Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nødvendig eller ikke nødvendig...?

Sambo insisterer på at jeg skal gjøre dette, men jeg vet ikke helt om jeg tør...

Har jo hørt så mange skrekkhistorier. :roll::ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Flashing av BIOS gjør man vanligvis fordi en nyere versjon av BIOSen kan tilby noe man har bruk for. Eksempelvis:

* Støtte for større IDE/(S)ATA-disker (kanskje den vanligste årsaken til at folk ønsker å flash-oppgradere BIOS)

* Feilrettinger (det hender at en "bug" i en BIOS kan gi problemer med visse typer skjermkort, lydkort osv)

* Bedre ytelse

For de som ikke savner noen spesiell funksjonalitet, er det ikke noen grunn til å stresse med BIOS-oppgraderinger.

Hvis man sørger for at den BIOS-filen man skal flash-oppgradere med, virkelig hører til det hovedkortet man har, samt ikke opplever strømbrudd akkurat i det flash-prosessen pågår, går det vanligvis helt greit.

Dersom uhellet skulle være ute og maskinen nekter å starte etterpå, kan man alltid få en tekniker til å flash-programmere BIOS-brikken på nytt. Dessverre kan det ofte være rimeligere å kjøpe nytt hovedkort. (Jeg eier selv en flash-programmerer (som noen faktisk skulle kaste), og har hatt mye nytte og glede av den. :) )

Hvis hovedkortet er utstyrt med såkalt "Dual BIOS", skal det være umulig å skade maskinen uansett hva som måtte skje under flash-prosessen.

Skrevet

Har du ingen merkbare problemer med den BIOS versjonen du har, er det likegreit å la være å oppgradere. Oppgraderig av BIOS kan som allt annet, gå galt. :roll:

Skrevet

Takk for svar, da ser det ut som jeg ikke behøver å gjøre dette riktig enda.

Gikk helt smertefritt å installere en ekstra harddisk, ingen problemer ellers (utenom idiotiske windows problemer, men det er jo en annen historie...) og ytelsen er i og for seg også grei nok.

Skummelt å skrive dette, plutselig slår den seg vrang igjen... :roll:

Skrevet

Jeg pleier å si;

Ikke fiks noe som funker! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...