Gå til innhold

Hvordan regerte dere fysisk på graviditeten?


Babyface

Anbefalte innlegg

Hvordan reagerer/te dere fysisk på graviditeten? Jeg er en prøver, så jeg lurer på hva jeg har i vente. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De tre første tre mnd var jeg alltid morgenkvalm,men det ga seg etter en liten matbit,hadde og litt mensmerter sånt dann og vann.

Andre trimester var jeg stort sett i fin form,bortsett fra at jeg la på meg uhorvelig mye (13 kg),sluttet å røyke-begynte å spise....hehe.

Tredje trimester kjente jeg godt på kroppen ja.Begynte å svette mye,var ofte slapp og følte at alle stillinger var ubehagelig (og da snakker jeg IKKE om sex stillinger). I tillegg kilte det masse inni begge beina mine,det var skikkelig irriterende,og fikk store problemer med søvnen pga det.For å ikke snakke om halsbrannen som var en evig plage.

Jeg har alltid trodd at det var deilig å gå gravid,at det var lykkelige omstendigheter,helt til jeg var det selv....hehe. MEN var jo vel verdt det da icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kroppen min reagerte negativt!! Nei, det var vel litt flåsete sagt, men jeg føler at jeg jeg har vært i lusen form i 6 måneder nå.

Jeg var kvalm og uggen fra uke 4-11. I tillegg var jeg stuptrøtt hele tiden og ofte helt utslitt etter en dag på jobben. Trøttheten varte vel til ca uke 13-14.

I uke 15/16 begynte jeg å bli svimmel etterfulgt av kvalme. Jeg besvimte rett og slett av ved en anledning. Dette har ikke gitt seg. I uke 26 ble jeg 50% sykemeldt pga svimmelhelt kombinert med kynnere. Denne uken ble jeg 100% sykemeldt da svimmelhetsanfallene bare ble hyppigere og mer intense.

Jeg kan legge til at jeg har lagt på meg 13 kg så langt.

Dette ble svært så negativt ladet, men det har vært slitsomt... Jeg gleder meg masse til babyen kommer, og har kost meg i svangerskapet. Det er deilig å se magen vokse, kjenne liv og drømme og livet etter fødselen. Selv om jeg har hatt det litt tøft, så er det absolutt verdt det!! Du kan bare glede deg!!

Hilsen Hestehoven 29+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kvalm de fire første månedene og det eneste som hjalp var å spise...vips 15kg på 4måneder! Så "mensensmerter hele tiden, bekkenløsning, hodepine og vond nakke, vann i kroppen, lavt blodtrykk, svimmel og forferdelig trøtt HELE tiden! Humørsyk og deppa. Ikke noe morsomt å være gravid, -bortsett fra at det er fantastisk å ha et lite liv inne seg som vokser, og etterhvert sparker og kiler meg i magen!

Eneste forskjellen denne (2.gangen) er at jeg ikke er det spor bekymret, og bare har lagt på meg 1,5 kilo de først 4 månedene( eh... MEN jeg veier 12kg mer i utgangspungtet enn sist... uff...)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første månedene hadde jeg ettermiddagskvalme... icon_eek.gif

Etter det, raste kiloene på, fikk store vannopphopninger i kroppen, og følte meg etterhvert som en vandrende medisinball...

Det å ta oppvasken, var mer slitsomt enn verdens tøffeste maratonløp...

Høygravid midt på sommeren, var heller ikke særlig behagelig... icon_rolleyes.gif

Men ellers så var det egentlig en fin tid. icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller første tegnet jeg fikk på at jeg var gravid, var at jeg fikk så utrolig ømme bryst!! Dette fikk jeg faktisk rundt da jeg skulle hatt mens, så det begynte allerede i fjerde uke. Jeg fikk rett og slett vondt dersom noen så vidt var borti dem. Den dagen jeg merket det, var som sagt den dagen jeg egentlig skulle hatt mens, så da bar det rett hjem for å ta en test. Og den hadde to klare blåe streker!!

Lykke til! icon_smile.gif

Klem fra Denise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper ikke de skremmer vannet av deg de som har hatt problemfylte svangerskap - husk; det er forskjellig for alle!

For meg har det i det store og hele vært positivt, selv om jeg synes det har tatt FRYKTELIG lang tid...! Det blir vel sånn når man teller dager og uker i flere måneder icon_wink.gif

Humøret mitt har vært bedre enn på lenge, noe samboeren vet å sette pris på (*S*), det er bare i den siste tiden at jeg har surnet litt, og det er pga at jeg er så sliten når jeg kommer fra jobb.

Den første måneden var alt topp på tross av ømme pupper og mensmurringer (som jo varte en god stund til). De tre neste var det mye kvalme, men jeg holdt det i sjakk med å spise ofte - begynte ikke å legge på meg før langt uti 4. måned, og er nå oppe i 12 kilo pluss og er 32 uker på vei.

Har hatt utrolig rastløse føtter om nettene, men b-vitaminer har hjulpet mot det. Ellers er det jo den helv.... halsbrannen da, men det finnes det jo også effektiv hjelp for - heldigvis!! I det siste har jeg fått litt vann i kroppen og hovner opp i fingre og føtter, men blir det ikke mye verre, er det til å leve med. Og trøttere enn før, det blir jo de aller fleste. Jeg la meg i ni-tiden i en periode i starten, så gikk det over, men det er kommet igjen nå, så overskuddet er ikke all verden nei...

Sånn sett under ett, synes jeg at jeg har hatt det fint disse månedene og kommer til å huske dem med glede. (Gruer meg mer til de to siste; kan bli varmt og tungt ja!)

Lykke til med prøvinga!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal trøste deg litt: Jeg ble skrekkelig trøtt, noe som varte i de 12 første ukene. I den første måneden var også brystene mine ømme, vortene var forbudt sone for kjæresten!

MEN! Jeg har ikke vært noe kvalm, kanskje små snev enkelte kvelder (ala "jeg har spist litt for mye sjokolade" kvalm, ikke noe verre), har lagt på meg 1 kg i første trimester, og formen er stort sett upåklagelig. Flere jeg har snakket med har hatt det likt som meg.

Nå er jeg i begynnelsen av 2.trimester, og merker at magen har gått fra å være oppblåst, til å bli hardere, og "orntlig" gravid. I tillegg er jeg mer tungpustet - spesielt når jeg snakker mye. Puppene er harde, men ikke vonde lengre.

Lykke til med prøvinga! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det et helvete. Kastet opp døgnet rundt og ble så uttørket at jeg måtte innlegges på sykehus. Gikk ned 12 kg første måneden, men de siste 3 månedene hadde jeg noen få timer midt på dag da jeg ikke kastet opp, så jeg klarte å legge på meg slik at jeg kom meg opp i den vekten jeg hadde før jeg ble gravid. Siste tiden var jeg også plaget med halsbrann og økt spyttproduksjon, som ikke akkurat gjorde kvalmen bedre. Mitt tilfelle er vel ikke så vanlig, og uansett må jeg bare si at når jeg ser hva jeg har fått var det verdt det. Har tenkt meg igang igjen, til tross for at jeg sist fikk hele familien til å love å ta livet av meg viss jeg i det hele tatt snakket om å bli gravid igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Føler meg nesten utenfor jeg, når jeg leser hva de andre skriver! De første mnd hadde jeg veldig ømme bryster, mye halsbrann men ellers fin form. Litt småkvalm noen kvelder. Var veldig pigg og godt humør. Nå er jeg i 20. uke, og er litt trøttere enn tidligere og litt mere svingende humør - men stort sett veldig LYKKELIG! Har gått opp 2-3 kilo. Jeg stor-koser meg! Jeg kan si: Gled deg! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"Men det var jo verdt det!!!" -Et uttrykk som brukes om så mangt, særlig i forbindelse med graviditet. -Vis meg den mor som står og sier; "Men, det var jo egentlig ikke verdt det da!!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er nå 30+1, og her kommer min "tilstandsrapport":

Først og aller aller viktigst: Mitt humør har heldigvis stabilisert seg! Selvsagt kommer tårene litt raskt, og fremdeles kommer dager innimellom som er tunge - men den mentale "grunnformen" er god - mye mye bedre enn i starten! Da grublet jeg voldsomt fram og tilbake, selv om jeg IKKE ønsket situasjonen annerledes!!! Koser meg stadig mer med graviditeten nå, selv om magen blir tyngre, jeg blir fort anpusten og må sove på sida om natta.

Fysisk var jeg kjempetrøtt de 5 første månedene, og litt mindre kjempetrøtt de neste og nå. Sover fremdeles masse og hviler en hel del, bruker masse tid på "ruging" - men det kjennes godt for min del.

Har så langt gått opp 10 kilo, og brystene var det første som virkelig vokste. Huff, lurer på hvordan det vil ende...

Halsbrannen har kommet de siste tre ukene. Og jeg tisser i ett sett, det har jeg gjort hele tida og er til å bli gal av.

Dessuten har jeg fått antydning til åreknuter, det er ikke så morsomt. Skal høre i egen link om noen vet noe om dette.

Men - prosessen er spennende! Gled deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...