Gå til innhold

Stoler du på tannlegen din?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Forbrukerrådet tok en test i samarbeid med universitetet i Oslo og resultatet ble særdeles nedslående, bare 3 av 20 tannleger gir en forsvarlig behandling!

les mer her

Ikke en eneste gang under testen var de forskjellige tannlegene enige om hva som burde gjøres hos testpersonene...

Som alle vet kan det å gå til tannlegen være en kostbar affære - men hvordan kan man stole på at man får den korrekte behandlingen hvis man skal tro testen?

Skal man punge ut for sjekk hos flere tannleger eller hva?

I artikkelen etterspør forbrukerrådet myndighetenes kontroll med tannleger for å bedre sikre forbrukeren - er det en mulig løsning?

Det er jo en form for kontroll på tannleger i dag som med leger og andre tilsvarende (kiropraktor, fysioterapi etc) men er kontrollen god nok når det er vår helse som står på spill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fin test og det bare understreker hva jeg har trodd.Tannleger jobber for penger og ikke bare fordi de liker tenner.Ja ser jo at de må tjene til salt til maten,men å lage problemer der det ikke er,fysj.

Hvor er yrkesstoltheten?

Nei jeg stoler ikke 100% på min tannlege heller.Men nå har jeg ikke hatt hull (tror jeg ??? ) de siste 5årene eller andre ting. Men ved større saker ville jeg nok å fått en "second opinion"

Kansje staten burde gå inn? Få ned priser og få bedre kontroll /kvalitet innenfor dette yrket?

Skrevet

Jeg tenker med gru tilbake på tannlegen som boret 7 hull på meg da jeg var 13 år, jeg har ikke hatt hull hverken før eller siden - lurer vel på i ettertid om jeg faktisk hadde hull den gang??? Ingen av barna mine har hatt hull ennå - så bank i bordet.. Er nesten så jeg vil be om å få se røntgenbildene dersom de får hull :P

AnonymBruker
Skrevet

Nei, stoler ikke på tannlegene... fordi:

1) feilbehandling da en tannlege bestemt seg for å bleke to tenner som var sterkt misfargede. Misfargingen kom tilbake noen måneder etter, jeg gikk da til ny tannlege, som sa han ikke skjønte hvorfor den første tannlegen bare hadde bleket to tenner med tydelig hull i

2) kjeveortoped (går vel under tannlege?) la inn noe fyllmateriale oppå to tenner som andre tannleger siden ikke vet hva er/hvorfor ble gjort

3) var hos tre forskjellige tannleger med samme problem iløpet av et halvårs tid, alle tre ga meg tre forskjellige løsninger/behandlingsalternativer, og var skråsikre i sin sak, og mente de andre tannlegene uten tvil tok feil

Gjest Gjest
Skrevet

Stoler selvsat ikke blindt på hverken leger eller tannleger. Heldigvis er leger oftest forholdsvis lette å dobbeltskjekke ved hjelp av google og forum, mens tannleger er det mer stress med.

Gjest Heloise
Skrevet

Jeg stoler på tannlegen jeg har idag, men ikke på de vi hadde på barneskolen. Hadde en der som satte 3 bedøvelser på meg, den første på feil side og feil kjeve.. Jaha, det var en grusom opplevelse. Ikke hadde jeg hull heller. Makan!

Nå har jeg en hyggelig tannlege, og veldig fine sterke tenner som jeg tar godt vare på :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker med gru tilbake på tannlegen som boret 7 hull på meg da jeg var 13 år, jeg har ikke hatt hull hverken før eller siden - lurer vel på i ettertid om jeg faktisk hadde hull den gang??? Ingen av barna mine har hatt hull ennå - så bank i bordet.. Er nesten så jeg vil be om å få se røntgenbildene dersom de får hull :P

Hvorfor skulle tannlegen borre syv hull for moro skyld? Som 13-åring får du jo gratis tannbehandling, så h*n tjente nok ikke fett på deg...

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle tannlegen borre syv hull for moro skyld? Som 13-åring får du jo gratis tannbehandling, så h*n tjente nok ikke fett på deg...

Tannleger får selvfølgelig betalt for å behandle unger. Pengene kommer bare ikke ifra foreldrene/ungen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har skiftet tannlege et par ganger. Den tannlegen jeg har nå er jeg blitt anbefalt av andre samt at jeg ser på arbeidet som blir gjort at det er fagarbeid. Jeg har tannlegeskrekk, så for meg er det viktig at unødvendige arbeider ikke blir gjort. Og med denne tannlegen vet jeg at det er jeg som er sjef for hva som skal gjøres, og jeg blir ikke kalt en idiot hvis jeg ikke vil gjøre en bestemt ting som kanskje kan bli nødvendig.

Kan det være at folk er for lojale mot tannlegen de alltid har hatt og ikke tør å skifte til noen andre?

AnonymBruker
Skrevet

Tannleger får selvfølgelig betalt for å behandle unger. Pengene kommer bare ikke ifra foreldrene/ungen.

Visst får tannleger betalt, de jobber jo ikke gratis selv om de er ansatt i den offentlige tannhelsetjenesten, men som du sikkert vet er det en viss forskjell...

Skrevet

Gah, når jeg begynte i forsvaret sa tannlegen at jeg hadde 2 hull jeg måtte fikse før jeg begynte. Så jeg booka meg inn til en privat tannlege i nærheten for jeg MÅTTE jo fikse det raskt før jeg skulle inn.. Kom dit og hadde ingen hull i følge han. Men betalt for timen skulle han jo ha uansett! Tusen spenn for.. ingenting.

Skrevet

Jeg stoler ikke på noen tannleger... :lur:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skiftet tannlege et par ganger. Den tannlegen jeg har nå er jeg blitt anbefalt av andre samt at jeg ser på arbeidet som blir gjort at det er fagarbeid. Jeg har tannlegeskrekk, så for meg er det viktig at unødvendige arbeider ikke blir gjort. Og med denne tannlegen vet jeg at det er jeg som er sjef for hva som skal gjøres, og jeg blir ikke kalt en idiot hvis jeg ikke vil gjøre en bestemt ting som kanskje kan bli nødvendig.

Kan det være at folk er for lojale mot tannlegen de alltid har hatt og ikke tør å skifte til noen andre?

Hva heter han/hun? :)

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg har tillit til den tannlegen jeg har nå. De fyllingene han har lagt har jeg vært forberedt på, f.eks fordi jeg har hatt en avskalling. Han har heller ikke forsøkt å pushe på meg dyr behandling.

Likevel: der og da kan jo ikke jeg bedømme om de vurderingene han gjør er riktige. Men over tid ville jeg jo fått problemer med tennene dersom han gjorde for lite.

Til Carrot vil jeg si at tannlegene i "gamle dager" nok hadde en annen terskel for borring enn de har i dag. Mens en i dag vet at små begynnende hull kan repareres med god tannhygiene og forebygging, var de mye mer ivrige etter å borre store krater og fylle med masse amalgam da jeg gikk til skoletannlegen. Dette kan være årsaken til at du plutselig måtte bore mange hull som 13-åring. Jeg hadde i alle fall en tannlege på den tiden som stadig vekk syntes hun måtte bore.

Siden det var hos skoletannlegen skulle en i alle fall ikke tro at det lå noen økonomiske baktanker bak handlingen. Skoletannlegene har jo fastlønn fra det offentlige, og tjener ikke noe ekstra på å fylle flere hull.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stoler på at han forsyner seg grovt fra kontoen min om det er det du mener. :fnise:

Seriøst, jeg har nettopp vært til tannlegen, og han var dyktig.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva heter han/hun? :)

Bor du i Bergen? :)

Skrevet

Var hos en spesialist og skulle rotfylle, han holdt på å rotfylle feil tann. Han så en tann der jeg hadde en dyp fylling og trudde det var den. Hmmm lurer på hvem som hadde måtte betale om han hadde rotfylt feil tann.

Var hos en tannlege og han sa jeg måtte trekke en visdomtann, mens en anna sa at så lenge jeg ikke hadde vondt og tanna ikke var sprukket(noe den ikke var)

Så tannleger skal man ikke stole på.............

Gjest MrsTux
Skrevet

Tja, har stort sett stolt på de tannlegene jeg har gått til, men jeg er opptatt av å ta vare på tennene mine og er vel ikke den vanskeligste pasienten. En gang har jeg dog opplevd å få boret et hull som jeg er litt i tvil om var reelt.

AnonymBruker
Skrevet

Forbrukerrådet tok en test i samarbeid med universitetet i Oslo og resultatet ble særdeles nedslående, bare 3 av 20 tannleger gir en forsvarlig behandling!

les mer her

Ikke en eneste gang under testen var de forskjellige tannlegene enige om hva som burde gjøres hos testpersonene...

Som alle vet kan det å gå til tannlegen være en kostbar affære - men hvordan kan man stole på at man får den korrekte behandlingen hvis man skal tro testen?

Skal man punge ut for sjekk hos flere tannleger eller hva?

I artikkelen etterspør forbrukerrådet myndighetenes kontroll med tannleger for å bedre sikre forbrukeren - er det en mulig løsning?

Det er jo en form for kontroll på tannleger i dag som med leger og andre tilsvarende (kiropraktor, fysioterapi etc) men er kontrollen god nok når det er vår helse som står på spill?

Håper de tester resten av landet også.

Laget en tråd om dette for lenge siden, men det var liten respons her inne. Rart med det, enkelte må ha det i media, før de tror på noe. Nok om det....

Nei, tannlegen min er veldig dyktig,men stoler ikke helt på han.

Man leser prislisten på venterommet,men det passer aldri med sluttregningen.

Eks. kan man lese: x kr for lite hull,x kr. for stort hull,men hvordan kan pasienten vite hva som er hva.

Jeg har aldri hull,men han finner alltid noe som må fikses.

Nå var jeg til kontroll på fredag. Pussing, tannsten,undersøkelse. 900 kr. Dt er vel det rimeligste jeg noen gang har betalt.

Jeg må bare stole på han,men pengemessig og hva som egentlig er nødvendig, så er jeg veldig skeptisk

Gjest Tjulta
Skrevet

Jeg hadde ett hull i en tann og nevnte det for skole tannlegen. Hun sa måtte de borre vil hele tannen sprekke og de måtte sette inn ett implantat til masse tusen kroner. Grøss.

En annen tannlege jeg gikk til senere sa det gikk helt fint å borre og ordnet det.

Nei stoler ikke automatisk på tannleger. Har jeg ikke vondt eller smerter i tenner kommer jeg nok ikke til å gjøre masse dyre fiksinger i munnen min. Er glad undersøkelsen kom fram. Myye lettere å stole på seg selv nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...