Gå til innhold

Tannhelse - hva kan man drikke?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Kan noen fortelle meg hva som er minst skadelig for tennene av cola, cola light, pepsi max etc. Eller hva med saft, juice, nektar........

Vet selvfølgelig at sukker ikke er bra, men har også hørt at en del andre kunstige søtningsstoffer skal være minst like skadlig for tennene, eller kanskje jeg har hørt feil?

nero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det som alle vet er at sukker ikke er bra for tennene, men samlet sett er cola og cola light like skadelig. Cola drikkene har nemlig veldig lav ph noe som fremmer demineraliseringen av emaljen (emaljen løses lettere opp). Dette kan føre til erosjonsskader (syreskader) på tennene. Dette er den nye trenden, som de sier, hos ungdommer. Vi ser ofte ungdommer som går med en flaske brus i baklommen og tar en slurk nå og en slurk da. IKKE HELDIG. HVis en skal drikke brus BØR en helst gjøre som i gamle dager, da vi ikke hadde skrukork, drikke den "fort som mulig". (satt litt på spissen da). Så ikke bare tenk sukker når dere tenker brus (og Juice, den har like lav pH faktisk!!!) men også syre!

Ble litt rotete dette men, dere forstår...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat sukker som er skadelig for tennene, men syre og mat som klistrer seg til tennene(chips f.eks.).

Mener å ha lest at Cola Light er den brusen med lavest ph-verdi(mest syre) så den er absolutt ikke bra.

Vann er alltid sunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var hos tannpleier sist, så sa hun at både melk, juice, brus (av alle slag), saft osv. burde unngås. Det eneste som er bra for tenna er vann, vann og atter vann. (farris kom visst best ut i en test om akkurat dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...