Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette spørsmålet er veldig dumt, men jeg kjører på :popcorn:

Bestilte noen varer for en stund siden, fra en stor bedrift som vel selger mest til bedriftsmarkedet og ikke så mye til private. Eneste betalingsmåte var faktura, og det er jo greit. Så fikk jeg varene, og det fulgte med et ark det står "faktura" på. Men der står det ikke noe KID-nummer, og jeg tenkte at en så stor bedrift bruker vel KID-nummer?! - og så ventet jeg en del dager for å se om jeg fikk noe KID-nummer, men det gjorde jeg ikke. Plutselig har fristen gått ut, så jeg har betalt nå, litt stresset, håper det går greit.

Men, jeg betalte i nettbanken og skrev da ordrenummer og kundenummer i kommentarfeltet. Har jeg gjort det riktig da? Eller er det noe jeg har oversett som jeg burde ha fått med meg? :lete:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette spørsmålet er veldig dumt, men jeg kjører på :popcorn:

Bestilte noen varer for en stund siden, fra en stor bedrift som vel selger mest til bedriftsmarkedet og ikke så mye til private. Eneste betalingsmåte var faktura, og det er jo greit. Så fikk jeg varene, og det fulgte med et ark det står "faktura" på. Men der står det ikke noe KID-nummer, og jeg tenkte at en så stor bedrift bruker vel KID-nummer?! - og så ventet jeg en del dager for å se om jeg fikk noe KID-nummer, men det gjorde jeg ikke. Plutselig har fristen gått ut, så jeg har betalt nå, litt stresset, håper det går greit.

Men, jeg betalte i nettbanken og skrev da ordrenummer og kundenummer i kommentarfeltet. Har jeg gjort det riktig da? Eller er det noe jeg har oversett som jeg burde ha fått med meg? :lete:

Om det ikke står noe KID-nr på regningen, så ville jeg ha skrevet ordrenummer og evt. kundenr i kommentarfeltet :) Så du har nok gjort det rett :klappe:

Skrevet

Jeg fakturerer i en bedrift hvor vi ikke benytter KID, og jeg ville blitt veldig glad dersom det hadde kommet en innbetaling med fakturanummeret :)

• Liker 1
Skrevet

Så lenge de ikke har merket fakturaen med KID, så skal det være tilstrekkelig med kundenr. og ordrenr/fakturanr.

I tillegg ser de navnet ditt på betalingen, så det skulle normalt gå greit.

Men jeg ville tatt vare på kvitteringen om jeg hadde vært deg, i tilfelle du skulle få en purring på beløpet :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fakturerer i en bedrift hvor vi ikke benytter KID, og jeg ville blitt veldig glad dersom det hadde kommet en innbetaling med fakturanummeret :)

Oi, fakturanummeret skrev jeg ikke... Det var et annet nummer enn kundenr. og ordrenr. :sjenert:

Takk for svar her, jeg får satse på at jeg gjorde det riktig og at det går greit da :fnise: Er bare så vant til at det står KID-nummer når jeg kjøper varer.

Skrevet

Jeg jobbet i en stor bedrift som ikke brukte KID-nr, og vi forholdt oss alltid til fakturanummeret. Men så lenge du har skrevet kundenummer også, så skal de klare å finne frem til hvilken faktura betalingen gjelder. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller hatt fakturanummeret enn ordrenr/kundenr, særlig fordi enkelte kunder kan ha flere bestillinger inne, og at en ordre i enkelte tilfeller kan deles opp i flere fakturaer. Når det er sagt: du har jo oppgitt ok informasjon som leverandøren lett kan sjekke mot sine registre.

Moderne fakturaer uten giro-del kan være uoversiktlige, og KID-nummeret kan stå på de merkeligste steder. Jeg både fakturerer og betaler fakturaer, og enkelte ganger er det et detektivarbeid bare å finne kontonummeret en skal betale inn på!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller hatt fakturanummeret enn ordrenr/kundenr, særlig fordi enkelte kunder kan ha flere bestillinger inne, og at en ordre i enkelte tilfeller kan deles opp i flere fakturaer. Når det er sagt: du har jo oppgitt ok informasjon som leverandøren lett kan sjekke mot sine registre.

Moderne fakturaer uten giro-del kan være uoversiktlige, og KID-nummeret kan stå på de merkeligste steder. Jeg både fakturerer og betaler fakturaer, og enkelte ganger er det et detektivarbeid bare å finne kontonummeret en skal betale inn på!

Hmmm ja, jeg burde vel skrevet mer da :tristbla: Det skal sies at jeg bestilte fra denne bedriften for første gang, at jeg bestilte bare to varer og at alt sto på samme faktura! Det jeg fikk var en sånn moderne faktura ja, kontonummeret sto med bitteliten skrift i et hjørne, bare :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er regnskapsfører og jeg fatter ikke hvorfor mange mennesker alltid skriver ordrenummeret i stedenfor fakturanummeret som melding på en betaling. Hva skal jeg med ordrenummeret egentlig? Det blir jo den jobben å finne fram til fakturanummeret.

Skrevet

Jeg er regnskapsfører og jeg fatter ikke hvorfor mange mennesker alltid skriver ordrenummeret i stedenfor fakturanummeret som melding på en betaling. Hva skal jeg med ordrenummeret egentlig? Det blir jo den jobben å finne fram til fakturanummeret.

Hehe, kjenner til det. Hadde samme problemet da jeg jobbet med regnskap. Ordrenummeret sa oss ingenting. Som regel ordnet det seg ved at vi søkte opp kunden og fant at beløpet stemte med en faktura. Men noen ganger stemte det ikke, og da måtte vi ringe til prosjektene og få de til å søke opp ordrenummeret for oss, og det ble et puslespill for å finne ut hva som var betalt (noen ganger kunne det være delbetalinger på ulike fakturaer).

Skrevet

Ring de å hør, så du ikke får purring på noe du har betalt feil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...