Gå til innhold

Komandoer til hunden din


pantora

Anbefalte innlegg

Har plutselig lagt merke til at når jeg skal få hunden til å feks sitte, så er det på bokmål, ikke dialekt (sætt blir sitt) :fnise: Flere som snakker bokmål til hunden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Canis lupus

Alt går på bokmål.

Har kanskje noe med at jeg snakker bokmål til alle og enhver og har ikke dialekt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det faktisk motsatt, har opprinnelig en dialekt som jeg ikke bruker til daglig, men når jeg snakker til bikkja kommer den frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste komandoene jeg bruker til mine er på valdresmål(eksen), men de fleste komandoer bruker jeg tegn på, sjøl om de kan ordet også. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Viktige" kommandoer sier jeg på bokmål (det er vel egentlig et skriftsmål, men hva heter det når man snakker det? Riksmål?), mens diverse kommandoer her og der sier jeg på dialekt - blander/varierer mellom trøndersk og finnmarksdialekt. Hunden kan også håndtegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn salig blanding her...sitt er sitt og ned er ligg, men kan også slenge ut av meg "ka gjør flinke gutta?" å da sitter begge guttene så stolt :gjeiper:

Men all ros foregår på bokmål av en eller annen grunn...blir liksom så grom i målet og virkelig draaaar ut ordene "veeeldii braaa" :sjenert:

Tror ikke bikkjene hadde skjønnt bæret hvis jeg på min trønderske/nordmørske dialekt hadde begynnt å rose med "kjæmpeflott gutta", det må sies med en litt grovere røst :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt off topic, men jeg snakker visst trøndersk til katten :) Og jeg er østlending, men har bodd i Trøndelag noen år og er samboer med en trønder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men jeg snakker visst trøndersk til katten :) Og jeg er østlending, men har bodd i Trøndelag noen år og er samboer med en trønder.

Hehe...da bytter vi jo om på dialektene til dyrene våre vi da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Nå går det i bokmål. I starten gikk det på finsk da hunden er fra Finland og ble trent mye der før hun kom til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det på bokmål!

(Omtrent). Men så har jeg ingen tydelig dialekt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...