Gå til innhold

Katten min flasser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten min har begynt å røyte veldig mye, og når jeg grer pelsen hennes til side kan jeg se at hun flasser en del. Kan det ha noe med at hun mister vinterpelsen å gjøre, eller kan det være noe alvorlig tro? Den virker også litt livløs og "elekstrisk"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten min flasser også nå og jeg får støt når jeg tar på ham. Det kommer sikkert av den tørre vinterlufta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun har ikke flasset tideligere i vinter, og nå er det jo ganske varmt i været blitt også.. Men kanskje det kommer av at hun holder på å miste vinterpelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun har ikke flasset tideligere i vinter, og nå er det jo ganske varmt i været blitt også.. Men kanskje det kommer av at hun holder på å miste vinterpelsen?

Det kan godt hende. Vt at noen gir olje til dyr som har tørr hud, du kan jo prøve å helle litt olje over tørrforet, en halv teskje, kanskje? Jeg har ikke gjort det, det ser ikke ut som om flassingen plager min pus, da tror jeg at han hadde klødd seg unormalt mye og det gjør han ikke. Hvis du grer henne ofte med en kam får du jo ut mye flass og løshår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til å plage henne så mye heller. Men hun liker at jeg klør på huden hennes.

Jeg gredde henne i sted, og jeg "tømte" børsten seks ganger, og enda var det ikke tomt for løse hår.. Hvis jeg tar tommelfinger og pekfinger og drar ut forsiktig, følger det ikke med to hår, det følger med MYE.

Men så lenge det ikke ser ut til å plage henne så satser jeg på å vente en stund til og se det an..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til å plage henne så mye heller. Men hun liker at jeg klør på huden hennes.

Jeg gredde henne i sted, og jeg "tømte" børsten seks ganger, og enda var det ikke tomt for løse hår.. Hvis jeg tar tommelfinger og pekfinger og drar ut forsiktig, følger det ikke med to hår, det følger med MYE.

Men så lenge det ikke ser ut til å plage henne så satser jeg på å vente en stund til og se det an..

Gjør det. Og så kan du ta en tur til veterinæren hvis det vedvarer og du synes det virker unormalt. Hva slags for får hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, får satse på det. Jeg veksler på å gi henne Royal Canin og Whiskas. Hun får stort sett tørrfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får satse på det. Jeg veksler på å gi henne Royal Canin og Whiskas. Hun får stort sett tørrfôr.

Se det an, du. Og hils pusemor fra meg og pusefar! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det er ikke helt uvanlig med litt "haleflass" (flass fra området hoftekam og ned til katefestet) på denne tiden av året :)

Røyting kombinert med tørr inneluft hele vinteren kan få den flotteste katt med den blankeste pels til å flasse litt rundt halefestet.

Røyting er en aktivitet som klør litt ja. Nydelig å bli gredd, børstet og klødd da :)

Inspirert av pet så sender vi :klem: til pusemor og eier/slave fra fra to herrer, en liten frøken og Lille-pus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, holdt jeg nesten på å si nå :gjeiper: Men ja, det er helt nederst på ryggen og mot halen det flasser. Betryggende å høre at det er normalt! Takk for svar! Og klemmer til pusemor :helen::klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags olje kan man ha på fôret mot dette? Har nemlig samme problem - flass som vises ekstra godt når vi børster katten... Det er ikke bare på bakparten min katt flasser da. Han får fôr fra Royal Canin (det for kastrerte katter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Flass kan ha flere årsaker..... Du har sjekket for parasitter Sushi ? Midd eller (ikke meningen å skremme) lus ?

Om det ikke er noe som kravler og kryper på ham så har jeg hørt (rykter) at Dr. Baddakys Fiskeolje er en god olje, med masse omega 3, - og den er tross navnet produsert i Norge under betryggende kontroll :)

Jeg vil tippe det er andre tilsvarende produkter å få tak i også :)

Vetrinærer pleier selge fiskeolje til dyr :)

Eller er noen allergiske for diverse bestandeler i mat, og da kan et forbytte bidra til å redusere eller fjerne flassingen.

Har dere prøvd RC Hair and skin ? Kan godt tenkes at det er litt lite fett for ham i kastratforet :)

Her i heimen går det stort sett på utgaven for "fussy cats" nemlig Exigent, og RC dyrlegemat for young adults + ferskt kjøtt og fersk fisk (og så er det noen som elsker pålegg av de mer eksklusive typene :fnise: fransk brie, fransk roquefort, italiensk pastrami, hjemmelagde fiskekaker og slike ting :fnise: Men det er så absolutt ikke grunn-for, det er godbiter)

- og det er lite flassing :)

Oftest er det nok kombinasjonen av det å være i "litt godt hold" kombinert med den tørre luften og litt fettsyremangel som gir det typiske "haleflasset".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, nå ble jeg og beroliget :) Lurte i dag på om jeg måtte ringe veterinæren, for min jentepus flasser fra ryggen og til halepartiet. Fint og lese at det er normalt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fiskeoljen Lille-Pus nevner har jeg også god erfaring med :jepp: I tillegg finnes det selolje og hvetegress..olje.. :klo: man kan gi. Jeg har noe liggende her som jeg ikke akkurat har vært så flittig med å bruke.. skal vi se: NP äkta vetegroddolja, kaldpressat och oraffinerad gitt. Finnes i dyrebutikk og hos veterinæren så vidt jeg vet.

"Utan de essentiella fettsyrorna erhåller inte djuret förutsättningar för bästa pälskvalité, blank, smidig och luftig. Dessutom minskas mjällbildning", sier pakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. :) Har ikke sjekka spesielt etter parasitter (hjelp :redd:), men kan ikke se noe som kryper... Virker ikke som han klør heller, men han både flasser og røyter.

Har vurdert å bytte til Hair&Skin-fôret, men er livredd for urinstein. Min forrige katt fikk det, og det var helt grusomt for ham, stakkar. Han ble helt fin etter vi begynte med fôret for kastrerte katter. Derfor tenkte jeg at en slik olje må være genialt å bruke i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...