Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg?

Fremhevede innlegg

Gjest Frustrert jente.
Skrevet

Jeg er en jente på 20 som er super tynn. Alt for tynn. Å tro meg jeg får høre det hele tiden. Har vært slik hele livet mitt og skolen var et helvete. Fikk stygge kommentarer daglig om at jeg var stankelbein og var ekkelt tynn. Folk suprte meg om jeg aldri fikk mat hjemme. Har gråt mye pga vekta mi. Gjør det enda. Til og med i dag får jeg kommentarer om jeg er SÅ tynn og burde opp flere kg. Jeg er vel enig i det. Jeg er alt for tynn. Har kroppen til en 13 åring. Ikke pupper, rumpe eller noe.

Jeg har trent styrke i flere uker nå (litt knebøy. dips, vekter, utfall) men har ikke gått opp et gram. Veide meg i dag og jeg har gått ned 2 kg!!!! :kjefte: Jeg veier 45 og er 166 høy. Sier seg vel litt selv at det er for lite. Jeg vil minst opp 10 kg. Kanskje mer. Men jeg vet ikke åssen. Jeg sliter VELDIG med mat. Jeg har aldri matlyst og blir mett fort. Får selvsagt mange kommentarer på dette "skal du ikke spise mer? Du spiser som en 7 åring" Jeg blir fort mett og jeg blir ofte kvalm hvis jeg presser ned mer mat når jeg er mett.Jeg kan ikke spise alt. Må holde meg unna raske karbohydrater som ris, pasta, bøs osv. rå grønnsaker, mat med gjær og hvetemel i og melkeprodukter. Grunnen er at jeg blir veldig oppblåst av det. Så det går mye i hjemmelagede knekkebrød da. Litt egg og sånn. Jeg vet jeg spiser alt for lite. Ellers hadde ikke folk kommentert det.

Jeg vil så opp i vekt og se sunn ut. Hater å være så tynn. Det er ikke pent. Kan faktisk holde rundt låret mitt med hendene. Altså jeg kan lage en sirkel med tommel og pekefinger rundt låret hvis dere skjønner. Så tynn er jeg.

Kan noen hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle stå BRØD og ikke BØS. Gikk litt fort her.

Skrevet

Finnes det ikke medikamenter som kan gi høyere matlyst? Vært hos lege? P-piller gjør at de fleste legger på seg noen kilo fordi apetitten øker.

Skrevet

Finnes det ikke medikamenter som kan gi høyere matlyst? Vært hos lege? P-piller gjør at de fleste legger på seg noen kilo fordi apetitten øker.

P-piller kan jeg ikke gå på pga jeg tåler de ikke. Får bare blødninger når jeg går på p piller.

Har ikke vært hos lege men jeg må bytte lege pga han legen jeg har nå kommer jeg ikke helt overrens med og jeg føler meg ikke komfortabel med han.

Gjest navnelapp
Skrevet

Pass på at du et til faste tider. Det bør ikkje gå meir enn tre timar mellom kvart måltid. Pass på å ha med noko som du likar i veska eller sekken viss det blir for lenge mellom måltida. Greia er nemleg at du blir meir kvalm dess lenger det går mellom kvart måltid.

Lag ei liste over ting du likar, og jobb med å utvide den. Ver raus med smør, olivenolje og ting som majones og remulade. Kjøtpålegg kan du legge på knekkebrødet i to lag, og ha remulade eller majones under.

Lag god middag, inviter gjerne nokon over, slik at det vert hyggeleg å spise. Lag kjøt og fisk med saus, og ver raus med sausen. Fløtegratinerte poteter og ovnsbakte poteter vendt i krydder og olje smakar godt. Det går fint å varme opp igjen dagen etter om du lagar ein romsleg porsjon.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri gått opp en eneste kilo av p-piller, ei heller fått økt matlyst.

Du kan alltids prøve næringstilskudd for vektøkning. F.eks. FastGain som kan kjøpes på helsekost. Slike skal ofte blandes med melk, men om du ikke tåler det, kan de også blandes med vann eller juice. Dette drikkes i tillegg til det du spiser til daglig.

Ellers funker også et overdrevent og usunt inntak av øl for vektøkning, men anbefales ikke.

Skrevet

Jeg vil hovedsakelig få større lår. Er de jeg sliter mest med. Lårene mine er sykt tynne. Kunne godt ha fått litt større armer å.

Er det noen øvelser jeg kan gjøre for å gå opp i vekt? Spesielt på lårene og armer.

AnonymBruker
Skrevet

Får å gå opp i muskler via trening MÅ du ha kalorioverskudd. Så du må starte med maten.

• Liker 1
Skrevet

I og med at du sier rett ut at du sliter med å få i deg nok mat er det det du må fokusere på. Det er ikke anbefalt å gjøre styrkeøvelser hvis du ikke gir kroppen din nok næring. Prøv å spis etter klokka og ikke etter sultfølelse. Ikke vær redd for å presse deg selv til å spise. Vi menensker tåler hjerteoperasjoner og fødsler, det er ikke akkurat farlig å presse i seg noen ekstra knekkebrød.

Skrevet

Hei TS!

Har du peiling på hvor mye kcal du inntar ila en dag? Det hjelper ikke å trene styrke hvis du ikke spiser nok. Med større muskler vil forbrenningen øke, og hvis du fortsetter å spise som før, så vil du gå ned i vekt - noe du jo har gjort.

En ting slår meg, har du blitt testet for cøliaki(gluten-allergi)? En bekjent av meg hadde også dårlig matlyst, ofte kvalm, ble oppblåst av brød o.l. (naturlig nok). Etter å ha insistert på å teste seg for cøliaki, kom det frem at det var det største problemet. Hun veide da 45kg, og hun er 170cm. Det tok vel ett år før tarmene klarte å ta opp næring som hos "normale" folk, og nå - 3 år senere har hun en stabil vekt på ca.55kg, og har holdt denne i ett års tid.

Ellers er det viktig å legge på seg på en sunn måte - spis kaloririk mat, f.eks. masse nøtter, avocado, banan, fet fisk, osv..

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Med det kostholdet du har får du jo ingen karbohydrater i deg, og går jo da i ketose som starter en fettforbrenning av eventuellt det overflødige som kommer inn. Spiser du bare egg, kjøtt, fisk og aldri poteter, ris, pasta eller brød, vil jo kroppen alltid forbrenne mer uten karbohydrater.

Kan du ikke prøve å få i deg noen karbohydrater?

Ligger du på mellom 5-50 karbo om dagen bare, vil du jo alltid ligge i ketose.

Spiser du noe sukker? Søtt?

Skrevet

Med det kostholdet du har får du jo ingen karbohydrater i deg, og går jo da i ketose som starter en fettforbrenning av eventuellt det overflødige som kommer inn. Spiser du bare egg, kjøtt, fisk og aldri poteter, ris, pasta eller brød, vil jo kroppen alltid forbrenne mer uten karbohydrater.

Kan du ikke prøve å få i deg noen karbohydrater?

Ligger du på mellom 5-50 karbo om dagen bare, vil du jo alltid ligge i ketose.

Spiser du noe sukker? Søtt?

Jeg vil ikke spise mat jeg blir oppblåst av. Det er slitsomt. Jeg vet ikke hva jeg kan spise eller å mye. Jeg vet jeg spiser veldig lite. Men som sagt det er vanskelig.Jeg spiser noen ganger fullkornspasta da. Blir ikke så oppblåst av det som vanlig pasta, men litt oppblåst blir jeg jo.

Til frokost går det i 2 kokte egg og et eller 2 knekkebrød. Kanskje en banan å.

Lunsj blir det ofte bare noen knekkebrød med enten ost eller saltpølse på.

Middag varierer veldig. Stekt laks, biff, suppe osv.

Kveldsmat spiser jeg for det meste omelett eller havregryn,

Mellommåltid blir nøtter.

Skal ta blodprøve til uka for å se om jeg reagerer på noe.

Skrevet

Jeg støtter forslaget om å teste for cøliaki. -og irritabel tarm. Problemet er, at for å få riktig resultat på slike tester, så må du spise glutenholdig mat i normale mengder en god stund før du tar testen! Hvis du har gått lenge på glutenfritt kosthold, vil du få feil testresultat.

Jeg støtter også forslaget om å lure inn mer fett i kosten. Har du forsøkt å spise glutenfritt brød og pasta for å se om du blir like oppblåst av det? - Bare et måltid eller to. -men for all del ikke legg om til slikt kosthold før du har tatt de nødvendige prøvene for cøliaki!

Siden du også må styre unna melkeprodukter, ville jeg ha tatt en proteinintoleransetest også. Du kan lese mer om det på http://www.npif.no

Jeg har iallfall fått et helt nytt liv av å legge om til gluten- og melkefritt kosthold.

Skrevet

Du blir ikke oppblåst av havregryn, altså? Da ville jeg spist mer havregryn.

Og du må definitivt ta deg en tur til legen for å avklare om du er offisielt intolerant mot noe. Det kan være mye psykisk også.

Skrevet

Jeg blir VELDIG oppblåst av mat med hvete og gjær i og ris. Da ser jeg jo nesten høygravid etter jeg har spist det. Ikke noe gøy. Tror jeg blir litt oppblåst av havregrøt. Ikke så veldig men litt. Skal som sagt til legekontoret til uka for å ta noen blodprøver. Håper de finner ut noe.

Skrevet

Jeg blir VELDIG oppblåst av mat med hvete og gjær i og ris. Da ser jeg jo nesten høygravid etter jeg har spist det. Ikke noe gøy. Tror jeg blir litt oppblåst av havregrøt. Ikke så veldig men litt. Skal som sagt til legekontoret til uka for å ta noen blodprøver. Håper de finner ut noe.

Da bør du iallfall gjøre legen oppmerksom på at du pr. i dag spiser fint lite av de matvarene du reagerer på, slik at de er klar over at prøveresultatene kan være misvisende!

Skrevet

Blodprøver er ikke alltid nok for å påvise cøliaki! Hun jeg kjenner som har det fikk negativt svar på blodprøven, men etter å ha mast i en evighet ble hun sendt videre til en spesialist som utførte en gastroskopi.

http://www.lommelegen.no/320746/coliaki

AnonymBruker
Skrevet

ja satt og tenkte cøliaki jeg med. Det burde du absolutt gå til legen og bli testet for. Hvis du er så skrekkelig tynn så kan du prøve disse næringsdrikkene f.eks Nutridrink, de har på apoteket for å feite deg opp litt. De finnes i flere smaker og kan være et godt supplement ved siden av vanlig mat. Etter det jeg forstår smaker de ganske godt.

Skrevet

Uff, dette hørtes leit ut :( Jeg var selv endel undervektig tidligere. Er 20 nå. Men jeg har alltid hatt veldig god matlyst, og spist mye da. Men kommentarene kjenner jeg til, og det er virkelig ikke noe gøy.

Det jeg tror er at du må "utvide" magesekken din. Press deg litt hver gang du spiser. Spis mer og mer under hvert måltid. Tilslutt vil kroppen din være vandt med at den skal tåle mer mat.

Jo mer du spiser, jo mer sulten vil du også bli etterhvert. Gi det litt tid, men ikke tren enda. Du er for tynn til å trene.

Lykke til!

Skrevet

Jeg er helt enig i det som ble sagt her, du må presse deg selv litt etter litt hver gang du spiser.

Hvis du tar noen munnfuller mere hver gang når du egentlig er mett så vil du automatisk legge på deg etterhvert + at du vil få mere lyst på mat.

Jeg har selv vært sykelig tynn, jeg var nede i 40 kg og er 168 høy, men jeg var syk av en tynntarmsbetennelse.

Sjekk med legen din om du er syk , ellers er det bare å presse seg litt.

-men tenk på alt godt du kan unne deg med god samvittighet :gjeiper:

Men for din egen del så bør du vente med treningen.

Ønsker deg lykke til :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...