Gå til innhold

Krydder! Hjelp :)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå planer om å slutte med ferdigblandinger av krydder!

Men jeg er helt grønn når det gjelder krydder :sjenert:

Hva er et must? Og hvilke krydder brukes til hva?

Har kjøpt inn paprikakrydder, men skal det brukes alene eller sammen med andre kryddere?

Håper noen kan gi meg noen nybegynnertips! Helst færrest mulig krydderglass, så jeg ikke blir helt stressa ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Hvilke ferdigblandinger er det du pleier å bruke, da?

Det står som regel på baksiden av boksen hva disse blandingene inneholder. Da kan man bare google etter oppskrifter (lag ditt eget tacokrydder/grillkrydder er f.eks en kjekk søkestreng).

Til tomatbaserte retter passer det godt med

basilikum

estragon

oregano

timian

Blandinger av dette og paprikakrydder er godt som pizzakrydder også.

Salt og pepper må du også ha.

For uten de krydderne jeg har nevnt over, og paprika som du allerede har kjøpt, er det kjekt å ha

kummin (til taco- og grillkrydder)

karri (til diverse kyllingretter)

kardemomme

kanel

chili

OK, dette ble mange glass, ser jeg.

JEg ville begynt med salt, pepper, basilikum, oregano og estragon, og utvidet etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker som regel grillkrydder :sjenert:

TS

Gjest navnelapp
Skrevet

Den beste erstatninga for grillkrydder er vel salt og grovmalt peppar? Du kan godt drysse på litt paprika og, for det er det også mykje av i grillkrydder. Husk at det er lettare å legge til ein smak enn å trekke den frå. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker som regel grillkrydder :sjenert:

TS

fy fy...smaker dritt. Du kjenner kun smaksforsterker og en masse EEE´r

AnonymBruker
Skrevet

fy fy...smaker dritt. Du kjenner kun smaksforsterker og en masse EEE´r

Er ikke alle e-nummer som er farlige, vet du. E100 for eksempel ER faktisk et krydder: gurkemeie. Men det smaker vel automatisk dritt fordi det har fått en E og et tall?

• Liker 2
Skrevet

Peppermix & Cayenne pepper.. Alt du trenger!

Egentlig holder det massevis med kun Cayenne peppern <3

AnonymBruker
Skrevet

Peppermix ER en krydderblanding.

Skrevet

joda, men den er ikke full av E-stoffer og dritt.

Men et krydder som fungerer til ALT er som nevnt: CAYENNE PEPPER!!!!

oh-ya.jpg

AnonymBruker
Skrevet

joda, men den er ikke full av E-stoffer og dritt.

Jo, det er den faktisk - både peppermix og sitronpepper er typiske "lurekrydder" som kan inneholde både MSG og sukker (litt avhengig av produsent). Det er lurt å lese innholdsfortegnelsen.

• Liker 1
Skrevet

Goddamn stabeist is what you are!

Jeg så på innholdsfortegnelsen på Santa Maria sin Peppermix, men så ikke det stod noe om E stoffer på den... Fant ikke noen info om det på google heller, men okey, så er det kanskje det da.

UANSETT, som nevnt... et krydder som fungerer til ALT:

C A Y E N N E P E P P E R

heart.jpg

Skrevet (endret)

For uten de krydderne jeg har nevnt over, og paprika som du allerede har kjøpt, er det kjekt å ha

kummin (til taco- og grillkrydder)

karri (til diverse kyllingretter)

kardemomme

kanel

chili

Ser dette dukker opp mye, så jeg vil bare oppklare det.

Kummin er et annet navn på karve, det norske navnet på cumin er spisskummen. Du trenger ikke karve i taco-retter. ;)

Endret av chikako
Skrevet

Ser dette dukker opp mye, så jeg vil bare oppklare det.

Kummin er et annet navn på karve, det norske navnet på cumin er spisskummen. Du trenger ikke karve i taco-retter. ;)

Hehe satt nettopp å tenkte det samme ;) Karvetaco.. Digg.

Skrevet (endret)

Hehe satt nettopp å tenkte det samme ;) Karvetaco.. Digg.

:spise:

Dette er en feil jeg ser går igjen i alt fra nettfora til oppskriftsbøker, og det er ikke så rart at man blander sammen. Cumin er det engelske ordet, og da er det fort gjort å tenke at kummin er den norske ekvivalenten. Når det i tillegg står i et utall kokebøker er ikke så rart at man blander sammen.

Endret av chikako
Gjest Spinell
Skrevet

Beklager blunderen! Jeg er helt enig, men etter å ha bladd i diverse oppskrifter har jeg begynt å blundre med det selv.

*lover å skjerpe seg og skrive 100 ganger på rad "kummin er karve og spisskum er noe ganske annet"*

Skrevet

Beklager blunderen! Jeg er helt enig, men etter å ha bladd i diverse oppskrifter har jeg begynt å blundre med det selv.

*lover å skjerpe seg og skrive 100 ganger på rad "kummin er karve og spisskum er noe ganske annet"*

:) Du er tilgitt, og forhåpentligvis lærte noen at det er forskjell på kummin og spisskummen i denne tråden :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...