AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #1 Skrevet 22. mars 2011 Jeg svetter så utrolig på hendene at jeg omtrent ikke kan ta i ting før det blir merker på det. Det blir tydelige merker fra fingrene og det jeg holder i blir klamt og vått. Jeg syns dette er kjempe flaut og trenger råd for å bli kvitt det! Noen som har noen tips til meg?
Monkii Skrevet 22. mars 2011 #2 Skrevet 22. mars 2011 Hei! Har det akkurat på samme måten, og det er skikkelig kjipt!! Det heter hyperhidrose, og det finnes dessverre ingen enkel kur for det. Jeg har prøvd aluminiumsklorid, iontoforese og botox uten særlig hell. Botoxen funka en liten periode, men det er veldig smertefullt og man må ta behandlingen tredjehver måned. I tillegg er det veldig dyrt. (På St.Olavs hospital betaler man kun egenandel). Det står masse om det på nettet, men kontakt legen din så kan han/hun henvise deg til hudspesialist, så får du mer hjelp. Men som sagt, jeg har ikke hatt noe hell, og dette er fryktelig pinlig, ubehagelig og hemmende. Nå har jeg gått over til å prøve en "naturlig" metode, ved å kutte ut koffein, spise fullkornsbrød og lignende, men uten noe hell foreløpig... Det er forferdelig å håndhilse på folk, må unngå å danse (utenom når jeg har drukket, for da forsvinner svetten) ++ Si fra hvis du finner noe som funker! Lykke til!!!
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #3 Skrevet 22. mars 2011 Hei! Har det akkurat på samme måten, og det er skikkelig kjipt!! Det heter hyperhidrose, og det finnes dessverre ingen enkel kur for det. Jeg har prøvd aluminiumsklorid, iontoforese og botox uten særlig hell. Botoxen funka en liten periode, men det er veldig smertefullt og man må ta behandlingen tredjehver måned. I tillegg er det veldig dyrt. (På St.Olavs hospital betaler man kun egenandel). Det står masse om det på nettet, men kontakt legen din så kan han/hun henvise deg til hudspesialist, så får du mer hjelp. Men som sagt, jeg har ikke hatt noe hell, og dette er fryktelig pinlig, ubehagelig og hemmende. Nå har jeg gått over til å prøve en "naturlig" metode, ved å kutte ut koffein, spise fullkornsbrød og lignende, men uten noe hell foreløpig... Det er forferdelig å håndhilse på folk, må unngå å danse (utenom når jeg har drukket, for da forsvinner svetten) ++ Si fra hvis du finner noe som funker! Lykke til!!! Jeg har det ikke sånn hele tiden. Jeg er vanligvis veldig kald og veldig tørr på hendene, men plutselig så blir jeg så varm og rett og slett våt på hendene at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Jeg hadde store problemer med svette under armene før, men det har blitt bedre. Kan svetten ha "flytta" seg? Det er spesielt hvis jeg tar i ting det skjer. Det å spille gitar er f.eks et mareritt. Jeg blir svett på hendene, strengene glir unna og jeg sitter igjen med masse våte flekker på halsen på gitaren. Det gjør det ekstra ille når jeg går til gitartimer og har en lærer som ser på hvordan jeg skal plassere fingrene mine for å få den og den lyden. Jeg vet ikke hva som utløser det heller, for det skjer uavhengig av at jeg har spist, vasket meg, er stressa eller nervøs. Jeg fatter det ikke. Kjempe slitsomt. Jeg vil heller ha tørre og kalde hender enn klamme og våte
Monkii Skrevet 23. mars 2011 #4 Skrevet 23. mars 2011 Det er ofte sånn at hvis man behandler svetten ett sted, så får man kompensatorisk svette andre steder. Jeg har dager der jeg er bra og dager der det er ille, uten at jeg vet hva som forårsaker det. Det er i hvertfall ekstra ille i sosiale sammenhenger, så en viss psykisk faktor spiller nok inn. Men det er ikke noe man kan kontrollere dessverre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå