Gå til innhold

Man hører mye rart...

Anbefalte innlegg

Gjest made4u
Skrevet

Det er gjort mange studier på dette, og konklusjonen er at man bør være kritisk til hva personer mener og sier om sitt eget kosthold, ofte stemmer ikke det dem rapporterer.

Bl.a er det slik, at overvektige mennesker i stor grad ofte underrapporterer hvor mye dem spiser. Altså er det grunn til å si at mange overvektige, ja dem tror at dem spiser mindre enn hva dem reelt gjør.

For undervektige er det en tendens til at det kan være motsatt, da dem gjerne går rundt i den tro at dem spiser mer enn hva de reelt gjør.

Man møter til stadighet personer som gir uttrykk for å endten spise for mye eller for lite etc., hva dem reelt spiser stemmer dog i mange tilfeller ikke med hva dem gir uttrykk for.

Tidvis klager noen over at dem spiser mye, likevel går dem ikke opp i vekt slik dem har et ønske om. Dersom man setter seg ned og regner på det personene reelt spiser, så er det ofte ikke like mye som personen tror.

I motsatt fall leser man historier a'la dem som påstår at tross f.eks. bare 800 kcal pr. dag i matinntak, så går dem ikke ned i vekt, dem legger sågar på seg. Setter man seg derimot ned og regner på det, så ser man gjerne at disse menneskene får i seg vesentlig mer kalorier enn det dem tror selv og gir uttrykk for.

Så å blindt tro på menneskers rapporieringer, det kan man IKKE. Dette er spesielt et problem i mange studier av folks matvaner, og da spesielt er underrapporteringer et stort problem, nemlig det at mange spiser mer enn dem tror. Sågar i studier der forsøkspresonene blir opplært på forhånd og har stort fokus på å rapportere riktig, er underrapporteringer og det at forsøkspersonene tror dem spiser mindre enn det dem reelt gjør et problem.

Dere kan lese noe mer om dette her, hvor det også beskrives i en doktorgradavhandling ved universitetet i Oslo.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fedme

og

http://www.duo.uio.no/sok/work.html?WORKID=92011

Finnes også studier av dette fenomenet;

^ [206] ^ Kopelman and Caterson 2005:324

Mulig noen vil slå seg vrang og si at mennesker vet da vel hva dem spiser. I så måte må man nesten kunne si at, "Nei, det vet dem absolutt ikke alltid! Man kan ikke basere oss på hva dem rapporterer, da dette bevislig ofte ikke stemmer, dessuten hevder mange mye som ikke er fysiologisk mulig i veldig mange sammenhenger. I de mest ekstreme sammenhenger kan noen gi uttrykk over at selv om dem spiser ekstremt lite så tar dem ikke av eller sågar går opp i vekt. Veldig ofte beror dette rett og slett på kunnskapsløshet av dem som rapporterer, og at dem rett og slett spiser vesentlig mer enn hva dem tror, føler og gir uttrykk for. Ergo er dem en av underrapportererne man ikke kan ta hensyn til hva dem beskriver om eget kosthold da dette ikke stemmer."

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er gjort mange studier på dette, og konklusjonen er at man bør være kritisk til hva personer mener og sier om sitt eget kosthold, ofte stemmer ikke det dem rapporterer.

Bl.a er det slik, at overvektige mennesker i stor grad ofte underrapporterer hvor mye dem spiser. Altså er det grunn til å si at mange overvektige, ja dem tror at dem spiser mindre enn hva dem reelt gjør.

For undervektige er det en tendens til at det kan være motsatt, da dem gjerne går rundt i den tro at dem spiser mer enn hva de reelt gjør.

Man møter til stadighet personer som gir uttrykk for å endten spise for mye eller for lite etc., hva dem reelt spiser stemmer dog i mange tilfeller ikke med hva dem gir uttrykk for.

Tidvis klager noen over at dem spiser mye, likevel går dem ikke opp i vekt slik dem har et ønske om. Dersom man setter seg ned og regner på det personene reelt spiser, så er det ofte ikke like mye som personen tror.

I motsatt fall leser man historier a'la dem som påstår at tross f.eks. bare 800 kcal pr. dag i matinntak, så går dem ikke ned i vekt, dem legger sågar på seg. Setter man seg derimot ned og regner på det, så ser man gjerne at disse menneskene får i seg vesentlig mer kalorier enn det dem tror selv og gir uttrykk for.

Så å blindt tro på menneskers rapporieringer, det kan man IKKE. Dette er spesielt et problem i mange studier av folks matvaner, og da spesielt er underrapporteringer et stort problem, nemlig det at mange spiser mer enn dem tror. Sågar i studier der forsøkspresonene blir opplært på forhånd og har stort fokus på å rapportere riktig, er underrapporteringer og det at forsøkspersonene tror dem spiser mindre enn det dem reelt gjør et problem.

Dere kan lese noe mer om dette her, hvor det også beskrives i en doktorgradavhandling ved universitetet i Oslo.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fedme

og

http://www.duo.uio.no/sok/work.html?WORKID=92011

Finnes også studier av dette fenomenet;

^ [206] ^ Kopelman and Caterson 2005:324

Mulig noen vil slå seg vrang og si at mennesker vet da vel hva dem spiser. I så måte må man nesten kunne si at, "Nei, det vet dem absolutt ikke alltid! Man kan ikke basere oss på hva dem rapporterer, da dette bevislig ofte ikke stemmer, dessuten hevder mange mye som ikke er fysiologisk mulig i veldig mange sammenhenger. I de mest ekstreme sammenhenger kan noen gi uttrykk over at selv om dem spiser ekstremt lite så tar dem ikke av eller sågar går opp i vekt. Veldig ofte beror dette rett og slett på kunnskapsløshet av dem som rapporterer, og at dem rett og slett spiser vesentlig mer enn hva dem tror, føler og gir uttrykk for. Ergo er dem en av underrapportererne man ikke kan ta hensyn til hva dem beskriver om eget kosthold da dette ikke stemmer."

Herregud som du spammer... Vurdert å starte en blogg?? :filer:

• Liker 6
Gjest made4u
Skrevet

Du står fritt til å lese, eller overse det jeg kommer med.

Forventer ikke at det jeg skriver skal være aktuelt for alle, dog kan det være det for noe.

Er da i det minste en mening med det jeg kommer med, her og flere andre steder poster mennesker innlegg i alle fall ikke jeg ser den store mening eller innhold i.

Hadde det vært bedre om jeg postet en hel masse innlegg uten innhold og mening kanskje? Bare postet en masse fjams og avsporinger av debatter eller hets for den saks skyld.

Skrevet

Jeg syns innleggene dine er altfor lange og oppfatter dem faktisk også som spam, derfor - før du sier noe - velger jeg glatt bort tråder startet av deg.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv opplevd det du sier der. Jeg trodde selv jeg spiste mye. Alltid ved måltider har jeg forsynt meg av minst like mye som de andre, og i matpakken har jeg minst like mange brødskiver. Likevel har jeg alltid vært tynn, undervektig i følge BMI. Grunnen gikk ikke opp for meg før jeg begynte på et kontor der vi har minikjøkken der det er fritt fram å forsyne seg. Kontotret mitt er rett ved kjøkkenet og med glassvegg, så jeg kunne raskt se hvordan det ligger an:

De andre spiser hele tiden! Knekkebrød, kjeks, yoghurt, frukt, sjokolade i kontorskuffen, en brødskive her og der. Da er jo kaloriinnntaket mitt mye lavere, fordi jeg kun spiser ved måltidene. Mysterie oppklart :)

Gjest hogwash
Skrevet

Herregud som du spammer... Vurdert å starte en blogg?? :filer:

Jeg syns innleggene dine er altfor lange og oppfatter dem faktisk også som spam, derfor - før du sier noe - velger jeg glatt bort tråder startet av deg.

Må bare si meg totalt uenig med dere, synes ofte innleggene til made4u er interessante.

At dere kan kalle dette spam, mens ordleker kategorien lever fritt kan jeg virkelig ikke forstå.

• Liker 6
Skrevet

Enig med siste taler. Hyggelig at det kommer noen som kan røske litt opp i alle slanke- og treningsmytene her på forumet, og det med begrunnede argumenter i tillegg! Du vil nok få en del pes, men et stort velkommen fra meg iallefall! :velkommen:

• Liker 1
Gjest made4u
Skrevet

Koselig at noen setter pris på mine innlegg, får tidvis fine tilbakemeldinger.

Har skrevet innlegg om ernæring i diverse forum i mer enn 10 år jeg, i løpet av de ti årene har jeg fått mye pepper fra dem som ikke liker det jeg skriver men også mange positive tilbakemeldinger.

Aller mest gledelig er selvfølgelig de positive tilbakemeldingene, og har i løpet av året fått noen virkelig fine tilbakemeldinger som sådan hvorav noen av dem har rørt meg også - som den gang jeg fikk tilbakemelding fra en person som var så glad over å ha kommet over meg og mine innlegg. Vedkommende hadde prøvd å slanke seg i alle år, sågar søkt hjelp for dette, men hadde aldri lykkes. Men så hadde jeg skrevet en rekke ting om hvordan man kan tenke for å komme seg gjennom utfordringene, og akkurat slik hadde personen begynt å tenke, og hadde hatt voldsom suksess. Vedkommende var så takknemmelig at jeg ble bedt på kaffe og kake, og det er en av de flere slankere jeg har møtt fra nettet.

Nå har jeg ikke for vane å møte noen fra nettet, men tidvis kan enn bli godt kjent med mennesker i forum også, og det er bare koselig.

For min del betyr det ikke noe, det dem som ikke liker det jeg skriver synes, for jeg vet at innimellom så har noen igjen for å lese mine innlegg. Føler også jeg har mye å bidra med, og at det jeg kan bidra med gjerne er noe av det mest verdifulle jeg ser på forum med emnet ernæring. Er flere steder andre som er flinke også, men dog ser jeg mye som burde vært ryddet opp i og at det ofte er varierende verdi i rådene og at noen råd også virker mot sin hensikt eller er feil tankegang. Dette er et emne jeg kan, er dog mye annet jeg ikke har all verdens å komme med da det jo er emner jeg er ganske så blank i - som f.eks. bilforum m.m. (eier ikke begrep om motor og bil, men også derfor man har verksteder).

Glad for at dere har igjen for det jeg skriver.

Skrevet

Enig med siste taler. Hyggelig at det kommer noen som kan røske litt opp i alle slanke- og treningsmytene her på forumet, og det med begrunnede argumenter i tillegg! Du vil nok få en del pes, men et stort velkommen fra meg iallefall! :velkommen:

Enig!

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer nok for mange, men ikke for alle. Jeg er av den oppfatning at det ikke er så enkelt som "kalorier inn vs kalorier ut". Men når man ikke blir trodd når man forteller hva man spiser (jeg har skrevet det ned over lang tid) så er det heller ikke så lett å få hjelp til å finne ut hvorfor vekta står stille enten jeg spiser sunt eller om jeg spiser junk. Har prøvd begge deler i månedsvis av gangen, og vekta står stille. Men legen mener det samme som ts her sier, nemlig at jeg ikke spiser sunt i de periodene jeg har sagt at jeg gjør det, eller at jeg ikke spiser så usunt som jeg sier at jeg gjør i perioder.

Forskning og statistikk har en stor feil: De glemmer individet. Vi er mennesker, ikke maskiner. Alle kropper fungerer ikke likt.

Gjest made4u
Skrevet

Det stemmer nok for mange, men ikke for alle. Jeg er av den oppfatning at det ikke er så enkelt som "kalorier inn vs kalorier ut". Men når man ikke blir trodd når man forteller hva man spiser (jeg har skrevet det ned over lang tid) så er det heller ikke så lett å få hjelp til å finne ut hvorfor vekta står stille enten jeg spiser sunt eller om jeg spiser junk. Har prøvd begge deler i månedsvis av gangen, og vekta står stille. Men legen mener det samme som ts her sier, nemlig at jeg ikke spiser sunt i de periodene jeg har sagt at jeg gjør det, eller at jeg ikke spiser så usunt som jeg sier at jeg gjør i perioder.

Forskning og statistikk har en stor feil: De glemmer individet. Vi er mennesker, ikke maskiner. Alle kropper fungerer ikke likt.

Kalorier inn kontra hvor mye man forbruker stemmer godt jo, for ALLE. Om ikke har du et forklaringsproblem på hvor kaloriene inn blir av? Dersom dem ikke lagres som kroppsfett, så må dem nødvendigvis komme ut med avføringen, og da hadde forkning vist dette og fagmiljøet kjent til det. Men slik er det dog ikke, og da er det en sammenheng mellom kalorier inn og kalorier forbrukt. Annet faller på sin urimelighet.

Dog har kroppen en appetittregulering. Og ja, det kan hende at din appetittregulering er så finstemt at om du spiser usunn mat i tre måneder, kontra sunn mat i tre måneder, så vil vekten din stå tilnærmet stille.

Det betyr bare at appetittreguleringen din har funnet energibalanse til å holde vekten du har med begge kostholdene. Ergo har du spist tilnærmet like mye energi med begge kostholdene. Er ikke mer mystisk enn så.

Dog bør man uansett velge det sunne. Finnes også mennesker der ute som har en fin vekt, som ikke nødvendigvis har det beste kosthold.

Til sist sier du;

Mener du at man skal slutte med forskning og ikke lære av statistikk? Oppsiktsvekkende spør du meg, deg om slike tanker.

Rart med det, men hva gjelder sykdom og medisiner så er vi ganske like. I så fall virker de samme medisinene på de samme menneskene osv., vi spiser og behandler også de samme næringstoffene med tilnærmet de samme behovene osv.

Hvorfor skulle ikke kalorier inn og kalorier forbrukt være på samme måten - der er det jo så tydelige forskjeller mener du og noen få andre. Dog tar dere feil...

Jo da, jeg vet at noen lykkes på visse kurer men ikke andre. Men om noen har lykkes med en banankur, så kan man ikke akkurat gå ut og si at banankosthold er det noen mennesker burde spist. Da andre kosthold ikke tar hensyn til det enkelte individ, det er bananer som er det riktige for noen.

Vell, enkeltindividet får gjerne tro som så, at banankostholdet er genialt, vi lever i en fri verden. Dog kan man ikke basere kunnskap på det og jeg vil heller si som så. Det er uansett ikke bananer som representerer det beste for den som tror det.

De individuelle forskjellene gjør seg mest gjeldende på det mentale (og der lykkes vedkommende med bananspising og ikke andre kosthold), men fysiologisk er det å bare spise bananer ikke så heldig og selv om ikke vedkommende tror det så kunne han/henne hatt suksess med annet også om mentaliteten hadde vært en annen.

---

Det du kommer med, er ikke noe noen som helst kan ta lærdom av eller forholde seg til. Det blir bare for dumt og tar det hele ut av sin sammenheng med et elendig argument.

AnonymBruker
Skrevet

Mener du at man skal slutte med forskning og ikke lære av statistikk? Oppsiktsvekkende spør du meg, deg om slike tanker.

Jeg sier ikke at man skal slutte å forske og føre statistikk, hvor leste du det? Jeg sier bare at man ikke kan forvente at dette skal stemme for alle mennesker. Kroppene våre reagerer ikke likt, selv om du liker å tro det. Medisiner virker ulikt på oss, det vet alle som må gå på medisiner på fast basis. For noen virker medisin A best, for andre virker medisin B best. I tillegg må doser justeres individuelt. Hadde det vært så enkelt som du framstiller det så hadde man jo bare trengt å vite pasientens høyde og vekt og så hadde samme medisin virket på samme sykdom. Det er nok ikke helt sånn nei.

Og jeg kan forsikre deg om at jeg i lange perioder har levd på rundt 1500 kalorier om dagen, og at jeg i lange perioder har levde på 3-4000 kalorier om dagen. Jeg har ført nøye oversikt over alt jeg spiste og regnet ut både kalorier og karbohydrater. Ingen av delene ga noen mening i forhold til de vedtatte reglene for vektøkning og/eller vektnedgang. Vekta har stått stille.

Jeg har ingen forskning å vise til, det eneste jeg vet er hvordan min egen kropp fungerer (og jeg hører andre fortelle om samme opplevelser). Legen har tatt blodprøver og slikt, og mener at ingenting er galt. Likevel følger ikke kroppen min "naturlovene". Du kan påstå så mye du vil at jeg tar feil i forhold til hva jeg har spist, men du er nok ikke så allvitende som du liker å tro.

Det du og dine likemenn trenger er litt ydmykhet. Når man tror at man vet alt så går man inn på et farlig spor der arroganse fører til at man ikke klarer å ta til seg ny kunnskap. De klokeste legene jeg har snakket med er de som innrømmer at vi fortsatt vet relativt lite om hvordan menneskekroppen fungerer, i hvertfall sammenlignet med hva de fleste liker å tro. Det er en kjennsgjerning at til alle tider har mennesker trodd at "i dagens moderne verden vet vi alt som er å vite", og ti år senere vet man mye mer, for ikke å snakke om 50 år senere. Noen av oss forstår imidlertid at det fortsatt er mange mysterier knyttet til menneskekroppen som vi ikke har svaret på.

Virkelig visdom er å vite hva en ikke vet.

Sokrates

• Liker 3
Gjest made4u
Skrevet

Det har ikke noe med ydmykhet å gjøre, at mennesker ikke tar til seg regelrett sprøyt.

Unnskyld, men det er nemlig slik at dersom du kan tro at din vekt står stille, uavhengig av om du spiser 1500 kilokalorier pr. dag i lengre perioder på måneder, og den står like stille selv om du har et kalori-inntak like høyt som en godt aktiv stor mann (4000 kcal pr dag over lengre periode). Ja kan du tro det, så kan andre tro det også.

Jeg har debattert ernæring i godt over 10 år, er ikke overasket over påstander som kommer da jeg har hørt merkelige utsagn mang en gang tidligere. Således vet jeg at flere er villig til å tro på de mest forunderligste som burde få alle alarmbjeller til å ringe hos alle som virkelig kan noe om dette og ikke bare tror på det mest oppsiktsvekkende.

Nå tror jeg ikke mange her tror at det du kommer med stemmer, men ønsker likevel å være en motvekt mot dette så jeg får belyst hvor absurd påstandene er. Som sagt overasker det meg ikke hva mennesker kan tro.

Og det er en kjent sak, at mange sprer myten om at det som virker på den ene, ja det virker ikke for den andre. Det er ren og skjær bullshit fra ende til annen, du argumenterer rett og slett mot bedre vitende og det med spinnville påstander om noe du tydeligvis kan veldig lite om.

Jeg har hjulpet mange ned i vekt, således har flere andre. Felles for alle som har hjulpet mennesker ned i vekt, er at dem i startfasen gjerne møter mennesker som gjerne tenker som deg, negativt. Hva jeg hører i deg er noen som har gitt opp, noen som tenker at det ikke en gang er vits i å prøve. Synes du er mesterlig i å rasjonalisere det hele overfor deg selv, du sier jo rett ut at det ikke er noen vits i da det ikke virker for deg likevel.

Slike mennesker har jeg møtt mange av. Og tro meg, tror du ikke de fleste gjerne har slanket seg både to og tre ganger med sunt kosthold uten at det har virket for dem? Jo, de fleste har gjerne prøvd det flere ganger uten at de har hatt suksess, da er det lett for dem å tenke som så at det ikke virker.

Men virker det gjør det altså, og kanskje innser de det den sjette eller sjuende gangen? Jeg (samt andre) har ettertrykkelig vist mange med den samme negative holdning og oppgitthet som deg, at det faktisk virker. Men en forutsetning for suksess, er ikke hva man gjør, det handler veldig mye mer om hvordan man tenker. Og det er der du har din svakhet, du går ikke en gang baklengs inn i utfordringene hvor vanskelig enn det er, du har snarere satt deg ned og ser deg ikke en gang villig til å gi deg selv en sjanse da du allerede har bestemt deg for at det ikke virker. Det er disse tankene du må jobbe med for din del, før jeg har noen som helst tro på noe du driver med i det hele tatt hva gjelder ditt kosthold. Din mentalitet er helt feil. Jeg er ikke lite ydmyk som sier dette, snarere heller vil jeg si at jeg er ærlig overfor deg.

Ditt forsøksprosjekt med egen kropp ville stått til strykkarakter, det kan bare ikke stemme det du sier om at din kropp er skrudd sammen slik at du kan spise 1500 kilokalorier hver dag i en mnd. samt 4000 kilokalorier like lenge en annen, og det går for det samme. Mener du alvorlig talt at det skal bevise at det jeg sier er bare teorier og det ikke er slik det fungerer i praksis? Om bevisbyrder skulle vært på et like tynt og dårlig grunnlag i det norske rettsvesen, gud hjelpe meg hvordan samfunnet våres ville sett ut da, da kunne man like gjerne trillet terninger for å avgjøre hvem som skal i fengsler og ikke, det ville vært like relevant da det du kommer med bare er fjas.

Skjønner at du oppfatter meg arrogant, jeg er trygg på hva jeg skriver om dette emnet og du føler deg kanskje overkjørt av meg. Men det er dog ikke slik, at jeg er tverr for å ta til meg ny kunnskap. Jeg lærer til stadighet mye nytt, på mange områder i livet. Dog kan jeg selvfølgelig ikke ta til meg det sprøytet ditt som kunnskap, ei heller se det som bevist i og med at du sier du opplever det så. Jeg ser det bare slik at du besitter en stor grad av kunnskapsmangel om dette, beklager å måtte si det men jeg kan konkludere med at ditt kaloriregnskap er fullstendig feil.

Hvem vil forresten ha deg til å tro at kroppene våre er så forskjellig? Det handler tross alt om noe så enkelt som kalorier inn og kalorier forbrukt her... Jo, du lytter og tar til deg "kunnskap" fra dem som har interesse av at ernæring er mer komplisert enn det faget egentlig er (merk gåseøynene rundt kunnskap, for vi snakker ikke her om kunnskap men villedende teorier). Jeg snakker om kommersiell livsstilsindustri, og spesielt dem som selger slankeløsninger, dem er nemlig tjent med at det oppstår forvirring og er vanskelig for mennesker å orientere seg i hva som er riktig og ikke. Dem vil at man skal tenke at kroppene våre er veldig forskjellig og at mange kurer ikke virker for alle, slik sier dem også at man burde prøve deres løsninger - og dem oppnår salg slik. En bedritten og kynisk industri det der, som selger vakre drømmer men leverer store skuffelser. Jeg kan ikke få slaktet flere av dem som selger mennesker uoppnåelige drømmer sterkt nok, dem lyver regelrett om hva man kan forvente og lover mye dem ikke kan levere.

Synd at du lytter til slike, og fortsatt er på desperat jakt etter det riktige for deg. Er slike tanker du MÅ komme deg ut av.

Det er den samme industrien som rakker ned på etablert kunnskap i fagmiljøet, de utnytter regelrett det at mange ikke lykkes og har feil tanker rundt dette med slanking og livsstil. Du er en av dem som lar deg utnytte av denne industrien, og du har tydelig kjøpt argumentet om at du bør lete etter det rette for deg og sunt kosthold nei det virker ikke for deg. Det blir så feil.

Du sier til slutt at visdom er å vite hva enn ikke vet. Vise ord det der. Selv er jeg i en situsjon der jeg på mange felt føler mine begrensninger og ser det at det er mye jeg ikke vet, beundrer jo mange andre hva dem kan som jeg ikke kan. Er vis jeg da med tanke på de ordene...

Men det vet jeg også, at hva gjelder ernæring så har du veldig mye å lære av meg, dog ser jeg desverre ikke at jeg kan ta til meg all verden om det emnet fra deg, da dette kan jeg veldig mye bedre enn deg. Men for all del, du har sikkert andre styrker og kan mye annet jeg ikke kan og kunne tatt lærdom av.

:)

AnonymBruker
Skrevet

Det du gjør er rett og slett å kalle meg løgner. Jeg kan ikke si at det plager meg nevneverdig, for jeg er vant til ikke å bli trodd siden det jeg forteller strider mot oppleste og vedtatte sannheter. Det er mye man ikke klarer å se så lenge man ikke klarer å gå utenfor sin egen lille boks.

AnonymBruker
Skrevet

Det du gjør er rett og slett å kalle meg løgner. Jeg kan ikke si at det plager meg nevneverdig, for jeg er vant til ikke å bli trodd siden det jeg forteller strider mot oppleste og vedtatte sannheter. Det er mye man ikke klarer å se så lenge man ikke klarer å gå utenfor sin egen lille boks.

Det er ikke så rart at det er vanskelig å tro på da. Ville du trodd meg om jeg sa jeg gkunne fly?

Påstanden din, hvis jeg har forstått det korrekt, er at du ikke varierer i vekt, uansett om du spiser 1500 eller 3000 kalorier pr dag. Denne påstanden er klart urimelig med tanke på en av fysikkens mest grunnleggende lover: termodynsmikkens første lov "energi kan hverken oppstå eller forsvinne".

Med mindre forsøkene dine har foregått over veldig kort tid (type to dager av hver), du har noen form for kjernefysisk prosess på gang, eller du trener som en gal når du spiser 3000 kalorier og sitter stille ellers, så er det ingen måte at en halvering av energi inn ikke påvirker vekten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke forklare hvorfor, men det er sånn det er. Jeg trener ikke som en gal (trener knapt i det hele tatt). Og det er ikke snakk om et par dager nei, men om flere måneder i slengen. Å påstå at dette er like lite sannsynlig som å si at man kan fly blir litt rart synes jeg. For SÅ mye vet vi faktisk ikke om alle kroppens funksjoner at vi kan forenkle ting så veldig som de fleste vil ha det til.

Om alle mennesker fungerte likt burde jo alle få de samme sykdommene til samme tid, men det gjør vi ikke. Noen røyker 40 sigaretter om dagen og lever til de er 90 uten noen helseproblemer. Noen blir helbredet av kreft ved hjelp av cellegift eller stråling, andre dør. Noen blir solbrent, andre ikke. Noen blir sjøsyke, andre ikke.

Hvorfor er det så vanskelig å være åpen for at kroppen fortsatt har noen mysterier å by på?

Gjest made4u
Skrevet (endret)

Jeg sier på ingen måte at du lyver, snarere heller tror jeg ikke du lyver men at det heller er slik at du tror noe som ikke er reelt. Grunnen er så enkel at du mangler kunnskap om kaloritelling, ergo så tror du at du spiser x-antall kalorier, men i virkeligheten så spiser du et helt annet antall.

Mange regner feil på kalorier, fordi dem ikke kan nok om dette. Og i den gruppa finner man deg. Det er åpenlyst at du gjengir feil tall her og således ikke har regnet riktig.

Men jeg tror at du er hellig overbevist om at du selv har spist 3000-4000 kilokalorier hver dag over flere flere mnd., og at du tror at du har spist 1500 kilokalorier hver dag over flere mnd. i andre perioder. Men du kan jo ikke ha regnet riktig når du sier det for deg går for det samme, det sier seg selv.

Er kjent viten at mennesker regner kalorier feil, og du er garantert en av dem.

Å lyve beskylder jeg deg ikke for, jeg betviler nemlig ikke at du er hellig overbevist om det du sier - for å lyve må man jo vite selv at det som man sier er usant. Å ta feil er derimot ikke det samme som løgn - og det kan jeg beskylde deg for, å ta feil.

Endret av made4u
Skrevet

Å lyve beskylder jeg deg ikke for, jeg betviler nemlig ikke at du er hellig overbevist om det du sier - for å lyve må man jo vite selv at det som man sier er usant. Å ta feil er derimot ikke det samme som løgn - og det kan jeg beskylde deg for, å ta feil.

Klokt sagt!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan telle kalorier, det lover jeg. Men glemmer det når eg er stresset.

AnonymBruker
Skrevet

Dere får tro hva dere vil. Men å si at "du er garantert en av dem som ikke kan telle kalorier" er vel en smule arrogant?

Jeg KAN telle kalorier (har blant annet gått på Grethe Roede), og jeg har gjort det nøye i perioder. Når man daglig spiser vanlig kost til faste måltider PLUSS sjokolade, potetgull, baconcrisp, rømme, kaker, desserter osv så blir det fort kalorier av det.

Men jeg skal forlate denne diskusjonen nå, for det er egentlig håpløst å diskutere med noen som insisterer på at jeg enten lyver eller er dum. Vi kan heller ta opp denne diskusjonen igjen om noen år når det blir opplest og vedtatt at man ikke kan si det så enkelt som at det handler om kalorier inn og ut, at kroppen er langt mer sammensatt enn det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...