Gå til innhold

spiseforstyrret og baby toughts

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vert spisefortyrret i noen år,anorexi,ortorexi og tvangseting/overspising..ikke bulimi.

Er fysisk frisk men ikke helt psykisk..lurer på dere som har hatt eller har spiseforstyrrelse

føler dere klar for graviditet og barn?

..nå er bare jeg 22 år da,og vil ikke ha barn ennå for jeg syns jeg er litt ung og ikke klar..alt for opptatt av kropp,vekt og mat osv..redd de tankene vil være der hele tiden..eller hvis jeg i fremtiden(om noen år)føler meg klar for barn..da i ettertid etter fødsel vil få tilbakefall av sykdommen pga baby vekt osv?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har to venninner(begge 30 eller over) som igrunnen alltid har hatt det slik(hun ene har ett barn) - og det er ikke noe de ser på med letthet.

Virker som om tankene aldri vil slippe helt taket, og at det er noe man må forberede seg på å bare jobbe gjennom - iallefall for deres del.

Sjangsen for tilbakefall er jo mye mindre dersom man tar forhåndregler - eksempelvis oppsøker terapi når man blir gravid - og kanksje i tiden etter?

Det kan jo ikke kontrolleres, men forutsetningene vil være mye bedre dersom du ikke legger tilrette for tilbakefall.

Mange lever jo med tankene resten av livet, men klarer å la være å følge opp med handling ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med spiseforstylleser og det er ikke noe som går over, men når jeg ble gravid spiste jeg normalt av hensyn til barnet. La ikke på meg noe særlig, men var bevisst på å spise sunt og normalt og også når jeg ammet. Var bevisst på å ikke overføre min evige slanking til barna. Tror mange med spiseforstyrrelser er gode mødre.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke sant at spiseforstyrrelser er noe man må slite med resten av livet. Noen gjør det, men det er fullt mulig å bli frisk. Går du til psykolog eller får du hjelp på annen måte? Det er sikkert bra for både barnet og deg selv om du jobber med å bli ordentlig frisk og klarer å være det en stund før du blir gravid. Foreldres mentale psykdommer kan skape store problemer for barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for fine svar dere:)

Jeg har blitt henvist til psykolog om ikke så lenge,gru gleder meg egentlig. Gleder meg til å få snakke om ting,men samtidig gruer meg for det å ta TAK i problemene og jobbe med de..men det er jo det man må..jobbe og bearbeide tanker..:)

For meg har spiseforstyrrelsen gått på at jeg har kontroll.

Mulig det blir bedre i fremtiden,håper det. Hvis ikke kan det jo hende at "mors innstingtet" eller mamma rollen vil ta over under graviditeten og etter så jeg slapper litt av ang.kropp for jeg blir så fokusert på barnet..vil i vertfall være så frisk i hode og kropp som mulig.For ingenting skal gå ut over barnet,har sett anorektiske fullgravide før,vil ikke være sånn:/

Skrevet

Mulig det blir bedre i fremtiden,håper det. Hvis ikke kan det jo hende at "mors innstingtet" eller mamma rollen vil ta over under graviditeten og etter så jeg slapper litt av ang.kropp for jeg blir så fokusert på barnet..

Kanskje akkurat under graviditeten, men du skal være mor for dette barnet i 18 år etter det, og barn plukker opp ting. Jeg anbefaler deg å utsette baby-planene til du er bedre.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis fokuset er på deg selv i denne prosessen, så bør du vente. Det er barnet som er viktig, som en sa, de neste 18 årene!

Jeg trodde foresten at den sykdommen gjorde det svært vanskelig å bli gravid?

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke planer om barn før om mange år,så planlegger ikke noe enda..men i fremtiden.

Barn tar opp mye ja,får med seg ofte mye mer enn vi tror,så håper på og være så frisk så mulig til den tid.Mulig det tar mange flere år før jeg er "klar" for barn pga dette,men vil sette barnet først.Noen lever med denne sykdommen resten av livet,så det er der jeg har lurt litt..

beklager jeg formulerer meg dårlig:p

Tror ikke det er vanskeligere å bli gravid enn andre,så lenge man har menstruasjon.

Har hørt det er lettere å spontan abortere tidlig i svangerskapet pga undervekt(mulig fordi kroppen legger merke til at man ikke får i seg nok næring eller har generelt for lite fett)dette er jeg ikke helt sikker på om stemmer,men høres logisk ut da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...