrie lokaler, det er faktisk å foretrekke for min del også. Men det er underholdende hver gang man hører folk som snakker sånn, som om røyking var noe nytt og idiotisk som noen først fant på å gjøre nå nylig :ler:

Jeg husker meget godt hvordan det var da man røykte på flyet, eller det var vanligere å røyke inne. Og joda, jeg husker godt når restuarantene var delt opp i en sone for røykere og en sone for ikke-røykere. Jeg er tross alt født på 80-tallet.

Allikevel: jeg opplevde aldri at familien min eller mine foreldre røyket inne, og det var sjelden jeg husker at det ble røyket inne i f.eks store bursdagslag, bryllup osv. Man gikk ut når man skulle røyke, eventuelt var det alltid et røykerom eller lignende, men jeg kan ikke huske fra sent 80-tall, tidlig 90-tall at det var vanlig å røyke inne på fester, selv om min mor alltid har røykt, og jeg har noen storrøykere i vår familie/vennekrets.

Og jeg synes egentlig bare det kjempefint om folk blir sjokkert over at det røykes inne, i mine øyne viser det en sunn holdning til et produkt som til de grader kan ødelegge en for livet. Så hvis noen er "hysteriske", så tenker jeg egentlig: så flott at vi har fått et samfunn hvor røyking ikke lenger er kult.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Var i bryllup,og noe som ødela var at det var lov å røyke.

Bordet var satt opp som "hestesko",på kortsiden satt selvsagt brudeparet.

Første som beg å røyke ved bordet var bruden. I sin fineste stas, så det dro ned inntrykket noe grusomt.

Mulig de hadde gjort et lovlig pga kulden,men hva syns dere?

Synes røyking inne ved bordet under en brylupsmiddag er veldig ugreit. Med mindre alle gjestene er røykere, vil det helt sikkert være en eller flere (eller mange) som føler seg sjenert av dette.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så utrolig mange merkelige svar. Min forlovede røyker, jeg røyker ikke. Men man kan da umulig mene at man skal sitte å røyke ved en bryllupsmiddag????? Det er vel normalt å ha en lite pause for eksempel etter hovedretten så man kan gå ut å røyke. Og er det kaldt ute har man vel i alle dager med seg en jakke man kan dra på seg.

Fordi om man er brud er det da ingenting som heter "jeg gjør hva f... jeg vil" Jeg som ikke røyker tar selvfølgelig hensyn til min forlovede som røyker, nekter han ikke en røyk. Men vi må selvfølgelig ta hensyn til de som ikke røyker også, og mange reagerer faktisk på røyk med vondt i øyne ol. Vil jo ikke at noen skal sitte å ha det ubehagelig i bryllupet vårt, så litt kompromisser vil jeg påstå vi alle må leve med.

Vi lever ikke i en "her gjør jeg som jeg vil verden og gir f i alle andre"

Endret av Brud i mai
  • Liker 4
Skrevet

Og til dere som sier at "var dere født før 2005 eller" når folk sier de er allergiske...

Før røykeloven måtte jeg undersøke om utestedene hadde bra aircondition, jeg kunne ikke gå dit om det ikke var det. Dersom vi var på byen og skulle avgårde til et tilfeldig sted ble jeg stående mest utafor for å puste, og måtte gå når hosten, kvalmen, hodepinen og sviingen i øya ble for ille.

Jeg måtte ta hensyn til det hele tida. Har forlatt fester og vorspiel eller droppa å komme pga røyk. Blir dårlig bare noen sitter ved siden av meg på t-banen med røyklukt i klærne. Ikke såpass at jeg må flytte meg, men får vondt i hue med det samme. Prøvde å date en røyker engang, og hun måtte pusse tenner, vaske ansiktet og hender hver gang hun hadde røyka. Det funka ikke.

Da jeg var liten (rundt 10) husker jeg en kafé der alle røyka, og det var et teppe over alle, for røyking var jo lov uansett. jeg ble så dårlig at jeg måtte sitte utafor hele steder, i minusgrader, mens mamma måtte komme ut til meg med saft og vaffel.

Så et bryllup med røyk, ville, som nevnt i et innlegg lenger opp i hvor dårlig jeg blir, sannsynligvis endt med at jeg ikke kunne dratt.

Gjest Nigiria
Skrevet

Dere som snakker om viktigheten av å "kose seg" med "en sigg" på bryllupsdagen sin, da det tydeligvis ikke er så viktig å være elegant: Den kosen dere snakker om, den gjelder KUN for dere røykere.

Jeg kan love dere at flertallet av ikke-røykerne vil komme til å mislike dette, og det er faktisk utrolig egoistisk ovenfor gjestene. Jeg hadde blitt sjokkert og sur.

Det er røykerne som må ta hensyn til ikke-røykerne, ikke motsatt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk at brudeparet skal ta hensyn til alle gjestene sine. Det betyr enten at røyking finnes sted i eget rom eller at man må ut for å røyke. Synes det var lurt med en pause under middagen så alle får strekt beina litt. Jeg røyker selv, men jeg ville ha blitt lei meg om noen av gjestene ble syk av røyken fordi jeg som brud insisterte på å røyke under middagen. Om folk røyker i fintøy eller naken spiller ingen rolle for meg.

Om det er 100 i et bryllup, og det er en av de 100 som ikke røyker,så skal vertskapet ta hensyn til det.

bruden sitter imot alle gjestene å røyker, da setter hun standarden...alle røykerne drar frem røyken inne.

det er eneste bryllupet jeg har vært i som det har vært lov å røyke, selv om det var barn i lokalet.

opp bryllupet sti teringkast 6, så falt det til 1 da hun tente røyken.

Skrevet

Uansett om bruden/brudgommen eller noen av de andre gjestene er (stor)røykere, og uansett om det er en bryllupsmiddag eller en hverdagsmiddag, så synes jeg det rett og slett er frekt å røyke under middagen, selv om en bryllupsmiddag varer i 3-5 timer. På samme måte som at det er frekt å holde på med mobilen (unntaket er å ta bilder/filme under et bryllup), eller lignende.

At bruden tar seg en røyk f.eks. mellom middagen og kakene, da alle strekker på beina, ser jeg ikke noe problem med, men hadde satt pris på om det ble gjort inne, eller iallefall ikke i hovedrommet. Nå er jeg også en ikke-røyker, skal det sies, men synes ikke at jeg selv er særlig urettferdig nå.

Gjest kreps73
Skrevet

Hadde det vært i mitt bryllup, så hadde jeg ikke godtatt røyking inne i lokalet. :fy_fy: Må dem røyke så får dem gå ut.

Skrevet

Det er ingen som har sagt at førti personer skal sitte å nirøyke i et lite lokale, heller. At bruden og de andre som røyker tar seg en røyk eller to går sikkert bra. Det går an å sette opp dører og vinduer. Men da begynner du kanskje å fryse?

Hahaha, ja er det ikke det ene så er det det andre :fnise: Nei, er man anti alt mulig får man holde seg hjemme. Lurer på hva folk gjorde for 10-20 år siden da man røyket overalt... :lur: PS: jeg røyker ikke hvis noen skulle lure på det...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei og nei for en trivelig og tolerant gjest du må være. Du har med andre ord ingen laster selv, ingen svakheter, ikke avhengig av noe, liker ikke noen ting litt for mye, spiser alltid sunt, trener alltid så mye som du bør, baksnakker aldri andre, skulker aldri jobb osv.?

Et bryllup er ment å skulle feire kjærligheten mellom to mennesker. Synes det er sjokkerende at noen er så fordømmende i forhold til noe som i det store og hele er underordnet. Greit nok at enkelte har en harry røykestil og bruden liksom skal være ren, pur, uskyldig og jomfruelig i sin hvite kjole, men å ikke unne en av hovedpersonene en sigg på den store dagen er rett og slett smålig.

Om jeg, hypotetisk sett, hadde vært avhengig av cola, potetgull og sjokolade hadde ikke det gått ut over andre mennesker. Det er der forskjellen ligger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å legge til noe:

Sammenlikner du å skulke jobb med å være litt for glad i å spise sjokolade, for eks? Å skulke jobb har jeg ALDRI gjort og kommer heller aldri til å gjøre. Jeg har da faktisk arbeidsmoral. Dessverre ikke alle som har det her i dette landet..

AB # 58

AnonymBruker
Skrevet

Hahaha, ja er det ikke det ene så er det det andre :fnise: Nei, er man anti alt mulig får man holde seg hjemme. Lurer på hva folk gjorde for 10-20 år siden da man røyket overalt... :lur: PS: jeg røyker ikke hvis noen skulle lure på det...

Husker ihvertfall at jeg måtte gå ut, fikk vondt i hodet, får følelsen av å måtte kaste opp, mistet matlyst, får vondt i øynene. Skulle man være med på en del ting da, måtte man bare gå igjennom dette. Heldigvis slipper man mye av dette nå. Og nei, det er ikke sånn at man røket overalt for 10 år siden, det var heldigvis folk som tok til vettet på den tiden også!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...