Gå til innhold

Barns klissete hender

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til dere småbarnsforeldre. Vasker dere (små)barnas fingrer etter måltider etc?

Jeg har en venninne som tydeligvis ikke gjør det...i dag spiste vi for eksempel sjokoladekake med melisgalsur og nå er det meliskliss både høyt og lavt her.

-og hva med håndvask-rutiner ellers, som ved dobesøk/ etter å ha vært i butikken etc?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men har reagert på det samme, særlig i forhold til dobesøk. Altså; at foreldrene ikke poengterer at dette må gjøres, når barnet åpenbart ikke kommer på det selv.

...og da tenker jeg egentlig litt på foreldrenes egne "do-vaner".... :sur:

• Liker 4
Skrevet (endret)

Klart jeg vasker hendene til gutten etter han har spist, han har jo mat over begge hendene og i ansiktet. Han har ikke begynt å gå på do enda, men vi vasker hendene før vi spiser. God hygiene er viktig!

Når det er sagt så må jeg innrømme at jeg synes det er veldig ekkelt med klissete hender som tar på alt mulig, og enda verre er det om jeg selv har klissete hender om det ikke var med vilje... :sjenert:

Endret av Knøttet
Skrevet

Satt med lillegutten til søskenbarnet mitt på fanget, rundt tre år gammel, og han spiste klissete sjokolade mens vi så på barnetv. Helt fraværende (oppslukt i tv-en) begynte han tørke av hendene på buksen sin, jeg spurte hva han holdt på med og han så "åh, unnskyld" og tørket av hendene på armleende i stede :skratte:

• Liker 10
Skrevet

Kaviar eller Makrell i tomat er verre enn kliss :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Satt med lillegutten til søskenbarnet mitt på fanget, rundt tre år gammel, og han spiste klissete sjokolade mens vi så på barnetv. Helt fraværende (oppslukt i tv-en) begynte han tørke av hendene på buksen sin, jeg spurte hva han holdt på med og han så "åh, unnskyld" og tørket av hendene på armleende i stede :skratte:

Morsomt. Lærte barna å vaske hendene, men hvis jeg ikke fulgte med ble bare fingrene vasket..

AnonymBruker
Skrevet

Har også lagt merke til at foreldre kan være sløve med det. Syns de det er greit at de kliner kliss på møblene til andre tro?

Skrevet

Syns barn skal vaske hender før og etter måltid, etter dobesøk og ellers om de er skitne

AnonymBruker
Skrevet

Barna mine må vaske hendene sine ganske ofte. Er veldig nøye med håndvask om de skal lage mat. Har de vært på skolen, i byen eller på besøk hos andre eller feks holdt på med dyr skal hender vaskes før det spises middag. Også vasking etter dobesøk. Er hendene klissete etter matspising skal de vaske dem. Liker ikke klissete barnefingre fulle av sukker og lodne hår.

Om de feks er ute og leker i hagen, og jeg gir dem en brødskive i hånda sier jeg ikke at de må vaske hendene.

Skrevet

Enig i at dette er ekkelt, kan ikke fordra klissete hender og fingeravtrykk overalt. Men; jeg har selv 3 barn i alderen 2 til 8 år å vet hvor vanskelig det er. Vi vasker selvfølgelig alltid hender etter dobesøk og før måltider osv, men det tar tid for et barn å lære dette, ikke minst huske det hver gang. Det er lett å tenke at "når jeg får barn...", men dessverre blir virkeligheten ofte en annen :fnise:

Skrevet

Jeg vasker hendene når jeg husker det, og jeg husker det vanligvis når min datter er blitt klissete av ulike grunner. Men av og til kan det gå litt tid, jeg løper ikke etter henne med kluten konstant, så det håper jeg jeg unnskyldes for :)

Skrevet

Enig i at dette er ekkelt, kan ikke fordra klissete hender og fingeravtrykk overalt. Men; jeg har selv 3 barn i alderen 2 til 8 år å vet hvor vanskelig det er. Vi vasker selvfølgelig alltid hender etter dobesøk og før måltider osv, men det tar tid for et barn å lære dette, ikke minst huske det hver gang. Det er lett å tenke at "når jeg får barn...", men dessverre blir virkeligheten ofte en annen :fnise:

Klart man passer på at de vasker hendene, spesielt når man er andre steder enn hjemme, men som du sier, noen ganger...

Blir man lei av å vaske dører og alt med seg for skitne avtrykk? JA! Vi får trøste oss med at en dag er de store og flyr ut av redet. Kanskje vi kommer til å savne avtrykkene da ;-)

Skrevet

Klart man passer på at de vasker hendene, spesielt når man er andre steder enn hjemme, men som du sier, noen ganger...

Blir man lei av å vaske dører og alt med seg for skitne avtrykk? JA! Vi får trøste oss med at en dag er de store og flyr ut av redet. Kanskje vi kommer til å savne avtrykkene da ;-)

Ja det tror jeg nok... Har et dikt om det hjemme som heter "fingerprints"... Litt vemodig å tenke på. Vi får nyte tiden, den går jo så altfor fort... :trist:

Skrevet

Forresten, TS, er det ikke litt voldsomt å dømme din venninne etter EN gang med kliss?

Skrevet

Ja det tror jeg nok... Har et dikt om det hjemme som heter "fingerprints"... Litt vemodig å tenke på. Vi får nyte tiden, den går jo så altfor fort... :trist:

Det var det diktet jeg hadde i tankene. Jeg husket bare ikke hva det het, eller hvor jeg hadde fått det fra. Takk for påminning :)

AnonymBruker
Skrevet

Til dere småbarnsforeldre. Vasker dere (små)barnas fingrer etter måltider etc?

Jeg har en venninne som tydeligvis ikke gjør det...i dag spiste vi for eksempel sjokoladekake med melisgalsur og nå er det meliskliss både høyt og lavt her.

-og hva med håndvask-rutiner ellers, som ved dobesøk/ etter å ha vært i butikken etc?

Enig med deg. De flyr rundt med disse hendene og dører og vinduer er full i kliss.

Jeg registrerer at barna skal på do eller potte,så er det ingen håndvask etterpå. Det ør de innlæres da de beg.på do. Unger kommer rett utenifra og setter seg til matbordet.

Dette er de samme foreldrene som kan sitte og klage på bakterier i barnehagen

Gjest Eurodice
Skrevet

Når jeg av og til har barnebesøk, pleier jeg alltid å ha en passe fuktig klut liggende som de kan tørke av hendene med, når vi sitter i stua. Det er enklere for meg å skylle av kluten av og til enn for flere små å gå på badet, når de allikevel kanskje trenger hjelp der.

• Liker 2
Skrevet

Genialt Belladonna. :) Er selv striks på at de skal vaske hendene når de griser seg til, akkurat som at jeg ikke trives med makrell, leverpostei eller kaviar på fingrene mine når jeg skal ta på andre ting. Langt fra fanatisk, bare hundre ganger mindre heslig når ikke alt skal ha et deilig lag av olje, smørje eller fiskeluktende guff. :)

Gjest Lacus
Skrevet

Her vaskes hender før og etter middag og etter do/potte besøk. Og så klart hvis det skulle være andre ting som griser til hendene. Barnet mitt har blitt kjempe flink til å huske på dette selv også og er utrolig pirkete hvis h*n har fått skitt på hendene :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg passer niesa mi sørger jeg alltid for å ha mange våtservietter i nærheten, hun klarer å skitne hendene sine på ALT.

Hun er dessuten ikke så flink til å vaske henda etter dobesøk selv, så det sørger jeg også for at hun gjør.

Synes det er kjempeekkelt med unger med skitne hender, særlig de som ennå er så unge at de går rundt med hendene litt rundt omkring på kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...