AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 I mange oppskrifter skal man bruke rødvin, og for en stakkars person som ikke er så glad i rødvin, og som alltid føler at hun går seg bort på polet og som føler seg fryktelig dum når hun først spør etter hjelp på polet er ikke dette så lett. Så jeg lurte på om noen kan gi tips til noen rødviner som er greie å ha i huset med tanke på matlaging?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Det finnes matrødvin som du kan kjøpe i vanlige dagligvarebutikker som holder lenge og som ikke er drikkelig.
Gjest Ludovie Skrevet 23. mars 2011 #3 Skrevet 23. mars 2011 Polets rødvin (Arcus) er fin til matlaging. Du kan forresten fryse ned det du ikke bruker; det fryser bare til slush, så det er ikke noe problem å bare ta ut litt av gangen, når du trenger det. 1
Amélie E. Skrevet 23. mars 2011 #4 Skrevet 23. mars 2011 Koselig å lese om fler som er glad i vin i maten :-) "Olea" er en sørfransk vin som egner seg meget godt til flere retter og som er god i glasset også. Den er rimelig men du får mye for pengene. Den er ganske lett men litt fruktig, en "klassisk" vin. Den har skrukork (stor fordel når det gjelder marbagingsvin) og holder seg fint i kjøleskap opp til en uke. Er det noe igjen i flasken da kan du fryse det inn i fryseposer, det går fint hvis det er til matlaging. Beklager, har inge flaske hjemme nå, ellers skulle du fått fler opplysninger fra etiketten. "Promenade" har liknende kvaliteter, men jeg foretrekker "Olea" Slenger på et forslag til en hvitvin også: "Tariquet" Classic, også til under hundrelappen. Også Sørfransk. Skrukork og ok i mat opp til to uker hvis den står i kjøleskap.Frisk og fruktig og også meget god i glasset. Har en flaske stående på kjøkkenet som skal oppi fransk løksuppe nå ;-)
Amélie E. Skrevet 23. mars 2011 #5 Skrevet 23. mars 2011 Polets rødvin (Arcus) er fin til matlaging. Du kan forresten fryse ned det du ikke bruker; det fryser bare til slush, så det er ikke noe problem å bare ta ut litt av gangen, når du trenger det. Oj, en annen vinfryser hvis det blir rester :-)
Amélie E. Skrevet 23. mars 2011 #6 Skrevet 23. mars 2011 Det finnes matrødvin som du kan kjøpe i vanlige dagligvarebutikker som holder lenge og som ikke er drikkelig. Jeg kjøpte en slik, men kastet den når jeg oppdaget alle Eene som er i for at den skal holde så lenge :-(
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #7 Skrevet 23. mars 2011 Jeg kjøpte en slik, men kastet den når jeg oppdaget alle Eene som er i for at den skal holde så lenge :-( Hvilke E-er var det da?
Amélie E. Skrevet 23. mars 2011 #8 Skrevet 23. mars 2011 Hvilke E-er var det da? Jeg husker ikke, kastet den som sagt. Er klar over at det ikke kun finnes skadelige Eer, var nok endel rusk i den jeg hadde anskaffet ettersom jeg valgte å kaste den. Men det finnes jo sikkert flere typer :-) Men etter det har jeg sverget til vanlig vin i maten.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #9 Skrevet 23. mars 2011 Jeg husker ikke, kastet den som sagt. Er klar over at det ikke kun finnes skadelige Eer, var nok endel rusk i den jeg hadde anskaffet ettersom jeg valgte å kaste den. Men det finnes jo sikkert flere typer :-) Men etter det har jeg sverget til vanlig vin i maten. OK, det var bra, for jeg tenkte det hadde vært for ille hvis du kastet den pga E300 (c-vitamin) f.eks. Så den er ikke noe å satse på altså? Æsj. Jaja, da får man bare satse på å "måtte" drikke et glass ved siden av middagen også
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #10 Skrevet 23. mars 2011 TS her, takk for svar! Jeg skal undersøke Eene på matlagingsvinen og psyke meg opp til å ta en tur på polet =) Takk for hjelpen!
Gjest Jay Skrevet 23. mars 2011 #11 Skrevet 23. mars 2011 Ser at du allerede har fått svar for det du lurte på. Jeg må innrømme at jeg gikk inn på tråden fordi jeg trodde overskriften var "Rødvin for maKtbruk" og ble litt nysgjerrig på hva dét kunne være...
dobby Skrevet 23. mars 2011 #12 Skrevet 23. mars 2011 Elles fungerer det fint å gå på polet og be om ein billeg vin til matlaging. Det har eg gjort, ikkje noko problem!
Amélie E. Skrevet 24. mars 2011 #13 Skrevet 24. mars 2011 OK, det var bra, for jeg tenkte det hadde vært for ille hvis du kastet den pga E300 (c-vitamin) f.eks. Så den er ikke noe å satse på altså? Æsj. Jaja, da får man bare satse på å "måtte" drikke et glass ved siden av middagen også :-) Nei, den typen matlagningsvin fra butikken jeg kjøpte var ikke noe å satse på, rusk i den for å holde lenge, og den luktet ikke vin engang. - men dette var ett impulskjøp når jeg hadde dårlig tid, det er mulig at det finnes bedre typer! Derimot har jeg hatt heldige opplevelser med å tilsette litt vinäger i kombinasjon med vin eller istedenfir i mat som er i behov av litt fruktighet og syte. For eksempel rødvin + rødvinvinäger eller hvitvin + eppelcidervinäger. Ja, det heter vel seg slik "at ett glass til kokken", såklart ;-) Også så må jeg igjen berømme disse moderne skrukorkene som gjør det lettvingt og frecht å oppevare en flaske i kjøleskapet i flere dager :-) Skrukork er absolutt ikke lenger = litt skummel billigvin. Men de må stå kaldt etter åpnet, event innfrysing som jeg over nevnte hvis det er med hendikt til matlaging.
shoppedilla Skrevet 24. mars 2011 #14 Skrevet 24. mars 2011 Når jeg gikk på kokkelinja hadde vi matlagingsviner som var tilsatt salt og pepper for at man ikke skulle kunne drikke den. Syns ikke det smakte noe anderledes enn om jeg brukte vanlig vin i maten jeg da.. Selvsagt hvis man kjøper en vin som passer spesielt godt til maten og bruker i så merker man forskjell, men ikke hvis man uansett kjøper billig vin. Skulle gjerne hatt en matlagingsvin hjemme jeg, men jeg finner det ikke i butikken. Hvilke butikker har dere kjøpt det i? Nå har jeg ikke leita så fælt heller da. Jeg veit også at på en del kjøkken så bruker de matlagingsvin og ikke vanlig vin i maten man får servert Må bare bruke mindre salt og pepper i maten selvsagt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå