Gå til innhold

Store smerter i kneet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det hele skjedde for 1 år siden. På sommeren, når jeg og en venninne hoppet trampoline. Jeg sto på ett ben, så plutselig ble kneskålen dratt til høyre, i det samme hørte jeg at det knakk, så ble den dratt tilbake til der den egentlig skal være.

Det gjorde kjempe vondt og jeg fikk en stor hevelse og måtte på legevakta. Jeg gikk på krykker i 1-2 uker, så ble foten min bra igjen.

1 måned etter at dette skjedde begynte jeg å få store smertet i kneet. Smerten ligger under kneskålen, på høyre siden. Det er utrolig vondt, som om du har skikkelig krampe som du ikke blir kvitt.

I Januar en gang, skjedde det samme igjen. Jeg stod helt i ro, så skulle jeg snu meg for å hente jakken min. Da ble kneskålen dratt til høyresiden igjen, hørte de samme "knekke" så ble den dratt tilbake til plassen sin igjen.

Men denne gangen tok det bare 1-3 dager så ble jeg frisk i foten og kunne gå vanlig.

Men nå er jeg daglig plaget med disse smertene i kneet. Jeg var hos legevakta 2-3 ganger hver måned og de fant aldri ut hva det var.

Til slutt bestemte mamma seg for å sende meg til fastlegen min, han sa at han selv ikke kunne finne ut hva problemet er, så han sendte meg på MR.

De folkene som jobbet på Kristiansund sykehus sa at vi skulle få beskjed om de fant noe på MR'n. Så var det snakk om at de ikke tok kontakt om de ikke fant noe.

Nå har det gått ca.3-5 uker siden jeg var på MR å har enda ikke fått noe svar. Jeg er skikkelig bekymret for at det er noe alvorlig eller om det ikke er noe i det hele tatt.

Jeg vil jo ikke gå med disse plagene resten av livet mitt heller, vertfall ikke i så ung alder. Det er jo nå jeg skal bruke kroppen mest, så det er skikkelig irriterende og deprimerende.. :grine:

Jeg er ganske aktiv i fotball, men måtte slutte pga at plagene ble alt for store. Snart begynner sesongen på igjen og jeg har så lyst å spille fotball. Men jeg får ikke lov for mamma, siden vi ikke vet hva som feiler kneet mitt.

Men, er det noen av dere som har opplevd det samme?

Har dere noen gode råd om hva jeg skal gjøre med dette?

Setter pris på alle svar! :biggrin:

Videoannonse
Annonse
Gjest Naenia
Skrevet

Først og fremst ville jeg vel ringt opp sykehuset og hørt. Hvordan funker det med sånne støttebandasjer og slikt? Kanskje det ville hjulpet deg?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Først og fremst ville jeg vel ringt opp sykehuset og hørt. Hvordan funker det med sånne støttebandasjer og slikt? Kanskje det ville hjulpet deg?

Takk for godt råd! :biggrin:

Har prøvd støttebandasjer og har min egen kneestøtte, men ingenting funker dessverre.. :frown:

Endret av amanilse96
Gjest Naenia
Skrevet

Har du vært hos fysioterapeut? De klarer jo ofte å hjelpe i sånne tilfeller? :)

Skrevet

Har du vært hos fysioterapeut? De klarer jo ofte å hjelpe i sånne tilfeller? :)

Har ikke vært hos fysioterapeut nei, kanskje jeg skal prøve det? :jepp:

Mamma har vertfall bestilt en ny legetime denne uken, så vi får se hva det blir til.

Gjest Naenia
Skrevet

Nevn det for legen, det er absolutt verdt et forsøk! :)

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at jeg har opplevd det samme. Et par ganger har kneskålen gått tilbake igjen (har skjedd med begge knærne) men en gang låste kneet seg og jeg måtte få hjelp til å rette ut benet slik at den kom på plass igjen.

Jeg fikk da ikke lov til å belaste kneet på 10 dager, og gikk på rykker i rundt 8 uker brukte en ortose hele denne perioden for at kneskålen ikke skulle "hoppe" ut igjen.

Jeg gikk også til fysioterapi i en del uker og det hjalp utvilsomt! Jeg vil anbefale det på det sterkeste. Da får du trent opp muskler i kneet slikt at det er litt mindre sjanse for at det skjer igjen.

Jeg tok også MR, og da dro vi selv på sykehuset og hentet bildene (med "tolkning/beskrivelse" av skaden) og tok med disse videre til legevakten slik at de kunne se hvordan det lå an. Dette fikk jeg beskjed om at jeg skulle første gang jeg var på legevakten.

Jeg kan dog nevne at jeg fortsatt sliter litt med smerter i kneet innimellom, men det er mye bedre enn det var for 1,5 år siden.

Lykke til, håper det ordner seg for deg :) Det er bare å spørre hvis du lurer på noe (men jeg kan ikke love at jeg kan komme med noe nyttig svar :fnise: )

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at jeg har opplevd det samme. Et par ganger har kneskålen gått tilbake igjen (har skjedd med begge knærne) men en gang låste kneet seg og jeg måtte få hjelp til å rette ut benet slik at den kom på plass igjen.

Jeg fikk da ikke lov til å belaste kneet på 10 dager, og gikk på rykker i rundt 8 uker brukte en ortose hele denne perioden for at kneskålen ikke skulle "hoppe" ut igjen.

Jeg gikk også til fysioterapi i en del uker og det hjalp utvilsomt! Jeg vil anbefale det på det sterkeste. Da får du trent opp muskler i kneet slikt at det er litt mindre sjanse for at det skjer igjen.

Jeg tok også MR, og da dro vi selv på sykehuset og hentet bildene (med "tolkning/beskrivelse" av skaden) og tok med disse videre til legevakten slik at de kunne se hvordan det lå an. Dette fikk jeg beskjed om at jeg skulle første gang jeg var på legevakten.

Jeg kan dog nevne at jeg fortsatt sliter litt med smerter i kneet innimellom, men det er mye bedre enn det var for 1,5 år siden.

Lykke til, håper det ordner seg for deg :) Det er bare å spørre hvis du lurer på noe (men jeg kan ikke love at jeg kan komme med noe nyttig svar :fnise: )

Tusen takk for godt råd! :biggrin:

Skal prøve å oppsøke en fysioterapeut om ikke så lenge, men må nok snakke med mamma å lege først:)

Gjest Applestore
Skrevet

Jeg vil også anbefale fysioterapeut! Og ring opp til de som tok bilde av kneet ditt.

Håper du finner ut av det, er kjedelig å gå rundt med vonde knær.

Gjest Gjest
Skrevet

Finner du ikke ut av det er det Ortoped spessialist som har best greie på knær.

Hverken lege eller fysioterapeuter har nok kompetanse til udnersøke dette nøye nok som en Ortoped.

Er viktig å ta tak i problemet før du får andre plager i kroppen.

Hofte, rygg og nakke er spesielt utsatt om du går feil på grunn av smertene over tid.

Skrevet

Hei !

jeg har opplevd egentlig akkurat d samme som deg, bare at jeg spilte basket og hoppet og landet forkjært og kneet "glei ut".

Og fikk "behandling" i Krsund.

Hver gang det blir kaldt så merker jeg at kneet "stiver" eller om jeg sitter for lenge med knærne bøyd eller står for lenge. da merker jeg det.

Håper det ordner seg for deg! håper fysioen hjelper :) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...