AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #1 Skrevet 25. mars 2011 Jeg har en gutt i 10. klasse og de hadde i dag blitt delt inn i grupper på 4 og skulle samarbeide om å skrive en fortelling basert på noen tegninger de så eller noe. Og da hadde de skrevet en svært grov og ganske så detaljert voldsfortelling som inneholder grovt mord, tortur og seksuelt basert vold. Det ble visst så grovt for læreren at hun ga dem stryk, sendte dem hjem for dagen og ga dem nedsatt karakter i oppførsel. Jeg har pratet med læreren på telefon nå og hun sa at den slags oppførsel vil hun ikke se og kalte dem for fremtidens mordere og pedofile. Så på mandag så må de snakke med rektor og helsesøster og læreren ga meg nummeret til en psykolog og mente at sønnen min burde få seg noen timer der. Men er ikke dette å overdrive noe voldsomt da av læreren? Er det riktig av skolen å reagere slik bare på grunn av en skriftelig historie? Jeg får heller ikke lov å lese fortellingen for læreren mente at den var ulovlig så den hun ødela den. Men har man ikke da ødelagt beviset? Og burde jeg reagere på dette? Jeg kjenner min sønn og han er langt i fra noen morder og de andre tre er også gode gutter jeg har kjent i litt over ti år nå. Aldri, og da mener jeg aldri har det vært noe tull og bråk med dem.
FoxyFish Skrevet 25. mars 2011 #2 Skrevet 25. mars 2011 Det er i grunn vanskelig å svare på når vi ikke vet hvordan fortellingen faktisk var. 2
Gjest TydeligvisMorder Skrevet 25. mars 2011 #3 Skrevet 25. mars 2011 For en idiotisk kjerring. Så alle krimforfattere er mordere,da? Ring vg. 2
sequin Skrevet 25. mars 2011 #4 Skrevet 25. mars 2011 Grovt mord, tortur og seksuelt basert vold er da ganske alvorlig for en gutt i tiende?? Syns dette hørtes helt sykt ut, og hadde nevøen min gjort noe slikt på skolen vet jeg at han hadde fått gjennomgå av mor og kanskje måtte tatt none samtaler på familievernkontoret, for slikt er bare ikke akseptabelt. Litt rart at læreren ødela beviset, men det kan jo hende at denne læreren har hatt noen vonde opplevelser med dette... 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #5 Skrevet 25. mars 2011 Stryk fortjener de nok, da noen gutter i den alderen tenderer til å skrive de mest horrible og idiotiske stilene man kan oppdrive. Gikk med folk som i 8. og 9. trinn (før 10. klasse ble innført ) skrev historier om folk som ble spjæra fra ræva til halsen mens dritt, guts og alt mulig annet kroppsinnhold sprute lange veier. Ikke noe galt med de karene i dag, hardarbeidende barneforeldre hele gjengen, men toppjobber har de ikke akkurat i og med at de stort sett dreit i skolen. Kan du si til dette lærernautet at om h*n ikke passer seg, skal du anmelde vedkommende for injurier og personkrenkende uttalelser. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #6 Skrevet 25. mars 2011 Å kalle dem fremtiden mordere og pedofile er å gå langt over grensen. Dette hadde jeg ikke akseptert! Men det å gi dem stryk og en samtale med rektor, synes jeg er på sin plass. 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #7 Skrevet 25. mars 2011 Jeg har en gutt i 10. klasse og de hadde i dag blitt delt inn i grupper på 4 og skulle samarbeide om å skrive en fortelling basert på noen tegninger de så eller noe. Og da hadde de skrevet en svært grov og ganske så detaljert voldsfortelling som inneholder grovt mord, tortur og seksuelt basert vold. Det ble visst så grovt for læreren at hun ga dem stryk, sendte dem hjem for dagen og ga dem nedsatt karakter i oppførsel. Jeg har pratet med læreren på telefon nå og hun sa at den slags oppførsel vil hun ikke se og kalte dem for fremtidens mordere og pedofile. Så på mandag så må de snakke med rektor og helsesøster og læreren ga meg nummeret til en psykolog og mente at sønnen min burde få seg noen timer der. Men er ikke dette å overdrive noe voldsomt da av læreren? Er det riktig av skolen å reagere slik bare på grunn av en skriftelig historie? Jeg får heller ikke lov å lese fortellingen for læreren mente at den var ulovlig så den hun ødela den. Men har man ikke da ødelagt beviset? Og burde jeg reagere på dette? Jeg kjenner min sønn og han er langt i fra noen morder og de andre tre er også gode gutter jeg har kjent i litt over ti år nå. Aldri, og da mener jeg aldri har det vært noe tull og bråk med dem. Moralen får være at foreldre får være mere strikse på hva de lar ungene se av vold og dritt. 7
Gjesten Skrevet 25. mars 2011 #8 Skrevet 25. mars 2011 Hvis jeg var deg, ville jeg tatt en alvorlig prat med sønnen min. Ikke bare om de grusomme tingene han skrev, men også prøvd å lære ham om hva som er passende når. En gutt i 10. klasse burde absolutt forstå at det ikke er på sin plass å skrive slike historier på skolen, og at han ikke skjønte det av seg selv er litt bekymringsverdig. Jeg synes det var drøyt av læreren å kalle dem fremtidens mordere og pedofile, men alt det andre støtter jeg henne i. 9
HvittHus Skrevet 25. mars 2011 #9 Skrevet 25. mars 2011 Jeg hadde reagert temmelig kraftig på lærerens utsagn om at sønnen min var en potensiell morder og pedofil. Dette hadde jeg ganske enkelt ikke akseptert, og jeg hadde tatt en skarp telefon til rektor og skolesjefen. Meget mulig at sønnen din har skrevet en historie som er over grensen for det som er akseptabelt, men for meg er det enda mindre akseptabelt å kalle noen for mordere og pedofile på denne måten. Når læreren i tillegg har brent historien, er det kun hennes versjon dere har å støtte dere til, og da hadde jeg ikke akseptert en utvisning og nedsettelse av karakter. Kan læreren hoste opp en kopi av historien og det viser seg at den over grensen for normalt utrykk, da er det helt på sin plass med nedsettelse av karakter. 5
HvittHus Skrevet 25. mars 2011 #10 Skrevet 25. mars 2011 (endret) Grovt mord, tortur og seksuelt basert vold er da ganske alvorlig for en gutt i tiende?? Syns dette hørtes helt sykt ut, og hadde nevøen min gjort noe slikt på skolen vet jeg at han hadde fått gjennomgå av mor og kanskje måtte tatt none samtaler på familievernkontoret, for slikt er bare ikke akseptabelt. Litt rart at læreren ødela beviset, men det kan jo hende at denne læreren har hatt noen vonde opplevelser med dette... Men når læreren har destruert historien er det ikke mulig å vite hva som faktisk sto i den. Og hvordan skal andre da kunne gi en riktig reaksjon på det som ble skrevet. For alt vi vet, kan det bare ha vært en "litt på kanten" historie, men fordi læreren har opplevd vanskelige ting, eller hun har en tro som utelukker slike uttrykk, overreagerer hun. Endret 25. mars 2011 av zellica 1
kontorstol Skrevet 25. mars 2011 #11 Skrevet 25. mars 2011 (endret) Hvordan kan en 10åring stryke? De har vel ikke karakterer på barneskolen? Trekker tilbake, ser nå det står 10klasse. Sorry Endret 25. mars 2011 av kontorstol
Carrot Skrevet 25. mars 2011 #12 Skrevet 25. mars 2011 Må si jeg er enig med zellica her - dersom ikke læreren kan fremlegge historien for å underbygge sine påstander ville jeg reagert som mor.. Det er langt fra fiksjon til handling, å ha livlig og grusom fantasi betyr ikke at man er hverken potensiell pedofil eller morder. Videre ville jeg ringt de andre foreldrene og hørt deres reaksjon, samlet guttene og foreldrene og kommet til bunns i historiens innhold før jeg evt klaget på læreren og karakteren... 2
Rødtoppen86 Skrevet 25. mars 2011 #13 Skrevet 25. mars 2011 At de fikk stryk kan jeg skjønne, for det virker som om de ikke tok oppgaven helt seriøst. At læreren overdriver er jeg også enig i. Ingen vits å si at det er fremtidens mordere og pedofile fordi de tuller med en oppgave. Gutter i den alderen finner vel på mye tull og tøv som man må se litt gjennom fingrene med. Det viktige er vel å fokusere på at de skal gjøre skolearbeidet på en skikkelig måte, istedenfor å finne på tull.
sequin Skrevet 25. mars 2011 #14 Skrevet 25. mars 2011 Men når læreren har destruert historien er det ikke mulig å vite hva som faktisk sto i den. Og hvordan skal andre da kunne gi en riktig reaksjon på det som ble skrevet. For alt vi vet, kan det bare ha vært en "litt på kanten" historie, men fordi læreren har opplevd vanskelige ting, eller hun har en tro som utelukker slike uttrykk, overreagerer hun. Men gjør hun det? jeg tror ikke man reagerer på den måten om det ikke er noe å reagere på. Greit nok at unger spiller spill med tortur og vold, men seskuell vold er ganske alvorlig. Hun burde ikke kalt ungene fremtidig mordere og pedofile, men det virker jo som at historien har vært såppas sterk at læreren har fått et mindre sjokk. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #15 Skrevet 25. mars 2011 Gutter i den alderen har ofte makaber humor og fascinasjon for det motbydelige, som nok forleser seg på tegnserier som bygger opp under dette, så jeg synes læreren overdriver til en viss grad. Men de burde vel lære at det ikke er det lureste å skrive om i en skolestil. 2
HvittHus Skrevet 25. mars 2011 #16 Skrevet 25. mars 2011 Men gjør hun det? jeg tror ikke man reagerer på den måten om det ikke er noe å reagere på. Greit nok at unger spiller spill med tortur og vold, men seskuell vold er ganske alvorlig. Hun burde ikke kalt ungene fremtidig mordere og pedofile, men det virker jo som at historien har vært såppas sterk at læreren har fått et mindre sjokk. Men siden historien er destruert kan man jo ikke ettersjekke om historien var så grov som læreren ville ha det til, og hvorvidt hun har overreagert eller reagert helt korrekt. Og lærere som alle andre mennesker kan overreagere. Jeg hadde en lærer til mitt eldste barn som var svært kristen, og der skulle det ikke mer enn et søren klype til for at læreren gikk i spinn. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #17 Skrevet 25. mars 2011 Når læreren har ødelagt beviset har hun heller ingen ting å slå i bordet med selv, så dere burde stå sterkt hvis dere vil fremme en klage på henne. Som tidligere skrevet har gutter i den alderen ofte en fascinasjon for det makabre. Jeg har selv jobbet i skolen og fått de forferdeligste fortellinger på innleveringer. Er språket bra og historien godt fortalt skal en som lærer ikke trekke for at en har en annen smak. Tekster med seksuelt innhold fikk jeg aldri, men jeg ville tatt opp dette med eleven først for å veilede om hva slags innhold som ikke kan aksepteres. Hvis veiledningen ikke virket etter hensikten ville det måtte tas opp med foreldrene. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #18 Skrevet 25. mars 2011 Men gjør hun det? jeg tror ikke man reagerer på den måten om det ikke er noe å reagere på. Greit nok at unger spiller spill med tortur og vold, men seskuell vold er ganske alvorlig. Hun burde ikke kalt ungene fremtidig mordere og pedofile, men det virker jo som at historien har vært såppas sterk at læreren har fått et mindre sjokk. Be læreren lese "From Hell", handler om jack the ripper, seksualisert vold i fleng uten at forfatteren er noen Ted Bundy av den grunn. Dette er RAMPESTREKER og burde straffes for det det er (unnlate å levere tilfredsstillende resultat på en oppgave), om språket inneholder banning osv bør de få smekk på fingeren for det også. - Men innholdet burde hun etter min mening drite i, en 10. klassing som ikke gidder å skrive en ordentlig oppgave, vil antakelig skrive det sprøeste han/hun klarer å komme på. - Mulig det er en greie å gjøre det i guttegjengen for å sette ut læreren mest mulig også.
Gjesten Skrevet 25. mars 2011 #19 Skrevet 25. mars 2011 Men siden historien er destruert kan man jo ikke ettersjekke om historien var så grov som læreren ville ha det til, og hvorvidt hun har overreagert eller reagert helt korrekt. Og lærere som alle andre mennesker kan overreagere. Jeg hadde en lærer til mitt eldste barn som var svært kristen, og der skulle det ikke mer enn et søren klype til for at læreren gikk i spinn. Men hvorfor tvile på læreren i utgangspunktet? TS kan vel snakke med barnet sitt og høre hva han sier om saken. Hvis han innrømmer at historien var som læreren fremstilte den, er det vel bare rett at han må ta konsekvensene av det. 1
Gjesten Skrevet 25. mars 2011 #20 Skrevet 25. mars 2011 - Mulig det er en greie å gjøre det i guttegjengen for å sette ut læreren mest mulig også. Og det er greit?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå