AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 Typen på 19 vil bli blodgiver. Noen tanker rundt dette? Negative konsekvenser?
Gjest uAnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Hvorfor skal det ha noe å si for deg? Det er jo kjempeflott gjort av ham. 10
Sweetpea25 Skrevet 23. mars 2011 #3 Skrevet 23. mars 2011 Hva skulle vært negativt med det? Det er jo kjempeflott at folk gir blod. - Det redder liv!!
Gjest navnelapp Skrevet 23. mars 2011 #4 Skrevet 23. mars 2011 Ingen i det heile tatt. Der er ein del krav som han må oppfylle, dei finn du meir info om på nettsidene til blodbanken. Men oppfyller han dei, er det ein flott ting å gjere, og du kan vurdere å gjere det sjølv. 1
Sofiemor Skrevet 23. mars 2011 #5 Skrevet 23. mars 2011 Jeg googlet blodgiver+negativ, sånn for moro skyld. Og da var det dette innlegget som kom opp først 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #6 Skrevet 23. mars 2011 TS her Er ikke imot det jeg, syns det er flott gjort og er stolt over ham. Men tenker vel mest på om han kan bli slakk og sliten eller noe? Han er elektriker lærling og kommer ofte hjem kjempesliten...
Gjest navnelapp Skrevet 23. mars 2011 #7 Skrevet 23. mars 2011 Neida, eg gir blod, og har ikkje merka noko til det. 1
CK_ Skrevet 23. mars 2011 #8 Skrevet 23. mars 2011 Du skal jo helst ikke gjøre noe anstrengende arbeid samme dagen som blodgiving. Jeg gir blod, og klatrer, og får ikke lov å klatre etter blodgiving. Dette ettersom jeg kan besvime o.l. ettersom det er tappet en halvliter. Ellers sjekkes blodprosenten og trykk hver gang. Og du får ikke gi om du har dårlig prosent/trykk eller blir dårlig etter giving. I utgangspunktet er det bare sunt å gi blod. Jeg merker fint lite dagen etter, så lenge jeg spiser og drikker godt.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2011 #10 Skrevet 23. mars 2011 Han kan bli sliten en dag eller 3, og om det er tilfellet bør han få tatt noen grundige tester for å se hva det er han eventuelt mangler. Utover det legger det sterke begrensninger på hans sexliv, og om jeg husker rett, også ditt. Men om dere har et monogamt forhold er dette ikke et problem. 1
Gjest navnelapp Skrevet 23. mars 2011 #11 Skrevet 23. mars 2011 Ja, ein kan ikkje ha sex med menn som har sex med andre menn, og ein får seks måneders karantene etter at ein har bytta partner. Dette inngår i krava som du finn info om på nettsidene.
CK_ Skrevet 23. mars 2011 #12 Skrevet 23. mars 2011 Det er vel heller sexen som legger sterke begrensinger på det å gi blod. Når du har ny sexpartner får du 6 måneders karantene. Det gjelder jo selvfølgelig også hvis du bytter partner, og så har sex med typen din.
Jill Skrevet 23. mars 2011 #13 Skrevet 23. mars 2011 Jeg blir ikke sliten eller slapp etter at jeg har gitt blod, så det er nok individuelt.
The Kitten Skrevet 23. mars 2011 #14 Skrevet 23. mars 2011 Typen på 19 klarer sikkert å ta en avgjørelse på dette selv. 2
Gjest Consensio Skrevet 23. mars 2011 #15 Skrevet 23. mars 2011 TS her Er ikke imot det jeg, syns det er flott gjort og er stolt over ham. Men tenker vel mest på om han kan bli slakk og sliten eller noe? Han er elektriker lærling og kommer ofte hjem kjempesliten... Man kan kanskje få en slik reaksjon akkurat der og da. Er vel en grunn til at det er vanlig med drikke og en liten kakebit eller noe når man er der. Det vil ikke påvirke ellers i dagliglivet. Flott at han velger å gjøre det, vi trenger mange flere. Dessverre kan jeg ikke donere blod selv, men hadde jeg kunne gjort det så jeg ikke nølt
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #16 Skrevet 23. mars 2011 Typen på 19 klarer sikkert å ta en avgjørelse på dette selv. Easy now. Er selvfølgelig hans avgjørelse, har jeg sagt noe annet?
Anne Panne Skrevet 23. mars 2011 #17 Skrevet 23. mars 2011 Kjempeflott gjort av ham det da Mulig han kan bli litt slapp, men tror ikke det er så mange som blir det. Hvis han skulle få problemer med det, så er det vel mulig å gi seg etter å ha prøvd det en gang? Fint gjort gjøre noe sånt da Blod redder liv 1
fruBeist Skrevet 23. mars 2011 #18 Skrevet 23. mars 2011 Kona mi er blodgiver, og det er null stress det. Skulle gjerne gitt jeg og, men jeg blir dårlig av synet av blod, og kunne finne på å spy og besvime mens de tapper. Samt at jeg tidvis er plaga av svimmelhet som muligens kommer av jernmangel. Har uansett planer om å prøve en gang, så får vi se om det går. Besvimer jeg er jeg i alle fall på et sykehus Blodgivere får jerntabeletter etter å ha gitt blod, og passer man på å spise litt før man gir, så skal det gå greit.
Glynis Skrevet 23. mars 2011 #19 Skrevet 23. mars 2011 Jøss, for en ting å henge seg opp i. Jeg synes alle som kan gi blod bør gi blod. At du i det hele tatt reagerer på dette på en annen måte enn å si 'jeg blir med' eller 'så fint!' (hvis du ikke kan gi selv) er ganske fascinerende, og ganske teit.
Anglofil Skrevet 23. mars 2011 #20 Skrevet 23. mars 2011 Det er kjempeflott, bare så synd det tar så vanvittig lang tid før man i det hele tatt får svar. Så han får smøre seg med en god porsjon tålmodighet. Ventet først tre-fire måneder på å få første innkalling hvor de testet blodet mitt. Og nå har jeg på nytt ventet rundt fire måneder. Ikke rart de har perioder med stor blodmangel når de er så treige. Mvh Yvonne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå