Gå til innhold

Refleksjonsnotat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal skrive et refleksjonsnotat, jeg har praksis på sykehjem. På malen læreren har lagt ut står det at jeg skal skrive om:

En beskrivelse av en situasjon / handling jeg har tatt del i.

Hvordan opplevde jeg situasjonen?

Hvilke(n) teoretisk /praktisk kunnskap(er) anvendte jeg i situasjonen?

Hvordan kan jeg anvende den nye kunnskapen / erfaringen for å nå målene for praksisperioden?

Hvilke(n) kunnskap(er) må jeg tilegne meg for å være bedre i stand til å møte tilsvarende situasjoner?

Dette syntes jeg er veldig vanskelig, fordi jeg tolker det skjemaet som om jeg skal skrive om noe 'fælt' som har skjedd (??)

Men er det noen som har skrevet et slikt før som vil gi meg tips?

Skal jeg skrive om f.eks stell? For er bare stell og mating og rydding og være med å se på sårskift, og ta BT/puls. Har ikke akkurat noen spesielle episoder som har hendt eller som jeg har gjort som jeg kan skrive om. Jeg har ikke hatt sjansen til å katerisere, sette injeksjoner, eller ta blodprøver (vi får opplæring på det i praksisen selv om vi egentlig ikke skal lære det)

Håper noen har noen svar tips eller hint til meg.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg vet ikke om dette er til hjelp, men jeg har hvertfall skrevet mangt et refleksjonsnotat i min utdannelse. Det trenger ikke være noe fælt du har opplevd, men en helt hverdagslig situasjon.

Om du har erfaringer fra en stellesituasjon eller lignende som du skriver, kan du godt ta utgangspunkt i dette. Læreren vil nok bare se om du reflekterer over de daglige handlingene du gjør, og om du er i stand til å knytte dette opp til pensum.

Kjenner til følelsen av at "men jeg har jo ikke opplevd noe spesielt, hva i all verden kan jeg skrive om??", men hos meg vaar det hvertfal slik at vi skulle skrive om noe helt enkelt fra hverdagen, og reflektere over dette, bare for å vise at vi faktisk er i stand til å reflektere over hvorfor vi gjør som vi gjør.

Vet ikke om du ble noe klokere av dette jeg?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg har ikke skrevet slike notater, men tillater meg likevel å reflektere litt ;)

Når du under stell er med og skifter på sår, tar blodtrykk og puls bruker du jo i høyeste grad teori og praksis du har på studiet. Uten at du nesten tenker over det selv, gjør du helt sikkert faglige vurderinger mens du gjør arbeidet:

F.eks vurderer du sikkert om såret ser normalt ut og om BT og puls ligger innenfor normalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sies her, et refleksjonsnotat skal være et notat hvor du knytter din egen kunnskap opp mot praksis, ser på dine egne styrker og svakheter, tar opp situasjoner hvor noe kanskje har vært nytt, annerledes, uvant.. Og tanker om hva du skal gjøre for å forbedre deg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vet ikke om dette er til hjelp, men jeg har hvertfall skrevet mangt et refleksjonsnotat i min utdannelse. Det trenger ikke være noe fælt du har opplevd, men en helt hverdagslig situasjon.

Om du har erfaringer fra en stellesituasjon eller lignende som du skriver, kan du godt ta utgangspunkt i dette. Læreren vil nok bare se om du reflekterer over de daglige handlingene du gjør, og om du er i stand til å knytte dette opp til pensum.

Kjenner til følelsen av at "men jeg har jo ikke opplevd noe spesielt, hva i all verden kan jeg skrive om??", men hos meg vaar det hvertfal slik at vi skulle skrive om noe helt enkelt fra hverdagen, og reflektere over dette, bare for å vise at vi faktisk er i stand til å reflektere over hvorfor vi gjør som vi gjør.

Vet ikke om du ble noe klokere av dette jeg?:P

tusen takk for svar:) det hjalp! :) Jeg bare lurer på om jeg burde beskrive hele stellet (at jeg planla hva jeg skulle ta med, hvordan jeg vasket og hvordan, hvordan jeg ikke skal blotte pasienten osv) eller hvordan jeg liksom skal beskrive stelle situasjonen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville beskrevet hele prosessen som du skriver litt om der ja. Det viser nemlig at du reflekterer over hele prosessen, at det er en grunn til at du gjør det på den og den måten. Litt sånn "jeg skulle stelle den og den, og tok med det og det fordi blablabla. Jeg gjorde det sånn og sånn fordi blablabla..." Med litt bedre ordlegging selvsagt:p

Bare beskriv situasjonen fra steg til steg, og forklar hvorfor du gjør det på den måten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...