Gå til innhold

Mislykket ostekake!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har laget ostekake to ganger i mitt liv. Den første gangen gikk det veldig bra og den ble helt vellykket. Så lagde jeg ostekake i går, og da sank sitrongeleen til bunns i den hvite ostekremen, så toppen stivnet jo aldri helt.. derfor la den røde geleen på toppen seg i midten av kaka egentlig.. hva gjorde jeg galt?

Kan det være at sitrongeleen var for varm da jeg blandet den med ostekremen? Har det noe å si hvilken rekkefølge man blander sammen ostefyllet i?

Det er så lenge siden jeg lagde den sist så jeg husker ikke egentlig..

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Bland ostekremen og sitrongeléen godt før du har det i forma. La det stivne over natta før du har på geléloket, altså den raude geléen du brukar.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det hadde hjulpet å stå over natten i kjøleskap fordi sitrongeleen var tydelig sunket til bunns i osteblandingen, så den ville nok ikke blitt stiv nok oppå uansett.

Syntes jeg blandet det godt sammen jeg men...

AnonymBruker
Skrevet

Uten at jeg er noen kakeekspert tipper jeg at det skjedde fordi geleene ikke var avkjølt nok, som du nevnte.

Skrevet

Husket du halv vannmengde på sitrongeléen som skal blandes i selve kaka?

Skrevet

Geleen bør lages med halv vannmengde, og den må være helt avkjølt, nesten begynt å stivne før den blandes med ostemassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...