Gå til innhold

Beise eller kjøpe nytt gulv?


ZINA

Anbefalte innlegg

Jeg har for tiden eikparkett i stua som jeg vil gjøre noe med. Har vurdert å slipe det, beise, og lakke. Men jeg vet ikke om det er verdt å gjøre det eller satse på nytt gulv. Usikker på resultatet spesielt hvis man ikke har gjort det før.

Har spisebord og skap i maghonny, og har akkurat kjøpt ny sofa i sort,grå.

Trenger tips, og litt inspirasjon til valg av fargen på gulvet hvis jeg skal beise.

Hvilken type gulv anbefaler dere å gå for som matcher med andre møbler jeg har?

Setter STOOOOR pris på forslag, tips, og råd. Så please hjelp!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å slipe, beise/olje og lakke et gulv er tungt arbeid men definitivt givende og vil virkelig gi deg noe å være stolt av.

Slipingen er det viktigste og du må slipe grundig for å være sikker på jevn inntregning av olje/beis. God rens er også viktig for å fjerne gamle såperester/bonevoks - hvem vet hva gulvet har gått igjennom igjennom tidene? Sliping og dyprens må skje i hvertfall.

Oljing av et gulv er lettere og mye drøyere, litt avhengig av hvor tørt treverket er. 5-20 kvadratmeter pr liter og kan blandes i alle beistoner og et stort utvalg gulvolje toner.

Dersom du likevel vil beise anbefaler jeg Tyrilin Interiør beis. Den er lettere å jobbe med og gir et sikrere fargeresultat (det har vært problemer med fargen på flater beiset med LADY interiørbeis ved overlakkering)

Det aller viktigste om du beiser er å tørke av all overskytende beis. Uavhengig om du ser det eller ikke. Gjør du ikke dette kan du risikere et konstant klissete gulv eller at lakken ikke herder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slipe, beise/olje og lakke et gulv er tungt arbeid men definitivt givende og vil virkelig gi deg noe å være stolt av.

Slipingen er det viktigste og du må slipe grundig for å være sikker på jevn inntregning av olje/beis. God rens er også viktig for å fjerne gamle såperester/bonevoks - hvem vet hva gulvet har gått igjennom igjennom tidene? Sliping og dyprens må skje i hvertfall.

Oljing av et gulv er lettere og mye drøyere, litt avhengig av hvor tørt treverket er. 5-20 kvadratmeter pr liter og kan blandes i alle beistoner og et stort utvalg gulvolje toner.

Dersom du likevel vil beise anbefaler jeg Tyrilin Interiør beis. Den er lettere å jobbe med og gir et sikrere fargeresultat (det har vært problemer med fargen på flater beiset med LADY interiørbeis ved overlakkering)

Det aller viktigste om du beiser er å tørke av all overskytende beis. Uavhengig om du ser det eller ikke. Gjør du ikke dette kan du risikere et konstant klissete gulv eller at lakken ikke herder.

Tusen hjertelig takk Silli for ditt svar og nyttige råd. Viktig å kunne forhåndsregler. Er fersk når det gjelder dette. Skal sjekke priser på materielet( leie av slipemaskin, beis, olje.......etc) og vurdere hva som er lønnsomt.

Kan noen komme med tips til hvor det er rimelig å leie maskinen, kjøpe Tyrilin beis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig ikke noe du IKKE får hos Maxbo, men på Maxbo er Tyrilinbeisen unødvendig dyrt. Coop OBS (de som har maling) vet jeg fører Butinoxmaling (Scanox produkter) så du skal ikke se bort ifra at de har Tyrilinbeis til en fornuftig pris. Er oppimot 700-800 på MAXBO. o_0

men jeg sier det igjen jeg altså; Gulvolje blir nyyyydelig, er drøyt og mye lettere å jobbe med. Du kan la det være oljet som ferdig-finish men du kan også lakkere med ønsket glans for å få høyere slitestyrke :) Oljet gulv er upraktisk å søle på, da må du ha kluten klar - men det er lett å vedlikeholde med en gulvsåpe som er egnet til vedlikehold.

Kikk litt her:

http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/TipsTV2/2009/2009_07/Fargetregulv_gulvolje.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men!

Eik er vanskelig å olje og beise... Det er et hardt treverk som ikke absorberer mye farge (gjerne bare i furene)

Dra til en fargehandel )evt ring dem først) Sjekk hvem som har fargeprøver på beiset/oljet EIK! Det er viktig. Det skal være mulig men det kan også gå fryktelig galt der du vil få et skjoldete gulv. Ring gjerne til Thaugland http://www.thaugland.no/ og spør om de har prøver, sannelig om jeg vet.

Og ta en test i en krok først.

har dere selv lagt parketten eller vet du hva slags eik det er?

Europeisk eik er OK men amerikansk er burde-ikke mens Canadisk er TABU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker deg igjen Silli for dine gode tips. Vi har ikke lagt parketten selv, men det ble lagt ut i 80 tallet da det var noen andre som har bodd her. Når jeg tenker meg om så vil jeg kanskje satse på nytt gulv for å ikke få noen overraskelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan nok være greit. Hvis du bor i Oslo kunne du jo tatt en tur på Malia Majorstua. Vet han har tilbud på en sinnsykt bra parkett nå. Er utrolig mange flotte parketter som er lette å lette. :) Som regel er det vanskeligere å legge de "billigste" parkettene de har på varehusene, så se etter god parkett og gode tilbud :)

http://www.malia.no/upload/Malia_DMK4_A4_04_LOW.pdf

http://www.facebook.com/pages/Malia-Majorstua/123467904393491?ref=ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...