@lfa Skrevet 30. oktober 2003 #1 Skrevet 30. oktober 2003 Nødvendig eller ikke nødvendig...? Sambo insisterer på at jeg skal gjøre dette, men jeg vet ikke helt om jeg tør... Har jo hørt så mange skrekkhistorier.
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2003 #2 Skrevet 30. oktober 2003 Flashing av BIOS gjør man vanligvis fordi en nyere versjon av BIOSen kan tilby noe man har bruk for. Eksempelvis: * Støtte for større IDE/(S)ATA-disker (kanskje den vanligste årsaken til at folk ønsker å flash-oppgradere BIOS) * Feilrettinger (det hender at en "bug" i en BIOS kan gi problemer med visse typer skjermkort, lydkort osv) * Bedre ytelse For de som ikke savner noen spesiell funksjonalitet, er det ikke noen grunn til å stresse med BIOS-oppgraderinger. Hvis man sørger for at den BIOS-filen man skal flash-oppgradere med, virkelig hører til det hovedkortet man har, samt ikke opplever strømbrudd akkurat i det flash-prosessen pågår, går det vanligvis helt greit. Dersom uhellet skulle være ute og maskinen nekter å starte etterpå, kan man alltid få en tekniker til å flash-programmere BIOS-brikken på nytt. Dessverre kan det ofte være rimeligere å kjøpe nytt hovedkort. (Jeg eier selv en flash-programmerer (som noen faktisk skulle kaste), og har hatt mye nytte og glede av den. ) Hvis hovedkortet er utstyrt med såkalt "Dual BIOS", skal det være umulig å skade maskinen uansett hva som måtte skje under flash-prosessen.
Postmannen Skrevet 30. oktober 2003 #3 Skrevet 30. oktober 2003 Har du ingen merkbare problemer med den BIOS versjonen du har, er det likegreit å la være å oppgradere. Oppgraderig av BIOS kan som allt annet, gå galt.
@lfa Skrevet 1. november 2003 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2003 Takk for svar, da ser det ut som jeg ikke behøver å gjøre dette riktig enda. Gikk helt smertefritt å installere en ekstra harddisk, ingen problemer ellers (utenom idiotiske windows problemer, men det er jo en annen historie...) og ytelsen er i og for seg også grei nok. Skummelt å skrive dette, plutselig slår den seg vrang igjen...
jordbær Skrevet 2. november 2003 #5 Skrevet 2. november 2003 Jeg pleier å si; Ikke fiks noe som funker! :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå