Gjest trinem0r Skrevet 22. mars 2011 #1 Skrevet 22. mars 2011 hei. jeg er sulten og har ikke så mye liggende nå men så har jeg noen kyllinglår liggende men jeg har ikke ris,ikke pommes frites, ikke båtpoteter.. fins det noe slags pasta eller noe man kan ha til?
thinkpink Skrevet 22. mars 2011 #2 Skrevet 22. mars 2011 pasta, chips eller ris, usj.. SPIS SALAT TIL! :D
Gjest trinem0r Skrevet 22. mars 2011 #3 Skrevet 22. mars 2011 pasta, chips eller ris, usj.. SPIS SALAT TIL! :D men det høres skikkelig ekkelt ut med pasta å kyllinglår liksom :/ har ikke salat heller huff
englove Skrevet 22. mars 2011 #4 Skrevet 22. mars 2011 Hvis du har potet i hus, så kan du jo lage dine egne båtpoteter?
Gjest trinem0r Skrevet 22. mars 2011 #5 Skrevet 22. mars 2011 Hvis du har potet i hus, så kan du jo lage dine egne båtpoteter? det kan jeg jo vel gjøre. men tror du det funker å bare kutte opp poteter å hive dem i frityrgryten eller må jeg koke de så de blir myke først kanskje? hmm
Jinta Skrevet 22. mars 2011 #6 Skrevet 22. mars 2011 Er jo bare å prøve det! Kan lage din egen pommes strips også, bare husk å tørke av dem med papir før du hiver dem oppi ellers klistrer dem seg gjerne sammen.
Gjest trinem0r Skrevet 22. mars 2011 #7 Skrevet 22. mars 2011 Er jo bare å prøve det! Kan lage din egen pommes strips også, bare husk å tørke av dem med papir før du hiver dem oppi ellers klistrer dem seg gjerne sammen. men er redd for at de ikke blir myke, eller kokt da på en måte oppi frityrgryta..lurer på om jg må koke de vanlig først og deretter kutte de opp å frityrsteike dem.
Jinta Skrevet 22. mars 2011 #8 Skrevet 22. mars 2011 Jo det blir de, frityrgryten er jo veldig høy temperatur på, bare pass på at den er varm før du hiver dem oppi. Når jeg jobbet i gatekjøkken tidligere pleide vi jo å hive frosne pommes frites oppi frityren, tror det er ganske vanlig.
Gjest trinem0r Skrevet 22. mars 2011 #9 Skrevet 22. mars 2011 Jo det blir de, frityrgryten er jo veldig høy temperatur på, bare pass på at den er varm før du hiver dem oppi. Når jeg jobbet i gatekjøkken tidligere pleide vi jo å hive frosne pommes frites oppi frityren, tror det er ganske vanlig. oki takk for svar
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #10 Skrevet 22. mars 2011 Jo det blir de, frityrgryten er jo veldig høy temperatur på, bare pass på at den er varm før du hiver dem oppi. Når jeg jobbet i gatekjøkken tidligere pleide vi jo å hive frosne pommes frites oppi frityren, tror det er ganske vanlig. Akurat her bekrefter du alle mine fordommer mot all slags ukompetente mennesker som faktisk jobber med å lage mat flor servering. Du ser forskjellen mellom frosne påmmfri og rå potetbåter, ja? Pommes Frites er kokte, mosede poteter som er formet, altså er mye av stivelsen borte samt strukturen veldig løs. Det tar ca 3 minutter å frityrsteke en slik på korrekt varme. En rå potetbåt er kompakt og tett i strukturen, samt inneholde mye stivelse. Resultatet hvis du steker på høy varme er at det for det første dannes skaldelige stoffer av stivelsen, samt at potetbåten vil bli overstekt på utsiden før den rekker å bli gjennomstekt. De beste potetbåtene er fatisk de man råsteker i ovn. Del potetene og legg dem i kaldt vann i 10 minutter, skyll godt og tørk av dem vann. Ha båtene i en pose med litt olje (som tåler høye temperaturer f. eks rapsolje) og krydderierne du ønsker, og riskt godt. Stekes på varmluft, i overlkant av 200 grader i ca. 20 minutter. Mye bedre og litt sunnere enn frityrstekte ferdigprodukter 2
Jinta Skrevet 22. mars 2011 #11 Skrevet 22. mars 2011 Akurat her bekrefter du alle mine fordommer mot all slags ukompetente mennesker som faktisk jobber med å lage mat flor servering. Du ser forskjellen mellom frosne påmmfri og rå potetbåter, ja? Pommes Frites er kokte, mosede poteter som er formet, altså er mye av stivelsen borte samt strukturen veldig løs. Det tar ca 3 minutter å frityrsteke en slik på korrekt varme. En rå potetbåt er kompakt og tett i strukturen, samt inneholde mye stivelse. Resultatet hvis du steker på høy varme er at det for det første dannes skaldelige stoffer av stivelsen, samt at potetbåten vil bli overstekt på utsiden før den rekker å bli gjennomstekt. De beste potetbåtene er fatisk de man råsteker i ovn. Del potetene og legg dem i kaldt vann i 10 minutter, skyll godt og tørk av dem vann. Ha båtene i en pose med litt olje (som tåler høye temperaturer f. eks rapsolje) og krydderierne du ønsker, og riskt godt. Stekes på varmluft, i overlkant av 200 grader i ca. 20 minutter. Mye bedre og litt sunnere enn frityrstekte ferdigprodukter heh, ja jeg vet godt forskjellen takk. Derfor jeg foreslo å lage POMMES STRIPS, som jo er tynne rette potet"striper" for å forsikre om at potetene blir stekt for det er ikke sikkert de blir om man putter potetbåter i frityren.
Gjest trinem0r Skrevet 22. mars 2011 #12 Skrevet 22. mars 2011 neida det gikk helt fint blei kjempegodt, lagde sånne pommes stripes. blei perfekte de
Gjest Lille-pus Skrevet 22. mars 2011 #13 Skrevet 22. mars 2011 Potetbåter i hjemme-frity går aldeles utmerket Potetene deles i båter, skylles så i kaldt vann og tørkes med et kjøkkenhåndkle. De stekes i to "etapper", først på 160 gr. C inntil de begynner å se møre ut. Det tar sånn ca 10 minutter (de blir ikke brune i denne første delen av prosessen). Så øker du varmen til ca 180 gr. C og steker båtene en gang til, inntil de har den ønskede farven. La dem renne av og hell dem i en bolle. Krydre så med ønsket krydder. Ingen heksekunst, og smaksmessig en helt annen opplevelse enn dem du kjøper i pose fra frysedisken
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå