Gjest Kane Skrevet 31. oktober 2003 #1 Skrevet 31. oktober 2003 Den siste tiden har det vært så mye snakk om alle feil ved barnevernet at man kan lure på om vi er tjent med situasjonen slik den fremkommer i dag. Jeg vet at de positive sidene som regel ikke kommer frem i media - men jeg lurer alikevel på om det er så mange av dem? På vei til jobb i dag hørte jeg om en fostermor som har opplevd rassia i sitt hus to ganger på 12 timer fordi barnevernet lette etter hennes 14 år gamle fosterdatter! Klokken seks i dag morgen våknet hun av at uniformert politi stormet huset hennes og kom helt inn på soverommet i jakten på barnet - ikke en kriminell, men et barn! Dette gjør barnevernet i Tromsø med loven i hånd - tenk om jenta hadde vært der og sovet i sengen sin. Hvordan tror barnevernet hun ville reagert når hun ble vekket på en slik brutal måte? La det være sagt at Tor Erling Staff representerer denne fostermoren, hun er fradømt retten til barnet fordi hun og mannen hennes skilte seg, ikke for neglisjering, misbruk, omsorgssvikt eller overgrep på noen måte - de skilte seg...... Sier barnevernet i Tromsø med dette at da er skilte og enslige ikke egnet som foreldre? Jeg ble så sinna! Virkelig! Er ikke dette å gå for langt i jobben sin dersom jenta faktisk trives, og har det bra hos sin fostermor..? En på 14 år skulle man vel kunne tro visste litt om å ha det bra? Heter det ikke i lovverket at barn på 12 år eller mer skal høres når det gjelder hvilke forelder det vil bo hos i en evt. skilsmisse - gjelder ikke den samme loven for barn innunder barnevernet? Kanskje noen her kjenner til dette mer enn meg - og kan forklare en stakkar hva som skjer med dette landets barn og unge som er innunder denne instans.. For jeg er virkelig bekymret! :klø: Og finner det helt utrolig at voksne oppegående mennesker med høy utdannelse for velferd og barn kan "terrorisere" mennesker slik som i denne saken og sikkert mange andre... De er jo satt der for å beskytte barnet, for å sikre at de har det bra og blir tatt vare på - er de ikke? Man tar vel ikke vare på et barn ved bruk av politi og makt vel? Jeg er dypt rystet og sjokkert over igjen å se en slik sak versere i media - når vil de rette instanser reagere og gjøre noe for alle disse barna? Og jeg vil uttrykke mein synåpati med de foreldre, omsorgspersoner og andre som jobber for et bedre barnevern i landet vårt - og oppmuntre dem som faktisk gjør en god jobb om å komme tydeligere på banen! :-?
Quinden Skrevet 31. oktober 2003 #2 Skrevet 31. oktober 2003 Er helt enig med deg! At barnevernet gjør masse godt for barn, er det ingen tvil om, men måten det ble gått fram her er helt forkastelig. Jenta sa i et intervju, at hun var så glad for å være tilbake hos fostermoren og det skulle jo tale for seg selv. Heldigvis, som du skriver, så var hun ikke hjemme akkurat da dette skjedde, det er samme fremgangsmåte som blir brukt med sterkt kriminelle. Nei, dette er helt forklastelig!! :evil:
Arketypen Skrevet 31. oktober 2003 #3 Skrevet 31. oktober 2003 deter garantert flere grunner til dette enn at de skilte seg, tro meg!
Gjest Madam Felle Skrevet 31. oktober 2003 #4 Skrevet 31. oktober 2003 Vi får nok bare vite en brøkdel av hva som egentlig har hendt, og derfor blir det vanskelig for oss å egentlig ta stilling til noe slikt. Hva er egentlig grunnen for at de var på jakt etter 14 åringen? jeg tror heller ikke at det bare var en skilsmisse som lå bak. Det er mange mennesker i Norge som skiller seg, men det er vel ikke noen til dags dato som ahr mistet barna sine av den grunn. Hvorfor barnevernet gjør som barnevernet gjør er ikke alltid lett for utenforstående å forstå, men jeg tror det ligger mye mer bak enn det vi vet.
Gjest Kane Skrevet 31. oktober 2003 #5 Skrevet 31. oktober 2003 deter garantert flere grunner til dette enn at de skilte seg, tro meg! Hvordan skal jeg tro det? Når jenta gråter på tv og sier hun vil være der hun føler seg hjemme, når det i dommen vetas at det er som enslig moren og faren ikke er egnet - var de fortsatt gift ville det ikke være noe problem.. Jeg skjønner ikke hva du mener??
Arketypen Skrevet 31. oktober 2003 #6 Skrevet 31. oktober 2003 Forstår du ikke at det må være grunner til at man ikke egner seg som forelder som enslig? Ok...
Gjest Kane Skrevet 31. oktober 2003 #7 Skrevet 31. oktober 2003 Forstår du ikke at det må være grunner til at man ikke egner seg som forelder som enslig? Ok... Det kan være min forståelse ikke er helt på høyden med din her - men "NEI" jeg skjønner ikke forskjellen på mor son enslig eller mor som en del av et forhold. FORDI : den kjærlighet og omsorg man har for et barn endrer seg ikke som følge av familiesituasjonen. Jeg har vært gift mor, enslig mor og er nå gift mor igjen - har vært mor hele tiden jeg! Barnet først, jeg etterpå.. det er naturlig for de fleste av oss vil jeg tro.. Det jeg derimot skjønner er dette ; - mor og far mister barna fordi hun skjærer for tykke skiver og kler dem i varme gode klar som er umoderne. Dette setter barna under press fra andre skolebarn og hun er derfor en dårlig omsorgsperson..... - mor og far mister barna fordi den elste sønnen bruker stoff og bor i en av storbyenes belastede miljø - men har er velkommen hjem når han er nyktern for å være en del av familien, fordi de ønsker å gi ham en mulighet til å komme ut av miljøet.... - mor og far mister omsorgen for sine barn fordi far ble arbeidsledig og senere syk. Han kunne da ikke være omsorgsperson lengre.... - mor mistet omsorgen for sinen barn da hun sluttet som lærer for å være hjemme hos barna sine, noe hun tjente mer på enn å jobbe som underbetalt lærer.... Jeg har mange flere dersom du vil, men dette er noen av de verste jeg vet om... En mor jeg kjenner jobber i en forening for å hjelpe disse menneskene, hun har taushetsplikt - men jeg ser dem regelmessig.. Foreldrene, barna og advokatene.... Dette er ikke "bare" en sak - det er en del av systemet som ikke virker.. Man ser dem på TV regelmessig, man leser om det i alle landets aviser, man hører det på de lokale radiostasjoner, på P4 og på lokaltv.. Tror du alle de sakene som kommer frem er ureelle?? Mulig som sagt jeg ikke har den forståelsen du har - men det er vel også mulig du er den naive? :-?
Dina_ Skrevet 31. oktober 2003 #8 Skrevet 31. oktober 2003 Jeg hadde ei venninne som ble tatt vekk av barnevernet. Ikke at det ikke var god nok grunn til det, moren var narkoman og prostituert og tok gjerne med seg kunder hjem. Men dette pågikk i 15 år før hun ble tatt vekk. Etter min mening er det alt for sent. Denne venninnen har i dag selv havnet helt feil og er etter min mening ødelagt. Hadde de reagert tidligere, og de visste jo om saken, så hadde hun kanskje hatt en mulighet for et normalt liv.
Arketypen Skrevet 31. oktober 2003 #9 Skrevet 31. oktober 2003 Jeg jobber med barn, og her jeg bor er det alt for vanskelig å få barn bort fra udugelige foreldre.
Gjest Kane Skrevet 31. oktober 2003 #10 Skrevet 31. oktober 2003 Jeg jobber med barn, og her jeg bor er det alt for vanskelig å få barn bort fra udugelige foreldre. Bær over med min uvitenhet - men hva er udugelige foreldre? og hvem definerer dette? Kane
Arketypen Skrevet 31. oktober 2003 #11 Skrevet 31. oktober 2003 Foreldre som helt tydelig påfører sine barn ubotelige skader, emsojonelt psykisk ellers. Det finnes kanskje ikke udugelige forldre i din verden? Vi som er fagpersoner kan se dette, og barnevernet bekrefter. Men en diskusjon på dette planet er jeg ikke klar for faktisk...
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 31. oktober 2003 #12 Skrevet 31. oktober 2003 Nei, vi vet ikke grunnen til at barnevernet har bestemt at jenta ikke lenger skal være hos fostermora. Likevel vil jeg påstå at barnevernets fremferd i denne saken er helt forkastelig. Å sende "stormtropper" på døra for å hente et BARN med makt er fullstendig hinsides min forståelse. Ut fra det jeg har sett og lest om barnevernet virker det som om prestisje er veldig viktig. De gjør aldri feil, om det er å gripe inn for sent (som jeg vet at de ofte gjør) eller gripe inn for voldsomt som jeg mener det er belegg for å si i denne situasjonen.
Gjest Kane Skrevet 31. oktober 2003 #13 Skrevet 31. oktober 2003 Det finnes kanskje ikke udugelige forldre i din verden? Men en diskusjon på dette planet er jeg ikke klar for faktisk... Sier man A får man si B Ironisk eller ikke - dette var ment som en seriøs "lenke" fra min side.. Det finnes mange foreldre som aldri skulle hatt barn - helt klart, men det finnes også mange gode foreldre som ikke burde mistet sine... Og om du er klar for en diskusjon eller ikke får være opp til deg når du svarer - men med dagens situasjon er de som bryr seg og som er opptatt av barna sitt beste nødt til å ta denne diskusjonen opp til et høyere nivå. For alle er jo enige om at det er barnas beste som er i fokus - så må man finne de rette tiltak, personer og lover for å regulere dette! (For dagens er faktisk ikke egnet etter hva jeg ser fra mitt ståsted og med mine evner...) Kane.
Gjest Poirot Skrevet 31. oktober 2003 #14 Skrevet 31. oktober 2003 - mor mistet omsorgen for sinen barn da hun sluttet som lærer for å være hjemme hos barna sine, noe hun tjente mer på enn å jobbe som underbetalt lærer.... Det lå nok mer til grunn enn dette... Enhver som kjenner til barnevernsloven vet at det slett ikke er å bare hente ut barn hist og pist. Mange flere barn burde få hjelp! Desverre er det slik at også bv gjør feil, slik de fleste gjør på jobben en gang i blant. Det er ikke til å unngå. - mor og far mister barna fordi den elste sønnen bruker stoff og bor i en av storbyenes belastede miljø - men har er velkommen hjem når han er nyktern for å være en del av familien, fordi de ønsker å gi ham en mulighet til å komme ut av miljøet.... Dettevar deres side av historien. Hva om han slett ikke alltid var nykter, og oppførte seg truende, slik narkomane kan gjøre mot familiene sine? og foreldrene ikke kalrte å skjerme barna fra ham? Alle saker har 2 sider, og det gjelder IKKE MINST i barnevernssaker!!!
Gjest Embla s Skrevet 31. oktober 2003 #15 Skrevet 31. oktober 2003 Så enig med ARketypen og Poirot!! Jeg blir også litt uvel av vinklingen på denne saken. Politiet stormer huset... Vel, hvis denne fostermoren virkelig er så fantastisk - hvorfor skal da politiet være nødt til å storme huset om natten for å få hentet barnet?! Selvfølgelig ville dette være en traumatisk opplevelse for barnet, men burde ikke også fostermoren tenke litt på å beskytte barnet fra slike hendelser? Hun må jo vite at de vil komme for å hente barnet til slutt?! Min spådom er at det i framtiden vil komme stort anntal søksmål mot barnevernet der saksøker er barn som mener barnevernet IKKE har grepet inn og beskyttet de slik barn etter loven har krav på..
Gjest Kane Skrevet 31. oktober 2003 #16 Skrevet 31. oktober 2003 Kanskje dette ble litt vel mye fokus på barnevernet generelt - men.. Saken jeg reagerte på var og er denne : http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=82954 La meg sitere ; Politiet til aksjon mot fosterhjem i Sarpsborg Tidlig fredag morgen forsøkte politiet å hente ut den 14 år gamle jenta som tidligere i uken rømte fra barnevernet i Tromsø til fostermoren i Sarpsborg. Jenta var ikke til stede i huset. Høyesterettsadvokat Tor Erling Staff, som representerer fostermoren, er sjokkert over politiet. -Politi og barnevernsnemnda har stormet inn i hjemmet og okkupert huset til familien. De opptrer helt forferdelig, dette er ikke krig. Jeg har blitt oppringt av fostermoren som er helt knust. Dette er helt meningsløst, sier Staff til NRK. Staff sier at han kommer til å anmelde politiet og barnevernet for måten de har håndtert saken på. Politiet ville fredag morgen ikke kommentere saken overfor NTB. Tror dere Tor Erling Staff ville engasjert seg i en sak uten grunn? Og er det greit for oss at barnevern opptrer på denne måten mot en som er 14 år?
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 31. oktober 2003 #17 Skrevet 31. oktober 2003 Jeg blir helt MATT av innleggene til en del av dere! Mener dere virkelig at det er NØDVENDIG å sende politi for å hente ei 14 år gammel jente? Er dere virkelig så redde for å kritisere barnevernet at dere ikke en gang tør inrømme at de faktisk kan gjøre feil?? Det høres faktisk sånn ut! Joda, vi har alle hørt om barnevernet som grep inn for sent. Men hvordan kan det være en forklaring/unnskyldning for at de her begår overgrep? Det ER et overgrep mot enhver å komme på døra på den måten det er beskrevet at politiet gjorde her. Jeg kan forstå det der det er snakk om en farlig kriminell, men mot ei 14 år gammel jente? Forøvrig: hvor har det kommet fram at fostermoren IKKE har forsøkt å få jenta til å følge opp barnevernets vedtak?
Joplaya Skrevet 31. oktober 2003 #18 Skrevet 31. oktober 2003 Tror dere Tor Erling Staff ville engasjert seg i en sak uten grunn? Og er det greit for oss at barnevern opptrer på denne måten mot en som er 14 år? Staff tar saker som alltid er merkelige. De menneskene han forsvarer finner man som regel i samme bås eller i tilsvarende båser. 14 år eller ikke. Denne artikkelen sier ingenting om hvorfor de gjør som de gjør i denne saken. Derfor er det også umulig for meg og deg å fastslå om det er rett eller galt det de gjør her. Du kan selvfølgelig mene hva du vil, men du mangler store deler av informasjon for å få et reelt bilde av helheten.
Gjest Embla s Skrevet 31. oktober 2003 #19 Skrevet 31. oktober 2003 Tror dere Tor Erling Staff ville engasjert seg i en sak uten grunn? Og er det greit for oss at barnevern opptrer på denne måten mot en som er 14 år? Syns ikke nødvendigvis at Tor Erling Staff - navnet er et bevis på at BV og politiet har handlet feil, nei... Vel, hva mener du da? Hvis BV har hatt sin utredning og fattet sitt vedtak (med barnets beste som ledestjerne), mener du da at BV bare skal gi opp hvis jenta ikke selv kommer? "nei, nei - hun ville ikke komme, så da kan vi vel ikke gjøre noe" er det slik holdning du ønsker fra BV??!! Skal den fjorten år gamle jenta bestemme, er d e t det beste mener du?!
Gjest Kane Skrevet 31. oktober 2003 #20 Skrevet 31. oktober 2003 Vel, hva mener du da? Hvis BV har hatt sin utredning og fattet sitt vedtak (med barnets beste som ledestjerne), mener du da at BV bare skal gi opp hvis jenta ikke selv kommer? "nei, nei - hun ville ikke komme, så da kan vi vel ikke gjøre noe" er det slik holdning du ønsker fra BV??!! Skal den fjorten år gamle jenta bestemme, er d e t det beste mener du?! Jeg mener hun har krav på å bli hørt. Jeg mener hun rømmer til sin "mor" - fordi hun har det vondt. Og det bør telle for noe.. Hun går i kirkeasyl for å få hjelp - men endre med at de overtaler henne til å komme ut, hvorpå politiet fjerner henne med makt.. - Nei uansett grunn, jeg ser ikke nødvendigheten av at politiet skal være den som blir "leid inn" av BV for å utøve makt mot barn.. Ikke søren! Vold mot barn er ikke lovlig i følge NL uansett!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå