Gå til innhold

Dårlig til å skrive Norsk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke en debatt om hva som irriterer,slurv eller i den duren.

Jeg er generell veldig dårlig til å skrive Norsk. Behøver ikke komme inn på grunnen, da det er flere årsaker.

Jeg får alltid kommentarer for skrivingen min. Alltid noen som vil rette på det jeg skriver.For det er sårende,jeg prøver så godt jeg kan.

Det har alltid vert hemmende for meg. Den tiden jeg skulle søke jobb, så fikk jeg andre til å skrive søknader. Ville ikke sende søknader med feil.

I dag er det jo mye via mail, og jeg studerer mailen før jeg ender den-ofte uten at jeg forstår hva som er feil.

Jeg har fått mye pes her inne på Kg også, men sånn er det.

Det rare er at jeg ser veldig mye feilskriving andre gjør.

Jeg kan lite om oppbygging av setninger,rett skrivemåte,gramatikk.

Det jeg lurer på, er om det er et rettingsprogram? et som jeg ka bruke her inne og andre steder?

Liker jo og skrive,men vil også at det skal være rett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe du jo kan prøve er jo å bruke word. Skrive teksten din der først. der får man jo rettingsprogram. Så kan du jo kopiere teksten du har skrevet inn her på KG.. Det medfører kanskje litt ekstra jobb. Men kanskje det kan være verdt det om du føler det slik :sjenert:

Skrevet

Jeg kan ta feil, men kan hende det hjelper å lese? Ikke ukeblader og sånn "lese-fort"ting, men bøker? Det er en god måte å få inn språket på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke en debatt om hva som irriterer,slurv eller i den duren.

Jeg er generell veldig dårlig til å skrive Norsk. Behøver ikke komme inn på grunnen, da det er flere årsaker.

Jeg får alltid kommentarer for skrivingen min. Alltid noen som vil rette på det jeg skriver.For det er sårende,jeg prøver så godt jeg kan.

Det har alltid vert hemmende for meg. Den tiden jeg skulle søke jobb, så fikk jeg andre til å skrive søknader. Ville ikke sende søknader med feil.

I dag er det jo mye via mail, og jeg studerer mailen før jeg ender den-ofte uten at jeg forstår hva som er feil.

Jeg kan lite om oppbygging av setninger,rett skrivemåte,gramatikk.

Det jeg lurer på, er om det er et rettingsprogram? et som jeg ka bruke her inne og andre steder?

Liker jo og skrive,men vil også at det skal være rett.

Jeg kan først begynne med å rette opp noen av feilene i innlegget ditt. Se på det jeg har rettet opp, og prøv å lære noe av det:

1. Norsk skrives med liten n. Norge derimot, skrives med stor N.

2. Det skrives ikke vert, men vært.

Det var jo ikke veldig mange skrivefeil i innlegget ditt egentlig, mest småplukk og litt knotete setningsoppbygging, kanskje. Men det er ikke det verste innlegget jeg har vært borte i her inne. Ser ofte at 'vert' er en gjenganger hos folk som sliter med rettskrivingen. :klo:

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg holder med Brunhilde: lesing er viktig for å utvikle et godt skriftspråk. Jeg har troen på mengdetrening. Jo mer du leser jo bedre skriver du. Les gjerne lettleste bøker. Kiosklitteratur av norkse forfattere har ikke nødvendigvis dårlig språk, selv om den litterære verdien kan diskuteres.

Min erfaring er at oversatt litteratur ikke bestandig holder like god språklig kvalitet. Jeg har tatt meg i å irritere meg over dårlige oversettelser mange ganger, og vil derfor anbefale å lese bøker av norske forfattere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan først begynne med å rette opp noen av feilene i innlegget ditt. Se på det jeg har rettet opp, og prøv å lære noe av det:

1. Norsk skrives med liten n. Norge derimot, skrives med stor N.

2. Det skrives ikke vert, men vært.

Det var jo ikke veldig mange skrivefeil i innlegget ditt egentlig, mest småplukk og litt knotete setningsoppbygging, kanskje. Men det er ikke det verste innlegget jeg har vært borte i her inne. Ser ofte at 'vert' er en gjenganger hos folk som sliter med rettskrivingen. :klo:

Kan du gi meg eksempel på hvordan du ville skrevet setningen du ser som er knotete?

Ellers takk,for tilbakemeldingen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder med Brunhilde: lesing er viktig for å utvikle et godt skriftspråk. Jeg har troen på mengdetrening. Jo mer du leser jo bedre skriver du. Les gjerne lettleste bøker. Kiosklitteratur av norkse forfattere har ikke nødvendigvis dårlig språk, selv om den litterære verdien kan diskuteres.

Min erfaring er at oversatt litteratur ikke bestandig holder like god språklig kvalitet. Jeg har tatt meg i å irritere meg over dårlige oversettelser mange ganger, og vil derfor anbefale å lese bøker av norske forfattere.

Jeg leser veldig mye. Noe jeg har gjort i alle år. Jeg leser ikke kiosklitteratur.

Jeg har vel lest alt av de store norske forfattere.

Lesing er en av mine hobbyer.Jeg leser ofte "tung" faglitteratur.

Det mange ikke forstår med mitt problem er for at jeg har et veldig godt velutviklet språk.

Jeg kan ha problemer med høytlesing eks.

Men, takk for tilbakemelding

AnonymBruker
Skrevet

Kan du gi meg eksempel på hvordan du ville skrevet setningen du ser som er knotete?

Ellers takk,for tilbakemeldingen.

Litt vanskelig å forklare. Men det dreier seg ikke om en eneste setning, så det blir litt vanskelig å plukke ut en spesiell. Det går vel heller på helheten og måten innlegget er formulert på. Det er litt "hakkete" og usammenhengende skrevet. Litt dårlig flyt i setningene, for å si det på den måten.

Men for all del, dette er bare småplukk, for du skriver ikke SÅ dårlig, da. :)

AnonymBruker
Skrevet

Litt vanskelig å forklare. Men det dreier seg ikke om en eneste setning, så det blir litt vanskelig å plukke ut en spesiell. Det går vel heller på helheten og måten innlegget er formulert på. Det er litt "hakkete" og usammenhengende skrevet. Litt dårlig flyt i setningene, for å si det på den måten.

Men for all del, dette er bare småplukk, for du skriver ikke SÅ dårlig, da. :)

Jeg har anstrengt meg, og brukt veldig lang tid på svarene mine her inne nå.

Hjemme er det jo greit,men ikke enkelt om man sitter på jobb eller andre plasser.

Takk for tilbakemelding

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo et retteprogram her på KG som du kan bruke. Når du skriver et innlegg så finner du øverst til høyre et ikon med en blå hake og ABC.

Som andre har nevnt: Du skriver da ikke SÅ dårlig. :)

Men siden du ber om hjelp... La meg leke lærer og bruke litt rettepenn her. Ikke ta alt jeg sier helt bokstavlig, for jeg er langt fra feilfri selv.

Dette er Ikke en debatt om hva som irriterer,slurv eller noe i den duren. (Her la jeg til et par ord for å gjøre setningen mer fullstendig)

Jeg er generell generelt veldig dårlig til å skrive Norsk norsk. Behøver ikke komme inn på grunnen, da det er flere årsaker.

Jeg får alltid kommentarer for skrivingen min. Alltid noen som vil rette på det jeg skriver.For det er sårende,jeg prøver så godt jeg kan. Her ble ordet for i starten av setningen overflødig.

I dag er det jo mye via mail, og jeg studerer mailen før jeg sender den - ofte uten at jeg forstår hva som er feil. Første setningsledd "I dag er det jo mye via mail" er litt merkelig. Du kunne kanskje heller skrevet at "I dag er jo mye kommunikasjon via mail" eller "I dag går jo mye via mail" eller noe sånt?

Jeg kan lite om oppbygging av setninger,rett skrivemåte og gramatikk.

Det jeg lurer på, er om det er finnes et rettingsprogram jeg kan bruke? et som jeg ka bruke her inne og andre steder?

Liker jo og å skrive,men vil også at det skal være rett.

Det er jo bare småpirk (jeg utelot noen), og det er ikke noe problem å skjønne hva du mener. Jeg er litt sånn som deg i det at jeg ser andres feil, men ikke mine egne. :fnise:

Det ser ut som at du kanskje i litt for stor grad skriver sånn som du tenker. Husk at når vi skal "oversette" tanker til skrift må vi ta med enkelte småord ekstra og fjerne enkelte andre småord.

Når det gjelder lesing for å bli en god skribent: Det er nok helst nyttig for de som holder på å lære å lese/skrive, altså stort sett barn. Når man har god dreis på lesingen så går ting så automatisk at man ikke lenger følger med på hvordan ord skrives og setninger bygges opp. Jeg har enkelte skrivefeil som jeg ikke klarer å bli kvitt uansett hvor mange ganger jeg leser dem riktig skrevet av andre. Merkelig.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo et retteprogram her på KG som du kan bruke. Når du skriver et innlegg så finner du øverst til høyre et ikon med en blå hake og ABC.

Men siden du ber om hjelp... La meg leke lærer og bruke litt rettepenn her. Ikke ta alt jeg sier helt bokstavlig, for jeg er langt fra feilfri selv.

Det er jo bare småpirk (jeg utelot noen), og det er ikke noe problem å skjønne hva du mener. Jeg er litt sånn som deg i det at jeg ser andres feil, men ikke mine egne. :fnise:

Det ser ut som at du kanskje i litt for stor grad skriver sånn som du tenker. Husk at når vi skal "oversette" tanker til skrift må vi ta med enkelte småord ekstra og fjerne enkelte andre småord.

Takk for tipset, og tilbakemelding

Når det gjelder lesing for å bli en god skribent: Det er nok helst nyttig for de som holder på å lære å lese/skrive, altså stort sett barn. Når man har god dreis på lesingen så går ting så automatisk at man ikke lenger følger med på hvordan ord skrives og setninger bygges opp. Jeg har enkelte skrivefeil som jeg ikke klarer å bli kvitt uansett hvor mange ganger jeg leser dem riktig skrevet av andre. Merkelig.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tipset, og tilbakemeldingen din

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...