Gå til innhold

syk, lite penger, vil flytte hjemmefra

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jobb med 50% stilling, er sykmeldt 50% pga kronisk sykdom og tviler derfor at jeg kan klare 50% jobb. Så har ca 10000 kr utbetalt i måneden.

Jeg bor fremdeles hjemme hos foreldrene mine, fordi jeg rett og slett ikke har råd til å flytte for meg selv. Bare strøm og husleie ville jo blitt ca det jeg tjener i måneden.

Jeg har levert søknad til nav om 50% uføretrygd, men det er som kjent lang behandlingstid der.

Pga alderen min (27 år) begynner jeg å bli ganske lei av å bo hjemme. Jeg trenger mer plass. Jeg MÅ flytte snart.

Men hva i all verden skal jeg gjøre? Er det noen somk helst mulighet for at jeg kan flytte? Er det noe støtte jeg kan få?

Håper noen der kan gi meg et godt råd...

Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

jeg har også 10000 utbetalt i mnd, går helt fint å bo hjemmefra på det, jeg bodde hjemmefra med bare 6000utb.mnd. Man må bare være sparsom.

• Liker 1
Skrevet

Bostøtte?

Siden du er sykemeldt 50% skal du ha sykepenger for de 50% du er sykemeldt.

Flytte på hybel/bokollektiv?

Skrevet

Når studenter får 6500 i mnd og greier seg på det, så burde du greie deg med 10 000. Handler litt om prioriteringer og finne noe du kan leie til en billig penge. :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd kalkulatoren, og vil bare få rett over 1000 kr i bostøtte. Da har jeg til sammen 11000 å bruke i måneden, og det dekker så vidt strøm og husleie sånn prisene er her jeg bor.

Og kollektiv og hybler frister ikke, da kan jeg jo like godt bli boende med foreldrene mine. Jeg bor allerede trangt med andre, men ønsker meg større plass for meg selv.

TS

Skrevet

Flytte til en by/et sted som er rimeligere å bo i?

• Liker 1
Skrevet

jeg skjønner ikke hvorfor du ber om råd når du selv skriver at du ikke har råd til å flytte ut.

Enten så får du bli litt mindre kresen, eller så får du fortsette å bo hjemme.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ber om råd til er selvfølgelig om det er noe støtte jeg kan ha rett til, men ikke er klar over. Eller hva andre i samme situasjon har gjort.

Jeg har 3 arbeidsledige venner som alle har fine leiligheter de bor i, men det virker som at de får det fordi de er enten alenemødre, eller helt arbeidsledige. Jeg som jobber, må fremdeles bo hjemme..

Skrevet

Et av spørsmålene dine er jo: "Er det noen somk helst mulighet for at jeg kan flytte?" Og svaret er JA!

Du må da ikke bo hjemme, det velger du selv! Du kommer langt med 10 000 kroner selv om du bor i et dyrt land.

• Liker 1
Skrevet

Den eneste støtten du kan få er bostøtte. Evt sykepenger for de restrerende 50% som jeg skrev. Friskmeld deg og meld deg arbeidsledig de 50%. Det er mange som lever for langt mindre enn 10000 kr her i landet. Om en ikke vil snylte på staten må man bare gjøre det beste ut av det.

Jeg ville hørt med en i NAV hva du kan gjøre? Du har jo rett på attføringspenger i påvente av uføretrygd.

Du må gjøre deg kjent med dine rettigheter, penger fra velferdstaten kommer ikke rekende på en fjøl. Ta kontakt med de som har peiling, gå inn på NAV å les. Sjekk ut folketrygdelover, arbeidsrettighetsloven OSV OSV. Muligheter finnes det, du må bare finne frem i den byråkratiske jungelen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd hjemmefra siden jeg var 19 og med 6500 utbetalt. Nå har jeg riktignok måttet tilpasse meg til hva jeg har å leve for, standarden ect. men sånn er livet. Og NEI det er ikke det samme å bo i kollektiv som i foreldrenes hus. I kollektiv deler man på alt av ansvar og myndighet, mens foreldrenes hus er jo deres hus hvor de bestemmer primært. Vil absolutt anbefalle deg å komme deg litt ut av redet, det virker som om du trenger det.

• Liker 1
Skrevet

Er det meg du refererer til? Jeg har ikke skrevet noe om kollektiv. Jeg har bodd i kollektiv selv, og vet hvordan det er å bo i det. Spar deg for usakligheter som "komme deg ut av redet". Du må regne med å få tilbakemeldinger når du spør om råd.

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke meg, TS, som skrev innlegg #11

Takk for svar Personlig12

TS

Skrevet

Er det meg du refererer til? Jeg har ikke skrevet noe om kollektiv. Jeg har bodd i kollektiv selv, og vet hvordan det er å bo i det. Spar deg for usakligheter som "komme deg ut av redet". Du må regne med å få tilbakemeldinger når du spør om råd.

Siste AB var vel til trådstarter, ikke til deg? Såvidt jeg klarte å lese så er vel du og AB ganske enige?

Uansett: TS - du kan klare å bo alene på 10 000 om du bare vil. Og dersom du får en tusenlapp ekstra i bostøtte hjelper det jo på. Du får langt ifra en stor fancy leilighet, men det er det jo de færreste som kan forvente - særlig når du jobber så lite.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siste AB var vel til trådstarter, ikke til deg? Såvidt jeg klarte å lese så er vel du og AB ganske enige?

Uansett: TS - du kan klare å bo alene på 10 000 om du bare vil. Og dersom du får en tusenlapp ekstra i bostøtte hjelper det jo på. Du får langt ifra en stor fancy leilighet, men det er det jo de færreste som kan forvente - særlig når du jobber så lite.

Nei, men det er akkurat det jeg sliter litt med å forstå.. Ei venninne av meg har vært arbeidsledig i 5 år. Hun har en leilighet der "hun" betaler 10 000 kr for strøm og husleie. Mens jeg som er kronisk syk og faktisk jobber litt, ikke får noe hjelp. Jeg føler det er feil.

TS

Skrevet

I Oslo er det vanskelig å finne noe eget, til en billig penge. For mange er det jo kollektiv som blir løsningen da. Men jeg skjønner jo at du ikke er intrs i det. Nå aner jo ikke jeg hvor du bor, men som andre har skrevet, så kan du jo flytte et sted hvor det er billigere å bo;)

Skrevet

Men du har nødt å snuse litt rundt på egen hånd, for å finne deg et krypinn. For et par år siden så leide jeg en 35kvm leilighet utenfor Oslo, for bare 3000+strøm. Så man kan være heldig;)

• Liker 1
Skrevet

Nei, men det er akkurat det jeg sliter litt med å forstå.. Ei venninne av meg har vært arbeidsledig i 5 år. Hun har en leilighet der "hun" betaler 10 000 kr for strøm og husleie. Mens jeg som er kronisk syk og faktisk jobber litt, ikke får noe hjelp. Jeg føler det er feil.

Føl i vei, men det hjelper ikke spesielt mye på situasjonen din. Du må slutte å sammenligne deg med andre, du kjenner ikke deres situasjon og økonomi 100% og det blir bare synsing, og det gjør tydeligvis at du har litt urealistiske forventninger. Så lenge du mottar sykepenger for de 50% og jobber for resten, har du det du har krav på. I tillegg kan du søke bostøtte, dersom du finner en egen bolig som fyller kravene.

10.000 er ikke så lite, du bør klare deg for det på egen hånd, dersom du er litt realistisk. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det er få steder en enslig person kan forvente store, fine leiligheter helt for seg selv. Da må man dele med andre, eller vente til man finner en kjæreste å bo sammen med. Dette er virkeligheten for de fleste mellom tjue og tredve, og du har ikke så lite penger sammenlignet med andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke noe du kan gjøre for å forbedre situasjonen din, da? Hva med å omskolere deg - begynne å studere for å finne noe arbeid som du kan utføre med den sykdommen du har, evt studer deltid i tillegg til jobben du har - man får jo gjerne litt støtte for å studere.

AnonymBruker
Skrevet

Siden du nå bor hjemme så har du anledning til å spare opp til depositum og første husleie. Deretter tar du og finner et sted som passer din økonomi. Så enkelt faktisk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...