Gå til innhold

Komma her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I tillegg til strikking, er fotografering, dans og matlaging blant mine interesser.

MÅ det være komma etter strikking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ufullstendig setning? Det er det vel ikke?

Fotografering, dans og matlaging er blant mine interesser, tillegg til strikking.

Ingenting ufullstendig der.

Kom gjerne med en grammatisk forklaring, om du mener det ene eller det andre...

ts

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt komma der, fordi det er oppramsing av flere ting. Hvis jeg skulle skrevet noe sånt i et intervju da jeg var journalist, ville jeg brukt komma. Jeg hadde riktignok en tendens til å bruke det litt mye, men mener likevel det er best med komma i din setning. Kommaet forteller at strikking er første del av flere som skal ramses opp. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av Xxxxx's fire aktivitetsmodeller (a, b c og d), er det a som ligger mitt hjerte nærmest.

Og her, da? Setningen er egentlig vel helt lik den første. Her føler jeg klart for komma, men mer usikker på den første. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det ikke skal være komma i setningen i hovedinnlegget:

I tillegg til strikking er fotografering, dans og matlaging blant mine interesser.

I innlegget over meg her, mener jeg det heller ikke skal være komma:

Av Xxxxx's fire aktivitetsmodeller (a, b, c og d) er det a som ligger mitt hjerte nærmest.

ELLER

Av Xxxxx's fire aktivitetsmodeller, a, b, c, og d, er det a som ligger mitt hjerte nærmest.

Edit: I siste eksempel fordi jeg tok bort parantesen og la inn "a, b, c og d" som innskutt leddsetning i stedet.

Edit 2: Ombestemte meg! Ikke komma i førstesetningen, selv om det føles naturlig å ta en "pause" der.

Endret av Sushi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

I tillegg til strikking, er fotografering, dans og matlaging blant mine interesser.

MÅ det være komma etter strikking?

Det skal ikke være komma etter strikking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i noen av setningene? Og i såfall, hvorfor ikke?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotografering, dans og matlaging er blant mine interesser, i tillegg til strikking.

Putt inn ein i, så blir vel den setninga riktig?

I fyrste setning trur eg ikkje du treng komma etter strikking, men er ikkje 100% sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putt inn ein i, så blir vel den setninga riktig?

I fyrste setning trur eg ikkje du treng komma etter strikking, men er ikkje 100% sikker.

Ja, den manglende i'en var bare en forglemmelse. Men setningen kan ikke stå på den måten, det var bare for å illustrere at setningen er fullstendig. Det er uansett ikke strikking etc. som er greia, jeg har kamuflert litt. ;)

Jeg vet virkelig ikke, altså. Komma eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ombestemte meg... Er enig med Belladonna og iskaffe i at det ikke skal være komma.

Det er typisk i sånne setninger jeg tar på komma som ikke skal være der. Det føles naturlig å ta en pause, men det blir feil likevel. Dersom man hadde snudd på setningen, skulle det vært komma:

Fotografering, dans og matlaging blant mine interesser, i tillegg til strikking.

Kommareglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til strikking er fotografering, dans og matlaging blant mine interesser.

Av Xxxxx's fire aktivitetsmodeller (a, b c og d) er det a som ligger mitt hjerte nærmest.

Altså sånn. Er egentlig rimelig god på rettskriving og kommaregler, men må innrømme at jeg ble litt i tvil her... Mer og mer fortrolig med å droppe komma i den første setningen, men sliter litt mer med den andre. Men de er vel like, grammatisk.

Men hvilken kommaregel bruker vi her, som tilsier at det ikke skal være komma? Jeg er best på å ta det på feelingen... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilken kommaregel bruker vi her, som tilsier at det ikke skal være komma? Jeg er best på å ta det på feelingen... :sjenert:

Det er vel fordi det er en helsetning der leddsetningen ikke kommer først...?

Komma etter leddsetning som står først i en helsetning:

* Da Isolde kom, døde Tristan.

* Hvis du vil ha billetter til festspillene, må du søke sju år i forveien.

* Når Ole setter seg foran PC-en, forsvinner han inn i sin egen verden.

Dersom leddsetningen kommer til sist, skal det ikke være komma:

* Tristan døde da Isolde kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel fordi det er en helsetning der leddsetningen ikke kommer først...?

Men da må noen fortelle meg hva som egentlig er leddsetningene her...:

I tillegg til strikking er fotografering, dans og matlaging blant mine interesser.

Av Xxxxx's fire aktivitetsmodeller (a, b c og d) er det a som ligger mitt hjerte nærmest.

Tok forøvrig denne testen: http://norsknettskole.no/globalskolen/jpg/arnes/0708/komma/bm/leddsetning_forst/1.htm

Det var jammen vanskeligere enn jeg trodde... Fikk problem med de setningene som begynte med for å, ved å og å. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må noen fortelle meg hva som egentlig er leddsetningene her...:

I tillegg til strikking er fotografering, dans og matlaging blant mine interesser.

Av Xxxxx's fire aktivitetsmodeller (a, b c og d) er det a som ligger mitt hjerte nærmest.

Tok forøvrig denne testen: http://norsknettskole.no/globalskolen/jpg/arnes/0708/komma/bm/leddsetning_forst/1.htm

Det var jammen vanskeligere enn jeg trodde... Fikk problem med de setningene som begynte med for å, ved å og å. :sjenert:

For å forstå kommareglene kan det være greit å vite hva som kjennetegner en setning, og hva som er forskjellen på finitte og infinitte verb.

En fullstendig setning består av flere elementer/ledd, og inneholder minimum et finitt verb. Finitte verb er verb som er bøyd, dvs. presens (ler), preteritum (lo) og imperativ (le). Setningen gir mening.

Eks: Jeg ler. (presens)

Eks: Gå! (imperativ)

Verb har også ubøyde (infinitte) former. Disse er infinitiv (å le), presens partisipp (leende - brukes som adjektiv på norsk) eller perfektum partisipp (ledd).

Et setningsledd som ikke inneholder et finitt verb er ufullstendig. Det gir ingen mening om det står alene.

Eks: For å le. (Verbet er i infinitiv, dvs. infinitt.)

Eks: I tillegg til strikking. (Her er verbet helt utelatt.)

Setningsledd med finitte verbformer gir mening om man fjerner ordet som underordner leddet i hovedsetningen. Om de står først i setningen, må de skilles ut med komma.

Eks: Da hun lo, gråt jeg.

(Analyse: S=jeg, V=gråt, Adverbial (da hun lo). Adverbialet kan her deles opp i: S=hun, V=lo, Adverbial=da. Fjernes adverbet gir uttrykket "hun lo" mening).

Sammensatte verb består av et finitt hjelpeverb og et infinitt hovedverb.

Eks: Har ledd, hadde ledd, skal le, vil le.

Setningsledd som inneholder verb i infinitt form, eller som ikke inneholder en verbform, skal ikke skilles ut med komma om de kommer først i en setning.

Eks: For å kjøre bil må du ha sertifikat.

(Setningsleddet "for å kjøre bil" inneholder det infinitte verbet "å kjøre").

Eks: I tillegg til strikking liker jeg lesing.

(Setningsleddet "i tillegg til strikking" inneholder ingen verb.)

Jeg vet ikke om min beskrivelse er 100% grammatikalsk korrekt, men den hjelper i hvert fall meg til å ta et kommavalg de gangene jeg blir usikker. Hvis du prøver å ta den testen du refererte til på nytt, og legger vekt på om leddsetningen inneholder finitte, infinitte (eller ingen) verb er det lettere å bruke prinsippet i praksis. Håper dette hjalp litt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, Belladonna. Det er ikke lett å skulle forklare noe på en slik måte at det blir forståelig for andre. I så måte har jeg veldig respekt for gode lærere (og ingen ambisjoner om å kunne bli en). Heldigvis er dette et forum hvor man både kan lære fra seg og selv kan ta til seg lærdom. Det blir mer likeverdig da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...