Alvina Skrevet 22. mars 2011 #1 Skrevet 22. mars 2011 Denne retten er en vinner hvis du har gjester, er enkel å lage og ikke så ofte man får den servert av andre. Gleder meg til jeg skal lage den igjen, er en stund siden nå. Tunsisk lammerett 4-6 personer 1,5 - 2 kg lammekjøtt (bog) i biter 5-10 poteter, skrelles og deles i to 7-8 tomater deles i to 5-8 løk deles i to 2-3 røde / grønne chili renses og deles på midten ca 1 strøken ts pepper ca 2-3 ts salt en knivspiss safran (kan sløfes) 1-2 ss gurkemeie olivenolje, 1-3 dl. Skal dekke bunnen av langpanna og flyte litt. Stekes på 220 grader midt i ovnen cirka 1 - 1,5 time (til kjøttet løsner fra beinet). Vend litt på kjøttet halvveis i steketiden. Tilbehør en bunt finhakket bredbladet persille med 1 stor finhakket løk som serveres i en skål ved siden av og drysses over middagen. Pesillen er ikke den Ingrid Espelid varianten, men de fleste butikker har den, her er et bilde: http://www.saesonfor...et_persille.jpg Baguetter/rundstykker. Løken blir nøytralisert i smaken av persillen. Det tar litt tid å finhakke alt for oss nybegynnere, men med en god kjøkkenkniv går det greit. Persille og løk som blir til overs kan fryses ned. Denne har jeg lært å lage av en som elsket å lage mat, men denne komponerte han ikke selv. Det er en rett fra Tunis /nord-afrika. Jeg spurte om det ikke skulle være hvitløk i retten, men det skulle det ikke være. Hvis du har gjester som ikke liker så sterk chilismak, kan du bruke rød chili eller litt mindre chili i pannen, eller advare gjestene om å la være å forsyne seg av selve chilien fra panna. Legg kjøtt, løk, potet, tomat rett i panna, enkelt å lage og passer bra når du inviterer gjester på middag. Server gjerne rett fra stekepanna som settes på bordet så ser gjestene hva de skal forsyne seg av. Med denne retten er det lov. Men advar gjestene om å ikke søle, gurkemeien setter farge på tøyet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå