Gå til innhold

Trenger barn ID i Danmark?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet man ikke trenger pass for å reise til Danmark, men som voksen har man jo en eller annen form for ID og jeg lurer på om dette er nødvendig for barn også? Trenger vi bevise at barna er hvem vi sier de er når vi f.eks. skal ombord på båten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Ja, så vidt eg veit skal alle kunne identifisere seg. Vi har reist med utgått pass, og det har gått bra, men det hadde kanskje ikkje gjort det om dei verkeleg hadde sjekka det og hadde sett at det var utgått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi må altså kjøpe pass til barna våre selv om vi bare skal til Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Du må nesten snakke med transportøren du skal reise med. Dei har rutiner for kva dei krev av identifikasjon og av kven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor Norge er pass eneste gyldige legitimasjon. Stort sett så går det jo bra i Danmark og man drar jo ikke til Sverige med pass heller. Men sånn er reglene hvis du spør hos politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten snakke med transportøren du skal reise med. Dei har rutiner for kva dei krev av identifikasjon og av kven.

De vet bare hva som gjelder for å reise med den båten/flyet det er snakk om. Hva som gjelder i landet er det sjelden de vet svaret på. Spør politiet! Og svaret er at pass er eneste gyldige legitimasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi reiste med båten til Danmark da poden var nyfødt, og hadde ikke i våre villeste fantasier tenkt på å ta med pass til han. Ble heller ikke spurt om dette, og har heller aldri blitt spurt om det som voksen (eller barn for den saks skyld) da jeg har reist med den båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det er vel ikke så stor sjanse for at ts blir stoppet på gata i Danmark og spurt om hun kan vise pass for ungen sin... Passet beviser uansett ikke at det er hennes barn (det står ingenting om hvem som er foreldre i passet! Og det er ikke alle unger som har samme etternavn som mora si engang) Og hvorfor skulle barnet trenge å legitimere seg??? Vi voksne må gjøre det for å bevise alder eller for å bevise hvem vi er i en eller annen sammenheng (på hotell f.eks.) men i hvilken sammenheng skal barn det?

Pass er eneste gyldig legitimasjon i utlandet. Og det er greit, men man må jo tenke på i hvilke situasjoner det er nødvendig å legitimere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste fem gangene jeg har vært i Danmark har jeg vært nødt til å vise pass, de har blitt ganske strenge med kontroller der nede.

Bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som medlem av norsk folketrygd har du/dere rett til nødvendig helsehjelp på lik linje med danske statsborgere om dere blir syke. (ref. Europeisk Helsetrygdkort). Du trenger ikke vise selve kortet i de Nordiske landene, men den som er syk må muligens legitimere at vedkommende er norsk.... Og da er det vel passet som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt med fødselsattesten, og pass til foreldrene. De har vel dessuten europeiske helsetrygdkort hvis det skulle bli nødvendig med helsetjenester, og bevis på reiseforsikring.

Ser ikke helt hvilke andre situasjoner man skal behøve å legitimere seg i som barn på ferie i Danmark. Nå har jeg ikke fått med meg hvor gamle disse barna er, men jeg går ut ifra at de er relativt små, siden de ikke har pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...