Gå til innhold

begynt på medisin

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Etter å ha gått til psykolog i ca 2 år (pga angst og depresjon), startet jeg på lørdag med Cipralex (eller escitalopram, som var det jeg fikk på apoteket).

Psykologen har sakt flere ganger at hun mente jeg skulle begynne på disse medisinene, da de trolig kom til å gi meg en liten "dytt" slik at samtale behandlingen virket bedre.

Men jeg er liiiv redd for medisiner, og har nektet hver gang hun har spurt om jeg kunne tenke til å begynne med disse.

Men på fredag hadde jeg time hos henne igjen, og jeg lot meg da "overtale" til å begynne på medisin, siden jeg var/er så driiit lei av å gå å være redd alt og alle, samtidig som jeg er sint/lei meg hele tide pga depresjon. Der og da tenkte jeg at dersom det var en liten sjans for at jeg kunne slippe å slite så masse som jeg gjør nå, ved å begynne på disse tablettene, å var det absolut verdt et forsøk.

Så, på lørdag tok jeg min første tablett, og jeg var så nervøs at fyy! Det er rart hvor redd en liten tablett kan gjøre deg. I det jeg svelgte den tenke jeg "nå er det ingen vei tilbake", hehe ;p var redd for bivirkninger, at jeg ikke skal klare å slutte på dem osv..

Merker enda jeg er litt redd, men det går vel over.. Men noe jeg har merket er at jeg har blitt UTROLIG slapp!! Jeg var slapp fra før, men nå vil jeg ikke annet enn å sove, hele tiden. Det er så frustrerende, og jeg lurer på om noen andre har samme erfaring med denne medisinen? i så fall, hvor lenge varte det?

Jeg har eksamen om ikke lenge, og dersom jeg fortsetter å være like slapp som jeg er nå, så er det ikke sjans i havet at jeg står på denne eksamen. Jeg er så slapp at jeg ikke en gang klarer tanken på å lese.

Men er veldig spent på virkningen av medisinen. Etter som jeg forstår tar det opp til 14 dager for den virker? ;) hadde vært så ufattelig godt dersom slappheten forsvant, og medisinen virket på angsten og depresjonen. krysser alle fingrene! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Marenn
Skrevet

Hei :-)

Jeg gikk også på cipralex en periode. Jeg fikk de av legen min fordi jeg følte meg deprimert, ville helst være alene hele dagene og var egentlig veldig lei meg for alt. Det han sa når jeg fikk dem, var at de ikke kom til å virke skikkelig de 2 første ukene; de aller fleste ble faktisk verre de 2 første ukene. Altså mer deprimert og redd. Andre bivirkninger kunne være trøtthet, som du nevner at du har. Slapp av, jeg var også veldig trøtt de første 2 ukene, men dette er bare kroppens måte på å vende seg til pillene til :-) Og jeg lover deg, de hjelper etter de 2 ukene! Jeg ble en helt ny person, og følte meg mye bedre! Ikke gjør feilen jeg gjorde, nemlig å slutte på dem fordi du føler deg bedre. Det er ikke du som blir forandret så fort, det er pillene som holder på å fikse for deg, så gå på de i minst 3-5 måneder fikk jeg beskjed om, og ikke bruk dem lengre enn 6 måneder, for da kan du bli avhengig. Det er veldig usansynlig at du blir avhengig hvis du bare går på dem i 3-5 måneder :-)

AnonymBruker
Skrevet

Hei :-)

Jeg gikk også på cipralex en periode. Jeg fikk de av legen min fordi jeg følte meg deprimert, ville helst være alene hele dagene og var egentlig veldig lei meg for alt. Det han sa når jeg fikk dem, var at de ikke kom til å virke skikkelig de 2 første ukene; de aller fleste ble faktisk verre de 2 første ukene. Altså mer deprimert og redd. Andre bivirkninger kunne være trøtthet, som du nevner at du har. Slapp av, jeg var også veldig trøtt de første 2 ukene, men dette er bare kroppens måte på å vende seg til pillene til :-) Og jeg lover deg, de hjelper etter de 2 ukene! Jeg ble en helt ny person, og følte meg mye bedre! Ikke gjør feilen jeg gjorde, nemlig å slutte på dem fordi du føler deg bedre. Det er ikke du som blir forandret så fort, det er pillene som holder på å fikse for deg, så gå på de i minst 3-5 måneder fikk jeg beskjed om, og ikke bruk dem lengre enn 6 måneder, for da kan du bli avhengig. Det er veldig usansynlig at du blir avhengig hvis du bare går på dem i 3-5 måneder :-)

Tusen takk for svar, nå ble alt litt lysere :) Da er det vel bare å sove bort de første 14 dagene, å satse på at slappheten forsvinner og virkningen blir bra!:)

En stryk på eksamen er en liten pris å betale dersom medisinen virker! Eksamen kan jeg jo fint ta opp igjen senere i grunn. ;)

- TS

Skrevet

Det burde ikke være noe problem å få en sykemelding for å unngå hele eksamensproblemet en stund.

Jeg hadde det også slik den gangen jeg gikk på cipralex, og det gikk over etter et par uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...