AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 Jeg har laget ostekake to ganger i mitt liv. Den første gangen gikk det veldig bra og den ble helt vellykket. Så lagde jeg ostekake i går, og da sank sitrongeleen til bunns i den hvite ostekremen, så toppen stivnet jo aldri helt.. derfor la den røde geleen på toppen seg i midten av kaka egentlig.. hva gjorde jeg galt? Kan det være at sitrongeleen var for varm da jeg blandet den med ostekremen? Har det noe å si hvilken rekkefølge man blander sammen ostefyllet i? Det er så lenge siden jeg lagde den sist så jeg husker ikke egentlig..
Gjest navnelapp Skrevet 20. mars 2011 #2 Skrevet 20. mars 2011 Bland ostekremen og sitrongeléen godt før du har det i forma. La det stivne over natta før du har på geléloket, altså den raude geléen du brukar.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #3 Skrevet 21. mars 2011 Jeg tror ikke det hadde hjulpet å stå over natten i kjøleskap fordi sitrongeleen var tydelig sunket til bunns i osteblandingen, så den ville nok ikke blitt stiv nok oppå uansett. Syntes jeg blandet det godt sammen jeg men...
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #4 Skrevet 21. mars 2011 Uten at jeg er noen kakeekspert tipper jeg at det skjedde fordi geleene ikke var avkjølt nok, som du nevnte.
ashera Skrevet 23. mars 2011 #5 Skrevet 23. mars 2011 Husket du halv vannmengde på sitrongeléen som skal blandes i selve kaka?
Kamelia83 Skrevet 28. mars 2011 #6 Skrevet 28. mars 2011 Geleen bør lages med halv vannmengde, og den må være helt avkjølt, nesten begynt å stivne før den blandes med ostemassen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå