Gå til innhold

Bilforsikring


Dularfullar

Anbefalte innlegg

I en alder av snart 30, så har jeg endelig klart å ta lappen :) Og jeg funderer om jeg snart skal få tak i en bil. Men jeg har null peiling på bilforsikring, så jeg lurte på om noen her hadde noen råd ang. rimlig forsikring, og hvem som har det beste tilbudet...Jeg skal kontakte diverse forsikringsselskap for tilbud, og kan noen fortelle meg forskjellen på de forskjellige forsikringene... "ansvar" - "delkasko" - "kasko", og hva som lønner seg...

og hvordan finner jeg ut kjørelengde pr. år? hva har dere?

Endret av Dularfullar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder bilforsikring kommer dette veldig an på hva bil du har kjøpt.

Men jeg vil anbefale IF. Disse er veldig gode og stiller opp hvis det er noe som skjer. Men de er gjerne litt dyre..

Gjensidige. Er også gode ( i min mening) og gjerne litt rimeligere. :)

Når det gjelder kjørestrekning kommer det jo an på om du pendler mye, om du kommer til å kjøre mye rundtomkring.

Men vil tro 8000 er et godt utgangspunkt. Dette er jo også noe som kan oppgraderes iløpet av året om du nærmer deg. Da selvfølgelig mot en økning i pris også da.

Forskjellen på ansvar, delkasko og full kasko er jo hvor mye du vil ha dekt om det skulle skje noe. Dette står alltid på de ulike forsikringsselskapenes sider :)

GRATULERER MED LAPPEN og lykke til med forsikringen :danse:

Endret av Sotengelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bilforsikring kommer dette veldig an på hva bil du har kjøpt.

Men jeg vil anbefale IF. Disse er veldig gode og stiller opp hvis det er noe som skjer. Men de er gjerne litt dyre..

Gjensidige. Er også gode ( i min mening) og gjerne litt rimeligere. :)

Når det gjelder kjørestrekning kommer det jo an på om du pendler mye, om du kommer til å kjøre mye rundtomkring.

Men vil tro 8000 er et godt utgangspunkt. Dette er jo også noe som kan oppgraderes iløpet av året om du nærmer deg. Da selvfølgelig mot en økning i pris også da.

Forskjellen på ansvar, delkasko og full kasko er jo hvor mye du vil ha dekt om det skulle skje noe. Dette står alltid på de ulike forsikringsselskapenes sider :)

GRATULERER MED LAPPEN og lykke til med forsikringen :danse:

Tusen takk, og Takk for svar :) føler emg litt grønn på dette området. Men har nå sendt forespørsel til både storebrand, gjensidige og if, regner med at det blir ansvar eller delkasko som blir mest aktuelt.. kommer da også an på prisen. :)

Har ikke kjøpt noen bil enda, men har fått tilbud om å kjøpe en toyota corolla 94 mod :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, og Takk for svar :) føler emg litt grønn på dette området. Men har nå sendt forespørsel til både storebrand, gjensidige og if, regner med at det blir ansvar eller delkasko som blir mest aktuelt.. kommer da også an på prisen. :)

Har ikke kjøpt noen bil enda, men har fått tilbud om å kjøpe en toyota corolla 94 mod :)

Jo, bare hyggelig :)

Vil nok anbefale at du skaffer deg delkasko. Skjer det da noe så har også du mulighet til å få igjen noe på forsikringen. Innbrudd og ved ulykker og brann... (om jeg husker riktig)

Mens ved kun ansvar-forsikring så får kun den andre part igjen om det hender noe.

Del-kasko pleier ikke å vær så veldig dyrt. Og antageligvis ikke på en corolla som jo er en koslig bil :)

Forsikring er dyrest på biler som golf og bilder som går fort å hardt ;) hehe :)

grunnet mye uhell osv osv :)

Nok engang :) lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått et tilbud fra gjensidige *venter på flere*, det var på 7151kr. pr år. er det et bra eller dårlig tilbud? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det tilbudet for ansvar eller delkasko? Synes det var mye.

Jeg ville ikke valgt dekasko for en så billig bil, men det er noe hver enkelt må avgjøre selv.

Sjekk med Codan,de vet jeg har gitt svært gode tilbud til flere bekjente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder kjørestrekning kommer det jo an på om du pendler mye, om du kommer til å kjøre mye rundtomkring.

Men vil tro 8000 er et godt utgangspunkt.

8000 i året? Det var veldig lite.... Jeg kjører ikke spesielt mye, og ligger rundt 20 000 i året..De fleste kjører vel 15 000 i hvert fall..

Endret av Brukernavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det tilbudet for ansvar eller delkasko? Synes det var mye.

Jeg ville ikke valgt dekasko for en så billig bil, men det er noe hver enkelt må avgjøre selv.

Sjekk med Codan,de vet jeg har gitt svært gode tilbud til flere bekjente!

det tilbudet som jeg fikk var på delkasko, for kun ansvarsforsikring, så lå prisen på litt over 5000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 i året? Det var veldig lite.... Jeg kjører ikke spesielt mye, og ligger rundt 20 000 i året..De fleste kjører vel 15 000 i hvert fall..

jeg er ingen pendler, så det blir nok ikke sånn kjempemye kjøring. Bare litt sånn rundt omrking her hvor jeg bor, kanskje en tur ut av byen et par ganger i året... men ikke så langt bort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis du ikke har hatt bil før begynner du vel på 20% bonus,

så prisene du har fått er vel i henhold til det.

Jeg synes personlig at Gjensidige er et veldig ok forsikringsselskap.

Har vært kunde der i 7 år.

8000 km er et ok utgangspunkt, så kan du justere det opp etterhvert som du ser hvor mye du kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg ser ikke om noen andre har skrevet om dette, men ansvarsforsikring er du pliktig til å ha. Alt annet er frivillig. Ansvarsforsikring dekker skade på tredjeperson, personskade og skade på et eventuelt kjøretøy, hvis du skulle være så uheldig å kjøre på noen. Full kasko dekker alle skader på din bil, delkasko brann og tyveri for eksempel. Førerulykkesforsikring er vel også pliktig, hvis jeg ikke husker aldeles feil.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Belladonna- du husker ganske så rett:-)

Skriver likevell opp en litt enklere definisjon på de ulike dekningene:

Ansvar og fører/passasjerulykke: Dekker skade du (bilen din) påfører andre mennesker eller gjenstander. Dekker også skade på personer i egen bil. Dette er en basis og ligger også i de andre pakkene under.

Delkasko(minikasko): dekker brann/tyveri (av selve bilen- ikke det du har liggende inni). Dekker også redning og glasskade (foreks ved steinsprut).

Kasko: de to overnevnte, samt selvpåført skade (foreks bulken i panseret fra da du kjørte inn i bilen forran (ansvarsdekningen dekker den andre bilens skade), eller skade hvor man ikke hvet hvem/hva som har påført skade (noen har rygget på deg når du sto på parkeringsplassen- uten å melde i fra- bare stukket av).

Løsøre i bilen, ekstrautstyr. Hvorvidt leiebil er inkludert i kaskoforsikringen varierer fra selskap til selskap.

Tilleggsdekninger. De fleste selskapene har "superdekning/ bilexstra, bilPluss", samt evt andre tilleggsdekninger. Dette kan være; Motorskade, Utvidet løsøre/baggasjesum, leiebil (evt økt leiebilperiode), redusert egenandel ved kaskoskade. +++

Når det gjelder kjørelengde så kan denne endres i løpet av året. Hos oss ser jeg at de aller fleste ligger på en årlig kjørelengde på enten 12' eller 16000.

Som førstegangseier av bil begynner du med startbonus 20%. Og med det tatt i betraktning kan det virke som om du har fått en ganske god pris. Men anbefaler virkelig å ringe gjerne en 4-5 andre selskap også.

Selvfølgelig kan det være greit å høre på anbefalinger fra venner og bekjente- men husk da at erfaringene er personlige og hvert forsikringstilfelle ulikt. Jeg foreksempel har en veldig dårlig erfaring med Gjensidige, mens sambo har en god er faring. Jeg er godt fornøyd med If, mens bestevenninnen min ser rødt når hun hører navnet...

Og mens jeg er inne på det så kan jeg jo komme inn på hvorfor priser varierer (hva prisen er bygget opp av): alder på forsikringstager, bosted, størrelse på motor, størrelse på bil, alder på bil (disse faktorene påvirker risikoen for skade- jo større risiko- jo dyrere forsikring, biltypens skadehistorikk hos det enkelte selskap, skadehistorikk all-over, pris ved reparasjon.

Selskapene tar også en risikovurdering av deg som kunde- da spør de gjerne om; antall skader siste årene, om man skylder penger til andre selskap, om man har betalingsanmerkninger (noen drev også tidligere med kredittvurdering) og hvor ofte man har byttet selskap de siste årene. Jo dårligere risikoprofil- jo høyere pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var et stjerneeksempel til etterfølgelse, meget informativt og lettforståelig. :Nikke:

Godt å høre, da kan jeg jobben min;-)

Gjør oppmerksom på at det selvfølgelig kan være ulikheter i dekningene hos de forskjellige selskapene. Men rådgiver har plikt på seg til å fortelle om avvik fra det som oppfattes som "standard" (som forex manglende leiebildekning i kaskoforsikringen). Dette skal også komme tydelig frem i forsikringsbeviset- som (NB!!) du som kunde plikter å sette deg inn i, slik at du har mulighet til å vurdere dette og evt gjøre de endringer som trengs for at du skal få den forsikringen som dekker ditt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Belladonna- du husker ganske så rett:-)

Skriver likevell opp en litt enklere definisjon på de ulike dekningene:

Ansvar og fører/passasjerulykke: Dekker skade du (bilen din) påfører andre mennesker eller gjenstander. Dekker også skade på personer i egen bil. Dette er en basis og ligger også i de andre pakkene under.

Delkasko(minikasko): dekker brann/tyveri (av selve bilen- ikke det du har liggende inni). Dekker også redning og glasskade (foreks ved steinsprut).

Kasko: de to overnevnte, samt selvpåført skade (foreks bulken i panseret fra da du kjørte inn i bilen forran (ansvarsdekningen dekker den andre bilens skade), eller skade hvor man ikke hvet hvem/hva som har påført skade (noen har rygget på deg når du sto på parkeringsplassen- uten å melde i fra- bare stukket av).

Løsøre i bilen, ekstrautstyr. Hvorvidt leiebil er inkludert i kaskoforsikringen varierer fra selskap til selskap.

Tilleggsdekninger. De fleste selskapene har "superdekning/ bilexstra, bilPluss", samt evt andre tilleggsdekninger. Dette kan være; Motorskade, Utvidet løsøre/baggasjesum, leiebil (evt økt leiebilperiode), redusert egenandel ved kaskoskade. +++

Når det gjelder kjørelengde så kan denne endres i løpet av året. Hos oss ser jeg at de aller fleste ligger på en årlig kjørelengde på enten 12' eller 16000.

Som førstegangseier av bil begynner du med startbonus 20%. Og med det tatt i betraktning kan det virke som om du har fått en ganske god pris. Men anbefaler virkelig å ringe gjerne en 4-5 andre selskap også.

Selvfølgelig kan det være greit å høre på anbefalinger fra venner og bekjente- men husk da at erfaringene er personlige og hvert forsikringstilfelle ulikt. Jeg foreksempel har en veldig dårlig erfaring med Gjensidige, mens sambo har en god er faring. Jeg er godt fornøyd med If, mens bestevenninnen min ser rødt når hun hører navnet...

Og mens jeg er inne på det så kan jeg jo komme inn på hvorfor priser varierer (hva prisen er bygget opp av): alder på forsikringstager, bosted, størrelse på motor, størrelse på bil, alder på bil (disse faktorene påvirker risikoen for skade- jo større risiko- jo dyrere forsikring, biltypens skadehistorikk hos det enkelte selskap, skadehistorikk all-over, pris ved reparasjon.

Selskapene tar også en risikovurdering av deg som kunde- da spør de gjerne om; antall skader siste årene, om man skylder penger til andre selskap, om man har betalingsanmerkninger (noen drev også tidligere med kredittvurdering) og hvor ofte man har byttet selskap de siste årene. Jo dårligere risikoprofil- jo høyere pris...

Tusen hjertlig takk for et veldig ordentlig og informativt svar :) føler meg liksom ikke sååååå grønn lenger:)

jeg har kontaktet flere steder, gjensidige og if er de eneste jeg har fått svar fra sålangt, mangler svar fra storebrand og tryg. if var dyrere enn gjensidige, men gjensidige var utrolig koselig og hjelpsomme med alle de spørsmålene som jeg hadde. Og jeg merker at jo bedre kundeservice, jo mer lyst har jeg til å velge de :) MEN må jo vente på svar fra de andre først også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 i året? Det var veldig lite.... Jeg kjører ikke spesielt mye, og ligger rundt 20 000 i året..De fleste kjører vel 15 000 i hvert fall..

jeg skjønner ikke helt da hvordan du kjører om du kjører 20 000 i året og mener at du ikke kjører mye. Min far har 8000 i året i kjørelengde, og kjører flere ganger i året fra krsund og til drammen. og flere ganger i året fra krsund til ålesund. pluss og da seff den mellomkjøringen ellers... og han klarer seg som regel med 8000..

Det gjorde også jeg når jeg bodde i bergen og kjørte mye opp til krsund..

så basert på de rundt meg og meg selv vil jeg nok tro at en som nylig har fått lappen og ikke har tenkt seg på tur finnmark-akershus flere ganger i året har nok tilstrekkelig med 8000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Spinell

Hvor mye folk kjører kommer veldig an på hvilke vaner de har. Har bekjente med 8000 km per år og andre med 20000 per år, der verken jobbsituasjon, avstand til famile, eller reisevaner ellers skulle tilsi at den ene kjører to og en halv gang mer enn den andre.

Selv har jeg valgt 12000 km. Ca 1000 km per måned har vist seg å være et greit gjennomsnitt for meg. Bilen blir da brukt på noen lengre turer hvert år, men mest småkjøring. Det er småkjøringen som "drar" km, i og med at langturene ikke akkurat er en daglig foreteelse.

En ting du bør tenke på i valg av forsikringsselskap er at medlemskap i ulike organisasjoner kan gi rett til rabatter. Fagforeninger, OBOS, Bondelaget(!) og mange flere har avtaler med ulike forsikringsselskap. Sjekk derfor medlemsfordelene til enhver organisasjon du har medlemskap i, eller vurderer å bli medlem i. Ved forespørsel til et selskap der du skal ha medlemsfordeler må du selv si fra at du er medlem i den aktuelle organisasjonen.

Etter at du har fått tilbud fra flere kan du velge å gjøre en runde 2 der du tar utgangspunkt i det beste tilbudet spør om de andre har noe å gå på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...