Gå til innhold

Pollenallergi, droppe melk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg gruer meg til bjørkepollensesongen, men har bestemt meg for å kutte ut medisiner, da jeg synes de ikke har et snev av virkning.

Fant ut i siste liten at jeg ville prøve akupunktur, så begynner med det i dag. Jeg pleier ikke reagere før sent på sesongen, så håper det går bra.

Akupunktøren min anbefalte meg å kutte ut melkeprodukter under pollensesongen. Dette ligger langt inne hos meg, for jeg elsker melk, ost og smør, men om det virker, så dropper jeg det på flekken.

Noen som har erfaringer?

Noen som har brukt akupunktur mot stress forresten?

Hun skulle gi meg det i samme slengen, jeg har skulderne under øra, men driver og får jobben på rett kjøl, så det går seg vel til, tar bare med den hjelpen jeg kan få på veien.

Jeg har brukt akupunktur én gang før, hadde ikke troa, men det var som om han slo av en bryter, så jeg VET jo at det virker. Men noen år senere er jeg likevel skeptisk igjen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke helt det du spurte om, men allikevel: Jeg ville rådet deg til å gå til legen, få en skikkelig allergitest, finne ut nøyaktig hva du reagerer på, vurdere om du kan få andre medisiner enn de du har brukt fra før og finne ut om du har brukt dem riktig. Spør ham gjerne også ut om kryssallergier, og om hva man ellers kan gjøre for å gjøre pollensesongen lettere. Det er mange som bruker allergimedisinene feil og dermed får liten eller ingen effekt av dem. Man må huske at antihistaminer ikke har umiddelbar effekt; man må bruke dem over tid før man oppnår effekt. Jeg fikk klar beskjed av min lege om å begynne på tabletter og nesespray (Nasonex) noen uker før sesongen begynner, og fortsette uten opphold til den er ferdig. Som supplement har jeg øyedråper til akutt bruk. Dette har hjulpet meg i svært stor grad.

AnonymBruker
Skrevet

Du har grunn til å være skeptisk. Ingen kvalitetsmessig gode studier (det finnes mage dårlige) viser at akupunktur har noe mer effekt på allergi enn placebo.

Du kan f.eks. se på denne, hvor de testet 40 personer. Halvparten fikk ordentlig akupunktur, halvparten fikk med juksenåler. 12 mnd senere var det ikke noe forskjell i symptomene mellom gruppene.

Og det finnes mange andre. En akupunktør har ikke nødvendigvis kunnskap om hvordan kroppen fungerer. Jeg synes det ville vært høl i hodet å kutte ut alle melkeprodukter uten å ha snakket med en lege først.

Skrevet

Jeg har ihvertfall effekt av å kutte ut melk i pollenperioden, men så reagerer jeg med astma og slimproduksjonen min blir forverret av melkeprodukter.

Jeg hadde noen runder med akupunktur når jeg var liten, før jeg begynte på allergimedisin i tillegg til astmamedisin, og ifølge mamma så funket ihvertfall akupunkturen ganske bra på meg. Vurderer å begynne opp med akupunktur igjen selv. Er tett i nesa for tiden, og på det funker ikke allergitabletter og astmamedisiner.

Det skader uansett ikke å ta en tur til legen for å få nye medisiner og å få tatt en ny allergitest etter hvert. Allergitest er det vel sannsynligvis for seint med nå, ettersom det er prikktest som er mest pålitelig og den ikke kan taes i pollensesongen, men du får sikkert ny test utpå høsten dersom du ber om det.

Nesespay kan hjelpe noen, men ikke andre. Jeg har ingen effekt av nesespray og begynner isteden å silblø neseblod etter et par dagers bruk, og jeg blør mer eller mindre aldri neseblod uten å ha fått et skikkelig slag over nesa først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...