Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2003 #41 Skrevet 2. november 2003 Hvis de som kritiserer barnevernet så sterkt gidder å sette seg litt inn deres arbeid får de kanskje et litt annet syn på saker og ting. Det er bare så utrolig mye som skal til før et barn blir tatt fra foreldrene sine. Det er faktisk ikke bare sånn at barnevernet kan gå inn og ta barna fra foreldrene sine hvis de mener det er grove forsømmelser. Barnevernet må da legge frem en sak for Fylkesnemda, noe som er masse arbeid og krever mengder med domumentasjon. Så er det jo fylkesnemda som fatter avgjørelsen - IKKE barnevernet. Barnevernet prøver jo også å sette inn alle mulige hjelpetiltak i hjemmet før de må gå til det drastiske skritt som en omsorgsovertakelse er. Hvis noen tror det er så enkle ting som at man skjærer for tykke brødskiver e.l. som gjør at man mister omsorgsevnen begynner jeg å lure på vurderingsevnen til enkelte. Som oftest er det metertykke mapper på barna fra de var spedbarn som danner dokumentasjonen. Barnevernet har mer enn nok å gjøre, og har ikke kapasitet til å ta seg av alt de burde. Hvorfor tror da noen at de "terroriserer uskyldige" fordi de har personlig glede av det. Nei! Våkn opp og se realitetene i øynene. Altfor mange barn har det ikke bra i Norge i dag. Takk og lov for at noen prøver å hjelpe dem, i stedet for å beskytte foreldrene. Faktisk vet jeg om en som ønsker å anmelde barnevernet fordi moren ikke ble fratatt omsorgen da han var liten.
Pip Skrevet 2. november 2003 #42 Skrevet 2. november 2003 Nei! Våkn opp og se realitetene i øynene. Altfor mange barn har det ikke bra i Norge i dag. Takk og lov for at noen prøver å hjelpe dem, i stedet for å beskytte foreldrene. Faktisk vet jeg om en som ønsker å anmelde barnevernet fordi moren ikke ble fratatt omsorgen da han var liten. Nettopp! Foreldreretten er så sterk i dette landet at det er heilt ufatteleg. Eigentleg. Difor påstår eg at foreldrevernet er sterkare enn barnevernet òg... :-?
Gjest Kane Skrevet 2. november 2003 #43 Skrevet 2. november 2003 Hvis de som kritiserer barnevernet så sterkt gidder å sette seg litt inn deres arbeid får de kanskje et litt annet syn på saker og ting. Jeg har satt meg inn i det, jeg kjenner mange saker - både fra fosterfamilien og foreldrenes siden såvel som fra barnehjemssiden og vet at det ikke fungerer godt nok i dag. Det er bare så utrolig mye som skal til før et barn blir tatt fra foreldrene sine. Det er faktisk ikke bare sånn at barnevernet kan gå inn og ta barna fra foreldrene sine hvis de mener det er grove forsømmelser. Jo faktisk kan BV gå inn med hastetiltak over natten på bakgrunn av tips uten å behøve sjekke realiteten i tipsene en gang - fordi "de frykter for barnet" som det heter.. Mange slike hastesaker har vært oppe i retssystemene her i landet og blitt tilbakevist som unødige og barna har ikke nødvendigvis fått være hos foreldrene av den grunn, det vetas bare et nytt hastevedtak, barna hentes igjen og det tar nye åtte månder før saken kommer for retten. Vet om en sak som gikk for retten fra barnet var åtte år til han ble sytten på denne måten før høyesterett vedtok at gutten skulle få ansvar for seg selv for å hindre flere overgrep fra BV... Barnevernet må da legge frem en sak for Fylkesnemda, noe som er masse arbeid og krever mengder med domumentasjon. Så er det jo fylkesnemda som fatter avgjørelsen - IKKE barnevernet. Barnevernet prøver jo også å sette inn alle mulige hjelpetiltak i hjemmet før de må gå til det drastiske skritt som en omsorgsovertakelse er. Hvor har du dette fra? Hvis noen tror det er så enkle ting som at man skjærer for tykke brødskiver e.l. som gjør at man mister omsorgsevnen begynner jeg å lure på vurderingsevnen til enkelte. Som oftest er det metertykke mapper på barna fra de var spedbarn som danner dokumentasjonen. Tull, her er du ikke informert tror jeg. Barn som har metertykke mapper har jeg aldri hørt om uten at de har vært inne i systemet som fosterbarn etc i mange år alt.. Barnevernet har mer enn nok å gjøre, og har ikke kapasitet til å ta seg av alt de burde. Hvorfor tror da noen at de "terroriserer uskyldige" fordi de har personlig glede av det. Dersom noen hadde svaret på dette spørsmålet ( i Tromsø, Bodø eller lignende) ville de nok kunnet satt de som jobber hos BV på gata tvert.. I Bodø for eksempel pågikk / pågår en stor granskning av BV etter at det kom for dagen at de hadde opptrått som "forhandlere" av spebarn i en lengre periode... Dette er ikke bare tatt ut av luften min venn, det skjer - hver dag i vårt lille land - så vokn opp og innse realitetene. De som virkelig gjør en god jobb her er i sørgelig fåtall!!! For en tid tilbake ble min veninne og hennes mann en beredskapsfamilie, dette innebærer at de kan få barn fra BV midt på natten der de ikke vet noe om barna. BV informerer ikke, de bare kommer med dem og drar! Her har barna blitt hentet fra sine foreldre av ymse grunner til alle døgnets tider og plasseres hos en fremmed familie uten forklaring eller informasjon - det er opp til beredskapshjemmet å takle barnet på vondt og godt.. Høres det ut som et godt BV i dine ører? Min veninne har nå vært der i ett år, de er utslitt og makter ikke mer - jeg skjønner dem så godt! De gjør en kjempejobb, men det går på bekostning av egen familie til slutt... Dette er ikke rett, det er ikke slik et godt BV skal fungere! Det minste de kunne gjøre var å informere når et barn kommer i pysjen med kosebamsen som det eneste trygge holdepunktet i natten... Om det er begrunnet eller ikke - BV må tenke på barna først i allefall, og det gjør de ikke i alle tilfeller i dagens BV.. Beklageligvis.. Kane.
Gjest Poirot Skrevet 2. november 2003 #44 Skrevet 2. november 2003 anonym skrev: Barnevernet må da legge frem en sak for Fylkesnemda, noe som er masse arbeid og krever mengder med domumentasjon. Så er det jo fylkesnemda som fatter avgjørelsen - IKKE barnevernet. Barnevernet prøver jo også å sette inn alle mulige hjelpetiltak i hjemmet før de må gå til det drastiske skritt som en omsorgsovertakelse er. Hvor har du dette fra? Barnevernsloven: http://www.lovdata.no/all/nl-19920717-100.html § 4-12. Vedtak om å overta omsorgen for et barn. Vedtak om å overta omsorgen for et barn kan treffes a) dersom det er alvorlige mangler ved den daglige omsorg som barnet får, eller alvorlige mangler i forhold til den personlige kontakt og trygghet som det trenger etter sin alder og utvikling, B) dersom foreldrene ikke sørger for at et sykt, funksjonshemmet eller spesielt hjelpetrengende barn får dekket sitt særlige behov for behandling og opplæring, c) dersom barnet blir mishandlet eller utsatt for andre alvorlige overgrep i hjemmet, eller d) dersom det er overveiende sannsynlig at barnets helse eller utvikling kan bli alvorlig skadd fordi foreldrene er ute av stand til å ta tilstrekkelig ansvar for barnet Et vedtak etter første ledd kan bare treffes når det er nødvendig ut fra den situasjon barnet befinner seg i. Et slikt vedtak kan derfor ikke treffes dersom det kan skapes tilfredsstillende forhold for barnet ved hjelpetiltak etter § 4-4 eller ved tiltak etter § 4-10 eller § 4-11. Et vedtak etter første ledd skal treffes av fylkesnemnda etter reglene i kapittel 7. Hjelpetiltak § 4-4, 4-10 og 4-11: http://www.lovdata.no/all/tl-19920717-100-004.html#4-4 Kapittel 7 om fylkesnemda: http://www.lovdata.no/all/tl-19920717-100-007.html § 7-2. Fylkesnemndas myndighetsområde i barnevernsaker. Fylkesnemnda skal avgjøre: a) saker om pålegg om hjelpetiltak etter § 4-4 fjerde ledd, B) saker om forbud mot flytting av barn etter § 4-8, c) saker om medisinsk undersøkelse og behandling av barn etter § 4-10, d) saker om behandling av barn med særlige behandlings- og opplæringsbehov etter § 4-11, e) saker om omsorgsovertakelse av barn etter § 4-12, § 4-8 annet og tredje ledd og § 4-21 og de saker som skal eller kan avgjøres av fylkesnemnda etter §§ 4-13, 4-15, 4-18, 4-19, 4-20, 9-2 og 9-3, f) saker om tiltak for barn med atferdsvansker etter § 4-24, g) klager over midlertidige vedtak etter § 4-6 annet og tredje ledd om å plassere barn utenfor hjemmet, klager over foreløpig vedtak etter § 4-9 første og annet ledd, jf. § 4-8 og klager over midlertidige vedtak etter § 4-25 annet ledd annet punktum, jf. § 4-24. h) klager over vedtak etter § 4-17 om flytting av barn. § 7-3. Forberedelse til sak som nevnt i § 7-2 bokstav a til f. En sak som nevnt i § 7-2 bokstav a til f innledes ved at barneverntjenesten utarbeider forslag om tiltak etter vedkommende bestemmelse. I forslaget skal barneverntjenesten gjøre rede for de omstendigheter som legges til grunn for det tiltak barneverntjenesten foreslår skal settes i verk. De skriftlige uttalelser og forklaringer som forslaget bygger på, skal vedlegges, og det skal opplyses om hvilke personer som skal gi forklaring for fylkesnemnda. Når saken gjelder krav fra den private part om endringer i et tidligere vedtak, skal barneverntjenesten forberede og oversende saken til fylkesnemnda snarest mulig og senest innen tre måneder fra barneverntjenesten mottok kravet. I særlige tilfeller kan fristen være seks måneder. Barneverntjenesten bør under saken være representert av en advokat. I tilfelle der kommunestyret etter § 2-1 annet ledd har besluttet å legge til et folkevalgt organ sakstyper der fylkesnemnda har vedtakskompetansen, skal administrasjonens forslag forelegges dette organet. Dersom de folkevalgte er enige, skal forslaget med eventuelle merknader omgående sendes fylkesnemnda. Haster saken, kan den sendes til nemnda uten at den er forelagt de folkevalgte på forhånd. Dersom fylkesmannen etter klage, jf. § 6-5, eller på annen måte blir kjent med forhold som tilsier at det bør iverksettes tiltak som forutsetter vedtak i fylkesnemnda, kan fylkesmannen fremme forslag som nevnt i første ledd.
liv Skrevet 3. november 2003 #45 Skrevet 3. november 2003 skulle akkurat til å skrive det Poirot. Det står i loven..
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2003 #46 Skrevet 3. november 2003 Det er tydeligvis en del som ønsker å tro på alle "Se og hør"-historier de hører om, og da hjelper det ikke at man prøver å forklare hvorfor ting blir som de blir Poirot! Selvfølgelig gjør barnevernet feil som alle andre etater som skole, politi, helsevesenet m.fl., men jeg man må jo tro på at de handler ut fra hva de mener er best for barna. Hva ellers skulle deres motiver være??? Skjønner godt at det er veldig fortvilet for de foreldrene som blir fratatt barna sine, og at noen av dem forsøker å skaffe seg sympati ved å legge frem sin oppfatning av situasjonen. Det er da ikke mange som vil erkjenne overfor seg selv at de ikke takler foreldrerollen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå