Gå til innhold

Sliter med dilemma overfor barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Saken er at jeg er samboer med en mann som har to døtre fra før. Jeg er arbeidsledig og samboeren har ikke stort til overs hver måned når barnebidrag, studielån og lignende er betalt. Vi bor så billig vi kan og lever sparsommelig hele året.

Jeg har prøvd å spare opp penger til at vi kan ta oss en liten ferie (ei langhelg eller max ei uke) til sommeren, men det er vanskelig når man samtidig har gjeld som skal betales på. Jeg ser nå at jeg ikke kommer til å være i nærheten av å ha nok til å få oss alle avgårde på ferie. :tristbla:

Vi får gjøre som vi har gjort i "alle" år: Kjøre på besøk til bestemor til barna. Det er en kjempekoselig ferie for store og små, så det gleder vi oss uansett til.

Men jeg har så veldig, veldig lyst til å ha en liten "kjærlighetsferie" med bare meg og samboeren, og det kan jeg få råd til. Vi er ikke kravstore, så vi kan ta en billig restplass nesten hvor som helst, og bare slappe av og ikke bruke mer enn et minimum av penger til mat. Bare det å komme litt bort fra plikter og hverdag hadde vært himmelsk godt.

Men så får jeg så dårlig samvittighet i forhold til barna når jeg tenker på dette. På den ene siden så reiser barna på ferie ut av landet med sin mor en eller to ganger i året, så de får dekket sitt ferie- og opplevelsesbehov. Likevel er jeg redd det kan føles sårt for dem at vi reiser bort og ikke tar dem med. De er vant til at mor reiser på ferie uten dem iblant, men samtidig vet de jo at de får være med henne også noen ganger. Derfor er jeg redd de kan føle at vi er kjipe og ikke vil ha dem med på tur...

Hvis vi reiser så vil vi jo selvsagt forklare barna hvorfor vi ikke kan dra alle sammen, og de er store (10+) så de vil forstå dette. Likevel er jeg redd de skal føle seg tilsidesatt.

Hva ville du gjort?

Jeg har ikke snakket med verken samboeren eller barna om dette ennå, det er bare på tankestadiet for meg foreløpig. Samboeren min vil mest sannsynlig mene at vi skal reise fordi barna får reise med mor, men jeg tenker at det er viktig at de får reise sammen med far også og ikke føle seg tilsidesatt av han/oss. Men samtidig så har jeg dette sterke behovet for å bruke litt tid og penger bare på oss voksne for en gangs skyld. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hverken det ene eller det andre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er gift og har barn med en og samme mann. Vi drar av og til på en langhelg sammen, uten barna. Det er mange foreldre som gjør det! I utgangspunktet burde det ikke være så annerledes for dere – men det er kanskje lettere for skilsmissebarn å føle seg utenfor, så vær oppmerksom på det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet i det hele tatt! Dra på ferie, det fortjener dere :)

• Liker 8
Skrevet

Hjemme hos oss har alltid de voksne dratt på ferier uten oss. Mens hele familien er utenlands kanskje en eller to ganger i året, kan de reise på fire, fem turer i løpet av et år, alt fra langhelger til litt lengre turer. Dette har jeg og mine søsken aldri hatt noen betenkeligheter med, men vi er jo også vant til det. Synes tvert imot det er veldig viktig at også foreldre skal få litt tid til å være bare kjærester,og å pleie forholdet sitt. Jeg er iallefall veldig glad for å bo i en familie hvor mamma og pappa ikke bare elsker oss, men også er superforelsket i hverandre. Barna får jo som regel nesten all oppmerksomhet i hverdagen og på familieferier, så synes overhodet ikke du og samboeren skal nøle med å nyte en liten tur sammen :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for tilbakemeldinger. :)

Kanskje vi gjør det da, tar oss en liten kjærlighetsferie. Må selvsagt snakke godt med barna om det sånn at de skjønner at det ikke handler om dem.

Skrevet

Dra på tur med god samvittighet! Vi skal selv en tur en uke i juni, og så drar vi på en liten tur med ungene etterpå. Problemet hos meg er vel at jeg har tre stebarn som ikke greier å oppføre seg og dermed orker jeg ingen lang ferietur med de. Da trenger jeg ferie når jeg kommer hjem.... Men det gjelder å ta vare på hverandre og kjærligheten også, da har man gjerne litt mer overskudd til barna. Så dra på tur du!

• Liker 1
Skrevet

Vi var i amsterdam i november, tyskland i januar og skal til kypros i mai. Alt uten barna. De skal til syden med mor i påsken, sverige og liseberg og hyttetur med oss til sommeren, syden igjen med mor til høsten. De lider aboslutt ingen nød :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

man reiser ikke på voksenferie når man ikke har råd til å ta med barna til noe annet enn bestemor på lande,t altså. Ærlig talt.

Skrevet

man reiser ikke på voksenferie når man ikke har råd til å ta med barna til noe annet enn bestemor på lande,t altså. Ærlig talt.

hvorfor ikke??? Min datter hadde iallefall satt like mye pris på en ferie hos bestemor med mange unger rundt seg enn å dilte etter oss i syden. ferie for barn er å gjøre noe annet enn det de vanligvis gjør!

• Liker 1
Skrevet

hvorfor ikke??? Min datter hadde iallefall satt like mye pris på en ferie hos bestemor med mange unger rundt seg enn å dilte etter oss i syden. ferie for barn er å gjøre noe annet enn det de vanligvis gjør!

Jeg hadde syntes hadde vært deilig å vært hjemme uten mamma og pappa. Dilte etter dem syntes jeg var gørr kjedelig. Desutten har de voksne et liv uten barn. Det er vi nødt til å ha.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er det da vel for vkosne også det!

Poenget er at man ikke bruker unødvendige summer på seg selv når man ikke har råd til å gi noe ekstra til ungene. Men send ungene til bestemor til landet, da, vel, og ha voksenferie hjemme alene. Og bruk de tusnene som dere sparer på å ikke være egoister i Syden på noe koselig for hele familien, eller enda bedre: Sett de inn på feriekonto hvor dere sparer til ferie for hele familien på.

Mine foreldre var aldri så egoistiske at de satte igjen oss ungene hjemme for å reise til Syden alene (Og for unger i familier med dårlig råd er en tur til Syden noe eksotisk og som de gjerne ønsker seg selv) eller noe annet sted for den del. En og annen helg var vi hos besteforeldre slik at foreldre kunne gjøre voksenting som å ta en tur på puben eller invitere venner på fest. Barnefri ferier har de plenty tid til nå som vi ungene er voksne.

Gjest navnelapp
Skrevet

Poenget er at man ikke bruker unødvendige summer på seg selv når man ikke har råd til å gi noe ekstra til ungene. Men send ungene til bestemor til landet, da, vel, og ha voksenferie hjemme alene. Og bruk de tusnene som dere sparer på å ikke være egoister i Syden på noe koselig for hele familien, eller enda bedre: Sett de inn på feriekonto hvor dere sparer til ferie for hele familien på.

Mine foreldre var aldri så egoistiske at de satte igjen oss ungene hjemme for å reise til Syden alene (Og for unger i familier med dårlig råd er en tur til Syden noe eksotisk og som de gjerne ønsker seg selv) eller noe annet sted for den del. En og annen helg var vi hos besteforeldre slik at foreldre kunne gjøre voksenting som å ta en tur på puben eller invitere venner på fest. Barnefri ferier har de plenty tid til nå som vi ungene er voksne.

Det er vel ingen som har sagt noko om syden her? Kvar er syden, forresten? Ts snakkar om ein billig tur til "kvar som helst" ei helg, då ser eg for meg noko slik Krakow eller Praha, med billig mat og drikke, og eit fint avbrekk. At ein skal vente i 20 år med det til barna er store er berre tull.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen som har sagt noko om syden her? Kvar er syden, forresten? Ts snakkar om ein billig tur til "kvar som helst" ei helg, då ser eg for meg noko slik Krakow eller Praha, med billig mat og drikke, og eit fint avbrekk. At ein skal vente i 20 år med det til barna er store er berre tull.

Syden var nå et eksempel, da. Storby er like artig for unger som voksne for den del. Ihvertfall når ungene er 10 år + som TS skriver.

Men det er klart: Dagens foreldre er mer opptatt av alenetid og pleiing av kjærligheten enn å ta seg av ungene sine.

AnonymBruker
Skrevet

Du fikk ikke med deg at barna reiser på ferie med moren sin hvert år?

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Syden var nå et eksempel, da. Storby er like artig for unger som voksne for den del. Ihvertfall når ungene er 10 år + som TS skriver.

Men det er klart: Dagens foreldre er mer opptatt av alenetid og pleiing av kjærligheten enn å ta seg av ungene sine.

Are you for real??!!!

Skal ikke hun få bruke sine penger slik hun vil?? Det er ingen som kan kreve at hun skal betale for SAMBOERENS barn!!!

Ungene får både ferie med mor, samt ferie til bestemor med far....

TS!!! Dra på ferie og lad batteriene, ungene til din samboer vil ikke lide. Alle har godt av alenetid med partner. For all del ikke la AB over her påvirke deg til å tro noe annet.Kun for å provosere h*n uttaler seg!!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde glatt tatt den langhelgen med samboer. Det er faktisk viktig å prioritere forholdet også.

Her er det barn som får dekket feriebehovet sitt på ulike måter. Hos far og hos mor.

Jeg har knapp økonomi. Prioriterer ungene. Far drar ikke på ferie med de eller kjøper noe ekstra. Altså alt er på meg. Jeg har hele tiden sørget for at jeg selv får opplevelser og poitive input. Ikke dyre opplevelser, men allikevel. Jeg kan ikke være en god mamma dersom jeg ikke ivaretar meg selv. Mine unger har flotte ferier med besteforeldre. De har gode opplevelser med meg, men da gjerne kortere turer. Jeg kunne nok ikke valgt en uke i syden uten de. Det må jeg innrømme. Men jeg drar glatt på festivaler eller langhelg til København uten å ha den minste dårlige samvittighet.

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Dette som du beskriver er noe flere kommer opp i når en som mann, og ny kone/samboer stifter famile på nytt etter samlivsbrudd.

Dette er en gruppe fattige i Norge som er blit oversett av politikerne som ønsker barnebidrag av stor str,når BM har liten eller ingen intekt,og samvær er vanskelig.

Dette gjør at BF i dette tilfelelt ikke kan ta med barn på bla. ferie som normalt. Eneste mulighet for en BF i en slik sitvasjon er å bo på hybel til barnebidrag er betalt, om han ikke tjener veldig godt.

Intill 25 proent av inntekten som det kan bli i barnebidrag gir ikke mye igjen til annet som en familie trenger.

En kan da lure på hva som er vitsen med å leve videre når sitavsjonen er slik at en ikke kan begynne på nytt på en normal måte.

Det er i vært fall normalt å tenke på hvordan komme seg unna barnebidrag noe som en heller ikke bør gjøre.

Håper TS og hennes nye familie finner ut av dette.

Gjest Harriet
Skrevet

Helt enig - det kunne ikke falt meg inn.

Skrevet

Helt enig - det kunne ikke falt meg inn.

Hvorfor ikke? Ungene får jo ferie med moren sin - TS får ikke noe ferie i det hele tatt dersom hun og samboeren ikke drar. Ungene har ikke noe mer rett på ferie enn TS.

• Liker 4
Gjest Trollmor
Skrevet

Hvorfor ikke? Ungene får jo ferie med moren sin - TS får ikke noe ferie i det hele tatt dersom hun og samboeren ikke drar. Ungene har ikke noe mer rett på ferie enn TS.

Helt enig!!!

Dra med god samvittighet du TS og nyt ferien med samboeren din!!!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...