Gå til innhold

Starte opp bil


sebra

Anbefalte innlegg

Jeg har nå begynt å ta kjøretimer igjen etter mange år. Men en ting jeg stusser litt på er at vi lærte at når man skal starte bilen så skal du holde inne clutchen- slippe den opp samtidig som man trykker inn gassen.

Men nå så lærer vi å starte ved å holde inn bremsen og clutchen, også slippe brems så clutch, uten gass. Pluss at vi lærer at ved køkjøring så skal vi ikke bruke gassen, kun kjøre med clutchen.

Er dette noe spesielt med denne bilen eller hva? :klo: Har snakka med flere som har lappen om det, og de gjør det ikke sånn.

Er bare litt redd for dette mtp oppkjøring, eventuelt kjøring med andre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo ann på hvordan bilen er tuna inn det. Om den har høyt nok turtall uten gass til å kunne ha fremdrift. Så om du skal kjøre opp med den bilen du nå kjører, så gjør som lærer sier.

Nye biler er gjerne annerledes tuna inn en eldre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjørelærer sa at jeg kan gjøre det med den bilen jeg kjører der fordi den har en kraftig dieselmotor. Vet ikke om det går med alle krafige motorer jeg, uansett drivstoff? Kan ingenting om biler :gjeiper:

Men du trenger nok ikke bekymre deg for oppkjøringen pga det, for man pleier å kjøre samme bilen på oppkjøringen som man har kjøretimer med. Man "leier" den av kjøreskolen til oppkjøringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte også å krypkjøre med kun clutch. Dette går ikke med den bilen jeg kjører nå, så jeg bruker clutch og litt gass. Gjør det du lærer med kjøreskolebilen, det er tross alt den du skal bruke på oppkjøring. Å kjøre andre biler kommer du fort inni etter hvert. Det er en vanesak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjørelærer sa at jeg kan gjøre det med den bilen jeg kjører der fordi den har en kraftig dieselmotor. Vet ikke om det går med alle krafige motorer jeg, uansett drivstoff? Kan ingenting om biler :gjeiper:

Har gått fint med stor bensinmotor i 1., 2. og 3. for meg.

Begge fremgangsmåtene sebra nevner er forøvrig umiddelbar stryk på oppkjøring i UK. Der skal bilen startes med clutchen ute og gir i fri. Det har veldig gode grunner, og det er ubegripelig for meg at man i Norge lærer å starte bilen i gir og ikke nødvendigvis med bremse på. Litt kjedelig den dagen clutchhydraulikken har dødd over natten og man starter bilen i gir, uten bremse og med clutchen fysisk "ute" uansett hvor mye pedalen er "inne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det går automatisk, det tenker jeg aldri over. Jeg trår inn clutchen, setter på tenningen, tar ned håndbrekket, girer, 1. gir eller revers ettersom, kommer an på hvordan jeg står parkert, og kjører.

Endret av Belladonna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tipper det er fordi du nå kjører bil med dieselmotor. Dreiemomentet på en dieselmotor er mye høyere enn på en tilsvarende (kubikk) bensinmotor, slik at du fint kan kjøre avgårde med motoren på tomgang. Mens en bensinmotor kveles svært lett, og du da må gi gass før klutsjen tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det er fordi du nå kjører bil med dieselmotor. Dreiemomentet på en dieselmotor er mye høyere enn på en tilsvarende (kubikk) bensinmotor, slik at du fint kan kjøre avgårde med motoren på tomgang. Mens en bensinmotor kveles svært lett, og du da må gi gass før klutsjen tar.

Det er bambus fra ende til annen. En dieselmotor er fullstendig død før turboen begynner å bidra på rundt 15-1600 o/min. Det er lettere å kvele en dieselmotor ved å bare slippe clutchen enn en bensinmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bambus fra ende til annen. En dieselmotor er fullstendig død før turboen begynner å bidra på rundt 15-1600 o/min. Det er lettere å kvele en dieselmotor ved å bare slippe clutchen enn en bensinmotor.

Tull og tøys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer stemmer med den AB som sier at diesel er mer lettkvelt. Med bittelitt gass eller høy tomgang blir rollene byttet om, men på lav tomgang er en del dieselmotorer skrekkelig lette å kvele. Jeg har klart å få i gang et par bensinbiler i 3. og én i 4. med forsiktig clutchbruk og null gass, men med diesel er det ganske krevende allerede i 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere commonrail dieselbiler skal jeg være med på er enklere å kvele, men de gode, gammeldagse sugedieselene er seige som fy. De skal noe til å kvele. Hadde tidligere en Skoda Pickup med diesel som startet i 5. gir, altså siste gir...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa sin dieselbil er utrolig enkel å kvele. Den får jeg nok startet i 2. gir, men da MÅ jeg stå i en liten bakke. Foretrekker bensinbilen til mamma, jeg :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...