Gå til innhold

Fondue/Raclette


Supersnupp

Anbefalte innlegg

Heldige meg har BÅDE fonduegryte og raclettejern som står og støver ned i skapet - problemet er...vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det? Skal jeg gjøre klart alt på forhånd og bare la gjestene ha 'ansvar' for kjøttet? (Dvs grønnsaker osv er 'ferdig') Ser for meg et vannvittig kø-system og små enslige kjøttbiter som kjølner på tallerkenen...

Og hva serverer man egentlig til? Noe spennende tilbehør, sauser etc?

HJEEELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke raclette selv, men har vært med på et par nabokvelder med racletten midt på bordet, vi var da 8 stykker. Skikkelig koselig og sosialt, og meget vellykket!

Kjøtt og grønnsaker var gjort klar i skåler på forhånd, og alle forsynte seg selv med det de ville legge på racletten og grillet etterhvert.

I de små skuffene kunne alle smelte sin egen ost, var det sveitser, mon tro? Kan sikkert bruke litt forskjellig ost.

Vi hadde laget i stand både bakte poteter og fløtegratinerte poteter, og lurer på om vi ikke også hadde bernaisesaus til.

Skikkelig fin måte å lage til gjestemat, og det blir en uhøytidelig og koselig måte å samles rundt bordet på. Kunne godt tenkt meg å hatt raclette selv.

Det fulgte ikke med noe oppskriftshefte, da?

Tørk støvet av racletten, og lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både raclette og fondue er noe av det enkleste å lage istand når man får gjester - synes jeg da!

Lag i stand poteter (fløtegratinerte eller bakte passer bra), salat, en god saus (modifiser en pose rødvissaus med xtra løk, "sausen" fra mandariner på boks, mer rødvin... nam...) og kanskje noen baguetter på forhånd.

Til racletten kan du steke både kjøttbiter og grønnsaker på platen. Og du må ha masse ost til - jarlsberg duger, men kjøp gjerne ridderost eller noe annet med litt mer smak i også - det lukter ikke så godt når det smelter men det smaker desto bedre! (PS. Husk å ha på litt olje på platen før stekingen tar til - hvis du har en stenplate på racletten din.)

Til fonduen må du ha en god olje (kjøp gjerne en fondue-olje med urter i - det gir god smak). Varm den opp i en kjele - evt. rett i fonduegryten og sett den over i stativet rett før den begynner å koke. Vi pleier å putte både kjøttbiter og grønnsaker (champignon, squash, brokkoli...) oppi - og spis i vei!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag!

Hva slags grønnsaker er gode å bruke til, noen gode forslag? Og er det noen som har erfaring med ostefondue?

Skal handle inn og lage i stand til lørdagskos tenker jeg icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå fikk jeg kjempe lyst på raclette, det er en stund siden sist.

Av grønnsaker pleier jeg å bruke mais ,fersk champingon, løk o.l

Det er egentlig bare fantasien som stopper deg.

Foskjellig kjøtt typer og pølser er vår favoritt

Men vi pleier også å ha fløte oppi stekepannen når kjøttet er ferdig stekt og lar det små koke litt. Det er å anbefale. Da er det egentlig ikke behov for saus.

Det er veldig godt med hvitløks baguetter til.

Et tips: Bruk bare trekniver oppi pannene.

_________________

Koz vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: lotta den 2002-05-10 12:00 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En annen ide til racletten er å lage i stang eggerøre slik at man kan ha det i skuffene og ikke bare ost. Kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...