Englejenta Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 Jeg har huseier som er bonde, han eier ett gårdsbruk med 2 hus, låve og en garasje. Han har informert meg om at han vil pusse opp iløpet av våren og sommeren, han skal pusse opp badet og ett soverom. Har nå ett dilemma jeg ikke vet hvordan jeg skal gripe fatt i. Jeg leier det ene huset, og har skjønt at jeg betaler og har betalt hans strøm som har blitt brukt til å lage nytt tak på nabohuset, + at han har laget seg ett rom i garasjen. Da var det snekkere her hver dag i flere uker. Nå vil han altså pusse opp hos meg, selvsagt vil han ha meg boende i denne tiden, slik at han får inn husleie og får gratis byggestrøm. -Det er iallefall det han tror, for han har aldri nevnt det med ett eneste ord at han må bruke min strøm for å holde husene vedlike. Jeg reagerte på STOR strømregning, men med dagens strømpriser så tenkte jeg først at det var min skyld. - men nå har jeg funnet ut helt sikkert at mitt hus + låve og garasje har samme strømmåler ute i låven. Jeg har mitt eget strømskap i 2'ndre etg, men ikke noen mulighet til å lese av min faktiske strøm, da må jeg ut i låven hvor det 2'ndre strømskapet henger. Jeg har lest av strømmen mange ganger, men har aldri tenkt på at strømmen faktisk går til 3 bygg på eiendommen, og 2 av dem har jeg ingenting med å gjøre. Han la nytt tak i fjor sommer, og lagde seg nytt rom nå i vinter. Jeg snakket da med snekkeren og spurte hvor de fikk strømmen fra, og han svarte - den er det de i det huset der som står for- og pekte på mitt hus Jeg sa til han at det er jeg som bor der, da sa han bare at jeg måtte ta dette opp med utleieren min. -Jeg fikk sjokk jeg I samme periode sto det en campingbuss inne i garasjen , som også var koblet på strømmen for å holde bilen ved like gjennom vinteren. Jeg har snakket med han som eier den bilen, og han fortalte at han betalte 500,- kr i strøm til min huseier, for strøm som faktisk jeg betaler. Det hører ikke hjemme noe sted Jeg er usikker på hvordan jeg bør gå frem overfor huseieren, jeg er ikke den som roper høyest da jeg har husleie som er grei i dagens marked, men rett skal være rett. -eller hva sier dere, kan noen komme med tips og råd så er jeg veldig glad for det
Snop Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Nei, dette hørtes jo ikke greit ut! Har du strømregningene fra i fjor, evt mulighet til å få tak i dem? Da kan du se nøyaktig hvor mange kwh som ble brukt nå i forhold til året før, og ta med regningen til ham og forklare situasjonen på en rolig men saklig måte. Veldig greit å ha noe så håndfast som strømregninger å vise til Bare av nysgjerrighet, hvor mye var disse strømregningene på?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #3 Skrevet 23. mars 2011 Faen for en sleiping! ArgH!!! Jeg hater alle hushaier!! :rope: :kjempesinna: :kjefte: Jeg liker heller ikke å si fra, så jeg skjønner at du har et problem. Det første jeg synes du skal gjøre er å melde deg inn i leieboerforeningen. Så kan du enten oppsøke husvert og si at du har begynt å lure på hvordan fordelingen av strøm egentlig fungerer, eller så kontakter du leieboerforeningen først. Jeg vil uansett anbefale deg at du spør pent fordi du ikke helt forstår enn at du går rett til det steg å anklage husvert for lureri. Da stiller han seg kanskje ikke i like mye forsvarsposisjon og det blir lettere å komme fram til en løsning. Skriv en mail til leieboerforeningen og hør hva de mener
Pingting Skrevet 23. mars 2011 #4 Skrevet 23. mars 2011 Da ber du ham følge denne paragrafen i husleieloven: § 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv. Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen. I eiendom med felles anlegg for levering av varme eller varmt vann kan et flertall på to tredjedeler av leierne kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk. Det samme flertall av leierne kan kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk av vann og avløp. Utleieren kan i så fall over et tidsrom på ett år utlikne omkostningene ved slike installasjoner på samtlige leiere i eiendommen. I forhold til reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13 regnes krav som nevnt i første og annet ledd som leie. (mine understrekninger) Du skal selvfølgelig ikke betale mer enn det som er din andel av strømmen. Fremsett er skriftlig krav (skriftlig! viktig!) om å få kostnadene dokumentert, og be om å få spesifisert hvor håndverkerne har hentet strømmen sin fra. Men jeg skjønner ikke helt - hvorfor får du ikke lest av strømmen i ditt eget strømskap? Videre kan du kreve avslag i leien om vedlikeholdsarbeidene medfører en ulempe for din del: § 5-6. Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. 2
Rosenrød Skrevet 23. mars 2011 #5 Skrevet 23. mars 2011 For en FREKK huseier!!! Jeg hadde vært rasende!
Englejenta Skrevet 23. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 23. mars 2011 Nei, dette hørtes jo ikke greit ut! Har du strømregningene fra i fjor, evt mulighet til å få tak i dem? Da kan du se nøyaktig hvor mange kwh som ble brukt nå i forhold til året før, og ta med regningen til ham og forklare situasjonen på en rolig men saklig måte. Veldig greit å ha noe så håndfast som strømregninger å vise til Bare av nysgjerrighet, hvor mye var disse strømregningene på? Ja, jeg var i kontakt med Hafslund i dag, og alt er oversendt min mail. Jeg har også kopier av avregninger fra året før for å kunne sammenligne. Det er jo flere regninger, men den værste av dem var på nesten 16000,- Den svei for å si det sånn
Englejenta Skrevet 23. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 23. mars 2011 Faen for en sleiping! ArgH!!! Jeg hater alle hushaier!! :rope: :kjempesinna: :kjefte: Jeg liker heller ikke å si fra, så jeg skjønner at du har et problem. Det første jeg synes du skal gjøre er å melde deg inn i leieboerforeningen. Så kan du enten oppsøke husvert og si at du har begynt å lure på hvordan fordelingen av strøm egentlig fungerer, eller så kontakter du leieboerforeningen først. Jeg vil uansett anbefale deg at du spør pent fordi du ikke helt forstår enn at du går rett til det steg å anklage husvert for lureri. Da stiller han seg kanskje ikke i like mye forsvarsposisjon og det blir lettere å komme fram til en løsning. Skriv en mail til leieboerforeningen og hør hva de mener Ja, det var lurt. Takker for tipset
Englejenta Skrevet 23. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 23. mars 2011 Da ber du ham følge denne paragrafen i husleieloven: (mine understrekninger) Du skal selvfølgelig ikke betale mer enn det som er din andel av strømmen. Fremsett er skriftlig krav (skriftlig! viktig!) om å få kostnadene dokumentert, og be om å få spesifisert hvor håndverkerne har hentet strømmen sin fra. Men jeg skjønner ikke helt - hvorfor får du ikke lest av strømmen i ditt eget strømskap? Videre kan du kreve avslag i leien om vedlikeholdsarbeidene medfører en ulempe for din del: I mitt strømskap oppe er det kun vanlige sikringer, og ingen teller om jeg kan kalle det det. Hovedsikringen sitter i skapet ute i låven, og der er det også mulighet til å lese av strømmen, grunnen er nok at dette tidligere har vært drevet som 1 gård.
Englejenta Skrevet 23. mars 2011 Forfatter #10 Skrevet 23. mars 2011 For en FREKK huseier!!! Jeg hadde vært rasende! Jeg er eitrende forbannet, det kan jeg si deg , men jeg vet at om jeg tar opp dette med huseier nå så klarer ikke jeg å holde meg, da kommer alt på en gang og det blir ikke pent
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #12 Skrevet 24. mars 2011 Ja, jeg var i kontakt med Hafslund i dag, og alt er oversendt min mail. Jeg har også kopier av avregninger fra året før for å kunne sammenligne. Det er jo flere regninger, men den værste av dem var på nesten 16000,- Den svei for å si det sånn Å herregud!!! Ja dette må du få ordnet opp i!! Skriv gjerne inn her om hvordan det går for dette er jeg interessert i å få høre hvordan huseier stiller seg til altså. Den mannen skylder deg PENGER. Fy fader. Du må ta kontakt med Leieboerforeningen. Forsøk å få all kommunikasjon med huseier skriftlig, altså send gjerne mail til han angående dette. 16.000 er jo helt hinsides. Han har jo direkte stjålet fra deg. Jeg er sikker på du kunne anmeldt fyren. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ JEG KJENNER JEG BLIR SÅ FORBANNA!!
Rayanne Skrevet 24. mars 2011 #13 Skrevet 24. mars 2011 Regn ut hvor mye det dreier seg om, og lag ett brev hvor du skriver at du kommer til å holde igjen tilsvarende beløp av husleia, til dere er skuls, og legg ved eventuell dokumentasjon. Du har også krav på avslag i husleia under byggeperioden, dersom arbeidene medfører ulemper for deg.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 24. mars 2011 #14 Skrevet 24. mars 2011 Du har også krav på avslag i husleia under byggeperioden, dersom arbeidene medfører ulemper for deg. Denne er nødvendigvis ikke så bastant, for om han pusser opp huset hun bor i, så kan han etterhvert kreve høyere leie pga. forbedringer.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #15 Skrevet 24. mars 2011 Denne er nødvendigvis ikke så bastant, for om han pusser opp huset hun bor i, så kan han etterhvert kreve høyere leie pga. forbedringer. Nei, det kan han ikke, med mindre det er så markante endringer at det gir et nytt sammenligningsgrunnlag og da kun hvis hun har bodd der i en viss tid. Husleieloven: § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. § 4-3. Tilpassing til gjengs leie Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats. Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk. Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #16 Skrevet 24. mars 2011 Jeg har huseier som er bonde, han eier ett gårdsbruk med 2 hus, låve og en garasje. Han har informert meg om at han vil pusse opp iløpet av våren og sommeren, han skal pusse opp badet og ett soverom. Har nå ett dilemma jeg ikke vet hvordan jeg skal gripe fatt i. Jeg leier det ene huset, og har skjønt at jeg betaler og har betalt hans strøm som har blitt brukt til å lage nytt tak på nabohuset, + at han har laget seg ett rom i garasjen. Da var det snekkere her hver dag i flere uker. Nå vil han altså pusse opp hos meg, selvsagt vil han ha meg boende i denne tiden, slik at han får inn husleie og får gratis byggestrøm. -Det er iallefall det han tror, for han har aldri nevnt det med ett eneste ord at han må bruke min strøm for å holde husene vedlike. Jeg reagerte på STOR strømregning, men med dagens strømpriser så tenkte jeg først at det var min skyld. - men nå har jeg funnet ut helt sikkert at mitt hus + låve og garasje har samme strømmåler ute i låven. Jeg har mitt eget strømskap i 2'ndre etg, men ikke noen mulighet til å lese av min faktiske strøm, da må jeg ut i låven hvor det 2'ndre strømskapet henger. Jeg har lest av strømmen mange ganger, men har aldri tenkt på at strømmen faktisk går til 3 bygg på eiendommen, og 2 av dem har jeg ingenting med å gjøre. Han la nytt tak i fjor sommer, og lagde seg nytt rom nå i vinter. Jeg snakket da med snekkeren og spurte hvor de fikk strømmen fra, og han svarte - den er det de i det huset der som står for- og pekte på mitt hus Jeg sa til han at det er jeg som bor der, da sa han bare at jeg måtte ta dette opp med utleieren min. -Jeg fikk sjokk jeg I samme periode sto det en campingbuss inne i garasjen , som også var koblet på strømmen for å holde bilen ved like gjennom vinteren. Jeg har snakket med han som eier den bilen, og han fortalte at han betalte 500,- kr i strøm til min huseier, for strøm som faktisk jeg betaler. Det hører ikke hjemme noe sted Jeg er usikker på hvordan jeg bør gå frem overfor huseieren, jeg er ikke den som roper høyest da jeg har husleie som er grei i dagens marked, men rett skal være rett. -eller hva sier dere, kan noen komme med tips og råd så er jeg veldig glad for det Ta ut hovedsikringen i skapet ditt. Da må han kontakte deg......
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mars 2011 #17 Skrevet 24. mars 2011 Mitt beste råd er: flytt. Hvis en huseier oppfører seg på denne måten er han mest sannsynlig ikke voldsomt mottagelig for fornuft. Dvs. du har krav på pengene og mest sannsynlig all rett på din side, men hva slags maktmidler har du annet enn å holde igjen husleie og forsure forholdet mellom dere?
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 24. mars 2011 #18 Skrevet 24. mars 2011 Om TS har nødvendig dokumentasjon, så er det vel ingenting i veien for at hun kan anmelde forholdet. Om politiet gidder er vel en annen sak...
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #19 Skrevet 24. mars 2011 Ta ut hovedsikringen i skapet ditt. Da må han kontakte deg...... ...er det VIRKELIG nødvendig å sitere et kjempelangt innlegg for så å skrive én linje selv!? Det blir så himla mye blaing og vanskelig å lese. 2
Rayanne Skrevet 24. mars 2011 #20 Skrevet 24. mars 2011 (endret) Hvorfor skal hun blande inn politiet? Hold igjen husleie til du har fått igjen pengene dine, og så finner du deg ett bedre sted å bo. Endret 24. mars 2011 av Rayanne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå