AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #1 Skrevet 21. mars 2011 I september oppdaget jeg en kul i det venstre brystet mitt. Jeg har ikke for vane å kjenne noe særlig på puppene mine, så det kan godt tenkes kulen oppstod tidligere, men det var i hvert fall da jeg fant den. Jeg tenkte at den sikkert kom til å gå bort av seg selv. Jeg ventet en måned, og kulen var fortsatt der. Nevnte det når jeg var hos gynekolog, og hun ba meg vente to måneder, for så å ta kontakt med fastlegen om kulen fortsatt var der. Dette skulle da være i desember. Jeg har vært litt redd og kviet meg for å gå til legen, så det var ikke før noen uker siden, altså mye mer enn to måneder, jeg først fikk dratt til legen. Jeg er nå henvist til mamografi. Jeg gruer meg veldig. Er det vondt? Jeg får ikke vondt når jeg klemmer på kulen, og har heller ikke smerter i brystet. Det er heller ikke brystkreft i familien. Har jeg noe å være redd for? Den har nå vært der i syv måneder, og er ca samme størrelse som da jeg først oppdaget den. Den er der konstant, og forsvinner ikke i forbindelse med mensen osv. Huff, dette ble et rotete innlegg. Jeg er bare veldig redd nå. Litt angst for at det kanskje er kreft. Jeg er bare 20 år
Gjest Maya :) Skrevet 21. mars 2011 #2 Skrevet 21. mars 2011 Hmm er uhyre sjeldent at en 20 år gammel jente får brystkreft - du har heller ikke brystkreft i familien så da er jo sannsynligheten noe mindre - Min kusine hadde det samme for noen år siden da hun var 20-21 - hun hadde en kul i brystet - hun hadde hatt det en stund å var utrolig nervøs får å ta kontakt med fastlegen . Til slutt fikk hun gått å sjekket dette å de fant ut at det var en fettkule som da etter en viss tid kommer til å forsvinne noe den gjorde :D:D SOm sagt sjeldent at en så ung jente får en ondartet svulst i brystet - Men man kan veldig lett få cyster i brystene og særlig i den alderen hvor hormonproduksjonen er høy...og man har enda større sjanser for å få cyster(ufarlige)hvis man går på noe prevensjon som innholder hormoner. Men uansett så tar man biopsi og prøver for å være 100% sikker. Men uansett lykke til og si hvordan det går:)
Henriette123 Skrevet 21. mars 2011 #3 Skrevet 21. mars 2011 Hei hei Jeg er ei jente på snart 22 som har vært gjennom akkurat det samme som deg det siste året. Jeg fant en kul i brystet som bekymret meg litt, og da den ikke hadde blitt borte av seg selv på noen måneder ble jeg sendt på mamografi. Jeg kan godt fortelle hvordan jeg opplevde undersøkelsene hvis det kan hjelpe på nervene Undersøkelsen foregikk i tre deler for meg (dette avhenger nok av hva de finner - om de vil undersøke nærmere e.l.) Først var det mamografi. Da legger du brystet mellom to plater som klemmes sammen for å ta et godt bilde. Selve "klemmingen" var litt ubehagelig, men ikke så ille som jeg trodde! Bare husk å slapp av og ikke hold pusten, så går det nok helt fint! Bildene ble analysert mens jeg satt på venterommet og siden de fant en kul på bildene kom jeg videre til en ultralydundersøkelse. Den syns jeg var mer ubehagelig, men jeg er alltid veldig øm og har mye vondt i kulen. Hvis du ikke syns det er vondt å ta på kulen nå så blir det sikkert ikke så ille. Hun som utførte ultralyden kunne ikke se på bildene om dette var en god- eller ondartet kul og hentet en lege som tok en celleprøve av kulen. Det er en nål som stikkes inn i kulen for å finne ut av hva den inneholder. For å være helt ærlig så var det forferdelig vondt. Da må jeg samtidig si at jeg ikke var forberedt i det hele tatt, er redd for sprøyter og hadde en veldig betent og vond kul. Sykepleieren som satt ved siden av meg sa at hun ser veldig forskjell på smerte ved celleprøve. Noen syns det er forferdelig mens andre ikke merker mer enn ett lite stikk. Jeg fikk prøvesvarene før jeg reiste og var glad for å høre at de fant gode, friske celler. Har vært tilbake til undersøkelse 2 ganger til (2-4 mnd mellom hver gang) og skal nå inn til operasjon for å fjerne kulen fordi den bare vokser og vokser. Kulen har nå passert 5 cm, og de vil helst operere ut alt over 3 cm. Som regel går slike undersøkelser veldig bra, og jenter på vår alder får ofte cyster og fibroadenomer/bindevevskuler (slik den jeg har) uten at det er farlig. Håper innlegget mitt (som ble veldig langt) hjelper litt på nervene og at du føler du vet litt mer om hva du går til Bare spør hvis det er noe du lurer på! Lykke til *Henriette*
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #4 Skrevet 12. april 2011 Å, tusen takk til deg som skrev over her! Jeg har nettopp kommet hjem fra mamografi. Jeg måtte også ta ultralyd, og celleprøve siden de fant en svulst. Synes ikke det var noe vondt å ta celleprøve i det hele tatt! Blodprøver er tre ganger så vondt Jeg skulle få svar i løpet av ti dager på om det er ondartet eller godartet svulst. Er litt nervøs og tenker mye på det. Får sikkert ikke svar før etter påske, siden det er så mange helligdager nå. Kjedelig å sitte her å ikke vite noe Hilsen TS
Henriette123 Skrevet 12. april 2011 #5 Skrevet 12. april 2011 Hei igjen TS Godt å høre at du har fått sjekka opp i det Og at du ikke syns det var noe vondt! he he.. Er nok litt forskjell på kulen, hvor og hvem som stikker.. Kjedelig at du må vente så lenge på svar da - jeg fikk svarene 20 min etter jeg tok prøvene. Men det har sikkert noe med størrelsen på klinikken med trafikk o.l. PS: Etter ca to uker med ganske skarpe stikkende smerter i brystet/kulen kjennes det ut som at den har krympet ganske mye.. Har nå bestilt ultralyd før operasjonen for å sjekke størrelse - kanskje jeg slipper operasjon..!! :D Bare en liten lykkelig utblåsning fra meg. Uansett - Masse lykke til med prøvesvar! Husk at dette mest sannsynlig er snakk om noe helt ufarlig.. *Henriette*
Aubree Skrevet 12. april 2011 #6 Skrevet 12. april 2011 Huff skjønner du blir engstelig av å måtte vente så lenge på svar. Krysser fingrene for deg Lykke til begge to
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå