AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #1 Skrevet 24. mars 2011 Vi drømmer om Italia-ferie og merker at vi har lyst til mer enn vi rekker over. Det er jo store avstander mellom det vi har lyst til å se. Dere som kjenner Italia godt, er dette helt urimelig: Dag 1: Fly til Roma, tog til Napoli for å se på Vesuv og Pompeii. Dag 2: Tog tilbake til Roma, utforske byen i noen dager. Dag 5: Tog til Venezia. Dag 6: Tog tilbake til Roma. Togturen mellom Roma og Venezia tenker vi er mulig å ta som nattog i hvertfall en av veiene for å spare tid. Det blir hektisk, men vi har begrenset med tid og penger. På denne måten tenker vi at vi får sett litt forskjellig i Italia som passer tenåringene våre godt (de drømmer om å se de nevnte stedene) på en slags mini-interrail. Ideelt sett skulle vi jo gjerne hatt mye mer tid og penger sånn at vi kunne blitt lenger. Men lar det seg gjøre på den måten vi har skissert? Eller er det helt urealistisk?
Vårsøg Skrevet 25. mars 2011 #2 Skrevet 25. mars 2011 Jeg tror dette er ganske urealistisk. Hvis du får et morgenfly til Roma, så er du der kanskje tidligst kl 10. Så skal du ha bagasje og div. Så skal du komme deg på tog til Napoli. Og du bør vel ha litt slingringsmonn hvis flyet er forsinket. Er du superheldig rekker du kanskje å være i Napoli til kl 14. Så skal du sette fra deg bagasje, reise videre til Vesuv, finne fram et nytt sted osv. Kanskje du rekker å være framme til kl 16. Så spørs det hvor lenge disse turistattraksjonene er åpne. Min erfaring er at de ikke har åpent langt utover kveldstid, kanskje maks til kl 17 (eller 18 om du er heldig). Da har du 1 eller 2 timer på deg til å se noe. Og dette under forutsetning av at absolutt alt klaffer tidsmessig i forhold til fly, tog og å finne fram. Og slik kan jeg fortsette med å plukke fra hverandre det tidsskjemaet du håper å få til. Jeg mener ikke å være negativ. Noen er jo mye mer effektive enn andre og tåler mer stress. Likevel tror jeg også det rett og slett kan være vanskelig praktisk sett å få dette til å gå ihop. Jeg ville heller ha begrenset meg i forhold til reisingen. Velg enten Venezia og omegn, eller Roma og omegn. Det første alternativet kan utvides med togtur til Verona, Brescia osv., eller sørover til f.eks. Ravenna. Det andre alternativet kan utvides med togtur sørover til Napoli (Vesuv, Capri o.l.), eller nordover (Pisa, Sienna o.l.). Regn med en hel dag med reising hver vei til og fra Norge. Jeg skal love deg at både Roma og Venezia har så mye å se på at du ikke vil ha problemer med å tilbringe 5 dager på samme sted uten å kjede deg. Dessuten er det ikke alltid veldig billig med tog i Italia. Hvis du er avhengig av et visst klokkeslett når du skal være framme, kan det hende du må velge hurtigtog, og de kan koste skjorta. Hvis derimot poenget er denne mini-interrailen, og ikke det å se litt nøyere på disse stedene, så stiller saken seg annerledes. Men da ville jeg ikke ha satset på å rekke spesielle turistattraksjoner, heller bare gått av toget om morgenen og sett på sparket hva jeg rakk å få til før jeg skulle videre med neste tog. Begge ferietyper kan være gode, men jeg tror du vil få problemer med å kombinere både interrail-tanken med se på severdigheter-tanken med en så kort ferie, da burde du i hvert fall hatt to uker til disposisjon. Dette var mine tanker. Spør gjerne om noe er uklart. Uansett, ha masse lykke til med ferien.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #3 Skrevet 25. mars 2011 Høres fantastisk ut, men hvorfor drar dere ikke tilbake fra Venezia eller Bergamo? Mye enklere enn å dra tilbake til Roma.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #4 Skrevet 25. mars 2011 Jeg tror dette er ganske urealistisk. Hvis du får et morgenfly til Roma, så er du der kanskje tidligst kl 10. Så skal du ha bagasje og div. Så skal du komme deg på tog til Napoli. Og du bør vel ha litt slingringsmonn hvis flyet er forsinket. Er du superheldig rekker du kanskje å være i Napoli til kl 14. Så skal du sette fra deg bagasje, reise videre til Vesuv, finne fram et nytt sted osv. Kanskje du rekker å være framme til kl 16. Så spørs det hvor lenge disse turistattraksjonene er åpne. Min erfaring er at de ikke har åpent langt utover kveldstid, kanskje maks til kl 17 (eller 18 om du er heldig). Da har du 1 eller 2 timer på deg til å se noe. Og dette under forutsetning av at absolutt alt klaffer tidsmessig i forhold til fly, tog og å finne fram. Og slik kan jeg fortsette med å plukke fra hverandre det tidsskjemaet du håper å få til. Jeg mener ikke å være negativ. Noen er jo mye mer effektive enn andre og tåler mer stress. Likevel tror jeg også det rett og slett kan være vanskelig praktisk sett å få dette til å gå ihop. Jeg ville heller ha begrenset meg i forhold til reisingen. Velg enten Venezia og omegn, eller Roma og omegn. Det første alternativet kan utvides med togtur til Verona, Brescia osv., eller sørover til f.eks. Ravenna. Det andre alternativet kan utvides med togtur sørover til Napoli (Vesuv, Capri o.l.), eller nordover (Pisa, Sienna o.l.). Regn med en hel dag med reising hver vei til og fra Norge. Jeg skal love deg at både Roma og Venezia har så mye å se på at du ikke vil ha problemer med å tilbringe 5 dager på samme sted uten å kjede deg. Dessuten er det ikke alltid veldig billig med tog i Italia. Hvis du er avhengig av et visst klokkeslett når du skal være framme, kan det hende du må velge hurtigtog, og de kan koste skjorta. Hvis derimot poenget er denne mini-interrailen, og ikke det å se litt nøyere på disse stedene, så stiller saken seg annerledes. Men da ville jeg ikke ha satset på å rekke spesielle turistattraksjoner, heller bare gått av toget om morgenen og sett på sparket hva jeg rakk å få til før jeg skulle videre med neste tog. Begge ferietyper kan være gode, men jeg tror du vil få problemer med å kombinere både interrail-tanken med se på severdigheter-tanken med en så kort ferie, da burde du i hvert fall hatt to uker til disposisjon. Dette var mine tanker. Spør gjerne om noe er uklart. Uansett, ha masse lykke til med ferien. Tusen takk for fine innspill. Ja, jeg ser det kan bli veldig knapt med tid. Kanskje vi kan få skvisa inn et par dager ekstra. Når det gjelder turen til Napoli/Pompeii tenker jeg at vi kunne bruke dag 1 til reising (fly, tog, komme på plass på et hotell osv) og så se Pompeii på dag 2 og så ta et ettermiddagstog til Roma for å finne hotellet der og spise middag ute på kvelden. Høres det bedre ut, eller blir det like urealistisk? Vi kunne godt tenkt oss en lengre interrailferie, men det blir for dyrt. Og siden vi ikke reiser på ferie hvert år og ungene begynner å bli store (ikke sikkert begge vil være med oss på tur om 2-3 år) så hadde vi lyst til å få vist dem disse tre stedene som de har drømt om lenge. Begge har lyst å se Roma, mens den ene drømmer om Venezia og gondolferd og den andre er historisk interessert og har lyst å se Pompeii. Det blir kanskje nå eller aldri. Hvor mange dager tror du vi må ha for å få sett alle tre? TS
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #5 Skrevet 25. mars 2011 Høres fantastisk ut, men hvorfor drar dere ikke tilbake fra Venezia eller Bergamo? Mye enklere enn å dra tilbake til Roma. Hm, ja, der sa du noe! Jeg tenkte bare automatisk på å bestille tur/retur-billett Oslo-Roma. Trodde det ble såpass mye billigere enn å bestille enveisbilletter. Men det stemmer kanskje ikke? Jeg skal sjekke ut det der. Tusen takk for tipset! TS
Sushi Skrevet 25. mars 2011 #6 Skrevet 25. mars 2011 Jeg ser ikke noe problem med denne planen. Hvis dere liker å ta tog kommer det til å bli en knallferie! Merker jeg er litt misunnelig Men her er noen tips: - Ta fly tilbake fra Venezia (evt. annen by i nærheten) - Velg hurtigtog. Det finnes billige billetter på nett hvis dere bestiller tidlig. - Velg hotell/hostell nært togstasjonene. Da kan dere kjapt sette fra dere bagasjen og komme dere ut og utforske. Jeg vil bli med! God ferieplanlegging!
Norbertine Skrevet 25. mars 2011 #7 Skrevet 25. mars 2011 (endret) Dere kan jo like så godt bare fly til napoli med en gang også da. Og være der en dag, så ta tog til roma, være der noen dager, ta tog til venezia, være der noen dager, og så fly hjem. Endret 25. mars 2011 av Alice i Eventyrland
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #8 Skrevet 25. mars 2011 Begge har lyst å se Roma, mens den ene drømmer om Venezia og gondolferd og den andre er historisk interessert og har lyst å se Pompeii. Hvis h*n er interessert i Pompeii, så er nok Herculaneum også et must, og da høres det ut som det blir litt knapt med tid.
Amélie E. Skrevet 25. mars 2011 #9 Skrevet 25. mars 2011 Vi drømmer om Italia-ferie og merker at vi har lyst til mer enn vi rekker over. Det er jo store avstander mellom det vi har lyst til å se. Dere som kjenner Italia godt, er dette helt urimelig: Dag 1: Fly til Roma, tog til Napoli for å se på Vesuv og Pompeii. Dag 2: Tog tilbake til Roma, utforske byen i noen dager. Dag 5: Tog til Venezia. Dag 6: Tog tilbake til Roma. Togturen mellom Roma og Venezia tenker vi er mulig å ta som nattog i hvertfall en av veiene for å spare tid. Det blir hektisk, men vi har begrenset med tid og penger. På denne måten tenker vi at vi får sett litt forskjellig i Italia som passer tenåringene våre godt (de drømmer om å se de nevnte stedene) på en slags mini-interrail. Ideelt sett skulle vi jo gjerne hatt mye mer tid og penger sånn at vi kunne blitt lenger. Men lar det seg gjøre på den måten vi har skissert? Eller er det helt urealistisk? Jeg kjenner Italia godt. Jeg har blant annet jobbet i Pompeii og studert i Roma, og har reist mellom de stede du nevner over mange ganger. Skrev litt langt her ettersom jeg eeeelsker å være i Italia, mentalt eller på ordentelig. Her er det jeg tenkte på: Det er mulig å fly til én by i Italia og velge hjemreisen fra en annen (for eksempel med Norvegian). Personlig ville jeg valgt å begynne i Nord, og fly til Venezia, og hjem fra Roma (eventuelt Pisa). Det er en spesiell opplevelse å lande i Venezia, er det klart vær får dere et godt overblikk over byen og lagunan rundt. Siden ville jeg på det sterkeste anbefale båt, og IKKE buss inn til byen! Vaporetta (båtbussen) er det rimeligste alternativ og holdeplassen er i umiddelbar nærhet ved flyplassen. Her kan man også velge en drosjebåt, det kan koste endel, men det er absolutt en særegen opplevelse å bli kjørt i en sprek båt fra flyplass til hotell, dere vil ha praktfull utsikt - etter min mening sterkt å enbefale framfor en tur i gondol inne i byen. Venezia - Roma Ta tog fra Sta Lucia i Venezia til Roma Centrale. Velg gjerne ett hurtigtog på denne strekningen. Dere vil trenge minst ett døgn i Roma for å få ett lite inntrykk av byen i det hele tatt. Viktig at dere får et hotell som ligger skikkelig sentralt og nær de severdighetene dere plukker ut for å se. Velger dere å besøke Vatikanstaten med St. Peter og det Sikstinske kapell er dette et enormt prosjekt og i turistsesong må man være ute meget tidlig for å komme langt frem i køene. Roma - Napoli - Pompeii (Amalfikysten) Ta tog fra Roma Centrale til Stazione Garibaldi Napoli. Togstasjonen i Napoli er ikke så trivelig om kvelden, jeg anbefaler togbytte der dagtid. Hvis dere skal se Napoli ville jeg anbefalt drosje fra stasjonen til gamlebyen som har noen meget sjarmerende trange gater og fremforr allt Museo archeologico nazionale di Napoli hvor mange av Pompeiis skatter er - så absolutt verdt et besøk hvis dere planlegger Pompeii tur :-) I Napolis gamleby synes jeg Locanda dell'Arte http://no.hotels.com/ho258425/locanda-dell-arte-vittoria-house-napoli-italia/#descriptioner et trivelig sted å bo, og kun et steikast fra museet. Enkelte elsker Napoli, andre hater den. Uansett om man velger å bli i Napoli en natt eller ei: Fra Stazione Garibaldi Napoli går lokaltogene ned mot Amalfikysten og dere skal med Vezuv Circumvesuviana (fra underetasjen) mot Sorrento. Sorrento er slett ikke et dumt alternativ å bo i (en helt bedårende liten by med gode bademuligheter) hvis dere vil oppleve Pompeii (i tillegg til eller istedenfor Napoli). Bare sørg for at dere får et hotell i selve byen, og ikke utenfor. Ellers er Vico Equence en trivelig by. Torre Annunziato er litt tvilsom (dog vakre Villa Oplontis ligger her). Moderne Pompeii by (vis a vis Pompeii Scavi, de arkeologiske utgravingene) har sikkert hotell de óg, men det er ikke et alternativ jeg ville anbefalt, mye kriminalitet, reis med Vezuv Circumvesuviana til en trivelig kystby å overnatte i istedenfor :-) POMPEII SCAVI KREVER EN DAG (og det blir mye gåing på kullerstener der for å utforske byen, så selv hvis dere hadde hatt lyst til for eksempel Vezuv også denne dag, er det ikke sikkert at dere hadde orket det, det er et stykke å gå fra der bussen stopper ved Vezuv for å komme til "kanten". Det er nok imidlertid mulig å bli fraktet over vulkanen i helikopter. På en dag i Pompeii kan det være hyggelig å ha med niste/picnickurv. Vannflasker kan fylles opp med akveduktvann fra en av de mange brønner. Utover ettermiddagen og rett før stengetid blir byen sjarmerende tom for turister i de mer avsidenliggende hjørner. Jeg tror jeg hadde lagt opp en Pompeiidag med overnatting i for eksempel Sorrento på denne måten: Opp tidelig og morgenbad i Sorrento, Vezuv Circumvesuviana til Pompeii Scavi. Dagen i Pompeii med picnic i for eksempel Teatro Piccolo, Vezuv Circumvesuviana til Sorrento, middag på en hyggelig restausant (husk å bestille noe som inneholder citroner:-), eventuellt et kvelds bad. Det er fullt mulig å reise fra Amalfikysten til Roma med ekspresstog og fly til Norge samme morgen .Jeg har gjort det med hell noen ganger. Men NB, det forekommer endel streik og forsinkelser i den Søritalienske togtrafikk, og Stazione Garibaldi kan være et ganske kaotisk sted hvor informasjon ang innstilte tog etc som regel kun blir ropt opp på høytaleren på italiensk - men dette går nok bra :-) OBS!! Din "Dag 1: Fly til Roma, tog til Napoli for å se på Vesuv og Pompeii" = helt urealistisk :-) Forslag: Dag 1: Morgenfly til Venezia. Dag 2: Tidelig morgentog fra Sta. Lucia Venezia til Roma Centrale. Dag 3: Tidelig morgentog fra Roma Centrale til Stazione Garibaldi Napoli. Dag 4: Drosje fra Stazione garibaldi til Museo archeologico nazionale di Napoli (og låse inn bagasjen på togstasjonen hvis dere tør). Ellers Vezuv Circumvesuviana til For eksempel Sorrento og nyte Amalfikysten. Dag 5: Pompeii Dag 6: tog fra Amalfikysten - Roma Centrale - flytoget "Leonardoekspressen" fra Roma Centrale til Fiumicino/Leonardo flyplassen Roma. Jeg hadde klart å gjennomføre dette, men det forutsetter vel at allt "går på skinner" så og si. Jeg er godt kjent alle de nevnte destinasjonene, snakker språket og forstår kulturen. Jeg ser potensielle stressmoment som kan oppstå ved et slikt program - milt sagt - MEN det kommer jo helt an på hvor aktive dere ønsker å være og hvor spennende/dristig en ferie dere ønsker. Med et slikt program kan det være at dere etterpå sitterigjen med et inntrykk om at ferieturen ble en stressete og nermest traumatisk opplevelse.. Som sagt, din "Dag en" lar seg ikke gjennomføre, og i Søritalia er det ekstra viktig å beregne god tid. Har dere tenkt å reise i turistsesongen til sommeren? Her er hva jeg ville gjort da: Spart Venezia til en annen anledning utemom den verste turistsesongen. Jeg tør nesten å love at inntrykket blir et helt annet da enn om dere skal presse dere rundt i gatene kring St. Marco på ett døgn i høysesong, men er dere godt kjent i byen og har en klar destinasjon der blir det noe annet :-) Ville ventet med Venezia, flydd tur-retur Roma, og hatt ca halve tiden der og halve på Amalfikysten. Jeg kan garantert si at dette kan oppleve som nok hektisk på en ukes tid det óg :-) Og selvfølgelig, noe á la miniinterralien du skisserte lar seg nok også absolutt så og si gjennomføre, men ikke dag en da, men da blir det nok en tur "mer på gjennomreise". Og det jeg skrev om at man må beregne litt ekstra til på reisefot i Søritalia, det mente jeg virkelig. Selv om dere snakker godt italiensk er ikke altid den Napolitanske dialekten så lett å forstå alltid, dog svært sjarmerende. Amalfikysten er ev sann drøm :-) In bocca al lupo e buon viaggio!
Amélie E. Skrevet 25. mars 2011 #10 Skrevet 25. mars 2011 PS: Jeg ser problemet hvis den ene vil til Pompeii og den andre vil til Venezia. Hva med å droppe Roma da, fly til Venezia, derifra tog direkte til Napoli (kun med togbytte Roma) og videre fra Napoli med lokaltoget Vezuv Circumvesuviana til Amalfikysten. Siden Roma event med en overnatting for siden å fly hjem?
Sushi Skrevet 25. mars 2011 #11 Skrevet 25. mars 2011 Velger dere å besøke Vatikanstaten med St. Peter og det Sikstinske kapell er dette et enormt prosjekt og i turistsesong må man være ute meget tidlig for å komme langt frem i køene. Ikke hvis man bestiller billetter på nett på forhånd, med tidsreservasjon (man får et klokkeslett å møte opp på). Svusj forbi alle som står i kø og rett inn i Vatikanmuseet. Tilsvarende går ikke an for Peterskirka, men der trenger man ikke stå lenge i kø siden det er en enorm kirke.
zuperduper Skrevet 25. mars 2011 #12 Skrevet 25. mars 2011 Vi drømmer om Italia-ferie og merker at vi har lyst til mer enn vi rekker over. Det er jo store avstander mellom det vi har lyst til å se. Dere som kjenner Italia godt, er dette helt urimelig: Dag 1: Fly til Roma, tog til Napoli for å se på Vesuv og Pompeii. Dag 2: Tog tilbake til Roma, utforske byen i noen dager. Dag 5: Tog til Venezia. Dag 6: Tog tilbake til Roma. Togturen mellom Roma og Venezia tenker vi er mulig å ta som nattog i hvertfall en av veiene for å spare tid. Det blir hektisk, men vi har begrenset med tid og penger. På denne måten tenker vi at vi får sett litt forskjellig i Italia som passer tenåringene våre godt (de drømmer om å se de nevnte stedene) på en slags mini-interrail. Ideelt sett skulle vi jo gjerne hatt mye mer tid og penger sånn at vi kunne blitt lenger. Men lar det seg gjøre på den måten vi har skissert? Eller er det helt urealistisk? Jeg har vært i Italia mange ganger etterhvert, blant annet Roma 3 ganger, Venezia 2 ganger, Napoli/Vesuv/Pompeii en gang. Har tatt tog mellom Napoli og Roma også. Jeg synes dette høres ut som en litt for stram plan. Pompeii og Vesuv er utflukter man kan gjøre på en dag. Roma og Venezia er (etter min erfaring) begge byer hvor man trenger litt mere tid på seg. Roma er et bra utgangspunkt. Jeg ville ha reist til Roma. Vært der på dag 1 og 2 og sett litt av byen. Tatt toget til Napoli og sett Vesuv og Pompeii dag 3. Tilbake til Roma og sett mer der dag 4 og 5. Tatt toget til Venezia dag 6 og blitt der til dag 8 eller 9 (jeg vil anbefale minst to hele dager i Venezia). Tatt flyet hjem derfra. Blir spennende å høre hva dere vil gå for .
Mille_ Skrevet 26. mars 2011 #13 Skrevet 26. mars 2011 Jeg synes dette opplegget høres alt for voldsomt ut, rase over mest mulig på kortest mulig tid vil ofte føre til mye stress og lite kos. Pompeii er stort, større enn man gjerne tror før man drar dit. Hvis man virkelig skal få sett noe særlig av det bør man sette av noen timer (det er null problem å ta tog dit fra Napoli). Men: jeg ville ikke lagt opp til noe mer samme dag (enn å spise o.l), da det blir mye gåing i Pompeii. Det å reise med fly til Roma, ta tog til Napoli, sjekke inn på hotell også dra til Pompeii tror jeg blir vanskelig å gjennomføre. Det er mulig å ta fly til Napoli (men mulig at man må ha et flybytte på turen), så kan man feks ta tog til Roma, og avslutte i Venezia (for å minimere frem-og-tilbake togreisene). Jeg ville lagt opp til minst to overnattinger på hvert sted. Jeg hadde valgt å besøke Napoli før Venezia i alle tilfelle, rett og slett fordi Venezia er så vakker at det gjør vondt, mens Napoli er en mindre pen by med mye søppel. Ikke at ikke Napoli har mye å by på - men selve byen er ikke et drops for øyet akkurat. Napoli skal være pizzaens arne, det finnes en rekke museer og i tillegg til Pompeii kan man også besøke feks Capri. Det er utrolig vakkert der, mulighet for gåturer, stolheis på toppen av det høyeste fjellet med en formidabel utsikt, man kan leie båt rundt øya, besøke "den blå grotte", kjøpe vin, limocello og sitrondrops osv. Roma: det er så mye å se i Roma at det bare er å glemme og se "alt" på en tur, det lar seg ikke gjøre. Jeg anbefaler å kjøpe en guidebok e.l, gå igjennom og bli enige om hva som er viktigst for dere. Men: sett av tid til å gjøre annet enn å besøke attraksjoner, det er fantastisk i seg selv bare å rusle rundt i Roma, det er overraskende lett å finne rimelige spisesteder der: De har feks små pizzeriaer/cafeer hvor man kjøper pizza i lengder (du bare viser med hendene hvor mye pizza du skal ha), og det koster ofte lite. Og smaker veldig godt! Venezia: En av mine topp tre favorittbyer noensinne, men jeg må få advare om at gondol som du nevnte er svindyrt. Jeg hadde kanskje valgt bort akkurat den opplevelsen i Venezia. Man får noen minutter i en gondol mens alle turistene henger over broene og tar bilder av en, det er sjeldent som det tror man skal være. Det må man gjerne betale rundt en tusenlapp for (pluss/minus, kommer ann på kurs, lengde på turen, om det er ekstraservice som synging osv). Men hver og en må selvfølgelige avgjøre om man synes det er verdt det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå