Gå til innhold

Forbud mot pølsesalg på bensinstasjoner?


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Noen har altså foreslått dette! Burde det forbys?

Eller bør man rett og slett forvente at folk selv tar ansvar for sitt eget kosthold, uten at man trenger forbud mot pølsesalg på bestemte steder?

Vi blir tykkere og tykkere, og vi vet at det ikke er bare å kutte ned på fett og sukker, vi må også bevege oss mer! Har ikke tid, har ikke råd, er ikke tilrettelagt - det er ikke grenser for hvor mange unnskyldninger mennesker graver frem for å ikke bevege seg.

Burde vi ikke kunne klare å begrense oss, samt bevege oss - uten diverse forbud og påbud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Candyfloss

Herregud! Et steg i riktig retning blir ikke å FORBY mat; vi må heller prioritere opplæring om hva som er sunt og ikke, viktig å trene, osv... FORBY MAT :o Hva tenker de med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Vi mennesker må ha noen som kan passe på oss, så derfor burde de innføre slikt i butikkene også. Bort med alt som ikke er sunt :roll:

Ironi om noen ikke forsto det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg ikke noe om.

Folk må selv ta ansvar for kostholdet sitt, og vi kan ikke begynne å forby pølsesalg på bensinstasjoner på det grunnlaget at det ikke er sunt å få i seg for mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker må ha noen som kan passe på oss, så derfor burde de innføre slikt i butikkene også. Bort med alt som ikke er sunt :roll:

Ironi om noen ikke forsto det

Jepp, det vil løse alle problemer og vi blir sunn, sterk og slank alle mann! (også ironi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje maten er for god..

mange spiser jo gjerne en porsjon til ellere en pølse til bare fordi det er godt selvom de egentlig er stappa...

hvis man gjør det mange nok ganger sier resulatattet seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forslaget er helt på jordet, men, om man legger godviljen til absolutt med på å dytte slakterier og pølsemakere i fortsatt riktig retning: De lager pølser som inneholder stadig mindre fett, og mer og mer rent kjøtt.

Takket være forbrukernes ønsker om magert kjøtt, avles også for eksempel grisene stadig slankere. En stjernegris ved slakt består av mindre fett og mer kjøtt i dag enn for 20 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Jepp, det vil løse alle problemer og vi blir sunn, sterk og slank alle mann! (også ironi)

Ja, slik må det bli :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candyfloss

Lurven: Det er jo ikke bensinstasjonene sin feil om du for eksempel trøkker i deg 16 pølser. Man har ansvar for sin egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forby pølsesalg på bensinstasjoner og div. kiosker tror jeg ikke vil løse noe som helst. Man må fjærne langt mer enn bare pølsa skal man få folk på sunnere veier.

Dessuten synes jeg man skal på lov til å bestemme selv hva en skal pakke i seg. Handler om egene valg og eget ansvar. - Vel og bra at myndighetene vil beskytte oss mot usunne veier, men det er langt farligere ting en fet mat å tenke over.

En alternativ løsning på dette med å skjerme oss stakkarslige normenn for fet mat er å fokusere på å få opp den fysiske aktiviteten i samfunndet.

Komme i form? Tren, jogg, sykkle, løpe, gå en ut, brake a sweat.

Gjør whatever annet enn å sitte rolig. Det er noe å fokusere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven: Det er jo ikke bensinstasjonene sin feil om du for eksempel trøkker i deg 16 pølser. Man har ansvar for sin egen kropp.
ja det var jo det jeg mente da..

at man selv skal klare å avgjøre når det er på tide å stoppe å spise..

selv spiser jeg meg aldri helt mett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om å forby mat. Men jeg synes at det burde tilrettelegges for salg av sunnere "fastfood". Jeg tror mange ville valgt sunnere mat hvis det hadde vært mulig å få kjøpt det like lett som ei pølse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Komme i form? Tren, jogg, sykkle, løpe, gå en ut, brake a sweat.

Gjør whatever annet enn å sitte rolig. Det er noe å fokusere på det.

Enig. Og ta ansvar sjøl! Andre kan ikke mosjonere deg for deg, uansett om du er fattig eller rik - god kondis og en sunn kropp må du slite for SJØL!

Og det handler ikke bare om trening, men også om de små tingene; gå inn til kollegaen din med en beskjed istedet for å sende mail eller ringe. Gå i butikken og kjøp lunsj istedet for å sende kollegaen. La bilen stå osv.. I det hele tatt; alle disse småtingene i løpet av en dag er utrolig viktig. Hjelper ikke å trene tre ganger i uken, hvis dette er den eneste gangen en gidder å bevege rumpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var hygieniske årsaker som lå bak at de ville stoppe det?

Nei, det er fordi folk blir for feit. Vi sitter i bilen - kjører til døren og velter oss inn for å trøkke i oss pølser. Dette er visst et så stort problem at det burde forbys... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var hygieniske årsaker som lå bak at de ville stoppe det?

Har sjekka VG, jeg husket feil.

Spiste en pølse i dag jeg. Skulle rett på jobb etter hektiske ærender, og rakk ikke annet. Det var ikke godt (er aldri spesielt godt), men jeg ble ihvertfall ikke skrubbsulten mens jeg var på jobb. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje det hadde vært en idé å senke prisene på baguetter og div. andre smørbrød hvis de vil at folk skal velge pølsa mindre. Et rekesmørbrød koster jo generelt 10-15 kroner mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hadde vært en idé å senke prisene på baguetter og div. andre smørbrød hvis de vil at folk skal velge pølsa mindre. Et rekesmørbrød koster jo generelt 10-15 kroner mer.

Tror det hadde vært en god idé. Samtidig bør man kunne velge grovt brød/grove baguetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt og grønt burde vært billigere! Det er samfunnøkonomisk bra at folk spiser sunn mat, så prisen burde ikke være det som gjør at vi ikke velger å spise sunt.

Men pølser, chips og junk food finnes uansett, vi må selv ta ansvar for hva vi putter i oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også de kan kutte ut og selge sjokolade....det er fett og ikke bra for tennene. Snacks m for mye fettinnholde er fy-fy!!! H-melk må de hvertfall ikke selge. Is er igrunnen et veldig suspekt og vanedannende produkt! Se & Hør må bort fra hyllene! Det sier jo seg selv!!! Også kan de jo like godt kutte ut bensin i samme farta, så skadelig for miljøet som den er!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...