Gå til innhold

Latterlige spm/svar på teori


louise1

Anbefalte innlegg

Jeg tok teoriprøven idag og klarte å stryke pga noen latterlige småfeil! Spørsmålene er jo egentlig greie, men når det kommer til svarene så er jo to-tre av dem prikk like, bare formulert på andre måter. Og det irriterer vettet av meg! Hvis det ikke var sånn så hadde jeg jo stått med glans. Nesten som jeg skulle ønske jeg tok lappen for ti år siden, var vel mye mer enklere da (?) Også er det jo ventetid i to uker, hvis jeg kunne velge så hadde jeg tatt den på nytt med en gang, hehe.. Prøven er ikke enkel!

Noen som mener det samme om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg tok teorien og skjønte veldig fort at "wow, her må jeg ta meg sammen og luke ut de feilformulerte svarene mine!!". Jeg er veldig dyktig med språk, og formulering, og alt sånn i tillegg til at jeg hadde lest veldig nøye så det gikk greit med meg.

Men en kompis av meg hadde vanskligheter i språk og formulering, hadde innlæringsvansker og dysleksi, så selv om han kunne kjøre perfekt, fikk tolk med på teoriprøvene så strøk han altså 14 ganger!! Til slutt gikk det, med rette tolken.

Men ja, poenget mitt er at de prøvene er litt sånn lureformulert.

Lykke til neste gang, da tar du den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker dette jeg også, var spørsmål hvor du vet hva som er lov/riktig, men må lese flere ganger for å luke ut hvilken formulering som er riktig.

Nå skal mannen som er utenlandsk lese seg opptil teoriprøve, og gruer meg. Husker hvor vanskelig den kan være for oss som er vant til norsk... Det å betale for tolk er visst ikke heller alltid en god løsning, da disse ofte kan være dårlige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tok teorien og skjønte veldig fort at "wow, her må jeg ta meg sammen og luke ut de feilformulerte svarene mine!!". Jeg er veldig dyktig med språk, og formulering, og alt sånn i tillegg til at jeg hadde lest veldig nøye så det gikk greit med meg.

Men en kompis av meg hadde vanskligheter i språk og formulering, hadde innlæringsvansker og dysleksi, så selv om han kunne kjøre perfekt, fikk tolk med på teoriprøvene så strøk han altså 14 ganger!! Til slutt gikk det, med rette tolken.

Men ja, poenget mitt er at de prøvene er litt sånn lureformulert.

Lykke til neste gang, da tar du den! :)

Ja, jeg tenker også på de med dysleksi. Det må være helt forferdelig! :( Og alt de må igjennom for å klare det. Nei, jeg syns det var sinnsykt vanskelig, ble såå irritert. Satser på at det går bedre neste gang, ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker også på de med dysleksi. Det må være helt forferdelig! :( Og alt de må igjennom for å klare det. Nei, jeg syns det var sinnsykt vanskelig, ble såå irritert. Satser på at det går bedre neste gang, ja :D

De som har dysleksi, eller av en eller annen grunntrenger det (dårlige norskkunnskaper f.eks.) kan søke om muntelig prøve da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Nesten som jeg skulle ønske jeg tok lappen for ti år siden, var vel mye mer enklere da (?)

Jeg tok lappen for 20 år siden og det var nyansespørsmål der f.eks bare ett ord skilte alternativene da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vel alltid vært sånn. Uansett, jeg syntes ikke teorien var noe ekstremt veldig vanskelig. Når du har kjørt i snart to år, lest litt i boken osv. så er mange av spørsmålene ganske greie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes den var ganske lett jeg. Og jeg hadde ikke åpnet teoriboken min engang og greide den på første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk verre for 10 år siden, for da kunne flere enn ett svaralternativ være riktig. Dette endret seg rett før jeg tok teorien, og jeg synes teoriprøven var enklere enn det jeg hadde øvd meg på på nett (på nett lå bare den gamle typen teoriprøve ute). Jeg syntes ikke formuleringene var vanskelige, jeg klarte fint å se de viktige forskjellene (i trafikken er det viktig å forstå disse nyansene) i formuleringene, men så er jeg vel relativt flink i språk. Skjønner godt at det er vanskelig for dem som sliter litt, enten med språket generelt, eller med dysleksi, men da skal det altså være mulig å ta en muntlig prøve i stedet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett blir det feil om folk skal ryke på grammatikken, og ikke på trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av spørsmålene jeg fikk var:

Lille Ole på fem år løper foran bilen, og bilføreren kjører på ham. Hvem sin feil var det?

Sånn egentlig mener jeg det var moren til lille Ole sin feil, som ikke passet bedre på ham. :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har dysleksi, eller av en eller annen grunntrenger det (dårlige norskkunnskaper f.eks.) kan søke om muntelig prøve da!

Men en muntlig prøve er ikke nødvendigvis til noe hjelp, for det eneste oppleseren kan bidra med er å ordrett lese opp spørsmål og svar, og da synes i alle fall jeg at det er enda verre å luke ut gramatikklureri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...