Gå til innhold

Uansvarlig å ta katten med på hyttetur?


Envy

Anbefalte innlegg

:vinke:

Jeg bare lurer på hva dere tenker rundt det å ta med katten på "langtur". Vi tenker oss på hytta på fjellet i påsken. Katten trives aller best når hun får være der vi er, og vi tok henne derfor med opp i fjor.

Hun trives greit med å kjøre bil, og på turer på 30-60 min sier hun ikke et pip inne i buret. Turen opp til hytta tar ca 3 timer, og vi ga henne derfor beroligende middel som vi hadde fått av dyrlegen i fjor. Da ble hun rett og slett helt RABIAT! Hun var så sint, det var klør og tenner som stakk ut av det buret til enhver tid, samt langtrukken jamring. Slik holdt hun altså liv hele veien opp til hytta. I tillegg gikk hun løs på mine foreldres hund med klør og tenner da vi kom opp (disse to er egentlig perlevenner).

Jeg lurer derfor litt på hva vi skal gjøre i år. Er fristet til å ta sjensen på å reise opp med henne i buret uten å gi henne beroligende (da det går veldig fint på korte turer). Men liker selvfølgelig ikke tanken på å plage henne heller. Likevel, hun trives ikke spesielt godt på kennell heller (vet det er navnet på hundepass, men kan ikke navnet på kattepass).

Er fristet til å tro det beste vil være å ta henne med, men hva tror dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt henne med, og forsøkt uten beroligende. Etter min mening vil katten ha det bedre en helg sammen med dere hvor han fikk mer tumleplass (selv om pus kanskje bare er inne) enn i en fremmed kennel med svært begrenset plass. En ubehagelig eller kjedelig kjøretur på noen timer synes jeg er verd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt den forrige katta med på hyttetur veldig ofte.

Den fikk ikke beroligende.

Den skreik i bilen, likte ikke oppoverbakker, altså høydeforskjellen, men når vi kom frem var han verdens snilleste katt :)

Syns ikke dette er dyreplageri, bedre katten skriker litt i bilen at den skal være "hjemme alene".

God tur og lykke til :)

Må bare fortelle at de første turene dreit han ned buret :skratte: Vi fikk jobben da vi kom frem :)

Det gikk bedre og bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med pus på tur! :)

Vi tar med vår, og selv om hun mjauer kontinuerlig i et par timer så er hun alltid glad når vi kan sleppe henne ut i skauen. Men unngå beroligende, slikt synes jeg er helt unødvendig når pus bare mjauer og er litt urolig. Gjerne la pusen få spasere rundt i bilen en stund før dere drar så den får gnidd litt lukt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også tatt med katta på tur. Tar 6 timer til hytta, hun syter fælt i begynnelsen, men roer seg når vi ikke gjør noe ut av det. Det har gått helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også du godt kan ta med deg katten på hytta. Men ikke bruk beroligende. De fleste katter får egentlig panikk av beroligende, for de merker at kroppen ikke lyder dem, slik de er vant til. Jeg prøvde beroligende på gamlekatten min èn gang, og aldri mer. Han jamra og var ikke glad i å reise, men kjempefornøyd da han kom fram.

Tror nok katten din vil like bedre å reise uten beroligende.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har intrykk av at ventrinærer gir ut beroligende til katt over en lav sko. Er langt fra alle katter som trenger det, men noen er det jo selvfølgelig. Hvis pus normalt er rolig i bil kan jeg ikke se at det skal være noen grunn til å dope katten. Litt klaging kan man vel forvente, er ikke så gøy å sitte innesperret i ett lite bur i timesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Katten min hadde nok gaulet hele veien, men utenom det er han en ganske modig og interessert katt. Har du vurdert dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville så langt det lot seg gjøre unngått å utsette kattene mine for timeslange kjøreturer. Jeg ville latt dem være hjemme og fått noen til å se til dem mens vi var borte. De har det bedre i sine vante omgivelser. Om jeg måtte ta dem med hadde jeg ikke brukt beroligende. Ofte gjør det bare saken verre fordi katten føler seg ikke helt vel samtidig som den skal takle kjøreturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...