Gå til innhold

Vits i å kjøpe studioleilighet?

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg er jo bare 1 person, med kjæresten på besøk en gang i blant (vi bor ikke sammen). Bor nå på 10 kvm., og synes det er helt ok, men skal flytte fra høsten av, og vil gjerne ha noe eget.

Er det helt bortkastet å kjøpe en liten studioleil. på 25kvm?? Jeg trenger igrunnen ikke noe annet enn plass til tv, en skrivepult, en seng, et skap + kjøkken med komfyr pg kjøleskap. Og bad da selvsagt.

Får man solgt denne type leilighet om noen år, eller skal "alle" ha store, romslige leiligheter med mange soverom?

Er student, og har vært i kontakt med banken ang. lån. Har endel egenkapital. Vil bli boende i denne byen iallefall 3+år til.

Har kikket litt på DENNE, har noen av dere mer erfarne meninger om den?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/548749-vits-i-%C3%A5-kj%C3%B8pe-studioleilighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at den er pen og ekstremt sentral, så kan tenke meg at mange vil være interessert, så du får den nok ikke til den prisen!

Sånn generelt tror jeg at studioleiligheter "alltid" vil være aktuelle, for det er ikke alle som har råd til en større to- eller treroms. Likevel ville jeg vært skeptisk til å kjøpe noe nå med et 3-årig perspektiv (selv om du kanskje blir boende her etter studiene, er det en reell sjanse for at du må selge om få år, enten fordi du flytter til en annen by eller fordi du ønsker noe større), for renten er på vei opp og da synker/stagnerer som regel boligprisene også.

Har du vurdert å kjøpe noe mer usentralt? Da kan du få en større leilighet for samme prisen, og det vil være lettere for deg å bli boende også etter studiene (med mindre du MÅ flytte da, selvsagt).

AnonymBruker

Hei Ms. Raggsokk!

Om du vil få problemer med å selge leiligheten igjen vet jeg ikke noe om, men når det kommer til størrelsen, så har du jo allerede prøvd å bo på 10 kvm. Og det er jo et mye bedre utgangspunkt enn å gå fra 60 kvm til 25 kvm, da du har en formening om hvordan det er å bo på et lite område. Jeg går ut ifra at siden du bare har 10 kvm, så har du ikke eget bad eller kjøkken? Da kan du når du ser på boliger se etter hva boligarealet i oppholdsrommet er, så ser du om det er like stort, større eller mindre enn hva du har nå. Det er også viktig å tenke på hvordan planløsningen er. Jeg bor nå i en leilighet på 50 kvm, med åpen kjøkkenløsning, stue, soverom og bad + en liten bod, og 3 meter under taket. Før bodde jeg i en 70 kvm leilighet, med åpen kjøkkenløsning, stue, soverom, bad, vaskerom og bod, den var 1,80 meter under taket. I kvm var den mye større, men virket mye mindre. Min personlige erfaring er at det fungerer helt fint å bo i små leiligheter, men mine krav når det kommer til det, er at jeg må ha tilgang på en bod, der jeg kan gjemme unna alt som ikke trenger å stå fremme. Videre må det være god gjennomlufting, hvilket også gjelder badet. Har bodd i nok muggbomber før, det vil jeg absolutt unngå.

Ellers, så er ting du kan tenke på: har du koke-/stekemuligheter der du bor nå? Det er viktig at det er gode muligheter for å få luftet ut når du lager mat/du har en god ventilator. Hvordan er det med badet? Er det uttrekksvifte der, eller må du lufte ut damp gjennom vindu? Er det vanskelig å lufte skikkelig i leiligheten, eller vil det være evig innestengt om du ikke har vinduene på vidt gap? Dette er gjerne ting man ikke tenker allverdens over når man leier, men når man skaffer seg et stort lån og eier, så kan fort det som sees på som små bagateller i en leietakers øyne bli til store irritasjonsmoment for en eier.

Det du sier om at du skal bo der i tre år minimum, er et fint utgangspunkt når du først skal kjøpe, men du bør også tenke på om hvis du blir boende i byen, vil du ønske å bo i leiligheten i for eksempel ti år? Nå sier ikke jeg at du ikke kan flytte om du ikke vil bo der altså, det jeg mener er at klarer du å se for deg at du blir boende der? Min personlige mening er at man bør gå ut ifra at man skal bli boende i ti-tyve år når man skal kjøpe seg noe, men det stammer også fra at jeg har flyttet så mye i mitt liv at nå er jeg lei. Videre, så er det for min egen del en veldig god måte å tenke ut om jeg synes det vil være verdt å ta opp lån for å bo der. Nå stiller det seg gjerne annerledes om man er student og alene, jeg skjønner jo at om man møter noen vil man gjerne flytte sammen med dem inn i noe større, deler bare mine personlige meninger/erfaringer her :jepp:

Lykke til med boligjakten dah!

Vel, det er en kvadratmeterpris på 0ver 51.000,- Noe som er høyere enn kvadratmeterprisen på Frogner i Oslo, som regnes som den høyeste kvadratmeterprisen her i Oslo.

Får du solgt igjen til samme pris som du kjøpte, så er det jo ingen big deal, men det blir jævlig dyre kvadratmetere om boligmarkedet er inne i en negativ utvikling når du bestemmer deg å selge. Slike mikroleiligheter er de første som merker en eventuell nedtur i boligmarkedet.

Jeg tror heller ikke det er mulig å tjene noen kroner på et slikt kjøp, utover det at du betaler ned på ditt eget lån.

Jeg lurer litt på hvor langsiktig det er å kjøpe en så liten ettroms når du faktisk har kjæreste? Det er jo rimelig håpløst å bo sammen på så liten plass over lengre tid, og de fleste ønsker vel å på et eller annet tidspunkt flytte sammen?

Gjest Ms. Raggsokk

Hei alle sammen, og takk for gode innspill!

Jeg bor nå på et rom med bad på gangen og som deler kjøkken med etpar andre. det er ikke aktuelt for meg og kjæresten med permanent samboerskap før om noen år. Det er bare sånn situasjonen har blitt, men vi vil være kjærester likevel. Jeg har ærlig talt ikke anelse om tidsperspektiv, men det blir MINIMUM 3 år til her. Helst noen til tenker jeg.

Ja, jeg har sett at det er langt mer "økonomisk" å kjøpe noe større utenfor selve bykjernen. Litt av problemet er vel at jeg 1. ikke får så mye i lån 2. trenger jeg så mye plass?

Grunnen til at jeg ønsker å kjøpe, er at det er vanskelig å leie i Bergen. Mye dårlig standard, skyhøye priser og presset marked generelt. Ja, selvsagt er det langt mer fornuftig og økonomisk av en student å skaffe seg studentbolig eller billig kollektiv, men det er kke bare enkelt.

Edit:

Kanskje ejg skulle vurdere noe i samme gate som denne, og leie ut et rom? det gir jo muligheter for å fremdeles bo her dersom ting skulle endre seg i livssituasjonen min som gjør at jeg får samboer.

Endret av Ms. Raggsokk

Annonse

AnonymBruker

Den hadde en ok planløsning hvis du skal leie ut et rom med tilgang til soverommene og kjøkken og bad fra entreen.

Studioleiligheten er en selveier og du kan leie den ut om tre år hvis du ikke vil bo der selv eller vil selge den.

Å bo sammen med andre kan være utfordrende og noen måneder står du kanskje uten leietager, spesielt på sommeren.

Gjest Ms. Raggsokk

Den hadde en ok planløsning hvis du skal leie ut et rom med tilgang til soverommene og kjøkken og bad fra entreen.

Studioleiligheten er en selveier og du kan leie den ut om tre år hvis du ikke vil bo der selv eller vil selge den.

Å bo sammen med andre kan være utfordrende og noen måneder står du kanskje uten leietager, spesielt på sommeren.

Takk for svar!

Ja, jeg vet det er utfordrende, og få vil vel leie sommerstid. Jeg bor jo allerede sammen med en haug andre, og er ganske sosial person, men jeg ser absolutt poenget! :)

Hvem av leiligheten tenkte du på at hadde ok planløsning? Den "store"?

AnonymBruker

Takk for svar!

Ja, jeg vet det er utfordrende, og få vil vel leie sommerstid. Jeg bor jo allerede sammen med en haug andre, og er ganske sosial person, men jeg ser absolutt poenget! :)

Hvem av leiligheten tenkte du på at hadde ok planløsning? Den "store"?

Meg som svarte over. Ja, tenkte på den store hvis du skal leie ut og sånn ellers også. Jeg er ikke så glad i soverom med inngang fra stua eller åpen kjøkkenløsning. Bor man sammen med noen eller har gjester over tid, kan det fort føles litt tett og jeg får følelsen av for mye fellesaeal.

Jeg så ikke hvor mange kvm soverommene var på, men det ene var større og skal du leie ut, kan du også velge å leie ut begge rommene til en person og selv beholde stua, eller å leie ut det minste med tilgang stua og beholde det største rommet selv der du kan ha plass til egen pc og tv.

Tror jeg ville leid ut soverommene til en person og beholdt stua som kombinert stue/soverom til meg selv.

Litt off topic, men...

Hva i allverden er det som gjør dette til en studioleilighet? Jeg trodde studioleiligheter var store og at det var spesielt høyt under taket i disse leilighetene. Dette er jo igrunnen bare en ettroms på skarve 25 kvm. :klo:

Gjest Ms. Raggsokk

Meg som svarte over. Ja, tenkte på den store hvis du skal leie ut og sånn ellers også. Jeg er ikke så glad i soverom med inngang fra stua eller åpen kjøkkenløsning. Bor man sammen med noen eller har gjester over tid, kan det fort føles litt tett og jeg får følelsen av for mye fellesaeal.

Jeg så ikke hvor mange kvm soverommene var på, men det ene var større og skal du leie ut, kan du også velge å leie ut begge rommene til en person og selv beholde stua, eller å leie ut det minste med tilgang stua og beholde det største rommet selv der du kan ha plass til egen pc og tv.

Tror jeg ville leid ut soverommene til en person og beholdt stua som kombinert stue/soverom til meg selv.

Takk igjen for innspill. Gode tanker du har der! Jeg har regnet litt på rente, og ringt banken, og jeg vil kunne tåle relativt høy rente på en såpass stor leilighet, og om jeg får leietaker, så kan jo det spe på utgiftene noe.

Litt off topic, men...

Hva i allverden er det som gjør dette til en studioleilighet? Jeg trodde studioleiligheter var store og at det var spesielt høyt under taket i disse leilighetene. Dette er jo igrunnen bare en ettroms på skarve 25 kvm. :klo:

Jeg vet ikke definisjonen på en studioleil., bare tok uttrykket fra annonsen.

:)

Edit: Det er ett-roms ja.

http://no.wikipedia.org/wiki/Studioleilighet

Endret av Ms. Raggsokk
AnonymBruker

Jeg er jo bare 1 person, med kjæresten på besøk en gang i blant (vi bor ikke sammen). Bor nå på 10 kvm., og synes det er helt ok, men skal flytte fra høsten av, og vil gjerne ha noe eget.

Er det helt bortkastet å kjøpe en liten studioleil. på 25kvm?? Jeg trenger igrunnen ikke noe annet enn plass til tv, en skrivepult, en seng, et skap + kjøkken med komfyr pg kjøleskap. Og bad da selvsagt.

Får man solgt denne type leilighet om noen år, eller skal "alle" ha store, romslige leiligheter med mange soverom?

Er student, og har vært i kontakt med banken ang. lån. Har endel egenkapital. Vil bli boende i denne byen iallefall 3+år til.

Har kikket litt på DENNE, har noen av dere mer erfarne meninger om den?

Nei, jeg vil ikke legge så mye penger i et kott. Hvor mange kvadrat er det igjen når du har fylt opp med det du trenger? Det er begrenset hvor mye dette kan stige i verdi på 3-4 år, og om det i hele tatt vil stige.

Vet ikke hvor gammel du er,er du ung nå så er det sikkert fint å bo på 10 kvadrat.

Du sier du har en del egenkapital, så hvorfor ikke investere i noe større?

Hva om dere skal flytte sammen? Da er ikke 23 kvadrat mye, når han komer med sine saker.

Jeg får klaus når jeg ser slike prospekt. Ser du må sitte i salongen nesten inntil komfyren.Ikke kjekt når man skal koke eller steke.

Var det plass til noe større enn en toseter? Har du behov for sitteplasser om det skulle komme besøk?

Slike leiligheter er det svært få som vil satse på. Mitt råd: sats på noe større med en gang.

Skriver det utifra erfaringene med boligmarkedet de siste 25 årene

AnonymBruker

Nå er finn.no nede for natta, men jeg svarer litt sånn generelt, og basert på observasjoner her jeg bor når (tettsted/småby med universitet). Her er stadig studioleiligheter/hybelleiligheter (med egen kjøkkenkrok og bad) til salgs, prisene er 700 000 - 1 mill. De nyere leilighetene har ofte fellesgjeld på 4-5 000 i måneden, og for den summen kan én person fint leie et rom i kollektiv, eller en to-treroms sammen med en venn i samme område... I tillegg har man jo gjerne utgifter på lånet, både avdrag og renter. Særlig rentene mener jeg kan sammenliknes med husleie, direkte eller inndirekte, avhengig av inntekt og skattefordel. Ettersom de fleste som eier slike leiligheter her er studenter, er det sjelden noen eier dem mer enn 2-5 år. Og jeg ser at markedet her i hvert fall er mye mer avventende til småleiligheter med høy fellesgjeld, enn til litt større boliger (2-3-roms, rekkehus o.l selges omtrent før visning her). Enda det forsåvidt er relativt trangt på boligmarkedet og økning i antall studenter hvert år. Det er jo også en grense for hvor mye studenter kan eller vil betale for slike leiligheter, selv om jeg personlig mener den grensen i mange tilfeller er overskredet. Så det virker ikke som man kan satse på å tjene penger, antagelig ikke spare engang i forhold til å leie, så lenge leiemarkedet er overkommelig. Med litt større boliger med mindre fellesutgifter og kanskje fler utleiemuligheter og bruksområder, kan en lettere bli sittende på boligen flere år, enten for å bo der selv, eller leie ut og få noe igjen for det.

Tror jeg, da :)

Ellers er det antagelig ganske greit å bo i leiligheter på den størrelsen. Jeg leide selv hybel på ca 20 kvm med kjøkkenkrok + bad i gangen for endel år siden, og jeg trivdes godt i den. Hadde den hatt eget bad og jeg hadde hatt planer om å bli i byen hadde jeg nok bodd der noen år. På den tiden gikk det an å tjene penger på den typen bolig, men jeg synes ikke det ser ut som prisene på de aller minste leilighetene har steget noe særlig de siste årene (du kan sjekke prisutviklingen på nettet). Har også vært på besøk i en liten leilighet med kjøkkenkrok, eget bad og hems over badet med seng, og det fungerte helt greit det... men det blir jo veldig lett til at en ønsker å bo litt mer praktisk og komfortabelt om man får råd til det eller kan flytte sammen med noen...

Annonse

AnonymBruker

For 9 år siden var jeg på jakt etter egen bolig. Jeg var alene og hadde bodd på liten studenthybel og tenkte at jeg ikke trengte så stor plass. Kikket mest på 1-roms leiligheter, men lot meg overtale av de jeg kjente til heller å legge noen hundretusen ekstra i kjøpet og gikk for en toroms leilighet. Og jeg har blitt boende her mye lenger enn jeg trodde. Det hadde aødri vært mulig på en ettroms. Nå er vi også samboere i denne toromsleiligheten.

Tror det er vanskelig å tjene særlig på en så liten ettroms: dokumentavgift, honorar til eiendomsmegler osv. Dessuten er det jo en risiko ved å eie framfor å leie. Hvis noe går i stykker kan du kke bare ringe huseier slik du er vant med. Nei, du må ordne det selv. Kanskje badet viser seg å være lekk mens du bor i leiligheten og du må ut med 150.000 for nytt bad. Det vil du ikke nødvendigvis få igjen i salgssummen når du selger osv.

Nei, jeg synes det å kjøpe leilighet skal være et langsiktig perspektiv på mer enn 3 år. Når jeg skal kjøpe neste gang blir det også et tiårs perspektiv. Å kjøpe en så liten leilighet for å bo der i 3 år høres for meg bare ut som tull.

• Liker 1
AnonymBruker

For 9 år siden var jeg på jakt etter egen bolig. Jeg var alene og hadde bodd på liten studenthybel og tenkte at jeg ikke trengte så stor plass. Kikket mest på 1-roms leiligheter, men lot meg overtale av de jeg kjente til heller å legge noen hundretusen ekstra i kjøpet og gikk for en toroms leilighet. Og jeg har blitt boende her mye lenger enn jeg trodde. Det hadde aødri vært mulig på en ettroms. Nå er vi også samboere i denne toromsleiligheten.

Tror det er vanskelig å tjene særlig på en så liten ettroms: dokumentavgift, honorar til eiendomsmegler osv. Dessuten er det jo en risiko ved å eie framfor å leie. Hvis noe går i stykker kan du kke bare ringe huseier slik du er vant med. Nei, du må ordne det selv. Kanskje badet viser seg å være lekk mens du bor i leiligheten og du må ut med 150.000 for nytt bad. Det vil du ikke nødvendigvis få igjen i salgssummen når du selger osv.

Nei, jeg synes det å kjøpe leilighet skal være et langsiktig perspektiv på mer enn 3 år. Når jeg skal kjøpe neste gang blir det også et tiårs perspektiv. Å kjøpe en så liten leilighet for å bo der i 3 år høres for meg bare ut som tull.

Om du får en lekkasje på et bad på et treårsperspektiv til 150.000, så har du ikke gjort grundig nok jobb, da du kjøpte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...