AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 Jeg går på videregående skole, og trives ikke der i det hele tatt. Jeg har veldig gode karakterer, mange venner og er blant de "populære"... Samtidig føler jeg meg betraktelig mer moden enn mine klasse"kamerater" og venner. Det er mange ganger hvor jeg bare tenker; herregud.. Hvordan er det mulig å henge så etter... Og dette tenker jeg på grunnlag av stadige tåpelige og lite reflekterte utsagn - daglig. Jeg har den samme rutinen hver eneste dag, skole-sove(etter skolen)-trene-tv-sove-skole-sove-tv-trene-tv... MENINGSLØST! Det er overhodet ikke slik jeg vil ha min hverdag. Jeg kvier meg for å stå opp, og har begynt å få høyt fravær grunnet dette. Jeg bryr meg selvfølgelig om det, men samtidig skriker kroppen min hver morgen når jeg skal stå opp. Den skriker, kjemper i mot og hater meg. Jeg hater byen jeg bor i, den er altfor liten og det er ingenting å gjøre her. Jeg vil gjøre noe ut av livet mitt. Min livsoppgave for "øyeblikket" er kanskje å gå på skole, men jeg ønsker å fokusere på så mye mer enn det. Jeg vil trives i livet mitt, og kanskje ha noen hobbyer utover å trene. Jeg vil gjøre noe jeg kan få bruk for senere. Hva skal jeg gjøre?? Livet mitt har ingen mening, og jeg føler at jeg bare eksisterer - and no more! Det er ikke tull når jeg sier at det ikke er lenge før jeg går og begraver meg selv ned levende. Kall det gjerne et luksusproblem at jeg kjeder meg her i livet og at jeg skal tenke på barna i Afrika, men for meg er det faktisk ekstremt frustrerende, tungt og deprimerende.. Drømmer meg stadig bort i tilværelsen jeg vil være i. Er jeg teit?
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Finn på noe meningsfullt å bruke fritiden på. Meld deg som støttekontakt, Røde kors, kurs av noe slag? Hva er du intresert i, og hva ville du gjort hvis du ikke var "stuck" i livet ditt? Du trenger ikke redde barna i Afrika, eller resten av verden for den del;) Og du er IKKE teit! I din alder skal man ha drømmer og ha lyst til å komme videre i livet. Hva drømmer du om da? Er det realistisk, eller snakker vi "Paris Hilton"?
Fimbrethil Skrevet 24. mars 2011 #3 Skrevet 24. mars 2011 Jeg vet hvordan det er å føle seg 'stuck' i tilværelsen - man kommer ingen vei, det skjer aldri noe nytt, og ingenting av det man driver med er spennende. Det er ikke sikkert det trøster så veldig mye, men jeg kan forsikre deg om at det blir bedre! Du sier at du går på videregående - da er det jo ikke så lenge igjen før du kan få så mye nytt og spennende som du bare makter. Kanskje du kan inspirere deg selv med å planlegge hva du skal gjøre når du blir ferdig på skolen? Folkehøyskole, studier, flytte hjemmefra? Hvis du gjør det bra på skolen, har du alle muligheter foran deg. Og mens du venter på at moroa skal starte, så kanskje det er noe du kan endre på i måten du tenker på, eller hva du bruker fritiden på? Kanskje det hadde vært gøy å prøve en annen type trening, for eksempel? Nå vet ikke jeg hva du gjør nå, men om du prøvde noe du aldri har gjort før så kan det jo tenkes at du ville funnet spenningen du leter etter. Ved å bytte aktivitet møter man jo gjerne også nye mennesker, kanskje du finner noen du passer bedre sammen med? Jeg anbefaler kampsport. Utfordrende og utviklende på mange plan, og veldig gøy! Selv kommer jeg fra et lite bygdesamfunn hvor gutta stort sett var interessert i fotball og traktorer, jentene i håndball og mote. Ikke noe galt med det, men det var aldri meg, og jeg fant meg aldri til rette i det miljøet. Men det fine med å være ung, er at ettersom man blir eldre får man stadig mer frihet til å forme sin egen tilværelse. Du kan dra dit du vil, bli den du vil! Etter at jeg dro ut i verden har jeg funnet miljøer hvor folk er mer som meg. Nå, ti år etter at livet var på bånn, har jeg det bedre enn jeg noen gang kunne forestilt meg. Du må nok være tålmodig til du er ferdig med videregående, men husk at du har fantastiske år foran deg! Og dessuten, hvis du tenker på hva et pent vitnemål fra videregående kan gjøre for deg når du skal videre, kan det være at skolen blir mer inspirerende også. Hva man får ut av det avhenger mye av hva man putter inn. Prøv å la være å tenke på de teite tingene andre sier, og fokuser på å lære, det kan nemlig være veldig gøy! Verden er så stor og variert at det alltid er mer å lære om den. Fokusér på det istedet;) Lykke til! 2
MsLeela Skrevet 24. mars 2011 #4 Skrevet 24. mars 2011 Synes du har fått gode tilbakemeldinger her! Kan si meg enig i begge innleggene over. Det høres ut som du er ganske klar for høyere utdanning og at du kommer til å stortrives på et universitet/høyskole. Hva med å undersøke om det finnes noen foreninger på UIO eller HIO hvor du kan engasjere deg allerede nå?! Jeg tror ikke det er slik at man MÅ gå på universitetet/høyskolen for å kunne være med de. Der vil du møte mye mer oppegående folk, enn det du gjør på videregående. En annen ting jeg vil foreslå for deg er et utveksligsår. Det er mulig å dra et år til utlandet også på videregående for å lære språk og ta fag der. Jeg ville ha undersøkt om det finnes noen avtaler på skolen din for å gjøre det. Det vil nok gi deg noen av utfordringene i hverdagen du leter etter. Dessuten mer miljøskifte enn dette skal du nok lete lenge etter Og for guds skyld, ikke gå og begrav deg helt enda. Du aaaner ikke hvor mange fine år du har rett foran nesa di! Det er NÅ livet begynner. Smør deg litt mer tålmodighet, så vil det betale seg bare om noen år. 1
saltvann Skrevet 24. mars 2011 #5 Skrevet 24. mars 2011 Hvilket år på vgs går du på? Hvis du akkurat har begynt burde du tenke på å ta et år i utlandet. Hvis du snart er ferdig må du bare holde ut. Legg planer for hva du skal etter vgs. Reise eller studere? Snart kommer du deg vekk:) Trener du hver dag? Du skriver at du sover mye.. Man trenger ikke å trene hver dag. Er det noen av vennene dine som kanskje er mer på ditt nivå? Vær mer med dem Er nok vanskelig å finne på noe på et lite sted.. Hva med å ta en helgetur til nærmeste større sted? Kan bli gøy Men det blir bedre, så fort du kan bestemme selv, vgs er du nødt til å fullføre. Og ikke fortsett med fraværet, ødelegger bare for deg selv. Hvis du virkelig har det ille kan du ta en tur til legen. Kanskje det blir gydig fravær? Møt opp på skolen og gjør ditt beste, du sier du er flink, så tenk på alle valgmulighetene du får når du skal velge skole Kjipt hvis du må ta opp noe pga fraværet.. Masse lykke til, håper du får det bedre
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #6 Skrevet 24. mars 2011 Jeg følte det som deg, på vgs. Jeg gikk bare rundt og "venta" og var "just another brick in the wall". Og endelig gir livet mer mening! Jeg har endelig muligheten til å gå den veien som passer for meg. Det vil du også- men må bare bli ferdig med den obligatoriske felles sosialiseringa først. Hvorfor sover du så mye? Fordi du er fyisk trøtt pga ?, trening, eller "kjeder" deg? Jeg var selv veldig trøtt på vgs, og skulle ønske at jeg hadde funnet ut av det da, og fått den hjelpen jeg trengte.(Fikk senere konstatert lavt stoffskifte) Ellers kan jeg absolutt anbefale å få deg nye hobbyer! Veldig mye innenfor sportens verden som gir mestring, opplevelser, venner for livet, adrenalin, osv! Prøv deg feks en dag i klatreveggen, og bli hekta. Eller en dag i elva. Eller på toppen av Norge Husk at du lever nå også. Livet starter bare en ny vei den dagen vgs er fullført.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå