Gå til innhold

Hvorfor har åpen kjøkkenløsning blitt så populært?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ser litt på leiligheter for tiden, og det er plagsomt hvor utbredt åpen kjøkkenløsning er. Jeg har aldri likt å blande stue og kjøkken og synes det er ufattelig at dette har blitt så populært. Jeg forstår at det kan være en måte å få litt mindre klaustrofobisk følelse i små trange leiligheter, men da er jo spørsmålet: Hvorfor i all verden skal vi nordmenn som hele tiden tutes ørene fulle med at vi er verdens rikeste folk måtte bo trangt? Hadde vi bodd i et geografisk sett veldig lite land med enorm befolkning kunne det kanskje gitt mening. Eller om vi var et relativt fattig folk. Men jeg får det liksom ikke til å henge på greip at nordmenn i dag skal bo så trangt at vi trenger åpen kjøkkenløsning for ikke å få klaus. For det er jo ikke akkurat slik at vi bruker oljerikdommen på å ha Europas flotteste bilpark heller, tvert imot har vi en av de eldste. Vi er heller ikke kjent for å sløse bort pengene på å spise mye ute eller sitte på puben hver eneste kveld. Så hvorfor skal vi bo trangt? Kanskje vi ikke er så rike likevel? Når vi tar prisnivået med i betraktning? Eller er dette med åpen kjøkkenløsning lurt av en annen grunn, noe jeg ikke har fått med meg?

Endret av Cuckold
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En kombinasjon av "i tiden" og plassbesvarende vil jeg tro :)

AnonymBruker
Skrevet

Man vil se tv samtidig som man lager mat, beats me ... ser ikke behovet

Gjest Illiya
Skrevet (endret)

Trives best med åpne løsninger jeg. Har bodd flere steder, og opplever at jeg trives best der det er åpen kjøkkenløsning.

Liker ikke at fellesrom lukkes inne, det har vel noe med lys, rom og kommunikasjonsfølelse å gjøre. Tror jeg ville følt meg isolert med matlaging og oppvask om kjøkkenet hadde vært avdelt og lukket fra stua.

Dessuten så har jeg det stort sett ryddig og rent på kjøkkenet, så jeg trenger ikke at det er skjermet. ;)

Endret av Illiya
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er ikke så rike som vi tror. Det er bare danskene som har mindre igjen etter skatt og hvis inntekten er juster for levekostnader:

http://www.dn.no/privatokonomi/article470461.ece

Både Spania og Portugal har gått på en smell, jeg foretrekker norsk økonomi foran deres.

• Liker 2
Gjest Illiya
Skrevet

Både Spania og Portugal har gått på en smell, jeg foretrekker norsk økonomi foran deres.

Mulig du ser det som et økonomisk spørsmål dette med åpne kjøkkenløsninger. Og mulig det er det også når det gjelder leiligheter og plassbesparelse.

Jeg bor i enebolig, den 3. med åpen kjøkkenløsning. Og det er fordi jeg trives med det. To av boligene bygde vi sånn, den 3. var sånn. Og jeg ville fått "klaus" om det var avdelt kjøkken.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg og deler din frustrasjon. Jeg bor i åpen løsning nå (fordi det var den eneste leiligheten jeg fikk leie etter halvt år på leting). Jeg mistrives. Jeg må lage middag og tørke klær i samme rom. Det lukter mat av klærne slik at jeg ikke kan lage middag de dagene jeg tørker klær, og jeg må sitte å se på oppvasken etter jeg har spist middag i stedet for å lukke døren dit og ta oppvasken en dag senere...

hvis jeg en dag får råd til å kjøpe bolig, og jeg kun har råd til åpen kjøkkenløsning, kommer jeg til å leie en snekker og få bygd en vegg :kjefte:

Jeg synes åpen kjøkkenløsning er både ukoselig og upraktisk.

• Liker 6
Skrevet

Kommer an på hvor stort huset eller leiligheten er, bor i 3 roms og har åpen kjøkkenløsning, her har de gjort det sånn fordi stua ville blitt veldig smal hvis man hadde hatt den ekstra veggen.

I neste leilighet eller hus SKAL jeg ha separat kjøkken. Er mye koseligere å ta ting adskilt, og så kan man ha det rotete på kjøkkenet uten at det er rotete i stua også :)

Tror en annen grunn er at de som pusser opp og selger leiligheter vil ha så mange soverom som mulig, og da tar de litt plass fra stue / kjøkken for å skvise inn ett soverom til som innfrir minimumskrav til lys og plass.<

Hvis man skal ha ALT + god plass og separate rom for alt trenger man enten god råd (eventuelt godt etablert med en del nedbetalt på eksisterede bolig) , eller så må man bo i gokk. Får ikke i pose og sekk :(.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte slik som deg. Men nå har jeg bodd i en gammel leilighet i noen år som har eget, lite kjøkken, og to store stuer. Skulle så gjerne hatt åpen kjøkkenløsning i den ene stuen, slik at jeg kunne brukt rommet der kjøkkenet er nå til soverom i stedet. Ville vært en mye mer økonomisk utnyttelse av plassen. Og så er det litt mer sosialt å lage middag.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er billigere å bygge, og fordi det da virker større, og fordi eiendomsbransjen (nesten) har greid å overbevise folk om at åpen løsning er kult og praktisk.

Jeg hater åpen løsning! Stekeos og matlukt i stua, må alltid ha ren/ryddig kjøkkenbenk, må se på brødrister/vannkoker/mikroovn/mixmaster mm hele dagen. Åpen løsning virker for meg fattigslig og kjedelig. Tragisk at nesten alle nye leiligheter bygges med åpen løsning.

• Liker 5
Gjest gurimalla
Skrevet

I vårt hus rev vi veggen mellom kjøkken og stue fordi vi ville ha åpen løsning. Det ble mye mer lys i både kjøkken og stue og vi ble veldig fornøyde. Det er i tillegg mer sosialt å ha åpen løsning og for oss med barn i heimen passer dette veldig bra.

Vi har det vanligvis ganske ryddig så det er ikke noe problem, men siden rommet er L formet ser du ikke oppvasken når du sitter i sofakroken ;-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig i at åpen kjøkkenløsning er uaktuelt. Heldigvis fant jeg drømmeleiligheten i et borettslag fra 50-tallet, og der var det selvsagt med separat kjøkken. Lys er den også.

AnonymBruker
Skrevet

Som både Illiya og gurimalla sier, så er det nok mange som velger det fordi de ønsker å ha matlaginga som en mer fellesaktivitet, altså at den som står på kjøkkenet og kokkelerer, likevel kan prate fritt med resten av de som sitter i stua, man kan lett bytte på, se på tv samtidig.

Både kommunikasjon og lys er pluss.

Matlukt er minus.

Har man god avtrekk, så redder man endel, og med balkongdør som kan åpnes, kan jeg ikke påstå at jeg plages nevneverdig av matos i mer en den tiden vi faktisk lager mat og spiser.

Badet er stort nok til å sette tørkestativet på, og DET er for meg viktigere, for jeg liker ikke å tørke klær på verken stua eller kjøkkenet, tørking av klær vil jeg helst skal foregå enten på badet eller på soverommet, og der har jeg ikke matos noen av stedene.

Åpen løsning i L-form derimot ser jeg som perfekt, det skulle jeg gjerne hatt. Da er det åpent, men samtidig noe skjermet. Man får fellesskapet, og lyset, men kan likevel slippe å se på oppvasken.

Nå er forsåvidt kjøkkenet bak sofa etc hos oss, så jeg sitter aldri å ser på kjøkkenet, vannkokern og oppvaska uansett. :)

Dersom jeg skulle hatt avskilt kjøkkent, skulle det være stort nok til at alle ville være der naturlig når noen laget mat, slik at man da flyttet sosialdelen til kjøkkenet. At noen sitter på stua og hygger seg, mens en står å lager mat på ett avlukket kjøkkent synes jeg er trist, da ville ikke jeg vært den som laget mat ihvertfall. ;)

• Liker 3
Gjest Spinell
Skrevet

Fordi det er billigere å bygge, og fordi det da virker større, og fordi eiendomsbransjen (nesten) har greid å overbevise folk om at åpen løsning er kult og praktisk.

Jeg tror du er inne på noe her!

Selv har jeg en slags halvåpen løsning, som jeg trives greit med. Alternativet for meg ville vært lukket kjøkken.

Å ha kjøkkeninnredning på det som i praksis er den ene stueveggen, eller i et hjørne av stua, slik mange mindre leiligheter har, ville ikke vært aktuelt for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Ser litt på leiligheter for tiden, og det er plagsomt hvor utbredt åpen kjøkkenløsning er. Jeg har aldri likt å blande stue og kjøkken og synes det er ufattelig at dette har blitt så populært. Jeg forstår at det kan være en måte å få litt mindre klaustrofobisk følelse i små trange leiligheter, men da er jo spørsmålet: Hvorfor i all verden skal vi nordmenn som hele tiden tutes ørene fulle med at vi er verdens rikeste folk måtte bo trangt? Hadde vi bodd i et geografisk sett veldig lite land med enorm befolkning kunne det kanskje gitt mening. Eller om vi var et relativt fattig folk. Men jeg får det liksom ikke til å henge på greip at nordmenn i dag skal bo så trangt at vi trenger åpen kjøkkenløsning for ikke å få klaus. For det er jo ikke akkurat slik at vi bruker oljerikdommen på å ha Europas flotteste bilpark heller, tvert imot har vi en av de eldste. Vi er heller ikke kjent for å sløse bort pengene på å spise mye ute eller sitte på puben hver eneste kveld. Så hvorfor skal vi bo trangt? Kanskje vi ikke er så rike likevel? Når vi tar prisnivået med i betraktning? Eller er dette med åpen kjøkkenløsning lurt av en annen grunn, noe jeg ikke har fått med meg?

Det er ikke populært lengre. om du ser på boliger bygd på den siste boblen, så ser du det. Det er masse leiligheter presset inn i bygg. Det er besparende for utbygger og kutte en vegg. Ma ser nok av leiligheter der man sitter omtrent inne i kjøkkenet da man ser tv i stuen.

Det kan se ok ut på prospektet,men gud så upraktisk. Man ser hele tiden rotet på kjøkkenet, det lukter alltid mat.

For meg så fremstår slike løsninger som rotete, da man kommer inn i slike hjem.

Samme trenden var det på 70 tallet da det var byggeboom.

jeg kunne aldri ha tenkt meg å ha åpen løsning

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man ser hele tiden rotet på kjøkkenet, det lukter alltid mat.

Bare en liten kommentar til dere (ikke bare siterte AB) som sier man alltid ser rotet på kjøkkenet:

Dersom man alltid HAR rot på kjøkkenet, så ser man det alltid med åpen løsning... men da er det jo eget rot som er synderen, ikke måten det er bygget på.

Ett rotete kjøkken vil alltid se rotete ut uansett byggemåte, men det er klart det er kjekt å kunne lukke døra for rot om man ofte har det litt rotete. ;)

• Liker 2
Skrevet

Vi bodde i liten leilighet fra 30-tallet av typen "alle aktiviteter skal ha hvert sitt rom". Altså eget kjøkken - bad - do - soverom - stue, med en lang gang som førte til de forskjellige rommene. Likte det ikke i det hele tatt. Vi er en typisk familie - og da er det gjerne lekser, laging av middag og lek samtidig, så jeg kunne aldri i verden tenkt meg å bo slik igjen. Skulle jeg hatt eget kjøkken måtte det vært stort nok til å romme mer enn bare kjøkkenbenker. Og et så stort hus vil jeg aldri ha - for det gidder jeg ikke å vedlikeholde. Jeg vil bo nytt, enkelt og praktisk - og akkurat passe stort til meg og min familie!

• Liker 1
Skrevet

Liker heller ikke åpen kjøkkenløsning. Synes det er praktisk å ha flere adskilte rom til ulike aktiviteter. Hadde åpen kjøkkenløsning før, og likte det ikke. Selv om ikke kjøkkenet er rotete, blir man sittende og se på kjøkkenutstyr. Jeg har kjøpt ny leilighet med eget kjøkken, og har planer om å sette inn en behagelig benk med masse puter, slik at alle vil sitte der og prate med meg mens jeg lager mat :kokk:

Halvåpne kjøkkenløsninger kan til nød gå an, men slike kjøkken som bare er en vegg i stua synes jeg også ser stusselig ut. Pluss at jeg har mange stuemøbler som slett ikke passer sammen med en vegg med kjedelige kjøkkenskap.

• Liker 1
Skrevet

Nordmenn er ikke så rike som vi tror. Det er bare danskene som har mindre igjen etter skatt og hvis inntekten er juster for levekostnader:

http://www.dn.no/privatokonomi/article470461.ece

Ja, jeg var jo inne på det, at Norge muligens er rikere som stat enn vi er som befolkning, jeg vet ikke. Men artikkelen du linker til er jo fra 2005, så selv om nordmenn var blant de "fattigste" i Europa, altså de med minst igjen til forbruk etter skatt og levekostnader da denne undersøkelsen ble foretatt for fem år siden, kan det vel tenkes at vi har fått litt mer å rutte med i forhold til andre europeiske befolkninger i de siste år, siden finanskrisen tross alt har rammet de fleste andre mye hardere. Jeg synes uansett det er rart hvis det er trangboddhet og små dyre leiligheter som er årsaken til at åpen kjøkkenløsning er så populært. For det er jo opplest og vedtatt at nordmenn er hjemmekjære og legger mer penger i hjemmene sine enn de fleste andre. Men kanskje vi bare betaler mye for lite?

Selv bodde jeg i en liten hybelleilighet med åpen kjøkkenløsning en periode som student, og jeg er glad jeg har sluppet det siden, trives veldig godt med eget kjøkken. Selv med god vifte over ovnen synes jeg det er godt å kunne lufte kjøkkenet skikkelig etter å ha brukt komfyren til steking. Og når jeg sånn ca en gang i året gjør storrent ligger det en litt seig tynn hinne på toppen av kjøkkenskapene, veldig glad for at jeg ikke har den slags på bøkene mine. Kjøkkenskapene kan vaskes med salmiakkvann, det kan ikke bøker. Selv med verdens beste vifte og enda tynnere hinne stekosrester på omgivelsene er det kjipt å få tilgriset bøker og andre ting som ikke lar seg rengjøre. Rom og dører er en lur oppfinnelse. Så får man heller bygge leiligheter store nok til at kjøkkenet kan være et skikkelig rom. Vi påstås å være et søkkrikt land, og plass burde heller ikke være et knapphetsgode for en så liten befolkning i et så stort land.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...