Gå til innhold

Strøm/Nettspenning norge vs danmark


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Vi vil kjøpe komfyr og microovn i Danmark, for det er myyye rimeligere.

MEN: noen sier de har forskjellig strømkrets og nettspenning i danmark sammeliknet med norge.

Stemmer dette eller tuller en norsk selger (som selvsagt vil vi skal kjøpe her) med meg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Danske har en litt annen utforming på sine støpsel enn oss (og mesteparten av europa for den del)

De bruker en Type K støpsel, se bilde her: http://en.wikipedia.org/wiki/File:LethalSocket.jpg

Denne er annerledes enn vår norske.

Men all strøm i europa følger ett sett med standard, så alle apperater skal kunne brukes. Det en trenger er en adapter som du sikkert kan finne på Clas Ohlsson eller lignende.

Jeg har handlet en del elektrisk utstyr fra Danmark tidligere og alltid fått med "norsk" støpsel på apperatene. Du kan jo sjekke med stedet dere skal kjøpe fra om hvilket støpsel de kan levere med.

NB: jeg er ingen elektriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi vil kjøpe komfyr og microovn i Danmark, for det er myyye rimeligere.

MEN: noen sier de har forskjellig strømkrets og nettspenning i danmark sammeliknet med norge.

Stemmer dette eller tuller en norsk selger (som selvsagt vil vi skal kjøpe her) med meg???

Kan du si litt om hvor mye dere sparer? Litt intr. å vite.

Hvilket merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danske har en litt annen utforming på sine støpsel enn oss (og mesteparten av europa for den del)

De bruker en Type K støpsel, se bilde her: http://en.wikipedia.org/wiki/File:LethalSocket.jpg

Denne er annerledes enn vår norske.

Men all strøm i europa følger ett sett med standard, så alle apperater skal kunne brukes. Det en trenger er en adapter som du sikkert kan finne på Clas Ohlsson eller lignende.

Jeg har handlet en del elektrisk utstyr fra Danmark tidligere og alltid fått med "norsk" støpsel på apperatene. Du kan jo sjekke med stedet dere skal kjøpe fra om hvilket støpsel de kan levere med.

NB: jeg er ingen elektriker.

Det stemmer at de fleste vegguttakene er type K, men langt de fleste støpsler som blir solgt i DK i dag er samme som i Norge.

TS; Danmark opererer med 230 V, så du kan trygt kjøpe elektronikk der. Høres ut som selger vil kapre deg som kunde med vissvass-påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si litt om hvor mye dere sparer? Litt intr. å vite.

Hvilket merke?

Har sett på forskjellige merker. Masse å spare på de som er dyre her pga "kvalitet". Feks: Bosch, Siemens, Miele, Gaggenau og Smeg.

50-70% billigere enn i Norge.

Ikke noe særlig å spare på vanlige, billigere merker.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...