Gå til innhold

Reklamasjon på tv

Tropic

Anbefalte innlegg

Hei,

Håper noen av dere kan litt mer om disse reglene enn jeg kan.

For 2 år siden kjøpte jeg en tv til ca 13 000 kr, denne ble i ødelagt og sendt inn på reparasjon (reklamasjon), fikk nå til svar at den ikke kan repareres, og at vi istedenfor får en ny tv. Da modellen jeg hadde ikke produseres lengre, får vi en tilsvarende modell (skal vist ifølge de være bedre) Når jeg sjekker prisen på denne på nett, ligger den på ca 5000 kr.

Er dette riktig? Går det BARE på tilsvarende modell, og ikke pris i det hele tatt?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Armule

Ja, det burde gå på modell og spesifikasjoner heller enn pris! Det er tross alt to år siden dere kjøpte den, og prisene på TV blir bare mindre og mindre. Men skjønner at det kan være surt.

For å sammenligne: for 13.000 kroner idag kan man faktisk få en helt kurant 3D-TV.

Endret av Arnøy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke hvilken tv dere hadde, men da vi ifjor kjøpte 42 tommeren vår med hd betalte vi ca 4000. Syns absolutt det er en veldig god tv.

Prisene på tv synker jo noe veldig, så om modellen dere hadde fortsatt ble solgt, så tviler jeg på at den ville kostet over 10 000 idag.

Som Arnøy skriver så går det nok ikke på pris, for om dere nå skulle fått en tv som koster 13 000 kroner i bytte mot den dere hadde som kostet 13 000 for to år siden, så ville dere med aller høyest sannsynlighet fått en tv som har andre spesifikasjoner osv enn den dere hadde, og hele poenget med å få en ny vare om den dere har blir levert til reklamasjon er jo at dere skal få en tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei,

Håper noen av dere kan litt mer om disse reglene enn jeg kan.

For 2 år siden kjøpte jeg en tv til ca 13 000 kr, denne ble i ødelagt og sendt inn på reparasjon (reklamasjon), fikk nå til svar at den ikke kan repareres, og at vi istedenfor får en ny tv. Da modellen jeg hadde ikke produseres lengre, får vi en tilsvarende modell (skal vist ifølge de være bedre) Når jeg sjekker prisen på denne på nett, ligger den på ca 5000 kr.

Er dette riktig? Går det BARE på tilsvarende modell, og ikke pris i det hele tatt?

På forhånd takk.

Det der er jeg iallefall usikker på. Gå inn på Forbrukerådets sine sider,der ar du mulighet til å sende de en mail. Der får du iallefall rett svar.

Syns -8ooo på to år var mye. Du har jo betalt 13000 for en vre til 5000 som du vil få.

Tv din har du rettigheter til helt til den er 5 år, så hadde jeg vært deg,så hadde jeg kontaktet fr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jeg iallefall usikker på. Gå inn på Forbrukerådets sine sider,der ar du mulighet til å sende de en mail. Der får du iallefall rett svar.

Syns -8ooo på to år var mye. Du har jo betalt 13000 for en vre til 5000 som du vil få.

Tv din har du rettigheter til helt til den er 5 år, så hadde jeg vært deg,så hadde jeg kontaktet fr

Tusen takk for svar.

Skjønner at jeg ikke kan få en tv for 13 000, det er jo en 3D tv i dag, men synes at differansen på 8000 var litt høy på to år.

Skal sende mail til forbrukerrådet så får jeg sjekket hvordan reglene er iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ruccola

Har en kamerat som hadde en flere år gammel kasse-tv som ble ødelagt av vannskade for noen år tilbake.

Den var ikke verdt så mye lenger etter flatskjermene og lcd kom, men fordi det var en 100 hz tv, så fikk han da en ganske dyr flatskjerm som erstatning fordi man skal ha et tilsvarende produkt, og kasse-tv'er ikke fåes lenger :)

Så man kan vere veldig heldig også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvertfall verd å sjekke inn/utganger på TVen da det er noe billige modeller ofte svikter på. Om du f.eks får færre HDMI-kontakter er ikke det ok. Jeg ville googla begge TVene og sjekket spesifikasjoner. Så kan du selvsagt ta en subjektiv vurdering av lyd, bilde og design.

Jeg vil tro at det absolutt skal være mulig å få pratet seg til en litt dyrere modell.

Endret av Windsor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enois

Det er en viss prosent fall i prisen hvert år, men det tilsvarer på langt nær 4000,- i året.

Vi kjøpte oss ny tv til ca 20 000 i 2006 og etter 3 reprasjoner på samme feil fikk vi bytte den inn.

De forespeilet oss en tv da av samme kvalitet som den vi hadde som i dag lå på en pris på ca 5000,-

Argumentet vi da brukte var at vi hadde på INGEN måte kjøt en tv til 20k for at den skulle vare i fire år.. Og forbrukerombudet sa at en nypris på den nye var altfor lite. Jeg husker ikke hvor mange % de faller i verdi hvert år jeg, men det finner du nok ut.

Ihvertfall sitter vi her i dag med en tv som kostet 12 000 og er kjempefornøyde. Så.. Det går an å få til en grei deal hvis man bruker de rette ordene. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en viss prosent fall i prisen hvert år, men det tilsvarer på langt nær 4000,- i året.

Vi kjøpte oss ny tv til ca 20 000 i 2006 og etter 3 reprasjoner på samme feil fikk vi bytte den inn.

De forespeilet oss en tv da av samme kvalitet som den vi hadde som i dag lå på en pris på ca 5000,-

Argumentet vi da brukte var at vi hadde på INGEN måte kjøt en tv til 20k for at den skulle vare i fire år.. Og forbrukerombudet sa at en nypris på den nye var altfor lite. Jeg husker ikke hvor mange % de faller i verdi hvert år jeg, men det finner du nok ut.

Ihvertfall sitter vi her i dag med en tv som kostet 12 000 og er kjempefornøyde. Så.. Det går an å få til en grei deal hvis man bruker de rette ordene. :jepp:

Men da fikk dere en tv som var bedre i kvalitet og utstyr enn den dere hadde da, eller?

Eller mener du at dere fikk en med like spesifikasjoner som den dere hadde, bare at det var en dyrere modell/merke enn den dere først ble tilbydd til 5000? Jeg syns det virker litt feil at man skal få en bedre tv ut av det, samme hvor mye man har betalt i utgangspunktet. Eller endte dere rett og slett opp med en bedre tv enn den dere hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forhånd takk.

Jeg synes dette høres riktig ut. Dere har jo fått en tv tilvarende den dere kjøpte for 2 år siden?

At en tv kostet 13k da og 5k nå tviler jeg ikke på, så hvorfor skal de gi en dyrere tv? De skal jo bare erstatte den som det reklameres på.

MEN; den skal være like god - eller bedre. Ikke dårligere på noen som helst områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enois

Men da fikk dere en tv som var bedre i kvalitet og utstyr enn den dere hadde da, eller?

Eller mener du at dere fikk en med like spesifikasjoner som den dere hadde, bare at det var en dyrere modell/merke enn den dere først ble tilbydd til 5000? Jeg syns det virker litt feil at man skal få en bedre tv ut av det, samme hvor mye man har betalt i utgangspunktet. Eller endte dere rett og slett opp med en bedre tv enn den dere hadde?

Ja. Vi endte opp med en bedre TV.

Og det skulle bare mangle spør du meg.. Det er ikke "vår" feil at Tvn de solgte oss som et GODT kjøp, fordi vi ville ha en tv som skulle vare lenge, begynte å lage krøll etter bare et år.

Men så har man ikke krav på nytt produkt etter bare et år, fordi butikken har krav på å få reparere samme feil tre ganger... Så i utgangspunktet så ble det noe galt med den et knapt år etter vi kjøpte den, og hadde vi fått en ny da, hadde den ikke kostet 5000,-

Jeg er helt klar over at vi ikke hadde krav på en så dyr tv, men igjen, så er det en viss prosentandel de taper seg i pris hvert år, så en tv til 5000,- knne de bare glemme å tilby oss ifølge forbrukerombudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en rivende utvikling i tv-bransjen om dagen, så modellene faller raskt i pris når det er noe nytt og bedre som kommer. At dere får tilbud om en tv som koster under halvparten synes jeg høres fair ut!

Selv kjøpte jeg for fire år siden en pc til 12000, som var mye galt med. 2 år etter fikk jeg en ny i innbytte for den gamle som det var mye tull med, som lå ute for 6000, men hadde bedre spesifikasjoner enn min gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og det skulle bare mangle spør du meg.. Det er ikke "vår" feil at Tvn de solgte oss som et GODT kjøp, fordi vi ville ha en tv som skulle vare lenge, begynte å lage krøll etter bare et år.

Men så har man ikke krav på nytt produkt etter bare et år, fordi butikken har krav på å få reparere samme feil tre ganger... Så i utgangspunktet så ble det noe galt med den et knapt år etter vi kjøpte den, og hadde vi fått en ny da, hadde den ikke kostet 5000,-

Jeg er helt klar over at vi ikke hadde krav på en så dyr tv, men igjen, så er det en viss prosentandel de taper seg i pris hvert år, så en tv til 5000,- knne de bare glemme å tilby oss ifølge forbrukerombudet.

Så dere endte opp med en bedre??? Det syns jeg er veldig feil, men det er nå så... Som du sier, dere kjøpte ikke en dyr tv for at den skulle lage krøll, men det har vel antakelig vært produksjonsfeil med akkurat det eksemplaret dere kjøpte?

Jeg vet du ikke kan gi ut personopplysninger, men kan du henvise til hvem man bør prate med (spesifikk avdeling) hos forbrukerombudet man bør prate med? Er man virkelig snedig kan man jo svindle til seg bedre produkter, synes det er rart dere fikk et bedre produkt fordi de blant annet så på pris, når det virker som normen ikke er slik?

Er ikke sur og kverulerende nå, altså, men min egen erfaring sier noe helt annet, pluss at jeg mener det blir feil at dere skal få et bedre produkt enn hva dere kjøpte i utgangspunktet... Kan det være at noen av funksjonene var bedre, men andre dårligere, slik at dere sånn opp i opp fikk et tilsvarende produkt? (nysgjerrig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal overdrive utviklingen og det er lett å se seg litt blind på spesifikasjoner. Det finnes også andre aspekter som byggekvalitet. Mange TVer til 13 000kr bruker mer eksklusive materialer og det får man ikke nødvendigvis på en rimelig TV noen få år senere som gjerne har mer billig-plast. Utviklingen er heller ikke like stor når det f.eks gjelder lyden.

Jeg synes definitivt ikke man skal være vrien og vrang og at man får en rimeligere TV er naturlig, men å godta det første alternativet er ikke nødvendigvis så smart og det er bedre å være klar i starten enn å komme tilbake ei uke etterp. Kan man påpeke konkrete punkter (materialvalg, tilkoblinger osv) så tror jeg de fleste butikker vil lytte slik at man kommer til en løsning begge er fornøyd med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg må si at dere har argumentert godt og når forbrukerrådet sier seg enig så virker jo dette greit. Man kjøper ikke tv til 20.000 for at den skal gå i stykker etter så kort tid.

Fikk dere forresten mulighet til å heve kjøpet? Det kan være et alternativ å se på for trådstarter. Altså: siden produktet ikke lar seg reparere og siden butikken ikke er villig til å gi annet i retur enn en TV til kr 5.000, hva med å få pengene igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg må si at dere har argumentert godt og når forbrukerrådet sier seg enig så virker jo dette greit. Man kjøper ikke tv til 20.000 for at den skal gå i stykker etter så kort tid.

Fikk dere forresten mulighet til å heve kjøpet? Det kan være et alternativ å se på for trådstarter. Altså: siden produktet ikke lar seg reparere og siden butikken ikke er villig til å gi annet i retur enn en TV til kr 5.000, hva med å få pengene igjen?

Man kan ikke kreve å få pengene igjen dersom butikken kan tilby en erstatningsvare med samme kvalitet. At prisen er lavere har ingen betydning. Priser endrer seg hele tiden så det ville vært en komplett umulig praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Man kan ikke kreve å få pengene igjen dersom butikken kan tilby en erstatningsvare med samme kvalitet. At prisen er lavere har ingen betydning. Priser endrer seg hele tiden så det ville vært en komplett umulig praksis.

Hehe! Samme kvalitet som den man kjøpte? Da vil jeg heller ha en som er bedre xD

..sorry, klarte ikke å dy meg :):lol:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe! Samme kvalitet som den man kjøpte? Da vil jeg heller ha en som er bedre xD

..sorry, klarte ikke å dy meg :):lol:

:gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enois

Så dere endte opp med en bedre??? Det syns jeg er veldig feil, men det er nå så... Som du sier, dere kjøpte ikke en dyr tv for at den skulle lage krøll, men det har vel antakelig vært produksjonsfeil med akkurat det eksemplaret dere kjøpte?

Jeg vet du ikke kan gi ut personopplysninger, men kan du henvise til hvem man bør prate med (spesifikk avdeling) hos forbrukerombudet man bør prate med? Er man virkelig snedig kan man jo svindle til seg bedre produkter, synes det er rart dere fikk et bedre produkt fordi de blant annet så på pris, når det virker som normen ikke er slik?

Er ikke sur og kverulerende nå, altså, men min egen erfaring sier noe helt annet, pluss at jeg mener det blir feil at dere skal få et bedre produkt enn hva dere kjøpte i utgangspunktet... Kan det være at noen av funksjonene var bedre, men andre dårligere, slik at dere sånn opp i opp fikk et tilsvarende produkt? (nysgjerrig)

Nå vil jeg først si at vi på ingen måte kranglet oss til et bedre produkt. Vi la frem argumentene våra og ba om å få snakke med sjefen.. Siden de som jobber på "gulvet" som regel ikke har lov til å ta avgjørelsr ut over de vanlige normene..

Jeg vet ikke hvem i forbrukerombudet det var vi snakket med, men det vi sa til dem var akkurat det samme som her: Hei, vi kjøte en tv for 20 000 for fire år siden, og nå er det gått i stykker, og de tuilbyr oss en tv til 5000,- kr. Hvordan er reglene på dette. Og da svarte hun med latter og sa at: Jah, det regnustykket skulle jeg gjerne sett!!

Nå tror jeg også at vi fikk tilbud om en tv til ca 11 000 og betalte et mellomlegg på 1000 kr for å få en tv vi kunne være fornøyd med.. Så nei, ikke tilsvarende produkt, men en mye bedre tv.

Og jeg tror butikken syns vi er gode kunder, da vi også har kjøpt alt vi har av hvite og brunevarer der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...